abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:22 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:11 | IT novinky

    Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    dnes 14:00 | IT novinky

    Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    dnes 12:22 | Pozvánky

    Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.

    TomasVondra | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | Pozvánky

    Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.

    VSladek | Komentářů: 0
    včera 00:44 | Zajímavý článek

    Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.

    |🇵🇸 | Komentářů: 37
    13.12. 04:55 | Zajímavý software

    Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    12.12. 16:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    12.12. 12:44 | IT novinky

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 32
    12.12. 04:33 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (48%)
     (19%)
     (17%)
     (22%)
     (14%)
     (24%)
     (15%)
     (17%)
    Celkem 467 hlasů
     Komentářů: 19, poslední 11.12. 20:04
    Rozcestník
    Pozor, nebezpečná radiace!Ne, tento blog opravdu nemá nic společného s vývojem Linuxového jádra :-) Jako "Jaderný blog" jsem jej pojmenoval jen kvůli mé oblibě jaderné fyziky a chemie.

    Věnovat se chci především Linuxu a Free Softwaru, prezentovat zde svůj pohled na věc a věnovat se všem palčivým otázkám a problémům, na které narazím. Určitě se zde také objeví články týkající se KDE, jelikož jsem velkým milovníkem tohoto desktopového prostředí a obecně eye-candy (k velké nevůli "pravověrných" Linuxáků ;-)).

    No a když už se to tu jmenuje Jaderný blog, možná se někdy dočkáte i nějakého populárně-vědeckého příspěvku, především pokud se bude jednat o nějaké ožehavé aktuální téma...


    Aktuální zápisy

    Nejčtenější za poslední měsíc Nejkomentovanější za poslední měsíc

    Slax a přístup ke komunitě

    11.6.2005 04:59 | Přečteno: 1627× | Linux | poslední úprava: 22.11.2005 19:17

    Obávám se, že Slax by mohl přijít o jednu z věcí, která ho z mého hlediska činila nejatraktivnější live-CD distribucí. Snad jsou to obavy plané, nicméně zatím tomu bohužel vše nasvědčuje...

    Slax je moje nejoblíbenější LiveCD distribuce. Líbí se mi, že se vejde na mini-CD (a mohu ho tedy neustále nosit v kapse), že obsahuje nejnovější KDE, je celkově dosti aktuální (založen na Slackware current) a že narozdíl od různých Knoppixů a podobných distribucí (i když teď už je možná situace jiná) byl vždy založen na overlay filesystemu (tedy CD se z hlediska systemu jeví jako zapisovatelné medium). Slax jsem si vskutku velmi oblíbil a jediné co mi na něm trochu vadilo bylo, že používal starý 2.4.xx kernel (právě kvůli ovlfs modulu, který bohužel pro 2.6 kernel neexistoval).

    Výborná věc je modulárnost Slaxu - na CD můžete vypálit kromě samotného Slaxu i různé přídavné moduly. Skvělá to věc, protože programů mi v Slaxu vskutku pár chybělo. Moduly se ovšem povalovaly po různu ve fóru, tak jsem Tomášovi Matějíčkovi (který je otcem Slaxu) navrhl, ať založí nějaký společný centrální repozitář modulů, kam by mohl kdokoliv svůj modul uploadovat. A tak se také stalo, Tomáš repozitář založil a uživatelé (včetně mě) byli spokojeni ;-)

    Dlouhou dobu jsem se nesmírně těšil na verzi 5.0.x, která konečně přinesla 2.6 kernel, náhradu ovlfs za modernější unionfs a rychlý squashfs místo zastaralého zisofs (a co je pro mě neméně důležité - KDE 3.4 ;-)). Nicméně formát modulů pro Slax verze 5.0.x je jiný oproti starším verzím (to si vyžádal přechod na unionfs), a tak zmizel centrální repozitář uživatelských modulů. Dlouho jsem čekal, kdy se konečně objeví repozitář pro nové moduly, ale jediného čeho jsem se zatím dočkal jsou oficiální moduly od Tomáše. Možná je to předčasné a mýlím se (stále je tu nadějná hláška "more coming soon ..."), ovšem podle toho co jsem se dočetl na fóru to vypadá, že žádný centrální repozitář kam by kdokoliv mohl uploadovat své moduly už nebude.

    Já osobně to beru jako Tomášovo částečné otočení se zády ke komunitě. Chápu co by tomáše k takovému kroku mohlo vést - vždycky si chtěl nad Slaxem ponechat plnou kontrolu a chtěl aby byl podle jeho představ (což je logické ;-)). Ovšem já takovýto přístup rád nemám, preferuji přístup co nejvíce otevřený komunitě. Repozitář s moduly byl sice již trochu nepřehledný, ovšem nic nebrání tomu, aby byl přidán určitý systém QA na podobném principu jako např. system Arch User Repository. Není přeci problém, aby moduly mohl stále uploadovat kdokoliv, nicméně pouze ty co by prošly jistým QA by byly oznmačeny za podporované. Ostatní moduly by byly prostě unsupported a každý, kdo by si je nainstaloval, by tak činil na vlastní riziko.

    Podobná věc (z mého pohledu nedostatečná otevřenost komunitě) mě přiměla přejít z Gentoo k Arch Linuxu a je možné, že mě to přiměje i k tomu hledat si náhradu za Slax... jistou možností by také bylo založit vlastní repozitář modulů pro Slax, ale k tomu bohužel nemám prostředky ve formě prostoru na serveru a konektivity. Navíc se mi prostě už z principu nelíbí onen Tomášův přístup.

    Ještě je tu tedy jedna možnost - že tu šířím zcela zbytečný a neoprávněný FUD a Tomáš ve skutečnosti na novém repozitáři pro uživatelské moduly pracuje. Byl bych moc rád, kdyby tomu tak bylo (a pokud tomu tak je, musím se Tomášovi moc omluvit), nicméně osobně se podle toho co sem se dočetl na fórech prostě obávám, že je tomu tak, jak jsem nastínil výše. Hmm, tak mě napadá, proč já tu vlastně teoretizuji a prostě jsem se Tomáše nezeptal? Brzy mu tedy napíši mail a pak se s vámi podělím o výsledky ;-)


    EDIT: Mail jsem Tomášovi již napsal a řekl mu o tomto mém příspěvku v blogu. Plně otevřený repozitář uživatelských modulů (který by mi vyhovoval nejvíce) sice už nejspíš nebude, nicméně určité zlepšení se přeci jen chystá a možná i nějaké to překvápko ;-) Níže v diskuzi najdete Tomášovu odpověď...

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    11.6.2005 07:11 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše ehm
    jistou možností by také bylo založit vlastní repozitář modulů pro Slax, ale k tomu bohužel nemám prostředky ve formě prostoru na serveru a konektivity. Navíc se mi prostě už z principu nelíbí onen Tomášův přístup.

    to je to. co ma byt ten princip? nelibi se ti, ze se jeden clovek nestrha ku prospechu jinych?

    pokud si dobre vzpominam, na webu slaxu byly (aspon kdysi) i nastroje pro to, aby si kazdy po libosti udelal svoje liveCD - a skutecne tezko nekdo zabrani tomu, aby si "komunita" zalozila vlastni, tentokrat KOMUNITNI web Slaxu (podobne jako to existuje u Knoppixu) a tam se vyradila po libosti

    aneb to co nazyvas "komunitou" jsou zatim spis pouze jednotlivi uzivatele - az zacnou delat neco spolecne, stanou se komunitou (spolecenstvim). pak je mozna strachovat se o jeji ztratu...
    Mikos avatar 11.6.2005 14:25 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ehm
    "nelibi se ti, ze se jeden clovek nestrha ku prospechu jinych?"

    Ne, nelíbí se mi když zruší něco, co až do teď dobře fungovalo... a mohlo by fungovat ještě lépe, pokud by bylo přidáno QA ve formě kterou jsem popisoval (podobné jako u Arch User Repository). To je prostě můj názor, preferuji co největší otevřenost developerů vůči komunitě (vždyť tady jde o to, aby uživatelé sami mohli Slaxu pomáhat svými příspěvky ve formě modulů, které udělají... tzn. je to pro Slax prospěšné). Můžeš mít na to jiný názor, to ti samozřejmě neberu, nicméně nedělá to tvůj názor lepším (ani horším).

    "aneb to co nazyvas "komunitou" jsou zatim spis pouze jednotlivi uzivatele"

    A? V tom je problém? Já ho tam tedy nevidím... a komunita není nic jiného než jednotliví uživatelé se společným zájmem na nějaké věci (v tomto případě Slaxu).
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    11.6.2005 19:09 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ehm
    Ne, nelíbí se mi když zruší něco, co až do teď dobře fungovalo...
    Pro tebe. Uz te evidentne nezajima, co to obnaselo pro toho, kdo ti tuhle sluzbu navic nabizel.
    Dlouho jsem čekal, kdy se konečně objeví repozitář pro nové moduly, ale jediného čeho jsem se zatím dočkal jsou oficiální moduly od Tomáše. ... Já osobně to beru jako Tomášovo částečné otočení se zády ke komunitě.
    Ja byt vyvojarem Slaxu, tak tenhle zapis v celem kontextu povazuju za sireni pomluv.
    a komunita není nic jiného než jednotliví uživatelé se společným zájmem na nějaké věci (v tomto případě Slaxu).
    Kteryzto zajem se omezuje jak vidno na direktivy (navrhy, co by T.M. delat mel) pripadne na pomluvy (proc je spatne, kdyz to nedela). Az nekde uvidim nejakou AKTIVITU komunity uzivatelu Slaxu, tak uverim v jeji existenci.
    Mikos avatar 12.6.2005 00:16 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ehm
    "Az nekde uvidim nejakou AKTIVITU komunity uzivatelu Slaxu, tak uverim v jeji existenci."

    Komunita vytvorila obrovskou radu rozsirujicich modulu pro Slax. To podle tebe neni zadan aktivita?
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Mikos avatar 12.6.2005 00:31 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ehm
    "Ja byt vyvojarem Slaxu, tak tenhle zapis v celem kontextu povazuju za sireni pomluv."

    Jasne jsem uvedl, ze to tak proste vypada (ale ze je to mozna uplne jinak a v tom pripade bych se take Tomasovi omluvil), ne ze to je jista dana pravda. Pouze zde prezentuji svuj nazor na to, jaky komunitni model povazuji za nejlepsi a vyhovuje mi nejvic, zadne pomluvy zde nevidim...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    11.6.2005 17:52 ivan
    Rozbalit Rozbalit vše proč...

    Hmm, tak mě napadá, proč já tu vlastně teoretizuji a prostě jsem se Tomáše nezeptal?

    Přesně tak, proč kritizuješ práci někoho aniž by ses ho napřed zeptal? Možná kdybys dělal pro komunitu tolik co Tomáš nezbylo by dost času psát hloupé úvahy do blogu.

    Mikos avatar 12.6.2005 02:52 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proč...
    Nekritizuju Tomášovu práci, Tomáš toho dokázal opravdu strašně moc a velmi si ho vážím! Jediné co říkám je, že se mi nelíbí, když se chce takto uzavírat komunitě (pokud tomu tedy tak opravdu je). Je to jen vyjádření mých osobních preferencí, prostě preferuji více otevřený komunitní model... nikomu neberu že on může preferovat něco jiného, to je každého výsostné právo.

    A btw. Tomášovi jsem už napsal, tak snad brzy uvidíme jak to je doopravdy... o výsledky se podělím ;-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Jiří Svoboda avatar 13.6.2005 10:29 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Hmm
    Ja byt Tomasem Matejickem, tak na to odpovim asi takto:

    Tak já jsem to tady celé pozorně přečetl a udělal jsem z toho ten závěr, že bude-li ještě někdy příležitost a já budu požádán o nějaký další Slax, že se vám na to vyseru.
    13.6.2005 19:00 Tomas Matejicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hmm
    Hehehe :-D To ne, to ja se na to vysirat nebudu :))

    SLAX prosel velkou radou zmen, a jedna z nich byla nekompatibilita modulu. Mohl jsem kompatibilitu zachovat, ale rozhodl jsem se to neudelat, hlavne pro to abych si zjednodusil zivot. Navic bylo stare skladiste modulu uplne zabordelene, takze bylo jeho zruseni dle meho nazoru spravnym krokem.

    Samozrejme se skladiste s modulama znovu vrati, ale chce to svuj cas. Predevsim proto, ze nepujde jen o skladiste... Nechte se prekvapit a dejte mi cas :)
    SLAX rocks'. Po skusenostiach z inymi distribuciami, som nadseny. Ako linux-lama som mal pred slackwarom respekt. Musim vsak povedat, ze vdaka SLAXu ho mam i nadalej, ale uz pozitivnom smere.

    Vdaka otvorenej architekture SLAXu je aj pre mna jednoduche pridavat nove moduly (e.g. python.mo, abiword.mo). Mrzi ma len, ze sa mi doteraz nepodarilo vytvorit modul z balicka OpenOfficu - ktory patri medzi najlepsie kancelarske baliky nielen z oblasti open source.

    Preto suhlasim s autorom clanku, ze SLAX by potreboval vytvorit aj priestor pre prispevky z komunity, aby vyvoj a smerovanie SLAXu neboli viac menej one man show (aj ked je to paradna show Tomasi!).

    Bolo by fajn, aby dalsi vyvoj, dokumentacia, podpora mohli byt supportovane samotnou komunitou uzivatelov. Nemam vsak ziaden navod ako takuto komunitu vytvorit. Bdw. Na zvysenie financnych prispevkov z Ciech a Slovenska by som odporucal zriadit bezny ucet v oboch krajinach. Nie kazdy ma doveru (hlavne po probleme v USA) k platbam kartou cez internet.

    Pozn: Ak mate niekto hotovy modul OpenOffice pre SLAX 5+, pls. poslite mi linku.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.