Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Přečetl jsem si blogpost One Laptop Update od Christophera Blizzarda (jednoho z vývojářů projektu One Laptop per Child) a musím říct, že jsem nadšen! Vývoj probíhá přímo úžasným směrem, myslím že tohle bude opravdu revoluce. A pokud to bude jen trochu možné, takový laptop budu chtít v budoucnosti určitě taky Pojďte si přečíst o zajímavostech, které projekt OLPC chystá...
První ze zajímavých věcí je BIOS. OLPC totiž bude používat svobodný LinuxBIOS!
Další zajímavou věcí je power management (který se úzce pojí s použitím LinuxBIOSu) - OLPC bude mít zajímavý koncept okamžitého suspendu a probuzení (o který se právě stará LinuxBIOS, s ACPI by to bylo nerealizovatelné). Pokud nebudete delší dobu nic dělat, laptop se sám uspí (provede suspend). Avšak ono uspání je optimalizováno tak, aby bylo prakticky okamžité (trvalo jen několik desítek milisekund). Stejně tak okamžité je probouzení (maximálně 100 - 150 ms). Navíc díky speciálnímu DCON čipu (ovladač displaye) i v době suspendu můžete vidět to co bylo jako poslední na displayi. OLPC tedy de facto stírá rozdíl mezi vypnutým a zapnutý počítačem! Kernel navíc bude obsahovat tickless patche a další úpravy, takže spotřeba bude opravdu minimální i při běhu (v současných experimentálních podmínkách když člověk nic nedělá činí 3 Watty, ale měla by se snad ještě zlepšit).
Kvůli snížení spotřeby a podpoře okamžitého suspendu/probuzení musejí být upraveny i uživatelské aplikace. Na normálním linuxovém desktopu je v současnosti aplikacemi probouzen kernel cca 200x za sekundu. Na současném OLPC systemu se podařilo toto číslo snížit na pouhých 10-15x za sekundu, ale cílem je zbytečné buzení kernelu zcela eliminovat (což vyžaduje dost velké úpravy userspace aplikací).
A s předchozím bodem se pojí i další zajímavost - OLPC bude mít vlastní na míru šité GUI postavené nad Pythonem (poslední verzí 2.5), GTK a Cairo. Ano, slyšíte správně, GUI v Pythonu! Jakožto pythonýrovi mi srdíčko plesá radostí Když si vezmu jak se Python rozšíří mezi masy které v budoucnosti mohou mít na IT obrovský vliv, jsem nesmírně šťasten
GUI bude navíc velmi netradiční, nic na co jsou uživatelé klasických WM a desktopových prostředí zvyklí.
Laptop bude velmi silně podporovat komunikaci a sdílení nápadů. Komunikační řešení bude postaveno nad Jabberem a laptop obsahuje i integrovanou webkameru.
Neméně zajímavý je fakt, že OLPC bude používat upravený nejmodernější X server (post 7.2) a grafický čip (Geode GX2) poběží s na míru šitými grafickými ovladačemi nad EXA architekturou (tedy bude podporovat i hardwarovou akceleraci GUI, alpha průhlednost, atp.).
Co se týče velikosti systému a všech aplikací, tak se mají vejít do interní NAND flash paměti (mají mít do 100MB, celková velikost paměti má být však 500MB, jako filesystem je použit JFFS2). Z důvodu úspor budou odstraněny zbytečnosti jako Perl a systém bude používat vlastní nanejvýš jednoduchý init systém (který zajistí velmi rychlý boot). Management zařízení obstará UDEV.
No a na závěr síťování - OLPC bude používat moderní NetworkManager a LinuxBIOS má umožňovat i bootování přes interní WiFi kartu (bootování přes WiFi síť považují autoři za velmi důležité) nebo přes USB ethernet (kromě klasického bootu z USB flashdisku, který je samozřejmě také podporován).
Tiskni
Sdílej:
Alespoň do té doby, než autotools vytlačí např. cmake nebo scons.
???
von je gcc a make v perlu? já tupoň, já myslel, že gcc se umí bootstrapnout...
autotools nejsou stupidní, jen jsou jevem evolučnímStejně jako unix, Perl, anebo C++
Zde opravdu není problém v pythonu, ale v tvé instalaci cedegy, měl nějak získanou cedegu, ale už ne nějaký engine modul, bez kterého nemůže fungovat. Ten se (v případě účtu na cedega webu) stáhne z netu, ale jde doinstalovat i z lokálního umístění (vybereš ten soubor) při konfiguračním průvodci. Jinak jmenuje se cedega-engine-5.1.1-local-update.i386.cpkg (například).
Posuzovat programovací jazyk podle toho že v něm někdo něco blbě naprogramoval je docela kuriózní - tak to je na tom C++ docela bídně, když je v něm windows že? :), ale jako provokace dobré ;). Jinak zatím pythonista nejsem, ale někdy bych se ho naučit chtěl.
A docela ti závidím Že ti hry ve wine tak pěkně šlapou, mam geforce 5200 (fps v glxgears 1650 s přetaktováním) a ani si neškrtnu, ve windows mafia třeba jela hezky, ale v linuxu je všechen direct o 50 procent pomalejší (nehratelné je i midtown madness, co jsem pařil na 64 MB ram, integrovaná intel grafárna, celer 500) :(. Ale vyzkouším nějaké tvé rady pro Flatoua, třeba nastavení grafické paměti ve wine.
Njn, když někdo používa debian (ubuntu), ať se nediví... gentoo ruleeez! (pokud mi odpovíš že jsem obyčejný sprostý flameista a trol, přečti si svůj příspěvek o pythonu :)).
<španý příklad>
Btw, windows mi někdy šlape, někdy ne, někdy v něm programy jdou, někdy ne.. to C je ale hrozný, v čem jiném by to bylo .
</španý příklad>