Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Samozřejmě jsme v Česku, takže výběrové řízení musí provázet hromada podezření :-/.Otevři si raději další dvanáctku a pusť si k tomu gogo-show.
Doufám, že to bude co nejdřív fungovat i pro osobní auta a na všech důležitých silnicích a dálnicích.
Obávám se, že nebudete dlouho čekat. Když už si stát pořídí takovou drahou hračku, bude si jí určitě chtít užít a u kamionů dlouho nezůstane… :-(
…a poštovních známkáchTo možná nebyl nejlepší příklad. Řekl bych, že zrovna Česká pošta na delší vzdálenosti upřednostňuje spíš vlaky, takže jí by se to tolik nedotklo. Což ale neznamená, že by vesele nezdražili taky, když k tomu budou mít záminku…
V prvním kroku by se měla srovnat daň z nafty s daní z benzinu (proč je nafta zvýhodněna?)Pokud sis nevšiml, momentálně je nafta (přibližně) stejně drahá jako benzín. A jinak je tvůj návrh s odpuštěním ptákovina na entou. Pokud chceš, aby daňová kvóta zůstala stejná, pak peníze, které se zaplatí navíc za naftu, se zase ušetří na dani z přijmu. Jenže to je samozřejmě nesmysl, protože každá firma má jiné náklady na naftu v poměru s příjmy, tzn. někdo by ušetřil a někdo jiný by zase musel podražit (a známe změny daní - vždycky na tom víc lidí prodělá, než vydělá). No a kdo zaplatí ten rozdíl? No samozřejmě občan, který zvýšené náklady uhradí v ceně zboží a který navíc bude platit víc za benzín do vlastního auta.
Cena nafty před zdaněním je vyšší než cena benzínu před zdaněním. V zemích, kde je stejná spotřební daň na naftu a na benzín (Švýcarsko, USA), je nafta dražší.V prvním kroku by se měla srovnat daň z nafty s daní z benzinu (proč je nafta zvýhodněna?)Pokud sis nevšiml, momentálně je nafta (přibližně) stejně drahá jako benzín.
A jinak je tvůj návrh s odpuštěním ptákovina na entou. Pokud chceš, aby daňová kvóta zůstala stejná, pak peníze, které se zaplatí navíc za naftu, se zase ušetří na dani z přijmu. Jenže to je samozřejmě nesmysl, protože každá firma má jiné náklady na naftu v poměru s příjmy, tzn. někdo by ušetřil a někdo jiný by zase musel podražit (a známe změny daní - vždycky na tom víc lidí prodělá, než vydělá).Pokud by to bylo správně vyvážené, tak by se všem "zvýšily" příjmy (- dzp) i výdaje (+ sp. daň) - firmy by musely zdražit a pro domácnosti by nula od nuly pošla.
No a kdo zaplatí ten rozdíl? No samozřejmě občan, který zvýšené náklady uhradí v ceně zboží a který navíc bude platit víc za benzín do vlastního auta.Však o to jde, aby se postupně zdražila fosilní paliva na mez, kdy se začne vyplácet přechod na obnovitelná. To by ale znamenalo zrušit daně na MEŘO ("bionaftu") a další věci. :-/
Pokud by to bylo správně vyvážené, tak by se všem "zvýšily" příjmy (- dzp) i výdaje (+ sp. daň) - firmy by musely zdražit a pro domácnosti by nula od nuly pošla.Správně vyvážit to nejde, protože
-dzp + sp.d == 0
jenom pro určité případy. Sazby daní jsou procentní, tzn. dzp = příjem * sazba.dp
a sp.d = cena.phm * sazba.sp.d
(přibližně, ve skutečnosti je to cena.phm = cena.bez.dane * sazba + marze
- pro následující to ale nemá vliv)
Dosadíme do původní rovnice:
- příjem * (rozdíl sazba.dp) + cena.phm * (rozdíl sazba.sp.d) == 0
a dostaneme, že
cena.phm == příjem * ((rozdíl sazba.dp) / (rozdíl sazba.sp.d))
Neboli: stav -dzp + sp.d == 0
platí pouze pro některé kombinace příjmů a výdajů za PHM.
To by ale znamenalo zrušit daně na MEŘO ("bionaftu") a další věci.Naprostý souhlas. Jenže stát potřebuje nějak vydělávat na tu armádu nezaměstnaných, které tady vyrobil. Proto se taky daň na bionaftu zavedla - lidi ji kupovali a klesaly příjmy za obyč. naftu
Ale výše bude paušální, bez ohledu na ujetou vzdálenost, což nemá logiku.
To byste mne rozesmál. Hledat logiku v zemi, kde platím za elektřinu podle toho, jaké mám pojistky… :-)
Pokud zůstane daňová kvóta stejná, občan zaplatí v průměru stejněTo "v průměru" je tady velmi důležité. Upozorňuje totiž na to, že někdo zaplatí víc a někdo míň. A víc samozřejmě zaplatí ten, kdo má malé příjmy, ale hodně jezdí autem. Tedy další výdaje pro lidi s malými příjmy, kteří už teď obrací každou korunu.
...čímž likviduje železniční dopravce.Chtěl jsi říci železničního dopravce. Kromě pár výjimek totiž všechnu dopravu obstarávají ČD a.s. A ty se velmi efektivně likvidují samy. Osobní doprava je předražená - pokud si člověk nekoupí průkazku na slevu (nechci slevu zadarmo, že?), stojí ho 100km cesta 140Kč a jízda trvá víc než hodinu a půl (průměrná rychlost 60km/h). Za posledních několik let se jízdné zdvojnásobilo, aniž by nějak vzrostla kvalita služeb (vlaky jezdí stejně pomalu, stejné zpoždění, ...) No a pokud je osobní doprava předražená a nic moc kvalitní, s velkou pravděpodobností na tom bude nákladní doprava stejně. Nehledě na to, že když něco naložíš na náklaďák, je to ještě ten den na místě určení. Vlakem bych tipnul tak dva či více dní (náklad se musí naložit (a předtím náklaďákem dovézt na nádraží), pak se musí počkat, než se nashromáždí dostatek vagónů, aby bylo možné vypravit vlak, a pak se zase musí náklad na místě určení vyložit (a opět naložit na náklaďák a dovézt na místo určení)) Takže fajn, zdražíme nákladní dopravu velkým mýtem pro autodopravce a tím budeme de facto podporovat neefektivitu Českých drah.
Řekl bych, že zrovna Česká pošta na delší vzdálenosti upřednostňuje spíš vlakyTo je pravda. Taky to podle toho vypadá. Je pravda, že lidi, kteří nakládají a vykládají balíky z vagónu, si všímají značek jako je "křehké" - když je něco křehké, tak s tím hodí.
Díváte se na to velmi zkresleným pohledem. Současná realita je taková, že tím, že železniční doprava musí platit skutečné náklady na údržbu železnice, zatímco silniční dopravci platí jen mizivý zlomek, je silniční doprava efektivně dotována. V takovém prostředí jí opravdu těžko železnice může konkurovat a při povrchním pohledu to vypadá, jako by byla železniční doprava předražená a neefektivní. Ale kdyby byli silniční dopravci také nuceni platit reálné náklady na údržbu opotřebovaných silnic, vypadalo by to úplně jinak.
Na kolejích není co udržovat, hm. On je vůbec provoz železnice zadarmo.To říkáš ty, já ne.
Jistě že ČD platí spotřební daň z nafty, zdaleka né všechny tratě jsou u nás elektrifikované,Na těch ale nejezdí tolik vlaků, krom toho některé jezdí na mazut, ze kterého určitě spotřební daň neplatí.
údržba kolejového svršku jistě také není levnáPochybuju, že něco takového dělají ve velké míře.
trať se musí podbíjet štěrkem, pravidelně se dotahují úchyty kolejnic,Budiž.
veškeré zabezpečovací zařízení vyhovující platným normám také není zadarmo.To je pravda, vybavit železniční přejezd závorami místo samotných světel stojí 50 milionů (přijde mi to dost, ale je to vyjádření představitele ČD - za úpravy 9 železničních přejezdů 450 milionů). Nicméně pokud se to dělá v rámci výstavby koridorů, platí to v konečném důsledku stát.
takže vím, že rozsvítit červené / modré / žluté světlo na návěstidle není sranda.Jak kde - leckde je to zařízené prostě tak, že jedním ozubeným kolem se ovládají závory a druhým semafor - ten s pákou, žádná světla. Obojích případů je k vidění spousta a to nejde pouze o lokální tratě.
povinné ručení, každoroční technické prohlídky, povinné přeškolování řidičů,...To sem nepatří, za prvé to nejsou příjmy státního rozpočtu, za druhé analogické výdaje jsou i na železnici.
Silniční dopravci také platí spotřební daň při nákupu PHM
A železniční snad ne?
a na kolejích není co udržovat … a také nemají velké výdaje na údržbu vlastních kolejí.
To myslíte vážně? Ani jako vtip to moc povedené nebylo… Tedy de iure máte pravdu, protože AFAIK byla oddělena funkce dopravce od "vlastníka kolejí" (Správa železniční dopravní cesty nebo tak nějak), aby se vytvořilo konkurenční prostředí pro dopravce a jeden nebyl vlastnictvím kolejí zvýhodněn (dodnes nechápu, proč totéž neudělali s Telecomem). Ale ten samozřejmě své náklady na údržbu účtuje jednotlivým dopravcům (nejen ČD), kterým povoluje využívání kolejí.
Už jenom těch 20mld od autobusáků by stačilo na to, aby se tu dostavěly dálnice.
Konrétně 50-60 km. Tedy v bezproblémových lokalitách, jinak výrazně méně.
Srovnáváš nesrovnatelné. Kolik jezdí po silnicích aut a kolik po železnici vlaků na naftu.(zdůrazňuji na naftu, protože ne všechny lokomotivy na naftu jezdí) Ad náklady na údržbu kolejí: vzhledem k tomu, v jakém jsou koleje stavu, nevěřím, že by je někdo udržoval tak, jak by to bylo potřeba. A pokud někdo utratí 50 milionů za dvě závory, tak se ani nedivím, že na údržbu nejsou peníze.Silniční dopravci také platí spotřební daň při nákupu PHMA železniční snad ne?
Konrétně 50-60 km. Tedy v bezproblémových lokalitách, jinak výrazně méně.K tomu už jsem se vyjádřil výše.
vzhledem k tomu, v jakém jsou koleje stavu, nevěřím, že by je někdo udržoval tak, jak by to bylo potřeba.Což je proti silnicím a dálnicím ohromný rozdíl…
Ten systém je dobrý v tom, že je spravedlivý. ... Nastavováním cen je pak možné dělat rafinovaný load-balancing, například nějaký úsek může být velmi drahý pro kamiony, ale skoro zadarmo pro osobáky.kdybych mohl udílet cenu "blud měsíce", tak ani na chvilku neváhám, achjo
Kdo se ale musí na elektronické mýtné těšit, je Policie ČR. Bude super mít přehled o tom, kde se které vozidlo v ten či onen čas pohybovalo/nepohybovalo.děkuji, nechci co je komu do toho, kam cestuju?
Samozřejmě jsme v Česku, takže výběrové řízení musí provázet hromada podezření :-/.podezření? jenom podezření? - ono snad někomu není jasné, že jde o korupci v nejčistší formě? viděl jsem zařízení, které vyvinul Siemens (a na které dal nabídku) ... demo chodí pěkně, někde je to už i v ostrém provozu ... důvod, proč byl z konkursu vyřazen? - protože podmínky výběrového řízení vylučují zařízení využívající GPS ... proč probůh, jaký to má technický důvod? - zvláště ve světle toho, že úředníci z EU si na povinnou montáž GPS přijímače se záznamem do aut přímo "brousí zuby"?
ono snad někomu není jasné, že jde o korupci v nejčistší formě?Důkazy pro korupci nejsou. Ať nějaké úplatky byly nebo nebyly, na zrůdnosti celé myšlenky elektronického mýtného to nic nemění.
Už jen ta předběžná znalost ceny ... Řidiči by se je museli nějak dozvědět (z Internetu, z nějakého věstníku nebo vyhlášky apod.).to je to "nejmenší" - stačí mít v autě navigační systém s mapou napojenou na centrální databázi cen, a pak ten systém může vyhledávat "optimální cestu" nejen na základě kritéria rychlosti a vzdálenosti/spotřeby, ale i placené vzdálenosti - nicméně, ty systémové problémy, které naznačuješ, to nijak neřeší, dík za doplnění
Ať nějaké úplatky byly nebo nebyly, na zrůdnosti celé myšlenky elektronického mýtného to nic nemění.- ovšem nemínil jsem otázku, zda mýtné zavést či nikoliv, nýbrž konkurs na systém mýtného (předpokládám, že o tom autor mluvil)
stačí mít v autě navigační systém s mapou napojenou na centrální databázi cen, a pak ten systém může vyhledávat "optimální cestu" nejen na základě kritéria rychlosti a vzdálenosti/spotřeby, ale i placené vzdálenostiAno, to může. Ale kolik osobáků ho dnes má nebo v blízké době bude mít? Samozřejmě to může být přímo součástí terminálu, ale to dále prodraží celý systém.
ovšem nemínil jsem otázku, zda mýtné zavést či nikoliv, nýbrž konkurs na systém mýtného (předpokládám, že o tom autor mluvil)Konkurs na systém mýtného se nijak neliší od toho, který probíhal v souvislosti s INDOŠem. V obou případech byli účastníci vyřazováni z formálních důvodů. Oba projekty byly od počátku nesmyslné. Jedná se v podstatě o dvě akce realizované podle stejné šablony. A pro daňové poplatníky velice nevýhodné.
Samozřejmě to může být přímo součástí terminálu, ale to dále prodraží celý systém.a to prodražení snad vadí, v situaci kdy jde o to co nejvíc ovečku oškubat?
to je to "nejmenší" - stačí mít v autě navigační systém s mapou napojenou na centrální databázi cen, a pak ten systém může vyhledávat "optimální cestu" nejen na základě kritéria rychlosti a vzdálenosti/spotřeby, ale i placené vzdálenosti
Obávám se, že cena takového systému by u nezanedbatelného procenta vozového parku v ČR podstatným způsobem navýšila cenu auta. Troufám si tvrdit, že nezřídka i na dvojnásobek…
Obávám se, že cena takového systému by u nezanedbatelného procenta vozového parku v ČR podstatným způsobem navýšila cenu auta.no a? kdo na to nebude mít, tak si to prostě nekoupí a bude tedy muset zjišťovat alternativní trasu (v závislosti na ceně mýtného) ručně ... to je přeci klasika, veškeré takovéto "biče" vždy nejvíc dopadnou na chudé, na pracující stádo ...
Řekl bych, že část silnic by při takovém systému byla ztrátová při jakékoli ceně, ale než by na to samospráva přišla, nadělala by se spousta hloupostí…
Tiskni
Sdílej: