Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
)
tinyhello.c:
#include <stdint.h>
int sys_write(int fd, char const* text, uint32_t length) {
uint64_t retval;
asm volatile (
/* SYSCALL instruction invokes the kernel */
"syscall"
/* return value will be read from rax */
: "=rax"(retval)
/* where the input arguments should be placed */
: "a"((uint64_t)1), /* eax = syscall number */
"D"(fd), /* argument 1 (fd) goes to rdi/edi */
"S"(text), /* argument 2 (text) goes to rsi/esi */
"d"(length) /* argument 3 (length) goes to rdx/edx */
/* registers that may contain garbage after the call - for syscalls, they are rcx, r11 */
: "rcx", "r11"
);
return retval;
}
void sys_exit() __attribute__((noreturn));
void sys_exit() {
asm volatile (
"syscall"
:
: "a"((uint64_t)60), "D"((uint32_t)0)
: "rcx", "r11"
);
for(;;); /* emergency stop */
}
void _start() {
sys_write(1, "Hello world!\n", 13);
sys_exit();
}
Lze přeložit jednoduše s gcc tinyhello.c -o tinyhello --static -nostdlib s tím, že výsledný ELF obsahuje hodně balastních sekcí a má cca 9 KiB nestripnutý. Pro zahození sekcí, které tady nejsou potřeba, linker script:
tinyhello.lnk:
OUTPUT_FORMAT(elf64-x86-64)
ENTRY(_start)
SECTIONS
{
. = SEGMENT_START("text-segment", 0x400000) + SIZEOF_HEADERS;
.text : {
*(.text);
*(.rodata*);
}
/DISCARD/ : {
*(*);
}
}
Překládá se potom s gcc tinyhello.c -o tinyhello --static -nostdlib -Ttinyhello.lnk a výsledek má 880 bajtů nestripnutý.
Tiskni
Sdílej:
Tato varianta je pro x86-64, protože inline assemblerDá se to napsat i tak, že to podporuje více platforem zaráz. Před nějakou dobou jsem si s tím hrál a zde je výsledek, který podporuje x86-64 a ARM (nebo aspoň 'běžné' ARMy, nějaký specielní možná fungovat nebude):
#include <stdint.h>
const uint64_t _start[] __attribute__((section(".text"))) = {
0xe3a00001909032eb, 0xe3a0200ce28f1014,
0xef000000e3a07004, 0xe3a07001e3a00000,
0x6c6c6548ef000000, 0x0a214d5241202c6f,
0x18ec834800000000, 0x4800000045058b48,
0xa20fc03148240489, 0x0c24548908245c89,
0x142444c710244c89, 0x01c0c74800000a21,
0x0001c7c748000000, 0x480124748d480000,
0x050f00000015c2c7, 0x480000003cc0c748,
0x6c654820050fff31, 0x00000000202c6f6c,
};
Kompiluje se pomocí gcc -static -nostdlib
Přeji příjemnou zábavu :)
Tato varianta je pro x86-64, protože inline assemblerU prvni verze jsem si rikal, jestli by to nebylo citelnejsi psat rovnou v assembleru... Ale napad vzit binarku a prelozit ji s gcc na binarku je dost originelni, to uznavam. ;-]
Ale napad vzit binarku a prelozit ji s gcc na binarku je dost originelni, to uznavam. ;-]Ten není můj, ten je odsud :) Můj je jen ten s tou platformní vidličkou...
- ale DOS byl taky celkově jednodušší a měl méně schopností.
Koncepční otázka ovšem je, zda po něm chtít, aby se spustil
.text
.code64
.globl _start
_start:
movb $1, %al /* syscall num */
movw $1, %di /* file descriptor */
movq $hello_str, %rsi /* text */
movq $(hello_str_end - hello_str), %rdx /* length */
syscall
movb $60, %al
xorw %di, %di
syscall
.data
hello_str:
.ascii "Hello, World!\n"
hello_str_end:
as -64 hello.S -o hello.o && ld --omagic -s -x -static -T script.ld hello.o(tj. x86_64, ne debugovací symboly, strip a statické) Linker script stejný, jenom místo
.rodata tam je .data.
| Tvoj kód/preklad | 864 B |
| + moje úpravy/preklad | 736 B |
| Ušetrene: | 131 B (14,8 %) |
tttttssss echo má nějakejch 40kb :O ;D
tttttssss echo má nějakejch 40kb :O ;DU mě taky... Ale ten se pravděpodobně nepoužije, typicky se použije
echo zabudovaný přímo v shellu...
kde jakoby vubec končí c a začíná asm :O :O
V čem je problém? Kdybys chtěl programovat tímhle způsobem, tak bys vyzobal/reimplementoval různé části standardní knihovny a řešil by sis přenositelnost sám. Teoreticky kdyby standardní knihovna byla moc velký moloch a potřeboval bys z ní jen nějakých 10 %, tak by to třeba smysl dávalo, ale typicky z ní budeš potřebovat větší část a navíc je tu ta přenositelnost… řešit tyhle věci v kódu aplikace mi přijde nesmyslné. Jako ukázka je to fajn, ale… jinak už by dávalo větší smysl to řešit na úrovni jazyka (tzn. úplně obejít céčko a místo něj mít něco jiného, co se napojuje na systémová volání).