Společnost JetBrains se stala platinovým sponzorem multiplatformního open source herního enginu Godot. K vývoji her lze používat Rider for Godot. Zdarma pro nekomerční účely.
Byla vydána verze 9.0 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Verze 9.0 je založena na Debianu 13 Trixie. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Operátor O2 dává všem svým zákazníkům s mobilními službami poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb.
Společnost NVIDIA vydala verzi 13.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byly vyhlášeni vítězové a zveřejněny vítězné zdrojové kódy (YouTube, GitHub) již 28. ročníku soutěže International Obfuscated C Code Contest (IOCCC), tj. soutěže o nejnepřehlednější (nejobfuskovanější) zdrojový kód v jazyce C.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červenec (YouTube).
Konečně se ochladilo, možná i díky tomu přestaly na chvíli padat rakety jako přezrálé hrušky, díky čemuž se na Virtuální Bastlírně dostane i na jiná, přízemnější témata. Pokud si chcete jako každý měsíc popovídat s dalšími bastlíři, techniky, vědci a profesory u virtuálního pokecu u piva, Virtuální Bastlírna je tu pro Vás.
Ještě před ochlazením se drát na vedení V411 roztáhl o 17 metrů (přesné číslo není známé, ale drát nepřežil) a způsobil tak… více »Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
PixiEditor byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní univerzální all-in-one 2D grafický editor. Zvládne rastrovou i vektorovou grafiku, pixel art, k tomu animace a efekty pomocí uzlového grafu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GNU LGPL 3.0.
Byly představeny novinky v Raspberry Pi Connect for Organisations. Vylepšen byl protokol auditu pro lepší zabezpečení. Raspberry Pi Connect je oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče. Verze pro organizace je placená. Cena je 0,50 dolaru za zařízení za měsíc.
Tak jsem si upgradoval počítač (z Athlonu XP 1700+ na Athlon 64 3000+) a chtěl bych se tady podělit s pár postřehy, zejména s výběrem grafické karty nVidia ze středního segmentu trhu. Zaměření je zejména na tichý provoz a rozumný výkon v moderních hrách.
Začalo to tak, že se mi naskytla možnost zbavit se AGP karty a když jsem ji vymontovával z PC, tak jsem zjistil, že mi pomalu a jistě do křemíkového nebe odchází i základní deska - kondenzátory nafouknuté jak ropucha v říji a některé už i vyteklé. Takže upgrade motherboardu, procesoru a grafiky, OK.
Vzhledem k současné pozici na trhu s procesory je situace celkem jasná, bude to AMD. Moje preferované jistoty jsou chipset VIA (žádné proprietární ovladače pro Linux, pasivní chlazení a bezproblémový chod), grafický chip nVidia (oproti ATI bezprobémový chod v Linuxu s ovladačem výrobce, což už je dnes možná ale jenom předsudek), sběrnice PCIe. S deskou a procesorem jsem byl rychle hotov, potřebuju chipset VIA KT890 a poslední dvě desky v nabídce mého dodavatele jsou Asus A8V-E SE a Gigabyte K8VT890-9, což je prakticky prašť jak uhoď a Gigabyte je o 300 lenvější (za 1500 bez DPH :). Nevýhodu VIA je, že neumí NCQ a SLI, ale já po žádně s těchto technologií netoužím. Všechny dále uvedené ceny budou bez DPH. Procesor Athlon 64 3000+ je za 2900, 3200+ za 3700, takže tady je taky rychle jasno.
Teď k jádru věci - grafická karta. Tady musí být člověk trochu pečlivější, protože GPU ani paměť na grafice nejde přidat nebo vyměnit za lepší. Zpočátku jsem se díval na GF6600 a 6600GT. Rozdíl mezi nimi je ve frekvenci (6600 jede na 300MHz a 6600GT na 500) a v pamětech (6600 má DDR, 6600GT má GDDR3). Výkonově je rozdíl pěkně měřitelný, protože GPU je stejné. 6600GT je výrazně rychlejší (o cca 70 - 80%), než 6600. Přitom většinu práce u 6600GT odvádějí rychlejší paměti - GPU u 6600 jde celkem jedoduše přetaktovat i na těch 500MHz, ale dostaneme tak jenom o cca 30% víc výkonu, takže 6600GT si pořád udržuje znatelný náskok. Na 6600 je každopádně příjemná cena okolo 2200 a taky to, že se dá sehnat s pasivním chladičem, 6600GT už stojí okolo 3000. Dále popíšu, proč není GT6600 best buy, ale zatím odbočka k chlazení.
Karty s pasivním chlazením jsou pro tiché PC celkem zásadní věc, protože větráčky na grafikách jsou většinou nevalné kvality. Sice přicházíme o možnost výraznějšího přetaktování, ale výkon z velké části závisí na pamětech, které se stejně taktují velice špatně, takže to až taková výkonová ztráta není. Nejpěknější pasivní chlazení má asi Gigabyte v podobě technologie Silent-Pipe II. Jedinou nevýhodou je to, že to zabere dva sloty, ale na druhou stranu to vypadá, že to fakt chladí a grafiky jsou za stejnou cenu, jako aktivně chlazené. Takto je možné sehnat zejména 6600GT a 7600GT, které se normálně pasivem nechladí. Pomalejší grafiky mají taky pasivní chlazení, ale už to není Silent-Pipe II, u Gigabyte se dá sehnat zejména 6600, 7600GS a 6800 pro AGP(!). Pak jsou pasivně chlazené grafiky od Asusu z řady Silent, kde bych vypíchnul pasivně chlazený model s čipem 7800GT, který jinde v pasivu AFAIK nenajdete, ale to je spíš pro někoho bohatšího.
Takže teď se vraťme k jednotlivým chipům a výkonům. Dolů jsme položili 6600 za nějaké 2200, což v této cenové hladině doporučuju. Pak máme zhruba stejně výkonný trojlístek chipů 6600GT, 6800 a (pozor) novinku 7600GS, pohybujeme se cenově v rozmezí 3000 - 3500. 6600GT a 6800 jsou různé chipy, 6800 má dvojnásobnou paměťovou sběrnici (256bit), kterou ale zdaleka nenaplní použité (zpravidla) DDR2 paměti, má nižší takt a víc pixel shaderů, konkrétně 12. 6600GT kontruje vyššími frekvencemi a GDDR3 pamětí, takže aplikační výkon je tedy přibližně stejný, pixel shaderů má jen 8. Pro 6800 hovoří víc osazené paměti (většinou 256MB) a možnost při troše štěstí odemknout další 4 pixel shadery a dostat tak dražší model 6800GS, který se prodává okolo 5000, pro 6600GT zase pasivní chlazení v PCIe a celkově míň vydaného tepla. Nakonec tady toto rozjímání rozseknu trochu jiným způsobem. Vítězem je třetí uvedený chip, to jest 7600GS. V testech nechává 6600GT i 6800 kousek za sebou a jakoby kombinuje výhody obou karet - tedy více paměti a méně tepla. Má 12 pixel shaderů (původně se počítalo s osmi, ale 90nm výroba se nVidii asi povedla, takže neměli dostatek těchto "zmetků"), frekvenci 400MHz, je vyráběn 90nm technologií a už referenční design od nVidie je s pasivním chladičem. Dále má podporu všech 7xxx vychytávek, což je ve vztahu na Linux zejména OpenGL 2.0, takže celkově se bude u nových aplikací výkon oproti 6800 spíše vzdalovat směrem nahoru. Cena je příjemných cca 3300, dá se sehnat buď MSI s 2xDVI, nebo Asus s D-SUB + DVI, Gigabyte v ČR ještě nejsou. Nevýhodou je použití pomalých DDR2 pamětí, ale zase dostanete prakticky všude 256MB. Já jsem koupil Asus EN7600GS Silent, samozřejmě s pasivem.
Co výkonnějšího? Okolo 5000 je jednoznačně nejlepší koupě 7600GT, což je 7600GS s vyšší frekvencí (560MHz oproti 400MHz u GS) a hlavně GDDR3 pamětí na 1400MHz. Výkon je v podobném poměru jako u 6600 vs. 6600GT - 7600GT ze sebe vymáčkne zase o cca 60 - 80% víc a opět zejména díky paměti. Gigabyte má (resp. v ČR teprve bude mít) pasivně chlazenou variantu se Silent-Pipe II. No a pak jsou výkonově výš už 7900 a 7800, ale to jsem opravdu nezkoumal.
A jak to šlape? Mazec. Všechny hry jedou 1280x960 na plné detaily, včetně NFSMW2, což je nejnáročnější věc, co mám. Dokonce si můžu někde hrát i s FSAA. Celá sestava je krásně tichá. V Linuxu jsem potřeboval použít jádro 2.6.16.1, aby mi detekoval síťovku (Marvell Yukon, ovladač sky2), ve 2.6.14 to ještě nejelo. Všechny USB, PCIe a další věci se detekovaly správně. Zvukovku jsem nezkoušel, mám vlastní PCI, na SATA zase nemám disk.
Tiskni
Sdílej:
Zdravim, mel bych pri te spouste dotazu taky jeden a nebude to na vyber neceho kremikoveho ;o)
Pises, ze z toho delas tichou sestavu. Na chipsetu a na grafice pasivni chlazeni (100% ticho), zdroj asi taky nejak ztiseny, ale o cem uz tu neni ani slovo jsou disky (s tema se ani nic moc delat neda - ty tisici obaly bud daji dost prace, nebo jsou docela drahe) a chlazeni CPU - a to me zajima nejvic. Muzes prosim nejak rozvest jaky chladic CPU sis tam dal a jake s tim mas obecne zkusenosti? Protoze to je prave to, co mi na pocitaci dela nejvetsi kraval (svuj jsem si vybiral kdysi pred lety a od te doby je trh plny zas neceho noveho)...