Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).
Samsung představil svůj nejnovější chytrý telefon Galaxy Z TriFold (YouTube). Skládačka se nerozkládá jednou, ale hned dvakrát, a nabízí displej s úhlopříčkou 10 palců. V České republice nebude tento model dostupný.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.11.1. Přehled novinek v Changelogu.
Byla vydána nová verze 15.0 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04 1.1 a 20.04 OTA-11. Vedle oprav chyb a drobných vylepšení je řešen také středně závažný bezpečnostní problém.
I letos vyšla řada ajťáckých adventních kalendářů: Advent of Code 2025, Perl Advent Calendar 2025, CSS Advent Calendar 2025, Advent of A11Y 2025, Advent of AI Security 2025, Advent of Agents (in Google) 2025, Advent of Svelte 2025, …
Fedora zve na dvoudenní testování (2. a 3. prosince), během kterého si můžete vyzkoušet nové webové uživatelské rozhraní (WebUI) projektu FreeIPA. Pomozte vychytat veškeré chyby a vylepšit uživatelskou zkušenost ještě předtím, než se tato verze dostane k uživatelům Fedory a celého linuxového ekosystému.
Eben Upton oznámil zdražení počítačů Raspberry Pi, kvůli růstu cen pamětí, a představil 1GB verzi Raspberry Pi 5 za 45 dolarů.
Linus Torvalds na YouTube kanálu Linus Tech Tips staví dokonalý linuxový počítač.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.17 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.18. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies. Vypíchnout lze například podporu protokolu PSP (PSP Security Protocol, PSP encryption of TCP connections).
Ne, tento blog opravdu nemá nic společného s vývojem Linuxového jádra :-) Jako "Jaderný blog" jsem jej pojmenoval jen kvůli mé oblibě jaderné fyziky a chemie.
Věnovat se chci především Linuxu a Free Softwaru, prezentovat zde svůj pohled na věc a věnovat se všem palčivým otázkám a problémům, na které narazím. Určitě se zde také objeví články týkající se KDE, jelikož jsem velkým milovníkem tohoto desktopového prostředí a obecně eye-candy (k velké nevůli "pravověrných" Linuxáků ;-)).
No a když už se to tu jmenuje Jaderný blog, možná se někdy dočkáte i nějakého populárně-vědeckého příspěvku, především pokud se bude jednat o nějaké ožehavé aktuální téma...
Titulek říká vše - poté co jsem vyzkoušel novou linuxouvou betaverzi NVIDIA ovladačů 1.0-9625, čekalo mě opravdu nečekané zjištění - betaverze je (alespoň v mém případě) stabilnější než starší "stabilní" verze! Už žádné tvrdé záseky počítače...
Novou betaverzi NVIDIA ovladačů jsem původně nainstaloval z jediného důvodu - přibyla v nich podpora pro glx_ext_texture_from_pixmap OpenGL extenzi, díky které umožňují běh OpenGL kompozitních window managerů (jako je třeba Compiz či jeho propracovanější komunitní fork Beryl) bez nutnosti použití Xgl.
Možná jste někde v diskuzích četli, jak jsem popisoval svoje dlouhodobé problémy s grafickou kartou. Tvrdé záseky počítače (přesněji grafiky, počítač dál funguje, přes SSH se na něj dalo přihlásit) tak cca 4x denně, způsobené zjevně hardwarem karty (typuju to na vadný elektrolytický kondenzátor), které se mi dříve nestávaly (avšak dějí se i pod Windows, tedy není to problém linuxových ovladačů).
No a s novými beta ovladači světe div se tyto záseky zmizely! Tedy ne že by zmizely úplně, místo tvrdého záseku jen problikne obrazovka (na vteřinu zčerná LCD monitor) nebo někdy se i kompletně restartuje X server, nicméně žádný tvrdý zásek se nekoná, což považuji za obrovské zlepšení. Nové ovladače si zjevně umí poradit s nastalým hardwarovým stavem a grafickou kartu nějak "resetují", alespoň tak mi to připadá.
Nyní již spokojeně v KDE jakožto WM používám Beryl se všemi jeho úžasnými grafickými efekty (z nichž některé jsou pro mě jakožto člověka který nepracuje rád s hodně plochami i nesmírně užitečné, třeba výborná obdoba Exposé nebo přehlednější přepínání aplikací pomocí ALT+TAB). Jako milovník eye-candy si doslova chrochtám blahem 
Poslední věc co mi nyní schází ke štěstí je _kompletní_ akcelerace desktopu skrz OpenGL. Pokud totiž používáte AIGLX (případně jako já ovladače od NVIDIE, které mají svou vlastní implementaci akcelerovaného nepřímého renderování), tak se přes OpenGL akceleruje jen samotný WM, avšak aplikace používající X11/XRender stále fungují klasickou cestou (tudíž v tomhle má Xgl stále ještě navrch, tam je naprosto vše renderované přes OpenGL). Řešením je nová OpenGL akcelerační architektura pro X.Org - Glucose. Ta využívá renderovací cesty z kódu Xgl přímo v klasickém X.Org serveru. S využitím Glucose a akcelerovaného nepřímého renderování (ať už AIGLX či implementace od NVidie) tedy získáte klasický X.Org server renderující kompletně vše přes OpenGL, bez potřeby hacků jako je Xglx server.
Btw. ještě taková zajímavost na závěr (pro mě to byla docela novinka, když jsem se to poprvé dozvěděl) - NVIDIA ovladače uměly akcelerované nepřímé renderování OpenGL dokonce už dávno předtím než vznikl projekt AIGLX (jediné co na nich chybělo pro fungování OpenGL kompozitních WM byla podpora glx_ext_texture_from_pixmap extenze).
Tiskni
Sdílej:
To se ale asi bohužel nestane
Ale potom co mě tady pár lidí sprdlo proč jím tykám, tak to střídám
Jednou vykám jindy tykám, podle nálady