Je třetí sobota v září a proto vše nejlepší k dnešnímu Software Freedom Day (SFD, Wikipedie).
Bogdan Ionescu rozběhl webový server na jednorázové elektronické cigaretě.
Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Uvolnění tohoto projektu jako OpenSource je sice hezké, ale kdyby to dělat nemusel tak to nikdy neudělá. Navíc si nejsem jistý zdali by mu to vůbec umožnily licence projektů, ze kterých při vývoji čerpal. Podle mě dá nejvíc práce udělat kvalitní rendrovací jádro. Takže takhle je to jen další z řady prohlížečů čerpající z jádra Konqueror. Navíc mě Google dost štve preferováním Windows platformy, ostatně kdyby se ten prohlížeč měl šanci chytnout bez portů na Linux a Mac, tak by je nedělal. Vše je to jen strategie velké komerční firmy, nic víc, nic míň. Srdce na pravém místě má pouze komunita a proto mám rád Debian. :)
Takže takhle je to jen další z řady prohlížečů čerpající z jádra Konqueror.To je nesmysl. Pokud je pravda, že je každý tab samostatný proces, pak jde o vlastnost, kterou má AFAIK zatím jen Internet Explorer 8. Tato vlastnost samozřejmě není jen pozitivní, nese s sebou vyšší režii a větší spotřebu paměti.
Samozřejmě jsem to myslel takto: "čerpající z jádra prohlížeče Konqueror", uznávám, že zkrácenou formu této věty lze pochopit i jinak. Navíc někde jsem zahlédl zmíňku, že chtějí WebKit použít i v browseru Konqueror, takže na něm asi kluci z vývoje Safari zamakali a posunuli ho někam dál.
Nikdy jsem nezkoumal vnitřnosti prohlížečů, ale můj laický názor je, že nejtěžší je udělat vykreslování, aby splňovalo i nejnovější standardy, bylo rychlé, nepadalo a vše ostatní už je jen třešnička na dortu. Jestli se pletu tak mě oprav. Takže mi ta jedna specifická vlastnost nepřijde moc zajímavá, protože pokud se osvědčí, tak jí zanedlouho použijí i ostatní prohlížeče na trhu, protože její implementace není tak časově náročná jako jiné součásti prohlížeče. Navíc moc se mi nelíbí právě to občasné padání prohlížečů a nadměrné vytěžování procesoru, případně žraní paměti. Více procesů mi přijde pouze jako obcházení problému. A s tím si zatím neporadil nikdo. A je mi celkem jedno jestli mi spadne tab nebo celý prohlížeč. Opera mi bleskurychle naběhne znovu a obnoví sezení, takže ani tato specifická vlastnost pro mě není přínosem.
Moc nechapu, proc maji taby uplne nahore. Neporusuje to nahodou Fittsuv zakon (tedy co je casteji pouzivane by melo byt mysi blize)?V tom pripade bych rekl, ze ho porusuji vsichni, kdo maji taskbar dole
* Subversion >= 1.4 (note: if you use the tarball below, due to an oversight, you'll need 1.5. we'll fix this.) * pkg-config >= 0.20 * Python >= 2.4 * Perl >= 5.x * gcc/g++ >= 4.2 * bison >= 2.3 * flex >= 2.5.34 * gperf >= 3.0.3 * libnss3-dev >= 3.12
Ja porad hledam, kam "utect" od nekolik let nevyvijeneho Galeonu, ale vzdycky mi vyjde ze Galeon je porad nejlepsi. Chrome se chlubi tim, jak "setri misto" umistenim tabu nahoru, ale zvlast dnes, kdy vetsina monitoru je sirokouhlych a vetsina stranek optimalizovanych na pevnou a docela malou sirku, je prece nejsnadnejsi cestou jak usetrit misto presunuti tabu do sloupce doleva nebo doprava, protoze v horizontalnim smeru je mista dost, na rozdil od vertikalniho. Navic do sloupce se vejde daleko vic otevrenych tabu nez do radku. No a Chrome tohle neumi. Gesta by mi taky chybela.
Tak se jeste zeptam uzivatelu, jestli to umi dalsi veci, ktere obvykle pouzivam:
Jinak ale myslenka "co tab to proces" mi prijde naprosto genialni - jen by me zajimalo jak to resi na urovni X protokolu - jestli ma opravdu kazdy proces jedno spojeni na X server nebo ne (a tedy treba xkill umi zabit fakt jen jeden tab).
-Yenya, http://www.fi.muni.cz/~kas/blog/.
Jinak ale myslenka "co tab to proces" mi prijde naprosto genialniZajímavé to bude také ohledně nyní často diskutované rychlosti JavaScriptu. Jaké asi budou reálné rozdíly v použitelnosti prohlížeči mezi prohlížečem „každá záložka vlastní proces“ oproti „nejrychlejší jádro na světě a přilehlém okolí, ale všechny záložky a také GUI prohlížeče v jednom vláknu“?
Treba kdyz si chci precist iDnes, tak po otevreni tak 5-10 tabu s jednotlivymi clanky mam CPU na 100 % a interaktivni odezvu prohlizece dost slabou.Ovšem to dělá především Flash, JavaScript je až na druhém místě.
11. Licence k Obsahu poskytnutá vámi
11.1 K Obsahu, který odešlete, zveřejníte nebo zobrazíte v rámci Služeb nebo jejich prostřednictvím si ponecháváte autorská práva a jakákoli jiná práva, která ohledně tohoto Obsahu vlastníte. Odesláním, zveřejněním nebo zobrazením obsahu udělujete společnosti Google trvalou, neodvolatelnou, celosvětovou, bezplatnou a nevýhradní licenci k reprodukování, přizpůsobování, upravování, překládání, publikování, veřejné prezentaci a šíření jakéhokoli Obsahu, který předložíte, zveřejníte nebo zobrazíte v rámci Služeb nebo jejich prostřednictvím. Výhradním účelem této licence je umožnit společnosti Google zobrazovat, šířit a propagovat Služby a může být odvolána pro určité Služby, jak je definováno v Dalších smluvních podmínkách těchto Služeb.
11.2 Souhlasíte s tím, že licence zahrnuje právo společnosti Google zpřístupnit tento Obsah jiným společnostem, organizacím nebo osobám, s nimiž má Google smluvní vztahy v oblasti publikačních služeb a používat tento Obsah v souvislosti s poskytováním těchto služeb.
11.3 Berete na vědomí, že společnost Google při provádění požadovaných technických kroků za účelem poskytování Služeb svým uživatelům smí (a) převádět nebo šířit váš Obsah v nejrůznějších veřejných sítích a médiích a (b) provádět takové změny vašeho Obsahu, které jsou potřebné pro přizpůsobení tohoto Obsahu technickým požadavkům připojených sítí, zařízení, služeb nebo médií. Souhlasíte s tím, že tato licence dovoluje společnosti Google provádět tyto činnosti.
11.4 Potvrzujete a zaručujete společnosti Google, že máte veškerá práva, pravomoc a oprávnění nezbytné k udělení výše popsané licence.
Tiskni
Sdílej: