plwm je nový, poměrně minimalistický správce oken pro X11. Podporuje dynamické dláždění okny, plochy, pravidla pro okna atd. Zvláštností je, že je napsaný v logickém programovacím jazyce Prolog. Používá implementaci SWI-Prolog.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Sean Heelan se na svém blogu rozepsal o tom, jak pomocí OpenAI o3 nalezl vzdálenou zranitelnost nultého dne CVE-2025-37899 v Linuxu v implementaci SMB.
Jiří Eischmann v příspěvku na svém blogu představuje typy, jak lépe chránit své soukromí na mobilním telefonu: "Asi dnes neexistuje způsob, jak se sledování vyhnout úplně. Minimálně ne způsob, který by byl kompatibilní s tím, jak lidé technologie běžně používají. Soukromí ovšem není binární věc, ale škála. Absolutního soukromí je dnes na Internetu dost dobře nedosažitelné, ale jen posun na škále blíže k němu se počítá. Čím méně dat se o vás posbírá, tím nepřesnější budou vaše profily a tím méně budou zneužitelné proti vám."
Byla vydána nová stabilní verze 25.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Warbler. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Multiplatformní open source spouštěč her Heroic Games Launcher byl vydán v nové stabilní verzi 2.17.0 Franky (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 26 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Klávesnice IBM Enhanced Keyboard, známá také jako Model M, byla poprvé představena v roce 1985, tzn. před 40 lety, s počítači IBM 7531/7532 Industrial Computer a 3161/3163 ASCII Display Station. Výročí připomíná článek na zevrubném sběratelském webu Admiral Shark's Keyboards. Rozložení kláves IBM Enhanced Keyboard se stalo průmyslovým standardem.
Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
jde např. o GPGPU a SLI.zeptám se, bo nevím: kolik lidí tyto věci skutečně prakticky pod linuxem využije?
Na druhé grafice, která bude počítat fyziku. Takže nechám procesor za 4 tis. v klidu spát a koupím si grafiku za 12tis na grafiku a za 6 tis. na fyziku, aby mi jelo to, co CPU zvládne s nohou za uchem.Už jsme se o tom bavili jednou - nezvládne. CPU prostě nemá tak velký výpočetní výkon jako GPU. Ano, havok na CPU zvládne "položím cihlu na prkno a to se překlopí", ale tam taky končí.
Už jsme se o tom bavili jednou - nezvládne. CPU prostě nemá tak velký výpočetní výkon jako GPU. Ano, havok na CPU zvládne "položím cihlu na prkno a to se překlopí", ale tam taky končí.Mícháte jabka s hruškama. GPU je mnohem silnější jen ve specifických výpočtech, afaik hlavně FPU, vektory, matice apod... Havok možná neumí spočítat corriolisovu sílu na 20 desetinejch míst s 50 FPS (teď si vymejšlim), ale alespoň narozdíl od PhysX funguje v praxi.
Déšť tam představují nejaké kuličky, které se odrážejí od podlahy a stěn (a dají se hrabat tou gravi zbraní). Tisíc kuliček ve 2D v plné interakci vzládl už AthlonXP.Jestliže se odrážejí od podlahy a stěn, není to náhodou 3D? (Neznám UT3, takže nevím, co si pod tím představit) Další háček - a tam bych hledal ten propad výkonu - je v tom, že karta může počítat buď náročnou grafiku, nebo náročnou fyziku, ale těžko obojí naráz.
Jestliže se odrážejí od podlahy a stěn, není to náhodou 3D? (Neznám UT3, takže nevím, co si pod tím představit)
Ano, je to tak. Jenže máme k disposici 4 jádra, sama o sobě výrazně výkonnější než Athlon, + pro tento účel použitelné nové instrukce. Ale jak jsem psal, on ten procesor ani nevyužije.
Další háček - a tam bych hledal ten propad výkonu - je v tom, že karta může počítat buď náročnou grafiku, nebo náročnou fyziku, ale těžko obojí naráz.
Na 8600 možná ano. Na ATI mi PhysX neběží, takže je to IMHO softwarové. Píšu to asi po třetí. Dvě další jádra mu byla plně k disposici (takže pokud to teď jelo na 50% jednoho jádra, tak při plném vytížení CPU jsme na +/-fps bez PhysX). SW PhysX je prostě nepoužil. Proč? Buď to to bude až v nějaké další versi (jestli jede "nějak" herní logika a fyzika v jednom herním threadu, tak už se vůbec nedivím) a nebo je to záměr, jak prodat víc třeba slabších grafik na fyziku.
Situace s NVidií je přesně opačná - ta vývoj svobodných ovladačů nepodporuje a dle různých vyjádření na webu asi ani nikdy nebude. Otevření specifikací NVidia čipů je bohužel holá utopie.A nechápu tenhle tvůj tón. Já vím, že pliveš na všechno, co není 100% free software, ale Phoronix má naopak informace, že se nVidia rozmýšlí. Takže bych s tou utopií brzdil...
před pár lety bys to samé říkal o ATI.to bezesporu, však mezi firmou ATI a firmou AMD byl/je zatraceně velký rozdíl v přístupu k opensource.
Ano, o ATI bych říkal to samé (a měl bych pravdu).Neměl bys pravdu, pokud bys prohlašoval, že je to utopie. Nic utopického na tom není. V situaci, kdy ovladače otevírají / dokumentaci uvolňují všichni ostatní významní hráči, je to jen otázkou času.
Tiskni
Sdílej: