Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »V poslednej dobe sa neúmerne navýšilo množstvo nevyžiadanej pošty v mojich schránkach. Tieto návaly SPAMu som dokázal ignorovať celý týždeň. Potom mi došli nervy a rozhodol som sa situáciu riešiť. Zvolil som greylisting ako formu boja proti nevyžiadanej pošte.
Je zaujímavá a efektívna metóda pre boj s nevyžiadanou poštou. Server na ktorom je nasadená táto metóda neprijíma prichádzajúcu poštu ihneď. Namiesto prijatia správy pošle odpoveď že správu nie je možné momentálne doručiť. Po akú dobu bude server prichádzajúcej pošty odmietať správu doručiť je možné nastaviť. Slušný server odosielatela chvíľku počká a pokúsi sa správu doručiť znova. Až vtedy bude uznaný za dôveryhodný a správa bude doručená. K dispozícii je aj whitelist. Servery ktoré sú v ňom uvedené nebudú overovaním zdržované. Je možné nastaviť aby sa greylistingom overené servery automaticky pridávali do whitelistu po určitom počte úspešných overení.
Z princípu je teda jasné že nevýhodou greylistingu bude zdržovanie správ. Ja osobne mám nastavenú dobu "odmietania" na 60 sekúnd. To znamená že počas prvých 60 sekúnd správa určite nedorazí. Po uplynutí tejto doby bude ďalší pokus o doručenie uznaný a správa doručená. No neznamená to že správy budú chodiť v tomto prípade s minútovým oneskorením. Kedy sa rozhodne odosielajúci server zopakovať pokus o doručenie je záležitosťou jeho nastavenia (na ktoré má dosah iba jeho správca).
Ako MTA používam postfix s virtuálnymi schránkami. A čo sa greylistingu týka, po niekoľkých omyloch a pokusoch som sa rozhodol zakotviť u postgrey
. Inštalácia a konfigurácia v Debian GNU/Linux OS je veľmi jednoduchá. Stačí nainštalovať balík postgrey
:
# aptitude install postgrey
následne upraviť nasledovné konfiguračné súbory /etc/default/postgrey
a /etc/postfix/main.cf
/etc/default/postgrey
# postgrey startup options, created for Debian # you may want to set # --delay=N how long to greylist, seconds (default: 300) # --max-age=N delete old entries after N days (default: 35) # see also the postgrey(8) manpage POSTGREY_OPTS="--inet=10023 --lookup-by-host --delay=60 --max-age=90 --auto-whitelist-clients=3 --retry-window=4" # the --greylist-text commandline argument can not be easily passed through # POSTGREY_OPTS when it contains spaces. So, insert your text here: POSTGREY_TEXT="Greylisted."
Podľa konfigurácie vyššie bude postgrey
bežať na porte 10023
a do jeho databázy sa budú ukladať záznamy s celými IP adresami po dobu 90 dní. Po troch úspešných overeniach bude odosielateľ pridaný na whitelist. Každá nová správa bude odmietaná po dobu 60 sekúnd a ako príčina bude uvedný text "Greylisted."
úryvok z /etc/postfix/main.cf
smtpd_recipient_restrictions = permit_mynetworks, permit_sasl_authenticated, reject_non_fqdn_hostname, reject_non_fqdn_sender, reject_non_fqdn_recipient, reject_unauth_destination, reject_unauth_pipelining, reject_invalid_hostname, check_client_access hash:/etc/postfix/checks/client, check_sender_access hash:/etc/postfix/checks/sender, check_recipient_access hash:/etc/postfix/checks/recipient, check_helo_access hash:/etc/postfix/checks/helo, check_policy_service inet:127.0.0.1:10023, permit
Overenie postgreyom je uvedené ako predposledné. Správne poradie položiek u smtpd_recipient_restrictions je dôležité.
Treba si dávať pozor aj na stabilitu služby (programu) ktorá je pre greylisting (alebo iné overovanie) použítá. Pokiaľ z nejakej príčiny zlyhá (seg. fault, bug, atď..), správa bude zamietnutá s kódom 451 a textom "Server configuration problem".
Následne už stačí iba reštartovať postfix
a postgrey
aby sa prejavili nové nastavenia. Ako postfix
a postgrey
pracujú si môžeme pozrieť pomocou tailf /var/log/mail.info
(hlavne si je dobré overiť správnosť fungovania).
Od nasadenia postgrey
(cca dnes o 01:00) sa mi do schránky nepredral jediný SPAM. Za zmienku stojí aj to že postgrey
prichádza s už predvyplneným whitelistom kde sa nachádzajú užívateľmi overené adresy (napr. gmail, ebay, yahoo, atď..).
Tiskni
Sdílej:
prichádza s už predvyplneným whitelistom kde sa nachádzajú užívateľmi overené adresy (napr. gmail, ebay, yahoo, atď..)Což je vcelku nutnost, protože gmail při odesílání mění IP adresy odesílajího serveru. Ale jinak bych řekl, že ještě lepší ochrana proti spamu jsou RBL - pokud člověk použije nějaké rozumné blacklisty (tzn. např. NE sorbs), odfiltruje se jimi dost bordelu, aniž by to působilo problémy legitimním odesílatelům.
doručení v takovém pořadí, v jakém byly odeslányTohle není zaručeno nikdy. Odesílající server může mít např. chvilkový výpadek konektivity, jedna zpráva se neodešle, další už ano. Nebo mohou jít různé zprávy různými cestami. Možností je spousta.
zadropuje port 25 na mailserveru (tam neprojde spam žádný )
Jsem skutečně rád, že v této diskusi nejsem první, kdo tohle napsal . Minule to mělo poněkud neblahé konsekvence.
Já sám dost nemám rád, když se ten mail někde fláká
Hmm, něco podobného zde uvedlo více lidí, což je poněkud zvláštní vzhledem k tomu, že u emailu není vůbec zaručeno jeho doručení (dnes je spíše zázrak, že nějaký email přes tyhle konstrukce projde), natož pak jeho doručení v nějaké garantované době. Osobně email považuji za komunikaci, kde je na reakci několik dnů čas a nějaká ta minuta nehraje roli.
budou ty maily prostě posílat 2x
A nebo prostě přes normální mail servery, což už se částečně děje.
Jsem skutečně rád, že v této diskusi nejsem první, kdo tohle napsalNevím proč jsi rád, když je to očividný nesmysl.. Minule to mělo poněkud neblahé konsekvence.
A nebo prostě přes normální mail servery, což už se částečně děje.Tam do jisté míry pomáhají blacklisty.
Tam do jisté míry pomáhají blacklisty.Ajaj. Kdepak mám ty asbestové spodky...
Trekker, který si na to pamatuje, už si jde pro spodky.
Nevím proč jsi rád, když je to očividný nesmysl.
Někteří admini dělají všechno proto, aby jim žádný email nepřišel. Dělají to ale strašně složitě, zablokovat port 25 (nebo rovnou vypnout postfix) je jednodušší.
Někteří admini dělají všechno proto, aby jim žádný email nepřišel. Dělají to ale strašně složitě, zablokovat port 25 (nebo rovnou vypnout postfix) je jednodušší.Často píšeš věci, které mají hlavu a patu. Tohle není ten případ... ale jo, viděl jsem to u spousty chytrých lidí, že když se jim nějaká technika nelíbí, že začnou vymýšlet úplně na hlavu postavené argumenty proti tomu. Mimochodem neříká se tomuhle straw man? Greylisting je metoda, která má za vedlejší účinek zdržení některých mailů. Výjimečně vede na delší zdržení. Téměř nikdy nevede na nedoručění mailu z jiného mailserveru. A ta metoda má oproti žádné metodě obrovskou účinnost, v kombinaci s RBL ještě větší, protože vykrývá, co RBL nechytily. Jistě, existují sofistikovanější metody, ale o tom řeč není. Takže můžu s klidným svědomím napsat, že tvé srovnání nasazení greylistu a vypnutí mailserveru je blbost a tvůj velký úskok od racionálního myšlení.
Tohle není ten případ... ale jo, viděl jsem to u spousty chytrých lidí, že když se jim nějaká technika nelíbí, že začnou vymýšlet úplně na hlavu postavené argumenty proti tomu. Mimochodem neříká se tomuhle straw man?
Jsem rád, že mám svého soukromého psychologa. Ne, teď vážně. Já jsem o této technice (abychom byli konkrétní, o greylistingu) zatím vůbec nevyjádřil. Nelze tedy tvrdit, že se mi nelíbí. Naopak, GL se mi líbí daleko více, než blacklisty, na které se dostal snad každý mailserver (kdo nebyl na blacklistu, ten jako by ani nežil ).
GL je de facto zkouška nastavení odesílajícího mailserveru, podobně jako třeba checky na existenci domény odesílatele. Proti tomuto nic moc nemám.
K těm blacklistům, zažil jsem mnohokrát situaci, kdy se správce emailového serveru (což já nejsem, teď si jistě mnoho lidí oddechlo ) snažil ve stresu odstranit svůj server z BL a to jenom proto, že nějaký cizí server jeho emaily odmítal. Ok, pokud někdo nechce moje emaily (myšleno z mého mailserveru), a to ještě na základě toho, že někdo úplně jiný jej dal na BL, tak ať si trhne.
Takže můžu s klidným svědomím napsat, že tvé srovnání nasazení greylistu a vypnutí mailserveru je blbost a tvůj velký úskok od racionálního myšlení.
To bys s klidným svědomím napsat mohl ve chvíli, kdy bych něco takového vyplodil. Což se nestalo.
Naopak, GL se mi líbí daleko více, než blacklisty, na které se dostal snad každý mailserverJako vždy jsi vynechal jeden důležitý fakt: na ten blacklist se server (přesněji IP adresa) dostává z nějakého důvodu - většinou je to za posílání spamu, tzn. naprosto oprávněně. Ano, jednotlivé blacklisty se liší podle toho, jak rychle tě (za kolik spamu) tě přidají a jak rychle tě odstraní. Takže samozřejmě, když někdo nasadí uceprotect level 3 (zjednodušeně blokuje rozsah, ve kterém se nachází rozsah, ve kterém se nachází spamující IP), může rovnou s klidem ten mailserver vypnout. Na druhou stranu pokud používáš rozumné blacklisty - takové, které adresu automaticky odstraní po pár hodinách, co z ní přestal chodit spam - tak není problém.
Jako vždy jsi vynechal jeden důležitý fakt: na ten blacklist se server (přesněji IP adresa) dostává z nějakého důvodu - většinou je to za posílání spamu, tzn. naprosto oprávněně.
A teď už jen zbývá dodefinovat takovou maličkost, že jo. Co je to spam? (Moje) odpověď: Pro každého je to něco jiného. Někdo bere dané sdělení jako užitečnou informaci a na tuto reaguje. Jinak by nemělo smysl tu informaci rozesílat. Takže se opět vracím k tomu, že se IP dostane na blacklist jen na základě subjektivní posouzení třetí osoby (či spíše třetího systému), která danou informaci bere jako spam, přičemž pro jiné daná informace spamem být nemusí.
Sám si napsal většinou. Takže to mohou býti i jiné důvody, že ano.
Co je to spam? (Moje) odpověď: Pro každého je to něco jiného.To je v některých případech klidně možné, nicméně na tom, že některé zprávy jsou spam, se shodnou všichni. Nebo téměř všichni, protože někteří mají tendence být alternativní za každou cenu. A kdybys chtěl příklad, tak nemám na mysli různé hotely, ale ch34p m3ds s odkazem na stránku, kde ti IE stáhne do počítače vir.
přičemž pro jiné daná informace spamem být nemusí.Můžeš psát, jak obecně chceš, ale to nemění fakt, že většina strojově označených spamů (se slušně nastaveným antispamem, což předpokládám, že provozovatelé blacklistů mají) jsou spamy, které nejsou užitečné pro nikoho (z příjemců) Samozřejmě až na pár chci-být-výjimečných.
Sám si napsal většinou. Takže to mohou býti i jiné důvody, že ano.Takhle narychlo si vzpomínám na blacklist, kde byl seznam serverů (spammerů), co neukončují SMTP relaci příkazem quit. Apod. Myslel jsi, že protože jsou tam omylem?
To co je pro něj spam si určí sám příjemce pošty. Nikdo jiný to nemůže rozhodnout.A u většiny spamů se na tom, že daná zpráva je spam, shodnou všichni až na výjimky uvedené výše.
Ale nikdy nemůže takový systém sám ze své zvůle zahodit relevantní email (to je to nejhorší, co se může stát) -- jinými slovy, nesmí automaticky zahodit žádný email, pokud si to uživatel sám nenadefinuje.Už je to tu zase. Greylisting (stejně jako blacklisty) neznamená, že mail bude zahozen. Právě naopak, pokud se odesílatel chová podle standardů, mail zahozen nebude.
Právě naopak, pokud se odesílatel chová podle standardů, mail zahozen nebude.To je lež a vy to víte. Odesílatel se může chovat podle standardů, odmítnutý e-mail se může pokoušet opakovaně doručit třeba týden, a vy ho stejně pokaždé odmítnete
To je lež a vy to víte.Ne není, jenom jsem jednou vynechal "pro normálně se chovajících 99% provozovatelů poštovních serverů", protože jsem myslel, že už je to jasné; samozřejmě to bys nebyl Jirsák, kdyby ses toho okamžitě nechytil, protože slovíčkaření je něco, co ti jde nejlíp.
nebo na odesílajícím klientu bez pevné IP adresy.Takové odmítám rovnou (samozřejmě s výjimkou svých autentizovaných) a je mi úplně jedno, co si o tom kdo myslí :). Ono to totiž nikomu kromě Jirsáka nevadí, a ten se holt přizpůsobí, navíc tím, že mi od něj nebudou chodit maily, o nic nepřijdu. Nevím, co na tom vidíte normálního.
Odesílající klient bez pevné IP adresy se přeci může autentifikovat oproti SMTP serveru.A nebo může e-mail poslat rovnou. Protokol SMTP nevyžaduje, že by klient musel mít pevnou IP adresu.
A odeslíatel musí splnit jaká pravidla? Že po pěti minutách pošle odložený mail znovu? To je přeci v RFC2821.Tedy po sto prvé: odesílatel dodrží všechna pravidla, po nějaké době (třeba 5 minut) pošle e-mail znova, a vy jej stejně zahodíte – protože nedokážete poznat, že jde o stejný e-mail. Kde je tedy chyba?
Jaký je rozdíl oproti tomu, že cílový mailserver má plný disk a nebo greylistne (tfuj, jaký to patvar) regulérní e-mail?Rozdíl je v tom, že až se místo na disku uvolní, e-mail se přijme (po opakovaném odeslání). Při použití greylistingu se znova odmítne, protože nepoznáte, že jde o ten samý e-mail.
Rozdíl je v tom, že až se místo na disku uvolní, e-mail se přijme (po opakovaném odeslání). Při použití greylistingu se znova odmítne, protože nepoznáte, že jde o ten samý e-mail.Ovšem pouze podle vaší imaginární teorie, kdy chceme přijímat e-maily od někoho jiného než autentizovaných klientů a mailserverů.
Při použití greylistingu se znova odmítne, protože nepoznáte, že jde o ten samý e-mail.Ano, to píšeš podruhý v jednom příspěvku, ale jaksi tu chybí informace o tom, proč nepoznám, že jde o ten samý mail. (Je-li tomu skutečně tak.)
Received:
přidává přijímající server, od klienta ale odchází stále stejný e-mail. Jinak v té hlavičce se bude lišit i e-mail odeslaný přes stejný server, ale v různý čas. Takže pokud to berete takhle, nelze stejný e-mail poslat znovu, tudíž podmínky greylistingu nejde nikdy splnit.
Takže pokud to berete takhle, nelze stejný e-mail poslat znovu, tudíž podmínky greylistingu nejde nikdy splnit.Líbí se mi, že vaše myšlenková onanie došla až k tomu, že Greylisting odmítá všechno... a co takhle se vrátit k realitě... Otevřete si Wikipedii nebo Google, a nejdřív si o Greylistingu přečtěte aspoň nějaké základí informace.
Bohužel ta nejrůznější nikde nezdokumentovaná pravidla nad rámec RFC stále přibývají.Bohužel ano, taková je realita.
Aby uživatelé moc neremcali, že se jim ztrácí e-maily, řeší se to whitelisty velkých provozovatelů.Ano, whitelistů, které často propouštějí hromadu spamu. Ale není to zase tak horké.
Pak budete mít, co jste chtěli.To zní jak nějaká křesťanská agitka... a nebo straw man.
No to je fakt štěstí. Takže výsledkem je, že se používá technologie bez příslušných standardů (nebo alespoň RFC), každý si to nastaví podle sebe, to své řešení označí jako většinové nastavení a ti ostatní jsou projistotu hned nepřízpůsobiví a mají smůlu, protože se chovají dle standardů.To co popisuješ má od reality ještě pořád docela daleko.
a ti ostatní jsou projistotu hned nepřízpůsobiví a mají smůlu, protože se chovají dle standardů. Super přístupDoufám, že tě ani v nejmenším nenapadlo toto podsunout mě. Asi bych musel zapochobyvat o tvé soudnosti.
Super přístup, obzvláště s přihlédnutím na okolnost, že jsme na abclinuxu. Na portálu o nějaké proprietální uzavřené technologii bych to ještě pochopil.Ano, jsme na Abclinuxu, kam chodí hodně idealistů včetně těch, kteří mají v hlavě striktně zakódováno, že se nesmí nic udělat než se to dá na papír a dá ke schválení standardizační organizaci. Ale kromě pouhých idealistů jsou tu i lidi z oboru, kteří se musí občas podívat svýma reálnýma očima na okolní reálný svět a třeba taky dělat svoji práci. Tedy, jsou idealisti, ale žijí v nedokonalém reálném světě a berou v některé jeho vlastnosti v potaz.
Ale kromě pouhých idealistů jsou tu i lidi z oboru, kteří se musí občas podívat svýma reálnýma očima na okolní reálný svět a třeba taky dělat svoji práci. Tedy, jsou idealisti, ale žijí v nedokonalém reálném světě a berou v některé jeho vlastnosti v potaz.
Ano, stím souhlasím. Problém je, že ty s trekkerem máte pouze to své řešení (a Jirsák má můj obdiv za výkon v této diskusi) a všechno ostatní odmítáte (to by ještě nebylo tak hrozné), ale místo technické argumentace (z praxe jsme tu nejspíš všichni) se pouštíš do osobních výpadů. Takže bych prosil, diskutujme technicky.
Ale kromě pouhých idealistů jsou tu i lidi z oboru, kteří se musí občas podívat svýma reálnýma očima na okolní reálný svět a třeba taky dělat svoji práci. Tedy, jsou idealisti, ale žijí v nedokonalém reálném světě a berou v některé jeho vlastnosti v potaz.
No a potom jsou tady ještě lidé z praxe, kteří vidí jednak reálný problém ale také problému způsobené tím jediným správným řešením diktovaným zmíněnou "většinou".
Zajímavé je, že tady ještě nikdo nevytáhl příčinu rozesílání spamu. Kdyby na ty emaily nikdo nereagoval... Ale to jsme zpět u toho, co je to spam.
a všechno ostatní odmítáteJsem ochoten přijmout cokoliv, co někdo podloží fakty a čísly, nikoliv tvrzením "to nemůže fungovat"
Zajímavé je, že tady ještě nikdo nevytáhl příčinu rozesílání spamu. Kdyby na ty emaily nikdo nereagoval...Klidně, jsem zcela pro to zakázat všem BFU používání elektronické pošty.
každý si to nastaví podle sebe, to své řešení označí jako většinové nastavení a ti ostatní jsou projistotu hned nepřízpůsobiví a mají smůluJenže to nastavení JE většinové: podle Googlu se Postfix o opakované doručení pokouší v intervalech od pěti minut do hodiny a kousek. Qmail postupně intervaly prodlužuje, začíná na 6 minut 40s, pak 26:40, 1:00:00, 1:46:40 atd. Sendmail to zkouší jednou za hodinu. Exchange jednou za minutu. Kerio mailserver jednou za půl hodiny (?) Takže když greylisting umožňuje doručení ještě několik hodin po prvním pokusu, všechny tyhle servery bez potíží zprávu doručí. Problémy mají akorát "jéheleklikátko" hovádka, která něco nastaví jenom proto, že to jde.
a mají smůlu, protože se chovají dle standardůJe standard napsaný na papíře a je standard definovaný tím, co je standardní, tzn. používají to
Super přístup, obzvláště s přihlédnutím na okolnost, že jsme na abclinuxu. Na portálu o nějaké proprietální uzavřené technologii bych to ještě pochopilCo je na greylistingu proprietárního? Je to technika velmi dobře popsaná a nastavení se liší v detailech (tj. hlavně jak dlouho je zpráva odmítána od prvního pokusu a jak dlouho od prvního pokusu je otevřené okno, kdy bude přijata)
Ne já, ale Trekker.dk popisuje pravidla, podle kterých by greylisting měl odmítat všechno....což je opět tvůj výmysl. Narozdíl od tebe totiž připouštím, že u stejného e-mailu se při opakovaných pokusech změní čas, je to totiž logické, protože k nim dojde jindy. Jenže IP je už něco trochu jiného, že? Btw. ještě pořád jsi pořádně neodpověděl na to, jaktože odmítnutí dočasnou chybou kvůli greylistingu je největší zlo, kdežto odmítnutí dočasnou chybou kvůli něčemu jinému je naprosto v pořádku a každý odesílatel je schopen se s tím vypořádat...
...což je opět tvůj výmysl. Narozdíl od tebe totiž připouštím, že u stejného e-mailu se při opakovaných pokusech změní čas, je to totiž logické, protože k nim dojde jindy.Psal jste, že hlavička
Received:
, kterou vloží přijímající server, je součástí e-mailu. Ta hlavička je pokaždé jiná, tudíž nemohou být (podle té vaší teorie) dva stejné e-maily, takže není možné jeden e-mail doručovat opakovaně.
Jenže IP je už něco trochu jiného, že?Proč?
Btw. ještě pořád jsi pořádně neodpověděl na to, jaktože odmítnutí dočasnou chybou kvůli greylistingu je největší zlo, kdežto odmítnutí dočasnou chybou kvůli něčemu jinému je naprosto v pořádku a každý odesílatel je schopen se s tím vypořádat...Odpověděl jsem na to už x-krát. Odmítnutí dočasnou chybou kvůli něčemu jinému nevadí, protože odesílatel pošle e-mail znova, a když chyba pomine, e-mail bude doručen. Odmítnutí dočasnou chybou kvůli greylistingu vadí, protože greylisting není dočasná chyba, ale trvalá chyba, a bude ten e-mail odmítat pořád dokola. Pokud tedy správce tu chybu – greylisting – včas neodstraní.
Odmítnutí dočasnou chybou kvůli greylistingu vadí, protože greylisting není dočasná chyba, ale trvalá chybaHa. Ha. Jak vtipné. Ok, žij si ve svém světě, já s dovolením zůstanu v realitě, kde greylisting pro 99.9 a ještě pár devítek % mailů nepředstavuje vůbec žádný problém a kde mají problémy jenom správci mailserverů - pitomci, co si nastavili nestandardní ptákoviny, aby byli cool.
Odmítnutí dočasnou chybou kvůli něčemu jinému nevadí, protože odesílatel pošle e-mail znova, a když chyba pomine, e-mail bude doručen. Odmítnutí dočasnou chybou kvůli greylistingu vadí, protože greylisting není dočasná chyba, ale trvalá chyba, a bude ten e-mail odmítat pořád dokola. Pokud tedy správce tu chybu – greylisting – včas neodstraní.Proč si tedy o GL něco málo nezjistíte?
Odesílatel tedy dodržel všechna ustanovení příslušných RFC, e-mail se pokoušel doručit opakovaně, a pokaždé byl odmítnut. To je pro mne závažný problém greylistingu.Přitom stačí, aby odesílatel dodržel o maličko víc (99,9% jich to dodržuje automaticky, zbytek se holt přizpůsobí nebo probije na whitelisty, stejně jde jen o ty největší poskytovatele, greylisting stejně není nic víc než dynamický whitelist s odkladem komunikace s těmi, co na whitelistech nejsou, takže je to dost jedno).
To je pro mne závažný problém greylistingu.Teoreticky ano, v praxi se naštěstí stihl GL rozšířit natolik, že málokoho (tedy kromě vás) napadne úmyslně tvořit mailserver, který s GL maily nedoručí. Takže ano, problém existuje, ale řekl bych že s nulovým dopadem.
Která implementace greylistingu s tím má problém?Trekkerova.
Jediná vevýhoda je, že se musí přijmout celé tělo zprávy (nevím, jestli jde odmítnou mail po přijetí hlaviček jestli to nějaká implementace umí).Akorát mi pak není jasné, k čemu je to celé vlastně dobré. Zvětšíte tak provoz na svém serveru, zvýšíte riziko nedoručení regulérního e-mailu a zahodíte nějaký ten spam, který byste stejně rozpoznal i jiným způsobem.
Akorát mi pak není jasné, k čemu je to celé vlastně dobré. Zvětšíte tak provoz na svém serveru, zvýšíte riziko nedoručení regulérního e-mailu a zahodíte nějaký ten spam, který byste stejně rozpoznal i jiným způsobem.Ta kontrola proběhne po přijetí těla zprávy, ale před odesláním SMTP Response Code. Server klidně může po přijetí těla vrátit klientovi 4xx Temporary Failure. K čemu to je? Je to prostě greylist se všemi jeho kontroverzemi, ale není tam problém s těmi různými odesílacími servery pro stejný mail, za cenu toho, že se trochu zvýší zátěž linky na serveru. U nás tohle pomohlo odstranit SPAMy, které ostatní metody nezachytily. A že by se nedoručil nějaký regulérní mail kvůli tomuto Greylistu, to se nestává (co sledujeme logy a co říkají uživatelé). Na rozdíl od některých ostatních metod, kde se to občas objeví. Každopádně žádné maily nezahazujeme, některé jsou dočasně/trvale odmítnuty a o tom se odesílatel dozví, a zbytek co server přijme je doručen do inboxů.
Trekkerova.Citation needed.
Proč pořád řešíte, že by měl být problém, když se zpráva podruhé odesílá z jiného uzlu? Která implementace greylistingu s tím má problém? V tom, co používám já, se opakované doručení téže zprávy rozpozná ne podle zdrojové adresy, ale podle Message-Id - viz 151. Jediná vevýhoda je, že se musí přijmout celé tělo zprávy (nevím, jestli jde odmítnou mail po přijetí hlaviček jestli to nějaká implementace umí). Ale reálně to podle mě zásadně nevadí, SPAMy nebývají velké.Mail lze odmítnout dřív než se přijmou hlavičky, a greylisting se tak standardně implementuje. Jestli máte implementaci, která přijímá celé maily, tak bych hádal, že je to výjimka. Aneb dáváte Jirsákovi nesmyslný argument a on ho pak bude používat ve všech případech, kdy nebude vědět jak něco lépe vyvrátit.
S rozšiřováním cloudů bude přibývat těch případů, kdy se e-maily posílají z různých míst – a provozovatel aplikace to nijak nebude moci ovlivnit.A greylistingu nějak vadí, když se maily posílají z několika míst?
Druhá věc je, že odesílat e-mail znova ze stejného serveru je „přirozené“ chování klusteru/cloudu za normální situace. Může ale nastat nějaká nenormální situace – výpadek jednoho stroje, odříznutí části infrastruktury od sítě, přetížení nějakého uzlu – a teprve v tom okamžiku se doručování přenese na jiné servery.Greylistingu nijak nevadí, že se druhá strana pokusila doručit mail z více míst.
Když se ale ztratí sem tam nějaký, je mnohem těžší to vůbec zjistit, a pak určit, co je příčinou.Legendy o ztracených mailech už jsem od vás slyšel kdysi... a to bylo v souvislosti s odmítnutými maily na základě DNS. A taky se neztrácely. Přijde mi, že ty nesmysly píšete naschvál, protože opět nemáte žádný skutečný argument. A doufáte, že se najde alespoň jedna neznalá ovečka, která si opravdu bude myslet, že Greylisting zahazuje e-maily.
Druhá věc je, že odesílat e-mail znova ze stejného serveru je „přirozené“ chování klusteru/cloudu za normální situace. Může ale nastat nějaká nenormální situace – výpadek jednoho stroje, odříznutí části infrastruktury od sítě, přetížení nějakého uzlu – a teprve v tom okamžiku se doručování přenese na jiné servery....takže dojde k jednomu neúspěšnému pokusu navíc. Ó, jak velký to problém. A jen tak mimochodem, tvé pojetí "přirozeného" chování úplně neodpovídá realitě. Minimálně gmail (a nejenom gmail) to tak nedělá.
Minimálně gmail (a nejenom gmail) to tak nedělá.Vy víte, jak se GMail chová v nestandardních situacích? A jak se bude chovat v situacích, které ještě ani nenastaly? To byste měl říct inženýrům z Googlu, ti budou za takové informace určitě vděční.
Tvoje reakce - Vy víte, jak se GMail chová v nestandardních situacích? - je zjevně úplně mimo mísu.Druhá věc je, že odesílat e-mail znova ze stejného serveru je „přirozené“ chování klusteru/cloudu za normální situace.A jen tak mimochodem, tvé pojetí "přirozeného" chování úplně neodpovídá realitě. Minimálně gmail (a nejenom gmail) to tak nedělá.
Ostatně, vám to má být jedno, zda je to v důsledku chyby nebo zda je to standardní chování – je to chování zcela v souladu se standardy, ničemu to nevadí, takže pokud takové e-maily zahazujete, je to problém na vaší straně.Ještě jednou, protože některým to zjevně nedochází: greylisting maily nezahazuje
Ještě jednou, protože některým to zjevně nedochází: greylisting maily nezahazujeJe jedno, jestli e-mail zahodíte, nebo jestli jej opakovaně odmítáte přijmout. V obou případech se nedoručí a odesílatel nemá reálnou možnost s tím něco udělat.
Je jedno, jestli e-mail zahodíte, nebo jestli jej opakovaně odmítáte přijmout.Tohle si dejte do CV a už nikdy vás nikdo na pozici, která zahrnuje administraci e-mailu, nepřijme.
O odmítnutém e-mailu se odesílatel dozví, takže učiní ještě několik zoufalých neúspěšných pokusů e-mail odeslat znova. Takže výsledek je sice stejnýNebo použije jinou odesílací adresu (= jiného poskytovatele služby), případně telefon a informace o tom, že se mail nepodařilo doručit, se nakonec dostane i k příjemci. Výjimkou jsou samozřejmě případy, kterým greylisting vadí natolik, že když se jim zpráva vrátí zpátky, tak nic neřeší, aby mohli nadávat...
Takže e-mail nakonec máme k tomu, abychom místo něj raději použili telefon?Ok, vysvětlení jako pro idiota, protože nic náročnějšího prostě asi neklapne:
Jinak na spoustu lidí nemusíte mít jiný kontakt, než 1 e-mailovou adresu. Posílat e-mail od jiného odesílatele pro většinu lidí není řešení, protože e-mail jinde nemají a nevědí, že by to mohlo pomoci.Víš co je zajímavé? Že přestože podle tvé teorie nic nejde a všechno je špatně, praxe nakonec ukazuje, že jde leccos a nakonec to funguje.
odesílatel použije jiný prostředek, aby dal příjemci na vědomí, že e-mail nedošelPokud bude těch překážek čím dál víc, zvolí příště jiný prostředek hned v bodu 1. Pro soukromou korespondenci třeba Facebook. A zatím budou někde v koutku někteří správci nasazovat greylisting a pochybné blacklisty, a o přestávkách si budou navzájem stěžovat, jak ti hloupí uživatelé používají Facebook.
poskytovatel služby - pokud byla chyba na jeho straně, např. ten tvůj oblíbený rozesílací cluster - upraví nastavení greylistinguTo udělá hloupý poskytovatel služby. Chytrý poskytovatel nebude záměrně rozbíjet funkční systém a pak čekat na hlášení uživatelů, aby to zase opravil.
Víš co je zajímavé? Že přestože podle tvé teorie nic nejde a všechno je špatně, praxe nakonec ukazuje, že jde leccos a nakonec to funguje.Ano, funguje. Lidé si zvykají, že se e-maily občas nedoručí, protože je správce systému příjemce nechce přijmout, a hledají si jiné způsoby komunikace. Čímž se opět vracíme na začátek – kdybyste ten e-mailový systém rovnou vypnul, bude tenhle přechod rychlejší a bude to bez obelhávání uživatelů o tom, že děláte všechno proto, aby se jim e-maily doručily.
Chytrý poskytovatel nebude záměrně rozbíjet funkční systém a pak čekat na hlášení uživatelů, aby to zase opravil.Systém, ve kterém se doručuje spousta spamů, není funkční.
Lidé si zvykají, že se e-maily občas nedoručí, protože je správce systému příjemce nechce přijmout, a hledají si jiné způsoby komunikace.Taková je tvoje teorie. Praxe - opět - ukazuje něco jiného.
Systém, ve kterém se doručuje spousta spamů, není funkční.Oprava ale spočívá v tom přesouvat spam do příslušné složky, ne bránit doručování normální pošty.
Máte pravdu, úplně stejné to není. O zahozeném e-mailu se nikdo nedozví, takže je to nakonec všem jedno.Tvrzením, že je to jedno, jste tomu zase tak moc nepomohl.
Vynechal jste, že odesílatel musí splňovat vaše pravidla (která nazýváte normálem)Ještě jednou a tentokrát tučně, třeba si to konečně přečteš: jsou to pravidla odpovídající chování drtivé většiny mailserverů, nikoliv "moje" pravidla. Nebo ještě názorněji: 1. vezmi chování drtivé většiny mailserverů 2. nastav greylisting tak, aby maily z těchto serverů bez problémů prošly Ano, maily z Jirsákova mailserveru™ naschvál nakonfigurovaného tak, aby pro něj byl greylisting nepřekonatelnou překážkou, to opravdu nevezme. Přiznám se, že mi to žíly netrhá, protože s tímhle přístupem ten server nikdo používat nebude.
co vidíte nenormálního na clusteru odesílajících klientůa) nic, pokud při odmítnutí mailu odesílají ten samý mail, ne nějaký jiný b) ještě jednou tučně: lze je uvést ve whitelistech
nebo na odesílajícím klientu bez pevné IP adresyTotéž - neposílá stejný mail. A jestli někdo chce mít vlastní mailserver na reálné používání a ne kvůli pochybné argumentaci v diskuzích, určitě pro něj nebude problém koupit si od ISP tu adresu napevno. (Nebo rovnou pronajmout nějakou VPS.)
Totéž - neposílá stejný mail. A jestli někdo chce mít vlastní mailserver na reálné používání a ne kvůli pochybné argumentaci v diskuzích, určitě pro něj nebude problém koupit si od ISP tu adresu napevno. (Nebo rovnou pronajmout nějakou VPS.)
To je ale přece jen něco jiného. Daný klient klidně může mít svůj echt server pro příjem pošty, ale pro odesílání své pošty na svém (například) notebooku může požívat lokální smpt, které se potom postará o doručení na cílový server příjemce.
Zrovna ADSL subnety jsou ihmo na blacklistech automaticky a dávají je tam samotní adsl poskytovatelé.Zapomněl jsi zmínit, že jsou na samostatných blacklistech, takže provozovatel může a nemusí ADSL blokovat.
Skutečně argumentace na úrovniNeútoč :), nepomůžeš si.
Uvádíš ty ve svých komentářích všechno?Snažím se nemystifikovat. A pokud mě někdo doplní, slušně poděkuju.
Potom někteří správci začali nějak konfigurovat své servery a nutili celý okolní svět se jim přizpůsobit.Holt, když SMTP pošta nebyla připravená k použití na Internetu, tak se musely standardy doladit. Ať už na papíře nebo de facto.
Když se podíváš do podmínek poskytování služby, tak tam určitě najdeš i něco v tom smyslu, že nesmíš dělat bordel, porušovat zákony a tak dál. To přesně rozesílatelé spamů dělají, takže se nemůžou divit, že jim ISP něco zablokuje.
Tak to jsi ty podmínky pochopil špatně. Ten blábol o zákonech tam samozřejmě je, o tom žádná (sice nemáš žádnou zákonou možnost zjistit, zda ten klient to porušuje, ale ok).
Já jsem ty podmínky psal také (a není to tak dávno, loni na podzim) a "nesmíš dělat bordel" jsem klientů, vždy vysvětloval jako nesmítě dělat bordel na síti, tedy posílat cíleně upravené packety narušující infrastrukturu sitě (všechny ty DOS, poisoningy apod.). Pokud ten packet z IP A na IP B je formálně OK, tak je mi (jakožto ISP) jeho obsah putna.
Ať si používá co chce. Zrovna u GMailu jsem zaznamenal nejvíc false positives případů, co se týče emailů označených jako spam. (Což samozřejmě není nic moc statistika.) A od té doby si fetchmailem vybírám i gmail složku [Gmail]/Spam, protože to vymysleli fakt chytře a při nastaveném přeposílání všeho na jiný účet se tohle nepřeposílá.
Ať si používá co chce. Zrovna u GMailu jsem zaznamenal nejvíc false positives případů, co se týče emailů označených jako spam.Za to ale asi greylisting nemůže :).
Jsem rád, že mám svého soukromého psychologa.Na to nemám kvalifikaci :).
To bys s klidným svědomím napsat mohl ve chvíli, kdy bych něco takového vyplodil. Což se nestalo.Vždyť ty jsi hbitě odsouhlasil následující názor:
Mno, osobně shledávám greylisting stejně užitečný, jako automat na kondomy ve Vatikánu... ještě lepších výsledků člověk dosáhne, když si zadropuje port 25 na mailserveru (tam neprojde spam žádný ) :)))Slovy:
Jsem skutečně rád, že v této diskusi nejsem první, kdo tohle napsalNediv se, že jsem tomu rozuměl tak, že se s tím vyjádřením plně ztotožňuješ.. Minule to mělo poněkud neblahé konsekvence.
Vždyť ty jsi hbitě odsouhlasil následující názor:
Kurňa, odvolávám co jsem odvolal. Jsem se tak moc soustředil na to blokování TCP/25 až jsem úplně přehlédl tu první část. Teď už se ničemu nedivím, ale bylo tím myšleno skutečně jen to blokování pětadvacítky.
Téměř nikdy nevede na nedoručění mailu z jiného mailserveru.To o svém řešení antispamu tvrdí skoro každý. A skoro nikdo to nedokáže obhájit ničím jiným, než že si myslí, že to tak je.
A ta metoda má oproti žádné metodě obrovskou účinnostZáleží na tom, jak se ta účinnost měří. Většinou se účinnost antispamového řešení posuzuje počtem zadržených spamů, a ignoruje se, kolik bylo zadrženo „normálních“ e-mailů. Pak má ale pravdu Heron, protože nejúčinnější je zablokovat port 25 nebo vypnout poštovní server – pak neprojde žádný spam. Pokud tedy chceme účinnost počítat jinak a zahrnout do ní i počet e-mailů, které byly chybně odmítnuty, je potřeba u každé metody – tedy i u greylistingu – popsat, jaké je riziko odmítnutí „normálního“ e-mailu.
To o svém řešení antispamu tvrdí skoro každý. A skoro nikdo to nedokáže obhájit ničím jiným, než že si myslí, že to tak je.V tomto případě to lze snadno obhájit znalostí toho, jak funguje SMTP. Správně nastavený server se má o doručení pokoušet opakovaně.
Povolením rozsahu IP či celé doményTo u cloudu nemusí stačit. Navíc zjišťovat on-line při SMTP spojení rozsah IP taky nebude zrovna jednoduché (nebo tam dáte natvrdo třeba /24, ale to už je zase věštění z křišťálové koule).
Nicméně jsem se setkal už s tím, že v případě, kdy odesílající server dostal 4XX odpověď a při pokusu o druhé doručení z jiného stroje dostal opět stejnou chybu, třetí pokus o doručení se provedl opět ze stroje prvního.Což ale vyžaduje úpravy na straně odesílatele, což je přesně to, co se mi na tom „řešení“ nelíbí. Kde kdo si navrhne nějaké svoje geniální protispamové řešení, a starosti s doručováním pak mají ostatní. Kdyby to dotyční alespoň přiznali, že jim nevadí odmítat neznámé množství regulérních e-mailů… Ideálně nějak strojově zpracovatelně, že by byl registr domén, jejichž správci e-mailových serverů mají vlastní pravidla pro příjem pošty a nějaký zahozený regulérní e-mail je netrápí, takže používají greylisting, pochybné blacklisty, kontrolu reverzních DNS záznamů. Pak by stačilo na straně odesílatele se podívat, zda je server na takovémhle seznamu, a pokud ano, rovnou e-mail zahodit. A všichni by byli spokojeni.
