Řada vestavěných počítačových desek a vývojových platforem NVIDIA Jetson se rozrostla o NVIDIA Jetson Thor. Ve srovnání se svým předchůdcem NVIDIA Jetson Orin nabízí 7,5krát vyšší výpočetní výkon umělé inteligence a 3,5krát vyšší energetickou účinnost. Softwarový stack NVIDIA JetPack 7 je založen na Ubuntu 24.04 LTS.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) spolu s NSA a dalšími americkými úřady upozorňuje (en) na čínského aktéra Salt Typhoon, který kompromituje sítě po celém světě.
Společnost Framework Computer představila (YouTube) nový výkonnější Framework Laptop 16. Rozhodnou se lze například pro procesor Ryzen AI 9 HX 370 a grafickou kartu NVIDIA GeForce RTX 5070.
Google oznamuje, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Tato politika bude implementována během roku 2026 ve vybraných zemích (jihovýchodní Asie, Brazílie) a od roku 2027 celosvětově.
Byla vydána nová verze 21.1.0, tj. první stabilní verze z nové řady 21.1.x, překladačové infrastruktury LLVM (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání: LLVM, Clang, LLD, Extra Clang Tools a Libc++.
Alyssa Anne Rosenzweig v příspěvku na svém blogu oznámila, že opustila Asahi Linux a nastoupila do Intelu. Místo Apple M1 a M2 se bude věnovat architektuře Intel Xe-HPG.
EU chce (pořád) skenovat soukromé zprávy a fotografie. Návrh "Chat Control" by nařídil skenování všech soukromých digitálních komunikací, včetně šifrovaných zpráv a fotografií.
Byly publikovány fotografie a všechny videozáznamy z Python konference PyCon US 2025 proběhlé v květnu.
Společnost xAI a sociální síť X amerického miliardáře Elona Muska zažalovaly firmy Apple a OpenAI. Viní je z nezákonné konspirace s cílem potlačit konkurenci v oblasti umělé inteligence (AI).
Byla vydána nová verze 9.16 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
#include <stdint.h> int sys_write(int fd, char const* text, uint32_t length) { uint64_t retval; asm volatile ( /* SYSCALL instruction invokes the kernel */ "syscall" /* return value will be read from rax */ : "=rax"(retval) /* where the input arguments should be placed */ : "a"((uint64_t)1), /* eax = syscall number */ "D"(fd), /* argument 1 (fd) goes to rdi/edi */ "S"(text), /* argument 2 (text) goes to rsi/esi */ "d"(length) /* argument 3 (length) goes to rdx/edx */ /* registers that may contain garbage after the call - for syscalls, they are rcx, r11 */ : "rcx", "r11" ); return retval; } void sys_exit() __attribute__((noreturn)); void sys_exit() { asm volatile ( "syscall" : : "a"((uint64_t)60), "D"((uint32_t)0) : "rcx", "r11" ); for(;;); /* emergency stop */ } void _start() { sys_write(1, "Hello world!\n", 13); sys_exit(); }Lze přeložit jednoduše s
gcc tinyhello.c -o tinyhello --static -nostdlib
s tím, že výsledný ELF obsahuje hodně balastních sekcí a má cca 9 KiB nestripnutý. Pro zahození sekcí, které tady nejsou potřeba, linker script:
tinyhello.lnk:
OUTPUT_FORMAT(elf64-x86-64) ENTRY(_start) SECTIONS { . = SEGMENT_START("text-segment", 0x400000) + SIZEOF_HEADERS; .text : { *(.text); *(.rodata*); } /DISCARD/ : { *(*); } }Překládá se potom s
gcc tinyhello.c -o tinyhello --static -nostdlib -Ttinyhello.lnk
a výsledek má 880 bajtů nestripnutý.
Tiskni
Sdílej:
Tato varianta je pro x86-64, protože inline assemblerDá se to napsat i tak, že to podporuje více platforem zaráz. Před nějakou dobou jsem si s tím hrál a zde je výsledek, který podporuje x86-64 a ARM (nebo aspoň 'běžné' ARMy, nějaký specielní možná fungovat nebude):
#include <stdint.h>
const uint64_t _start[] __attribute__((section(".text"))) = {
0xe3a00001909032eb, 0xe3a0200ce28f1014,
0xef000000e3a07004, 0xe3a07001e3a00000,
0x6c6c6548ef000000, 0x0a214d5241202c6f,
0x18ec834800000000, 0x4800000045058b48,
0xa20fc03148240489, 0x0c24548908245c89,
0x142444c710244c89, 0x01c0c74800000a21,
0x0001c7c748000000, 0x480124748d480000,
0x050f00000015c2c7, 0x480000003cc0c748,
0x6c654820050fff31, 0x00000000202c6f6c,
};
Kompiluje se pomocí gcc -static -nostdlib
Přeji příjemnou zábavu :)
Tato varianta je pro x86-64, protože inline assemblerU prvni verze jsem si rikal, jestli by to nebylo citelnejsi psat rovnou v assembleru... Ale napad vzit binarku a prelozit ji s gcc na binarku je dost originelni, to uznavam. ;-]
Ale napad vzit binarku a prelozit ji s gcc na binarku je dost originelni, to uznavam. ;-]Ten není můj, ten je odsud :) Můj je jen ten s tou platformní vidličkou...
supr stromeček žlutej :P :D ;D ;D
.text .code64 .globl _start _start: movb $1, %al /* syscall num */ movw $1, %di /* file descriptor */ movq $hello_str, %rsi /* text */ movq $(hello_str_end - hello_str), %rdx /* length */ syscall movb $60, %al xorw %di, %di syscall .data hello_str: .ascii "Hello, World!\n" hello_str_end:
as -64 hello.S -o hello.o && ld --omagic -s -x -static -T script.ld hello.o(tj. x86_64, ne debugovací symboly, strip a statické) Linker script stejný, jenom místo
.rodata
tam je .data
.
Tvoj kód/preklad | 864 B |
+ moje úpravy/preklad | 736 B |
Ušetrene: | 131 B (14,8 %) |
tttttssss echo má nějakejch 40kb :O ;D
tttttssss echo má nějakejch 40kb :O ;DU mě taky... Ale ten se pravděpodobně nepoužije, typicky se použije
echo
zabudovaný přímo v shellu...
kde jakoby vubec končí c a začíná asm :O :O
V čem je problém? Kdybys chtěl programovat tímhle způsobem, tak bys vyzobal/reimplementoval různé části standardní knihovny a řešil by sis přenositelnost sám. Teoreticky kdyby standardní knihovna byla moc velký moloch a potřeboval bys z ní jen nějakých 10 %, tak by to třeba smysl dávalo, ale typicky z ní budeš potřebovat větší část a navíc je tu ta přenositelnost… řešit tyhle věci v kódu aplikace mi přijde nesmyslné. Jako ukázka je to fajn, ale… jinak už by dávalo větší smysl to řešit na úrovni jazyka (tzn. úplně obejít céčko a místo něj mít něco jiného, co se napojuje na systémová volání).