Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
jde např. o GPGPU a SLI.zeptám se, bo nevím: kolik lidí tyto věci skutečně prakticky pod linuxem využije?
Na druhé grafice, která bude počítat fyziku. Takže nechám procesor za 4 tis. v klidu spát a koupím si grafiku za 12tis na grafiku a za 6 tis. na fyziku, aby mi jelo to, co CPU zvládne s nohou za uchem.Už jsme se o tom bavili jednou - nezvládne. CPU prostě nemá tak velký výpočetní výkon jako GPU. Ano, havok na CPU zvládne "položím cihlu na prkno a to se překlopí", ale tam taky končí.
Už jsme se o tom bavili jednou - nezvládne. CPU prostě nemá tak velký výpočetní výkon jako GPU. Ano, havok na CPU zvládne "položím cihlu na prkno a to se překlopí", ale tam taky končí.Mícháte jabka s hruškama. GPU je mnohem silnější jen ve specifických výpočtech, afaik hlavně FPU, vektory, matice apod... Havok možná neumí spočítat corriolisovu sílu na 20 desetinejch míst s 50 FPS (teď si vymejšlim), ale alespoň narozdíl od PhysX funguje v praxi.
Déšť tam představují nejaké kuličky, které se odrážejí od podlahy a stěn (a dají se hrabat tou gravi zbraní). Tisíc kuliček ve 2D v plné interakci vzládl už AthlonXP.Jestliže se odrážejí od podlahy a stěn, není to náhodou 3D? (Neznám UT3, takže nevím, co si pod tím představit) Další háček - a tam bych hledal ten propad výkonu - je v tom, že karta může počítat buď náročnou grafiku, nebo náročnou fyziku, ale těžko obojí naráz.
Jestliže se odrážejí od podlahy a stěn, není to náhodou 3D? (Neznám UT3, takže nevím, co si pod tím představit)
Ano, je to tak. Jenže máme k disposici 4 jádra, sama o sobě výrazně výkonnější než Athlon, + pro tento účel použitelné nové instrukce. Ale jak jsem psal, on ten procesor ani nevyužije.
Další háček - a tam bych hledal ten propad výkonu - je v tom, že karta může počítat buď náročnou grafiku, nebo náročnou fyziku, ale těžko obojí naráz.
Na 8600 možná ano. Na ATI mi PhysX neběží, takže je to IMHO softwarové. Píšu to asi po třetí. Dvě další jádra mu byla plně k disposici (takže pokud to teď jelo na 50% jednoho jádra, tak při plném vytížení CPU jsme na +/-fps bez PhysX). SW PhysX je prostě nepoužil. Proč? Buď to to bude až v nějaké další versi (jestli jede "nějak" herní logika a fyzika v jednom herním threadu, tak už se vůbec nedivím) a nebo je to záměr, jak prodat víc třeba slabších grafik na fyziku.
Situace s NVidií je přesně opačná - ta vývoj svobodných ovladačů nepodporuje a dle různých vyjádření na webu asi ani nikdy nebude. Otevření specifikací NVidia čipů je bohužel holá utopie.A nechápu tenhle tvůj tón. Já vím, že pliveš na všechno, co není 100% free software, ale Phoronix má naopak informace, že se nVidia rozmýšlí. Takže bych s tou utopií brzdil...
před pár lety bys to samé říkal o ATI.to bezesporu, však mezi firmou ATI a firmou AMD byl/je zatraceně velký rozdíl v přístupu k opensource.
Ano, o ATI bych říkal to samé (a měl bych pravdu).Neměl bys pravdu, pokud bys prohlašoval, že je to utopie. Nic utopického na tom není. V situaci, kdy ovladače otevírají / dokumentaci uvolňují všichni ostatní významní hráči, je to jen otázkou času.
Tiskni
Sdílej: