Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Zdravím všechny dobré duše,
mám takovou teoretickou a zvědavou otázku. Takovou proto, že mne to jen zajímá a řešit to nebudu.
Hraju nějakou dobu (od dubna?) fotbal na Hattricku a mam dojem, že letos jim cca 3x slušně slítla databáze. Občas to hází errory jako "MS SQL ...". Říkají, že stále posilují železo. Mne by zajímalo, zda by toto bylo řešitelné v linuxu a jak moc snadné?
Bývá připojeno dle denní doby 30.000 - 60.000 lidí. Předpokládám, že musí být nějaká "tlustá lajna", webserver a databáze. Šlo by to na jednom počítači? Když se zaloguju, rozhazuje to na další servery (www61.hattrick.org třeba). Máte někdo s něčím podobným zkušenost, pochlubíte se?
Potřebné detaily a tak si časem najdu a když tak je sem dopíšu.
Tiskni
Sdílej:
30 000 požadavků za 1s + nějaká databáze? (…) jeden PC by to mohl dát určitěJestli to mají být dynamické stránky, tak by byl myslím problém i napsat aplikaci HelloWorld, aby stíhala těch 30k/1s. To už asi opravdu bude chtít cluster, nehledě na ono www61 v URL. Ale byl by to zajímavý úkol :) A asi bych to nepsal v PHP
No, reklamu jsem dělat nechtěl
K náročnosti: má být možnost použít různé jazykové mutace ve výstupu. Každý manažer má k dispozici kroky pro podporu svého týmu, týkající se úprav stadiónu, realizačního týmu, počtu hráčů, nastavení úrovně tréninku. Vše je to jen v textu, tedy on si svá přání co do možností navolí a jednou za čas se to náhodně změní.
Celý fotbalový svět je tu rozdělen do zemí, 6-8 úrovní lig (podle počtu týmů v dané zemi), je možno 1x týdně spáchat přátelák (pokud se nehraje pohár), 1x týdně se hraje liga, to vše se dá sledovat průběžně, 15 minut před výkopem se nedá měnit sestava a pak pokud se něco stane ve hře, tak se to vypíše.
K tomu funguje diskusní fórum, je docela obsáhlé. Zdá se, že každá soutěž (úroveň) má svou vlastní konferenci.
Toto uvádím pro nástin náročnosti a nároků na použitou technologii.
Nemám představu o náročnosti té vámi popisované věci, nicméně příklad z jiného soudku:
Mám server, na který se připojují "agenti" a přes http na něj posílají data. Server je parsuje a ukládá na DB server. Jde o cca 8 http spojení za sekundu, síťově do toho serveru přitéká cca 1.5 Mbps. Webový frontend i databázový backend běží každý na svém dual xeonu 2.8GHz a oba ty dva stroje ZÍÍÍÍVAJÍÍÍÍ nudou...
3x slítla databáze znamená 3x několikahodinou a delší nedostupnost a omluvný text.
Co tam ti uživatelé dělají? Hrabou si na svém písečku, mění to, na co mají právo, svůj tým. Jak tam teď koukam, pořád se tam něco děje, hraje se liga v Keni, Kazachstánu a Kyrgyzstánu. Tedy počítá se výsledek na základě současných dat hráčů atd. a je nabízena možnost tyto zápasy sledovat v xml.
Pochopil, ale o tom nevim nic. Jasně, že je tam každej a dělá si co chce. Navíc jeden přihlášenej (jako já) při sledování zápasů může pěkně zlobit - minimálně 4 zápasy jde sledovat najednou. Tedy vygenerovat stránku, spočítat něco náhodného a tak. Jak jsem pochytil, možná se průběh zápasu vygeneruje dopředu a pak jen posílá aktualizace ven, tedy pak už je to skoro jedno, kolik toho kdo sleduje, jde jen o čtení z databáze a tvoření výstupu. Tedy popisuju to pouze zvenku a vím o tom.
Jo, neposkytl, ale někdo může odpovědět: mam s tim zkušenost, trouf bych si na to ... při X přístupech za minutu na Apači to dělá X operací při přístupu na disk. Databáze to zvládá, úzké místo je v Y. Tedy doufám, že podle Přední stěny domu se udělá obraz o vnitřku, aspoň z mých náznaků. Tak jako z počtu lidí a obsažených dat se dá odhadnout, jak často se s nimi bude hýbat, jaká je třeba propustnost. Tj. každý tým má 1x denně aktualizaci stavu (přírůstkovou obecnou, minimálně fanoušků) a k tomu 1x týdně různou aktualizaci nějaké vlastnosti, tedy každý den něco 2x (fanoušci + něco dalšího, tým, stadión, zdraví). Něco běží neustále a něco na vyžádání.
Mam i pocit, že tuto možná spadá do vnitřního tajemství každého, jaké má kde rezervy?
Případně je toto tak neobvyklé řešení či případ, že se tim nikdo nezaobírá či nezaobíral?
Jo, neposkytl, ale někdo může odpovědět: mam s tim zkušenost, trouf bych si na to
Člověku, který vám něco takového odpoví, aniž by měl aspoň mlhavou představu, co po něm vlastně chcete, se většinou říká manažer. Na tento server ovšem většinou chodí spíše lidé, kteří pak ty jeho nereálné sliby musejí nějak realizovat nebo aspoň emulovat. Takže od nich takovou odpověď nečekejte.
Tedy doufám, že podle Přední stěny domu se udělá obraz o vnitřku, aspoň z mých náznaků.
Tak si to schválně zkuste: tohle je zepředu. Máte představu? Fajn. Tak teď pohled zezadu, zevnitř a ještě jednou zevnitř. Bylo to dostatečně názorné? :-)
Tj. každý tým má 1x denně aktualizaci stavu (přírůstkovou obecnou, minimálně fanoušků) a k tomu 1x týdně různou aktualizaci nějaké vlastnosti, tedy každý den něco 2x (fanoušci + něco dalšího, tým, stadión, zdraví). Něco běží neustále a něco na vyžádání.
Jenže to píšete až teď a i to jsou jen útržky. Pochopte, že prakticky nikdo z nás tu aplikaci nikdy neviděl a nemáme tušení, co má vlastně dělat. Natož mít představu o typickém chování jejích uživatelů.
Jooo
Útržky to budou asi pořád. Dělat to má tolik věcí, aby to co nejvíc přitáhlo, udrželo a bylo nejlepší , snažilo se přiblížit realitě.
Já to chápal takhle: mam tam x lidí, každej se v tom svym vrtá, jaký jsou asi meze? A proč ještě tam nedali linux? Nevim, co je s živěCz, že jim tam taky drhne (drhla?) databáze (tj. nevyplivla odpovídající stránku), mam pocit, že ty chybový hlášky si jsou podobný.
Tušim, co hledám a ještě budu hledat, až to najdu, výsledky, které mi napoví, zde uvedu.
Já to chápal takhle: mam tam x lidí, každej se v tom svym vrtá, jaký jsou asi meze?
Celou dobu se vám snažíme vysvětlit, že počet uživatelů je pro náročnost té aplikace na systémové zdroje naprosto nezajímavý údaj. Spíš se pokuste odhadnout, kolik dotazů za sekundu se dá ve špičkách očekávat.
A proč ještě tam nedali linux?
Pravděpodobně proto, že používají Windows už delší dobu, mají pro ně vývojové nástroje, mají vývojáře, kteří jsou na to prostředí zvyklí a mají s tím zkušenosti. To je jako kdybyste se ptal, proč ABCLinuxu stojí na Javě a MySQL, zatímco já dám přednost PHP/C++ a Firebirdu. Obvykle se nedá říct, že by některé řešení bylo a priori lepší za každých okolností.
Jeee
A počet lidí nedá info o horní mezi? Udělam 2-3 "scénáře", tj. 2-3 různé "průměrné uživatele" a s těmi pracuji?
Protože mam dost malou zkušenost s něčim, co je nad síťovou vrstvou.
Dík za upozornění.
No, otevřel jsem hodně velkou, hlubokou a tak truhlu, mam co zkoumat.
Směr, kterým pátrám: Srovnání databází na RootuCz. Tady jsem našel tvorbu a správu databází. Nějaké reklamní upoutávky o MySQL.
Tuto celé je jen sonda, jak by se to dělalo. A ve světě už je Hattrick, HokeyAréna a v Čechách FotballArena. To bych se už možná přidal k nim.
Více si najdu někde na netu, abych takovýmto cizím slovům rozumněl. Databáze šly zatím komplet mimo mne.
Zatim nemám chuť něco takového tvořit. Ale kdyby něco, byla by to zřejmě nějaká strategie. Každý rád po sobě něco nechá, něco co nejvíce dokonalé.
To jen pro jistotu, spoustě začátečníků to unikne… :-)
Jj, v té diskusi na rootu jsem zahlíd slušnou výměnu názorů. Děkuji
Co sa tyka databazy, tam bude zaujimava rychlost select-u z velkych tabuliek (kde samotny index ma velkost radovo nasobky ram). Velmi pomoze, ak databaza podporuje ciastocne indexy. Dobre by bolo, podporovala zamykanie riadkov (a nie ako mysql/myisam, zamykanie celej tabulky). Dalsie vlastnosti, ako sekvencie, triggre/storage procedures (a moznost pisat ich v jazyku aplikacie), byvaju casto prijemnym bonusom.
Dobre by bolo, podporovala zamykanie riadkov (a nie ako mysql/myisam, zamykanie celej tabulky).
A nebo samozřejmě implementaci transakcí, která nepoužívá klasické zámky.
3x slítla databáze znamená 3x několikahodinou a delší nedostupnost a omluvný text.
Jenže to může mít spousty různých příčin, do kterých zvenku nevidíte. Mně třeba nedávno dvakrát po sobě na dva dny vypadla aplikace, která do té doby při minimálních provozních nákladech měla downtime ročně v řádu jednotek hodin. Proč? Protože fyzicky odešel disk takovým způsobem, že sestřeloval systém, takže ani SW RAID nepomohl, a navíc se to stalo o víkendu a k serveru se nelze fyzicky dostat jindy, než v pracovní dny v pracovní dobu… Soudit podle vnějších projevů na to, že určité řešení je špatné, je hodně krátkozraké.
Po rozmluvě s nejbližším okolím doplňuji screenshoty. Vše, co není černým písmem, je odkaz, většinou se jedná o popis o vlastnosti, kvality daného.
Úvodní strana
moje liga
záběr na seznam hráčů
možnosti tréninku
pohled na poslední zápasy
manipulace s klubem
místo pro obchod
místo pro řešení trablů - konfera
nakonec ještě možnosti jednoho hráče
(Jak tak čtu diskusi na rootuCz ohledně testu, napadá mne, že by mi jeden kámoš řek "je vidět, Venco, že tomu málo rozumíš" )