To u cloudu nemusí stačit.Co je na cloudu tak výjimečného, že nestačí, když povolím doménu toho, komu ten cloud patří?
Navíc zjišťovat on-line při SMTP spojení rozsah IP taky nebude zrovna jednoduchéAjaj, to je obrovský problém. On se totiž seznam rozsahů nedá nikde stáhnout. Nechceš doufám tvrdit, že se musí pracovat s naprosto aktuálními údaji a maximálně 24 hodin staré nestačí...
Což ale vyžaduje úpravy na straně odesílateleViz výše - pokud odesílatel chce odesílat stejný mail, je to na něm. (Na kom jiném taky?)
Kdyby to dotyční alespoň přiznali, že jim nevadí odmítat neznámé množství regulérních e-mailů...Asi tomu nebudeš věřit, ale to množství není tak neznámé. Oni lidi totiž většinou mají za to, že zprávy, které jim někdo posílá, jsou důležité - když jim nepřijdou, tak mají tendenci si stěžovat.
Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce hledá důvod, viď?Tak proč nezablokujete ten port 25? To je přece taky způsob, a daleko účinnější.
Co je na cloudu tak výjimečného, že nestačí, když povolím doménu toho, komu ten cloud patří?Jakou doménu? Reverzní k IP adrese? Co když si takovou doménu nastaví i spammer?
Ajaj, to je obrovský problém.Není to obrovský problém. Jenom to musíte zpracovat v rámci SMTP relace a klient se musí dočkat odpovědi v rozumném čase.
Viz výše - pokud odesílatel chce odesílat stejný mail, je to na něm. (Na kom jiném taky?)Odesílatel chce poslat e-mail, dodrží všechna ustanovení RFC, a vy ten e-mail stejně opakovaně odmítáte – protože nevyhovuje nějakým vašim pravidlům, které dotyčný nemá šanci zjistit. To není problém na straně odesílatele.
Oni lidi totiž většinou mají za to, že zprávy, které jim někdo posílá, jsou důležité - když jim nepřijdou, tak mají tendenci si stěžovat.Teď si protiřečíte. Na jednu stranu vás nedoručené zprávy nezajímají, a teď je zase považujete za důležité. Jak se vůbec adresát o těch nedoručených zprávách dozví?
Tak proč nezablokujete ten port 25? To je přece taky způsob, a daleko účinnější.Pod slovem účinnost antispamových opatření si zjevně představujeme každý něco jiného.
Jakou doménu? Reverzní k IP adrese? Co když si takovou doménu nastaví i spammer?Tu doménu, jejíž pošta se odtud odesílá. Co je na tom k nepochopení?
Není to obrovský problém. Jenom to musíte zpracovat v rámci SMTP relace a klient se musí dočkat odpovědi v rozumném čase.Hm, jeden select do DB... no jo, to se nedá stihnout...
vy ten e-mail stejně opakovaně odmítáte – protože nevyhovuje nějakým vašim pravidlům, které dotyčný nemá šanci zjistit.Pokud nevyhovuje těm pravidlům, nechová se odesílatel podle RFC nebo se přinejmenším nechová normálně. A moje pravidlo je jednoduché: pokud je zpráva odmítnuta s dočasnou chybou, má se jí odesílatel pokusit odeslat znovu (tu samou, ne nějakou jinou). Tak by se měl chovat bez ohledu na greylisting.
Na jednu stranu vás nedoručené zprávy nezajímají, a teď je zase považujete za důležité.Zkus si ještě jednou přečíst, na co reaguješ.
Jak se vůbec adresát o těch nedoručených zprávách dozví?Kdo chce, hledá způsob...
Pod slovem účinnost antispamových opatření si zjevně představujeme každý něco jiného.To jsem psal už dávno. Pro mne se účinnost snižuje s každým spamem, který projde, a také s každým normálním e-mailem, který neprojde – přičemž ty ztracené normální e-maily mají daleko větší váhu. Pro vás je účinnost jenom to, kolik spamu to zastaví, nedoručené regulérní e-maily vás nezajímají. Proto vám radím zablokovat port 25, tím dosáhnete ve vašem pojetí 100% účinnosti.
Tu doménu, jejíž pošta se odtud odesílá. Co je na tom k nepochopení?Takže to, co je v
MAIL FROM
za zavináčem. No, to si pomůžete.
Pokud nevyhovuje těm pravidlům, nechová se odesílatel podle RFC nebo se přinejmenším nechová normálně.Přičemž co je „normálně“ definujete vy. Takže se nechová podle vašich pravidel, která dotyčný nemá šanci zjistit.
A moje pravidlo je jednoduché: pokud je zpráva odmítnuta s dočasnou chybou, má se jí odesílatel pokusit odeslat znovu (tu samou, ne nějakou jinou).To je sice hezké pravidlo, ale i když ho někdo splní, vy mail stejně v některých případech odmítnete.
Kdo chce, hledá způsob...Třeba bych si ke každému e-mailu mohl zjišťovat nějaké telefonní číslo, a s každým odeslaným e-mailem jim zavolat, že posílám e-mail… Kdo chce doručit takřka všechny regulérní e-maily a minimum spamu, hledá způsob, jak to udělat. Někdo jiný chce zahodit co nejvíce e-mailů, a taky si k tomu hledá způsob. Mně by ty různé antispamové kontroly nevadily, ale problém je, že neschopností správce serveru příjemce trpí nevinní odesílatelé a správci jejich serverů. A bohužel tyhle kontroly jako agresivní blacklisty, greylisting nebo kontrola reverzního DNS záznamu nasazují především právě ti správci, kterým to moc nejde. Je zajímavé, že existují řešení, která jsou zadarmo, která greylisting, agresivní blacklisty ani kontrolu reverzního záznamu nedělají, a přesto při desítkách e-mailů doručených denně do jedné schránky zařadí mezi spam desetiny až jednotky e-mailů ročně (a i ten je stále možné vyzvednout z příslušné složky), a do spamu nezařadí jednotky e-mailů měsíčně. Mají tedy nesrovnatelně vyšší účinnost, než tyhle zoufalé pokusy s greylisty a dalšími „ochranami“.
Pro vás je účinnost jenom to, kolik spamu to zastaví, nedoručené regulérní e-maily vás nezajímají.Hmmm... máš tam ještě nějakou blbost, kterou bys o mě chtěl tvrdit?
Přičemž co je „normálně“ definujete vy.Ne, co je normálně, definuje drtivá většina provozovatelů poštovních serverů.
Někdo jiný chce zahodit co nejvíce e-mailů, a taky si k tomu hledá způsob.Nikoho takového neznám, ale připouštím, že takoví mohou existovat.
Pokud by to byla blbost, daly by se tady dohledat vaše příspěvky, ve kterých řešíte, kolik regulérních e-mailů se tímhle způsobem odmítne a jak ten počet snížit na minimum.Pro vás je účinnost jenom to, kolik spamu to zastaví, nedoručené regulérní e-maily vás nezajímají.Hmmm... máš tam ještě nějakou blbost, kterou bys o mě chtěl tvrdit?
Ne, co je normálně, definuje drtivá většina provozovatelů poštovních serverů.No jo, ale každý to definuje jinak. O něčem svědčí i to, že co je to to „normálně“ pro jistotu nikdo nenapsal ani sem do diskuse.
Pokud by to byla blbost, daly by se tady dohledat vaše příspěvky, ve kterých řešíte, kolik regulérních e-mailů se tímhle způsobem odmítne a jak ten počet snížit na minimum.Tak tenhle, ehm, argument je hodně velká slabota...
No jo, ale každý to definuje jinak....přičemž na nějakém společném průniku se ta drtivá většina (já nikdy nepsal, že každý), shodne.
První odstavec - naštěstí většina správců nejsou idioti, takže ty intervaly jsou opravdu nastavené rozumně a GL funguje.
Jinými slovy ale potvrzuješ to, co psal Filip níže. A sice, že ty si zvolíš nějaké svoje řešení a pokud to někdo neakceptuje, tak ho pro jistotu onálepkuješ slovem idiot.
V emailové komunikaci je potom neskutečný bordel, každý si nasazuje ten svůj nejlepší antispam (řešení, na které často ani není platný standard) a nutí celý okolní svět se zrovna mu přizpůsobit. V podstatě to popírá onu myšlenku "buď tolerantní na vstupu, ale přísný na výstupu".
V podstatě to popírá onu myšlenku "buď tolerantní na vstupu, ale přísný na výstupu".Klidně se té myšlenky drž, já se u pošty budu s dovolením držet toho, že spam nechci a když proti němu něco funguje, tak to použiju.
Druhý pokus může být za 30 sekund nebo za 30 minut, obojí jsou rozumné časy.Hint: druhý pokus není nutně poslední.
n.
pokusu a skončí před n+1.
Ano, záleží na tom, jak jsou nastavené časy. Pro jaké časy je tedy jaká pravděpodobnost přijetí normálního e-mailu?
Doručení na záložní serverA jak si přesně představuješ, že by tohle nefungovalo? Jako že odesílatel zkusí primární server (4xx), pak sekundární (4xx) a tím končí? Ano, pak se ten mail opravdu nedoručí, jenže tohle je chyba odesílatele, který se má pokoušet doručovat v nějakých intervalech po rozumně dlouhou dobu.
nebo doručení z jiného serveru je totiž také opakované doručeníCož se samozřejmě nechá ošetřit.
To o svém řešení antispamu tvrdí skoro každý. A skoro nikdo to nedokáže obhájit ničím jiným, než že si myslí, že to tak je.Jiní snad už dávno pochopili, že nejsem ten typ člověka. Navíc, jak už psal trekker, stačí využít znalost fungování mailu. Druhý pokus o doručení není poslední. A tak dále, a tak dále. Mě někdy přijde, že ani nejste až takový amatér, že si jen na něj hrajete.
Záleží na tom, jak se ta účinnost měří.Já účinnost měřím počtem ručně mazaných spamů :).
Ba naopak, tady už je to fakt problém. Nedávno mi přišla od kolegy z práce nabídky na iPad 2. Krajně podezřelá mi na tom byla angličtina, ale jinak tomu mailu nebylo moc co vytknout a další lidé se ho ptali osobně i na podrobnosti. Kolegovým bezpečnostním prohřeškem bylo to, že se do své pošty na Gmailu přihlásil z nějaké "neznámé" mašiny u zákazníka a nějaké breberka z toho compu rázem odeslala pryč jeho přihlašovací údaje. Takřka okamžitě dostali všichni adresáti, se kterýma kdy přišel do styku z daného účtu, nabídku právě na iPad. Žádná viagra a nabídka od známé osoby, takže z pohledu spamera ideální stav a ze strany správce mailserveru takřka neřešitelný problém. Ruku na srdce, kdo se občas takhle někam nepřihlásí? Kolega měl docela štěstí. Google ho upozornil na podezřelou událost a spambot mu neukradl další hesla stylem zaslání zapomenutých hesel. Kolik služeb ale na něco takového upozorní jako Google? Něco v podobném duchu v podstatě padlo i onehdy na Rootu v článku Spam se mění a filtrace přestává být efektivní.A nebo prostě přes normální mail servery, což už se částečně děje.Tam do jisté míry pomáhají blacklisty.
Uživatelé vidí email jako třeba takovou sms.A že už mi těch sms taky pár nedošlo, zvlášť na roamingu.
protože to nezávisí jen na tobě, tak ti navrhne, abychom maily přesunuly na jiný mailhosting, který bude toto podporovat.Tak mu zajistím přesun na jiný mailhosting a pošlu fakturu za zajištění přesunu :). Neumím si představit, že bych mailhosting provozoval jako výdělečnou službu.
A další věc je, že takovou věc nelze ani obhájit. Proč se u nás musí emaily zpožďovat a přitom na seznamu se doručí hned?I to lze řešit i obhájit. Já jsem ještě nikdy nikomu greylisting nenutil, ale několikrát jsem no nasazoval po vysvětlení možností a umožnění výběru.
I to lze řešit i obhájit. Já jsem ještě nikdy nikomu greylisting nenutil, ale několikrát jsem no nasazoval po vysvětlení možností a umožnění výběru.Optimální je greylisting nasadit a umožnit každému uživateli, aby si vybral, jestli ho bude používat.
Uživatelé vidí email jako třeba takovou sms.Zrovna SMS někdy chodí až za několik hodin, případně vůbec.
Ahoj, bohužel klienti mají jiný názor. Obyčejný uživatel si myslí, že email je něco jako pošta s tím, že když si zaškrtne potvrzení o doručení, tak je to něco jako doporučený dopis s tím, že adresát to musí mít u sebe do 5min.
Když klientovi začneš vysvětlovat, že nemůžeš nikdy zaručit 100% doručení, protože to nezávisí jen na tobě, tak ti navrhne, abychom maily přesunuly na jiný mailhosting, který bude toto podporovat.
Uživatelé vidí email jako třeba takovou sms.
Faktem je, že přes maily lítají hodně důležitý věci, vyřizuje se přes ně i to, co by se nemělo, ale je to prostě tak. Buď fax, nebo mail. Faxy ustupují a zůstávají na všechno jen ty maily. Osobně raději nechám projít 20spamu/den uživateli místo toho, abych si komplikoval život a řešil případné zpožďování emailů, které nemohu moc dobře ovlivnit.
A další věc je, že takovou věc nelze ani obhájit. Proč se u nás musí emaily zpožďovat a přitom na seznamu se doručí hned? Apod. dotazy.
V tomto jsem skeptický.
Už to napsali +- ostatní. Emaily mají zpozdění, či zůstávají nedoručeny zcela běžně i na tom seznamu. To nebyl dobrý příklad. Pokud na tom trvají, tak jim ty emaily můžeš dát na seznam a ukázat jim ty případy, kdy lidé a firmy přišli na seznamu o veškerou poštu. To by je možná vrátilo zpět na zem.
tak ti navrhne, abychom maily přesunuly na jiný mailhosting, který bude toto podporovat
No výborně. Tak ať klient vybere hosting, který tohle podporuje .
Uživatelé vidí email jako třeba takovou sms.
Z vlastní zkušenosti musím říct, že SMS jsou možná ještě méně spolehlivé než emaily.
A další věc je, že takovou věc nelze ani obhájit.
Já bych to vůbec neobhajoval. To co potřebují, na emailech prostě nelze dosáhnout a neumí to nikdo na světě. Pro dané potřeby zaručeného doručení v pořadí s určitým zabezpečením se emailový systém vůbec nehodí a nebyl na to navržen.
U toho jsem naštěstí nebyl :)Jsem skutečně rád, že v této diskusi nejsem první, kdo tohle napsal
. Minule to mělo poněkud neblahé konsekvence.
Tim že není zaručeno, že dojde, ještě neznamená, že mu budu házet další klacky pod nohy aby tim spíš nedošel... druhej důvod je ten, že o některém mailu typicky vím, že má dojít a tu informaci v něm potřebuju typicky co nejrychleji... ale takhle si počkám, než se to pošle podruhé... no a dalším důvodem může být to, kde do toho zasahuje více lidí - už jsem takhle jednou byl za kreténa. Jedna společná schránka (mohl by být i mailing list) a moje odpověď spadla do GL. Mezitím odpověděl někdo jiný, vyměnilo se 10 mailů a po 10 mailech došel konečně ten můj...Hmm, něco podobného zde uvedlo více lidí, což je poněkud zvláštní vzhledem k tomu, že u emailu není vůbec zaručeno jeho doručení (dnes je spíše zázrak, že nějaký email přes tyhle konstrukce projde), natož pak jeho doručení v nějaké garantované době. Osobně email považuji za komunikaci, kde je na reakci několik dnů čas a nějaká ta minuta nehraje roli.
Nebo tak... ať se na to dívám jak chci, tak mi to připadá, že je to technologie, která víc problémů způsobí než vyřeší :)A nebo prostě přes normální mail servery, což už se částečně děje.
potřebuju typicky co nejrychleji...
viete ze existuju rozne IM protokoly a siete (napriklad jabber)? alebo dokonca VoIP?
Tim že není zaručeno, že dojde, ještě neznamená, že mu budu házet další klacky pod nohy aby tim spíš nedošel...
bezvyznamny kec
kde do toho zasahuje více lidí
vyssie spominany jabber pozna aj konferencie.. a ak je to nutne riesit mailom, par minut na viac nikoho nezabije kedze podstatou mailu nie je aby fungoval ako IM
Jedna společná schránka (mohl by být i mailing list) a moje odpověď spadla do GL
GL overuje vacsinou server a jeho adresu, prva overena sprava vam automaticky zaruci priepustnost a pri dlhsej komunikacii aj pridanie na whitelist, cize toto je dalsi kec..
viete ze existuju rozne IM protokoly a siete (napriklad jabber)?A on existuje jediny technicky duvod, proc by IM protokoly (treba Jabber) mely dorucovat zpravy rychleji nez e-mail?
Třeba protože už je navázaná komunikace a určitý vztah mezi odesilatelem a příjemcem.To tak u unixoveho talku. Ale treba jabber technicky funguje take zcela asynchronne, vicemene stejne jako e-mail.
ale ve srovnání třeba jabberu a smtp mailu to tak platí už jenom kvůli nešikovnému řešení spamu v smtpA on je Jabber proti spamu nejak principielne odolnejsi? AFAIK ne.
Ale treba jabber technicky funguje take zcela asynchronne, vicemene stejne jako e-mail.To ledaže by server ukončoval spojení po každém odeslání zprávy a to by byly logy daleko větší než v reálu jsou.
A on je Jabber proti spamu nejak principielne odolnejsi? AFAIK ne.AFAIK významně. Doména je na jabberu daleko více spjata s konkrétním jabber serverem nebo konkrétními jabber servery.
AFAIK významně. Doména je na jabberu daleko více spjata s konkrétním jabber serverem nebo konkrétními jabber servery.Což po pár hacknutých accountech bude v blacklistu většina existujících větších jabber serverů... :/
Což po pár hacknutých accountech bude v blacklistu většina existujících větších jabber serverů... :/Jasně, a ty největší jabber servery budou na whitelistu :). Nicméně pokud se někdo dostane na černé listiny, bude se starat o to, aby se dostal i z nich a aby se na ně nedostal znova. Navíc půjde blacklistovat víceúrovňově. Nejdřív JID, potom doménu a potom třeba celé servery. Na mailu to nemá velký úspěch, ale jabber je přecijen jiný.
Jo, takže když se registruju někde na stránkách kde chtěj ověřit funkčnost mailu, tak mi to pošlu přes IM nebo Voip co? :) A když mi někdo volá, že mu nefunguje tohle a tohle a pošle aspoň screenshot, tak ho taky pošle přes VOIP? Přes IM asi taky ne, protože v roce 2011 stále používáme všude IPv4 s NATem a ty P2P přenosy souborů jaksi moc nefungují (nehledě na to, že tohle bych fakt nechtěl aby v IM skončilo, ačkoliv ho jinak hodně používám)viete ze existuju rozne IM protokoly a siete (napriklad jabber)? alebo dokonca VoIP?
Jak pro koho. Vážně nevidím důvod proč bych měm maily úmyslně zdržovat nebo nedoručovat.bezvyznamny kec
Tam nešlo o to zpoždění. Tam šlo o to, že z daných účastníků jsem do GL spadnul jenom já a vypadal jsem jako hovado, když jsem poslal odpověď na první mail v době, kdy už problém byl vyřešen.vyssie spominany jabber pozna aj konferencie.. a ak je to nutne riesit mailom, par minut na viac nikoho nezabije kedze podstatou mailu nie je aby fungoval ako IM
To jo, ale ve chvíli kdy ta moje první odpověď vítězoslavně došla, tak už nebylo co řešit...GL overuje vacsinou server a jeho adresu, prva overena sprava vam automaticky zaruci priepustnost a pri dlhsej komunikacii aj pridanie na whitelist, cize toto je dalsi kec..
Vážně nevidím důvod proč bych měm maily úmyslně zdržovatTak si přečti ten blogpost: je to opatření proti spamu.
Jo, takže když se registruju někde na stránkách kde chtěj ověřit funkčnost mailu, tak mi to pošlu přes IM nebo Voip co? :) A když mi někdo volá, že mu nefunguje tohle a tohle a pošle aspoň screenshot, tak ho taky pošle přes VOIP? Přes IM asi taky ne, protože v roce 2011 stále používáme všude IPv4 s NATem a ty P2P přenosy souborů jaksi moc nefungují (nehledě na to, že tohle bych fakt nechtěl aby v IM skončilo, ačkoliv ho jinak hodně používám)Ked viete z akych domen ocakavate mail, dajte si ich do whitelistu. Nie je problem si spravit trebars web rozhranie k db, alebo suboru ktore bude toto vykonavat. Potom nebudete mat zdrzanie na svojej strane. Lenze realita je taka ze castokrat je napisane ze za niekolko minut vam dorazi sprava. Ono totiz niektore servery to tiez neposielaju hned
Tam nešlo o to zpoždění. Tam šlo o to, že z daných účastníků jsem do GL spadnul jenom já a vypadal jsem jako hovado, když jsem poslal odpověď na první mail v době, kdy už problém byl vyřešen.
To jo, ale ve chvíli kdy ta moje první odpověď vítězoslavně došla, tak už nebylo co řešit...Takze nakoniec islo o zpozdenie, lol...
Ked viete z akych domen ocakavate mail, dajte si ich do whitelistu. Nie je problem si spravit trebars web rozhranie k db, alebo suboru ktore bude toto vykonavat. Potom nebudete mat zdrzanie na svojej strane. Lenze realita je taka ze castokrat je napisane ze za niekolko minut vam dorazi sprava. Ono totiz niektore servery to tiez neposielaju hnedNejsem si jist jestli vytvářet si stovkové seznamy whitelistů je to, co bych chtěl dělat :D![]()
Co sa tyka IM, taku vymozenost ako proxy pre prenos suborov nepoznate? xmpp to ma vo svojej specifikacii uz velmi dlho... Staci pouzit rozum a akykolvek screenshot mate u seba hned, bez nejakeho zdrzania. A uz ked si mozete (ne)nastavit sam GL, tak si mozete sam spravit aj taketo proxyMůžu, ale je k tomu potřeba další nastavení obou účastníků, a je to celé takové chuj... Navíc mi takhle pořád ten soubor skončí kdesi na FS a dost možná na něj zapomenu :)
Takze nakoniec islo o zpozdenie, lol...Tak jinak - mějme jednu schránku, kam má přístup X lidí a funguje jako support něčeho. Do tý schránky chodí požadavky lidí, kteřím něco nejde a kdokoliv z těch x lidí co má zrovna čas, na ten mail odpoví (a pošle kopii třeba i zpět na sebe, aby o tom ostatní věděli). To jestli ten mail od toho, kdo ho tam posílal, přijde hned nebo za hodinu je úplně jedno, to nikomu žíly netrhá. Problém byl ten, že já jsem na ten mail odpověděl jako první, ale moje odpověď se zasekla v GL a zpět do schránky nedorazila. Takže odpověděl někdo jiný z x (který v GL neskončil) a když si ten někdo jiný s původnim pisatelem vyměnil dalších 10 mailů, tak konečně dorazila ta moje první. Takže jo - to zpoždění obecně tam problém nezpůsobuje, ale já pak takhle vypadám jako kretén co odpovídá na zodpovězené :)) Ale osobně je mi celkem jedno kdo si s mailama co dělá. Mě nikdo nepřinutí abych si to na svůj mailserver dal. Jenom jsem vyjádřil svůj názor, že to zadělává na spoustu jiných potíží a ve výsledku, až bude mít GL hodně lidí, tak to spameři jednoduše obejdou znova; tudíž mi to nepřijde jako vhodná technologie...
ale já pak takhle vypadám jako kretén co odpovídá na zodpovězenéJestlipak to náhodou nemáte blbě vymyšlené...
až takhle greylisting nasadí skoro všichni, tak se na to spameři připraví a budou ty maily prostě posílat 2x...Což se týká drtivé většiny antispamových technik.
Tak existujou i jiné filtrovací možnosti, které patrně vydrží déle... tim spíš mi přijde nasazování GL jako ztráta času, která navíc má vedlejší účinky...Každý má právo na názor.