Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Ale jinak celkově je ten zákon opravdu paskvil.
Vždyť ti politici ani nevědí, co odsouhlasili.Protože většinou, zdá se, mají politici operační paměť tak malou, že se jim do ní nevejde ani jedno delší souvětí, natož pak celý paragraf, nebo dokonce zákon. Pak nemohou myslet v souvislostech. Mohou si za to sami, protože se neumějí vyjadřovat a tvoří zbytečně dlouhá souvětí plná prázdných plků, v kterých je opravdu problém se vyznat.
Svítit celej rok je naprosto super a toto muže hodnotit špatne jenom člověk kterej malo jezdí. A vubec jezdím podle toho jak je potřeba. Klidně jedu ve městě 160 a klidně taky 30. Záleží totiž kde ve městě jste. A co nesnáším tak páprdy co jedou imrvere podle pravidel, značek atd. Ti jsou na silnici fakt nejvíce nebezpeční.
Jinak z meho pohledu me taky fici malo otravujou. Já si myslím že pravidla jsou spíše takovej návod pro lidi jak jezdit, ale hlavně by měl jezdit člověk podle citu. Stává se mi že třebas na suchu jezdím opravdu rychle, ale když byli ty snehové kalamity tak jsem všechy auta brzdil a to proto že jsem jel 30-40Km/h. Víc jsem si prostě nelajs a nelajsnu. Když to prostě nesedí tak to nesedí a značky jsou mi naprd.
Dost vtipné je, že policie měří rychlost na čtyřproudovce, kde je padesátka, např. Petřvald u Karviné, a vybírají pokuty, protože tam se fakt nedá těch 50 jet a kromě staříků tak ani nikdo nejezdí. Zažil jsem i policajta schovaného za pilířem mostu. Z dálky byl opravdu nenápadný..
Když bývají záběry z pracoviště našich milých politiků, jak jsou ty lavice poloprázdné, přítomní spí, čtou si noviny nebo se něčím dost baví a smějou se. Ve předu za mikrofonem jeden stojí a háže špínu na druhého kvůli blbosti, tak je to dost smutné. A výsledek si zažijeme za pár měsíců..
Svítit celej rok je naprosto super a toto muže hodnotit špatne jenom člověk kterej malo jezdí.nevím, co považuješ za "málo" nicméně mám pocit přesně opačný, tedy že prohlašovat o celoročním svícení, že je super, může jenom člověk, kterej málo jezdí - kterýmu se ještě nestalo, že kvůli nějakýmu kreténovi, kterýho nenapadne nic lepšího než si za normální viditelnosti svítit dálkovkama i mlhovkama, málem přejel chodce nebo cyklistu ... světla strhávají pozornost, a to je špatné, kromě zmíněné možnosti přehlídnout objekt kterej nesvítí je tu třeba problém s odhadem rychlosti (oko nedokáže zůstat fixováno na pozadí, proti kterému by rychlost odhadlo), což je další bezpečnostní mínus navíc se tím z dlouhodobého hlediska otupuje pozornost řidičů, čili jestliže teď začneme svítit, můžeme za chvíli začít jezdit s majáčkama, abychom zachovali úroveň toho, co upoutá pozornost řidiče, ovšem nevím, co potom budeme dělat se semaforama a vůbec třeba s normálníma značkama, jestliže je řidiči přehlížej už teď pokud je problém s tím, že řidiči jsou čím dál nepozornější, tak se maj k řidičákům zavést zrakový testy, a ne řešit to takovouhle berličkou - kdo na silnici za normálního osvětlení nevidí objekt velikosti auta (navíc pohybující se, což je taky věc, která by přirozeně měla připoutávat pozornost), ten nemá za volantem co dělat! kdybych byl trošku militantnější
tak bych rovnou na potkání dával přes hubu těm, co říkají nesmysly typu "svítím, abych byl vidět" - to je neskutečně sobeckej a debilní přístup, za prvý viz výše je to bezohledný vůči těm, co z principu (tak moc) pozornost upoutávat nemůžou, a za druhý, za volantem mám především sám aktivně čumět a vyhejbat se potenciálnímu průseru, a ne myslet si, že když si rozsvítím, tak mě ten druhej uvidí a bude to oukej, protože on mě přece vidí a tak je to jeho problém a já jsem v pohodě a nemusím se starat, to je hovadina největší (bohužel tak mnozí jezdí, a to nejen co se týče svícení, ale třeba nadjíždění zatáček - přejíždění čáry při protisměru, atp.)
Usámo, nemyslím si (taky podle toho co píšeš dál), že by zrovna poslední odstavec tak úplně platil na tebe, ale ruku na srdce, máš pocit, že to tak obvykle není, že se lidi tak nechovaj?
místo toho, aby se důsledně postihovalo nebezpečné chování, tzn. v tomto případě nesvícení za snížené viditelnosti, zavede se jednoduše aplikovatelnej bič na všechny, kterej z dlouhodobého hlediska vede akorát ke zhoršení situace
s těmi chodci a padesátkou jsou to krásné příklady opatření, které k ničemu nevedly (v případě chodců dík nevhodné TV kampani naopak ke zhoršení, AFAIK) - Slováci to pochopili a padesátku zase zrušili, zatímco ti naši šmejdi ... no, oni to přece dodržovat nemusí, že?
no, s tím svícením je ještě "vtipné" například to, že se snížily (a zvyšovat se zpět nebudou) požadavky na povinnou výbavu kola na silnici, takže zatímco řidiči budou sbírat body za to, že v létě v poledne zapomenou rozsvítit, cyklisti si budou v klidu jezdit potmě (úplně nejlepší jsou takoví kreténi, co si pořídí blikačku se dvěma - nepříliš svítivejma - diodama, vrazí si ji pod sedátko, takže ji svojí tlustou prdelí zakrejou, a myslí si, že jsou vidět na deset kilometrů a že se jim každej musí bez problémů vyhnout, nejlépe když si to za nepřehlednou zatáčkou šněrujou po prostředku ...)
Tedy ne, že by to dřív bylo lepší.přinejmenším byla povinnost mít na kole funkční světla že se je většina lidí nenamáhala používat je jiný problém, a dle mého názoru by to jakožto vážný prohřešek proti bezpečnosti mělo být důrazně postihováno (stejně jako nesvícení v autě za snížené viditelnosti) ale uvedl jsem to jako příklad toho, jaké se dělají voloviny - na jednu stranu se zavádí větší buzerace pro řidiče, na druhou stranu se uvolňují pravidla pro cyklisty (kterým mnohem více hrozí, že budou přehlédnuti, a kteří nejsou chráněni žádnými airbagy a deformačními zónami, čili i následky toho jsou pro ně fatálnější) (podobně s těmi zmíněnými chodci, a) zastavit tunu z rychlosti 50 km/h, nepřehlédnout postavu a odhadnout její úmysly versus b) zastavit 90 kg z rychlosti 4 km/h a všimnout si auta, které má trasu jasně vytyčenou silnicí (a v případě změny směru musí dávat znamení blinkrem)) ... hm, proč je to postaveno tak, jako kdyby a) bylo výrazně snazší než b)???)
Chce to všechno naplánovat, přeci nebudeme otroci těch "nahoře"-hodně se mi to příčí.
- Parkování na sídlišti je kapitola sama pro sebe, ale ještě jsem nikdy neviděl že by někdo dostal pokutu za takové stání přes noc (a to i přímo před policejní stanicí). Ale to je spíš shoda okolností, v principu je to s tím značením bída...
Zrovna o tomhle si myslím, že PČR dokáže docela tolerovat a i občas brojí proti takovýmu značení, který ma na svědomí připitomělej úředník z úřadu, kterej snad v životě na sídlišti (popř. v hustý zástavbě) neparkoval resp. nemusel parkovat. Úplně jiný kafe je nemístná buzerace od tupounů z městské policie, kteří se jenom honí za splěním svých plánů a výmýšlí si občas neskutečný věci a přitom neznají ani pravidla - viz. kolega, kterej zaparkoval a kolem řady zaparkovaných vozidel procházela hlídka a kvůli zákazu zastavení umístěnýmu asi 200m níže rozdávala s radostí jednu pokutu za druhou. Už ale bohužel přehlídla, že ty auta stojí za křižovatkou a křižovatka nám s platností značky provádí co?
Parkování na sídlišti je kapitola sama pro sebe, ale ještě jsem nikdy neviděl že by někdo dostal pokutu za takové stání přes noc (a to i přímo před policejní stanicí).
Tak si někdy cvičně zkuste zaparkovat v rezidentní zóně na pražském Starém Městě. Jednou jsem tam zaparkoval v pátek kolem deváté večer, kdy byla obsazena asi třetina míst. Stál jsem tam asi čtvrt hodiny a po návratu už jsem měl lísteček… :-(
Blbější příklady už asi vymyslet nešlo, co?uznávám, že nejsou postaveny nejlépe, nicméně ...
- Vypadnutí žárovky je normální a policajti vesměs tolerují že si řidič nevšimlproblém je v tom slůvku "vesměs"; mě tedy není úplně jasné, proč bych zhasínal, když mi svítí alespoň to jedno světlo, ale pokud by někdo jel neosvětlen a chtěl se bránit, že o tom ví a opraví to, tak může začít rozhovor, jaktože nemá náhradní žárovku (nebo už to z povinné výbavy zrušili?), a proč si ji nekoupil, když to mají na každé benzínce, a že když bude remcat, tak mu to auto prohlídnou pořádně atd. (a neříkej, že někteří policajti takoví nejsou)
- Pokud předjíždíš na zákazu předjíždění nebo dvojité plné, tak doufám že ti ten řidičák seberou co nejdřív, dřív než někoho zabiješ.tedy za prvé, něco se smí předjíždět i na zákazu, překážka se smí objíždět i na dvojité plné za druhé, mluvil celkem jasně o přehledné situaci, proč by tedy měl někoho zabíjet? promiň, ale z tvé reakce mi připadá, že patříš do té skupiny řidičů, kteří jsou (někdy velmi) nebezpeční právě tím, že berou ohled především na pravidla a ne na reálnou situaci
- Parkování na sídlišti je kapitola sama pro sebe, ale ještě jsem nikdy neviděl že by někdo dostal pokutu za takové stání přes nocže tys' to neviděl neznamená, že se to běžně neděje např. u nás, když policajti potřebujou nasbírat body, tak si projdou uličku před domem, kde auta stojí naproti sobě - když jsou to dvě širší auta a stojí těsně u obrubníku, dostanou pokutu, že není volný jízdní pruh, zatímco když stojí kolem přes obrubník (aby tam byly ty 3 metry), dostane pokutu za stání na zeleni
Tak za prvé, objíždění a předjíždění je docela rozdíl. Za druhé, smyslem zákazu předjíždění není vybírání pokut. Zákaz předjíždění znamená, že označený úsek vypadá jako přehledný, ale není. Vím o několika takových úsecích, kde zákaz předjíždění dali po několika vážných (i smrtelných) nehodách. Totéž platí o omezení rychlosti. Většinou je to vinou idiotsky naprojektované a fušersky postavené silnice. Jistě, věřím že existují takové úseky bez zjevné příčiny. K tomu napíšu komentář jinde, jako odpověď na jiný příspěvek.- Pokud předjíždíš na zákazu předjíždění nebo dvojité plné, tak doufám že ti ten řidičák seberou co nejdřív, dřív než někoho zabiješ.tedy za prvé, něco se smí předjíždět i na zákazu, překážka se smí objíždět i na dvojité plné za druhé, mluvil celkem jasně o přehledné situaci, proč by tedy měl někoho zabíjet?
promiň, ale z tvé reakce mi připadá, že patříš do té skupiny řidičů, kteří jsou (někdy velmi) nebezpeční právě tím, že berou ohled především na pravidla a ne na reálnou situaciJistě, jsem postrach silnic. Každou chvíli se mi stává (jak jsem již psal), že se málem čelně srazím s protijedoucím vozidlem. Nebo že musím brzdit dělat místo autu co mě předjíždí a potřebuje na poslední chvíli uhnout. Ale to je vlastně moje chyba, už mlčím. Možná je má reakce přehnaná, ale předjíždění na zdánlivě přehledném úseku je jedna z nejnebezpečenějších věcí co lze při jízdě autem udělat - způsobuje ty nejnebezpečnější nehody. Pokud bych tedy v tomto konkrétním případě něco vytýkal, tak je to malý počet bodů.
Za druhé, smyslem zákazu předjíždění není vybírání pokut. Zákaz předjíždění znamená, že označený úsek vypadá jako přehledný, ale není.asi žiješ v jiném státě než já ... různé zákazy na místech, kde k ním není důvod (jiný než politický, viz níže), jsou naprosto běžné, naopak na mnoha místech, které by si plnou čáru zasloužily právem, žádné omezení není
Vím o několika takových úsecích, kde zákaz předjíždění dali po několika vážných (i smrtelných) nehodách.ano, také znám místa, kde je nějaké omezující značení z jednoho jediného důvodu, a to že se tam někdo zabil - což zřejmě platí i na tvůj "komentář jinde"
Jistě, jsem postrach silnic. Každou chvíli se mi stává (jak jsem již psal), že se málem čelně srazím s protijedoucím vozidlem.zajímavé, mě se to nestává - resp. ne nějak často poslední případ byl někdy začátkem února v jednom pěkném klesání, není tam přes oblouky kopce pořádně vidět, ale přesto tam na dvou místech je přerušovaná čára(*), no a v tom horním z nich se nějakej debil s autem sportovního vzezření rozhodl předjet pomalu supící náklaďák ... to jeho autíčko jaksi nemělo odpich, na kterej vypadalo, no ale měl štěstí, že tam vždy jezdím s nohou na brzdě a že byla zrovna suchá silnice ale na předchozí bych si fakt nevzpomenul ... (*) no, ono se tam dá předjíždět - pokud se něco nepříliš dlouhého vleče krokem (v tom kopci často) a dojedu to přesně na začátku té přerušované aniž bych za tím zpomalil, čili rozdíl rychlostí je aspoň 40 km/h a ještě zrychlím, takže to spolehlivě zvládnu za méně než 2 sekundy, auto vynořící se shora na hranici viditelnosti v okamžiku začátku předjíždění mě už nemůže ohrozit ... ale zrychlovat z toho "kroku" někde v půlce úseku, na kterém ta přerušovaná je, to je fakt sebevražda
Nebo že musím brzdit dělat místo autu co mě předjíždí a potřebuje na poslední chvíli uhnout. Ale to je vlastně moje chyba, už mlčím.nerozumím, jakou situaci máš na mysli?
předjíždění na zdánlivě přehledném úsekuhm, nějak jsem nepochopil, jak má ten "zdánlivě přehledný úsek" vlastně vypadat - buď tam vidím nebo tam nevidím ...
Pokud předjíždíš na zákazu předjíždění nebo dvojité plné, tak doufám že ti ten řidičák seberou co nejdřív, dřív než někoho zabiješ.Rozhodně se nechci zastávat prasat, co předjíždějí bez ohledu na cokoliv a kohokoliv. Ale uvedu příklad: Znáš např. úsek Lhota u Přelouče - Chvaletice? Ten je totiž naprosto příkladný. Většina tohoto úseku je naprosto přehledná, je to přímá 9 m široká silnice. Nebývala tam žádná dopravní omezení. Loni v létě však v celém cca 5 km dlouhém úseku osadili kombinaci 70 km/h a zákazu předjíždění. Tam když dojedu pomalu se vlekoucí Avii, tak ji předjedu - dělal jsem to tak dlouho předtím, udělám to i nyní. Ta silnice se ani v nejmenším nezměnila, jen tam přibyly značky.
Tiskni
Sdílej: