Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.
V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Titulek říká vše - poté co jsem vyzkoušel novou linuxouvou betaverzi NVIDIA ovladačů 1.0-9625, čekalo mě opravdu nečekané zjištění - betaverze je (alespoň v mém případě) stabilnější než starší "stabilní" verze! Už žádné tvrdé záseky počítače...
Novou betaverzi NVIDIA ovladačů jsem původně nainstaloval z jediného důvodu - přibyla v nich podpora pro glx_ext_texture_from_pixmap OpenGL extenzi, díky které umožňují běh OpenGL kompozitních window managerů (jako je třeba Compiz či jeho propracovanější komunitní fork Beryl) bez nutnosti použití Xgl.
Možná jste někde v diskuzích četli, jak jsem popisoval svoje dlouhodobé problémy s grafickou kartou. Tvrdé záseky počítače (přesněji grafiky, počítač dál funguje, přes SSH se na něj dalo přihlásit) tak cca 4x denně, způsobené zjevně hardwarem karty (typuju to na vadný elektrolytický kondenzátor), které se mi dříve nestávaly (avšak dějí se i pod Windows, tedy není to problém linuxových ovladačů).
No a s novými beta ovladači světe div se tyto záseky zmizely! Tedy ne že by zmizely úplně, místo tvrdého záseku jen problikne obrazovka (na vteřinu zčerná LCD monitor) nebo někdy se i kompletně restartuje X server, nicméně žádný tvrdý zásek se nekoná, což považuji za obrovské zlepšení. Nové ovladače si zjevně umí poradit s nastalým hardwarovým stavem a grafickou kartu nějak "resetují", alespoň tak mi to připadá.
Nyní již spokojeně v KDE jakožto WM používám Beryl se všemi jeho úžasnými grafickými efekty (z nichž některé jsou pro mě jakožto člověka který nepracuje rád s hodně plochami i nesmírně užitečné, třeba výborná obdoba Exposé nebo přehlednější přepínání aplikací pomocí ALT+TAB). Jako milovník eye-candy si doslova chrochtám blahem
Poslední věc co mi nyní schází ke štěstí je _kompletní_ akcelerace desktopu skrz OpenGL. Pokud totiž používáte AIGLX (případně jako já ovladače od NVIDIE, které mají svou vlastní implementaci akcelerovaného nepřímého renderování), tak se přes OpenGL akceleruje jen samotný WM, avšak aplikace používající X11/XRender stále fungují klasickou cestou (tudíž v tomhle má Xgl stále ještě navrch, tam je naprosto vše renderované přes OpenGL). Řešením je nová OpenGL akcelerační architektura pro X.Org - Glucose. Ta využívá renderovací cesty z kódu Xgl přímo v klasickém X.Org serveru. S využitím Glucose a akcelerovaného nepřímého renderování (ať už AIGLX či implementace od NVidie) tedy získáte klasický X.Org server renderující kompletně vše přes OpenGL, bez potřeby hacků jako je Xglx server.
Btw. ještě taková zajímavost na závěr (pro mě to byla docela novinka, když jsem se to poprvé dozvěděl) - NVIDIA ovladače uměly akcelerované nepřímé renderování OpenGL dokonce už dávno předtím než vznikl projekt AIGLX (jediné co na nich chybělo pro fungování OpenGL kompozitních WM byla podpora glx_ext_texture_from_pixmap extenze).
Tiskni
Sdílej: