Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Víte že můžete odebírat mé blogy pomocí RSS? (Co je to RSS?)
Od určité doby jsou všechny texty které zde publikuji verzované na Githubu.
Jestliže najdete chybu, nepište mi do diskuze a rovnou jí opravte. Github má online editor, není to skoro žádná práce a podstatně mi tím usnadníte život. Taky vás čeká věčná sláva v commit logu :)
Chtěl jsem si vyzkoušet napsat akční scénu, nic víc. Celé je to story zasazená do světa Polity od Neala Ashera.
Souboj dvou golemů je podívaná, která není k vidění moc často z důvodů morálních kvalit umělých inteligencí, kterými jsou golemové vybavováni. Občas lze narazit na videa souboje člověka v golemovém šasi. Těch pár lidí, kteří o sobě tvrdí, že měli možnost vidět souboj dvou golemů však přísahá, že se jedná o neporovnatelné zážitky.
***
Nehezky se ušklíbl na své dva parťáky a podíval se jim do očí. Sledovali toho turistu už pár bloků a teď konečně udělal chybu, na kterou čekali, když odbočil do ztemnělé postranní uličky. Opatrně vytáhl z pouzdra na opasku nebezpečně vypadající nůž s dlouhou čepelí a spolu se svými kumpány přidal do kroku, aby svou oběť neztratili z dohledu.
On sám vždycky používal nůž. Byl s ním dobrý už od mala, kdy mu mnohokrát zachránil život v prostředí slumů, když se jeho gang protloukal životem bojůvkami s ostatními skupinami. Nůž pro něj nebyl jen zbraň. Odkud pocházel to byla celá kultura. Muž, který neovládal svůj nůž nebyl hodný respektu ostatních. A kdo neměl respekt ostatních, nebyl nikým.
Rukou rychle protočil nožem, aby si rozcvičil zápěstí. Neočekával, že k dojde k potížím, ale bylo dobré být připraven. Podobně jako jeho nůž mu to mnohokrát zachránilo život.
Jeho parťáci nože rádi neměli. Menší s z nich preferoval střelné zbraně, občas také paralyzér, pokud si chtěl s obětí pohrát. Nejvyšší z celé skupinky žádné zbraně nepotřeboval, protože dokázal zabít člověka holýma rukama. Podíval se po něm a když viděl, že mu pohled opětoval, trochu ho zamrazilo v zádech. Člověk nikdy nevěděl, co může od jeho druhu čekat.
Turista se z ničeho nic objevil před nimi, jako kdyby je čekal. To ho zarazilo. Jednak proto, že byl zvyklý diktovat pravidla, víc ale kvůli materiálům, které jim předal kontakt. Podle nich měl být turista bez zbraní a bez speciálních schopností, rozhodně bez zkušeností s bojem. Přitom tam tak stál a ani se nepohnul, jako kdyby ho vůbec neznepokojovalo, že je obklopený třemi drsně vypadajícími chlápky v temné uličce pozdě večer. Uvolněný postoj, na tváři lehký, asertivní úsměv.
Pomalu k němu vyrazil. Věděl, že už má prakticky vyhráno. I kdyby s sebou turista měl pistoli, na vzdálenost tří metrů nebyla šance, že by jí stihl vytáhnout. Nůž je v boji hrozivá zbraň i v rukou netrénovaného člověka a on měl tréningu víc než dost. Hlavou mu bleskly obrázky rozpáraných ran, obnažujících maso až na kost, ze kterých stříkalo nečekané množství krve. Mnoho jich za život viděl a hodně z nich způsobil.
Když byl od turisty na vzdálenost dvou natažených paží, přešel bez varování do útoku. Nikoliv očividným seknutím vůči hrudníku, které mohl člověk čekat a bránit se proti němu nataženýma rukama, ale zákeřným bodem zezdola vůči břichu. Proti rozhodně vedené ráně bylo těžké se bránit, i jí jen odklonit za cenu zranění jiné části těla.
Za život bojoval několikrát s lidmi, kteří měli bojový výcvik. Většinou se to dalo poznat už dopředu z postoje, který automaticky zaujali v případě nebezpečí. Z něj mohli rychle přejít do jiné pozice, vést údery a kopy, bránit se a útočit. Vždycky z takového boje vyšel jako vítěz, protože nebojoval podle pravidel, která čekali. Nechoval se dle jejich očekávání, protože ho vychovala ulice a v boji s nožem měl celoživotní praxi. Neútočil, jak očekávali, že bude útočit, ale špinavě a účinně, tak aby co nejrychleji zabil svého oponenta. Na chvaty odpovídal přískokem a zuřivým bodnutím, na kopy přeseknutými žílami ve stehně. Většina lidí si to neuvědomovala, ale z nohy mohli vykrvácet stejně rychle, jako z krku. Nepotřeboval bojovat, jeho cílem nebylo okolo sebe deset minut poskakovat, ale zabít protivníka jak rychle to jen šlo. Kurzy a výcviky na tohle lidi nemohly připravit.
Když vyrazil proti turistovi, věděl, že to rychle skončí. Krátký bod do břicha, úkrok zpět a do strany, trocha chroptění před tím, než ho dorazí. Noc je ještě mladá a určitě ještě zbude čas na to se jít někam pobavit a užít si lehce vydělané peníze. S jistotou profesionála věděl, že teď už nepomůže sebelepší obrana, že není ani nejmenší možnost aby uhnul.
Velmi ho proto překvapil krátký záblesk bolesti těsně před tím, než mu mozek explodoval do všech stran.
***Turista není nervózní. Stroje jeho druhu sice můžou komplexně emulovat celou škálu emocí, nyní k tomu ale nemá důvod. Popravčí četa, kterou za ním vyslaly místní kontakty podsvětí reagovala přesně tak, jak očekával. S vidinou snadného cíle ho následovali do temné uličky, kde ho chtěli zabít.
První z nich zaútočil nožem. Na člověka byl rychlý a bodnutí vedl přesně.
Turista bodnutí nesleduje očima, vystačí si s interním všesměrovým radarem, kterým zároveň monitoruje další dva zabijáky. Útočník s nožem má ve skutečnosti nejmenší prioritu. V žebříčku priorit ho předbíhá nejmenší z celé skupinky, který na něj mířil pistolí. Ani se na něj se nekouká. Signatura, kterou získal z milimetrového radaru mu jasně ukazuje, že ho může ohrozit asi stejně, jako nůž prvního útočníka. Tedy nijak.
Nejvyšší prioritu má poslední ze skupiny, vysoký blonďák, který je zdánlivě beze zbraně. Turista z něho celou dobu nespouští pohled a věnuje mu skoro sto procent své mentální kapacity.
Komplexní mnohaúrovňový mix všech smyslů, kterými se dívá na svět zahrnuje radar a optické senzory pro infračervené, viditelné a ultrafialové spektrum. Kromě toho vnímá také části spektra radiového, které přijímá celým svým tělem a sluch využívá jako sonar neustále ohmatávající okolní prostor ultrazvukovými pingy. Signatura, kterou složil ze všech svých smyslů jasně ukazuje, že se jedná o silně modifikovaného Golema, i když rychlá kontrola s databází všech vyrobených tvarů neodhaluje konkrétní verzi.
On sám patří mezi nejnovější generaci 19 a analýza odhaduje, že by jeho protivník mohl být starší než patnáctky, které ještě neměly tak dobré radarové stínění, což se odráží na radarové signatuře. Jeho model už takhle vidět není.
Podle všech analýz by turista měl mít jasnou převahu. Patnáctky a starší jsou mnohem horší stroje, které mají proti poslední generaci jen samé nevýhody.
Promýšlení strategií následujícího boje s nepřátelským Golemem je náhle upozaděno, když proximity interrupt z radaru způsobí upřednostnění reakce na blížící se nůž. Plánovač nabízí tisíce možných reakcí, všem ale kraluje brutální jednoduchost. Tu mu umožňuje konstrukce složená z keramalového těla potaženého silnou vrstvou fullereno-kompozitních umělých svalů a taky vypnutá emulace člověka.
Během okamžiku, který lidské oko není schopno zachytit vezme nůž za čepel a vytrhne ho útočníkovi z ruky, čímž mu zároveň strhne kůži z celé dlaně a láme několik kostí. Pak jím mrští skrz jeho hlavu po číslu dva z fronty priorit, jako by ani nebyla v cestě.
Mozek prvního útočníka exploduje na všechny strany jak jím prolítne nůž, který krátce před tím překonal rychlost zvuku a protrhl zvukovou bariéru. Nůž průlet hlavou v podstatě nezpomalí, jen zdeformuje a vychýlí z kurzu těsně před tím, než trefí útočníka číslo 2, jehož nervová soustava ani nestačí donést pokyn prstu na spoušti pistole. Žuch.
Mlaskavá exploze, kterou tělo útočníka reaguje na náraz nesymetrického tělesa, tvořeného zdeformovaným nožem letícím stále nadzvukovou rychlostí, sníží velikost fronty priorit na jedinou položku; nepřátelského Golema.
Ve chvíli, kdy nůž opustí jeho dlaň se dá do pohybu. Ví, že k získání patřičné rychlosti potřebuje hodně času. Ne že by na to neměl sílu a energii. Asfaltový povrch ulice prostě neposkytuje dost dobrou oporu, i když zapojí plnou sílu svých svalů a zanoří do ulice keramalovou kostru chodidla skrz botu a vrstvy pěstované umělé kůže.
***
Ulice je prázdná, až na čtyři postavy. Kdyby někdo vystrčil hlavu z okna, pravděpodobně by se nad scénou, která se tu naskýtá, řádně podivil.
První postava stojí, zatímco k ní přichází další tři. Poté jedné z nich exploduje hlava a skoro ve stejném okamžiku se ta druhá celá zdeformuje a zkroutí, zatímco letí do zdi jako hadrová panenka naplněná krví. Zbylé dvě postavy mizí za zvuku něčeho, co zní jako velmi rychle vedená kulometná palba, kterou během pár vteřin následuje prudká exploze.
Smysly člověka nejsou dělané na rychlost stroje. Zpětná rekonstrukce záběrů z pouličních kamer, satelitního a dron monitoringu odhaluje, co se vlastně stalo.
Vysoký bloňďák na divoké zrychlení své oběti nereaguje do poslední chvíle. Ten se k němu šikmo nakloněný řítí naprosto nelidskými pohyby nohou. Jejich bližší analýza naznačuje, že jsou zvolené tak, aby měl co nejlepší oporu v asfaltu, do kterého se zakusují jeho chodidla a zároveň se neodrazil moc nahoru. Rychlost a síla, jakou se pohybuje způsobuje, že pro něj tak úplně neplatí gravitace a kdyby si nedával pozor, mohl by to s odrazy od země přehnat a první postavu minout.
Běžící postava přejde těsně před blonďákem do skoku s napřaženým kolenem. Tenhle postoj by v téhle rychlosti měl poskytovat nejlepší klín k útoku a zároveň inkasovat nejmeší strukturální poškození na jeho straně.
Zatímco plachtí, blonďák konečně zareaguje a vytočí se tak, aby ho turista minul. Natáhne přitom ruku a pokusí se druhou postavu udeřit v letu. Pravděpodobně mu jde pouze o odklonění protivníka, jelikož mu postoj a uhel letu druhé postavy nedovoluje vložit do úderu signifikantní energii k většímu poškození.
Letící postava na to reaguje a přizpůsobuje se situaci, když natáhne ruce v uhlu, který u člověka působí naprosto nepřirozeně a zachytí paži blonďáka. Oba to uvede do pohybu plného zmatených rotací kolem neustále se měnících středů těžiště útvaru, který spolu tvoří, zatímco do sebe oba buší neskutečnou rychlostí.
Na zpomalených záběrech je vidět husí kůži nahánějící nepřirozenost toho všeho. Žádné pokusy se krýt, jen údery. Některé slouží k útoku, jiné je oba dva směrují za letu do zdi, zatímco se každý snaží odstrčit, rozmlátit a taky směrovat let toho druhého.
Rána do krku, která by člověku rozmáčkla hrtan je oplacena kopem, který by rozdrtil žebra a zlámal páteř. Postavy však nedávají vůbec najevo, že údery registrují, když do sebe kopou a mlátí jednou rukou, zatímco tou druhou se drží.
Kop střídá ránu. Analýza spektra zachycuje výtrysky infračerveného záření, jak se tlakem keramalových koster narážejících na sebe vzněcuje oblečení a opadávají zuhelnatělé kusy syntetické kůže. V elektromagnetickém spektru jde zachytit sršení jisker, pravidelně tepající elektromagnetický pulz, který okamžitě likviduje elektroniku v blízkém okolí. Obyvatelé baráků kolem ulice ráno nebudou mít radost.
Soupeři spolu kromě té očividné, fyzické úrovně bojují na mnoha dalších. Snaží se navzájem spálit výboji elektřiny, oslepit svoje senzory laserovým osvitem a chaotickými odezvami na pulzy radarů vypustit informační útoky do přijímačů protivníka.
Těsně před tím, než let skončí ve zdi, zachytí blonďák svého protivníka do objetí, které by dávalo smysl v lidském boji, nedává však žádný smysl v boji Golema proti Golemovi. Nemůže přeci čekat, že by mohl rozmačkat kostru protivníka.
Smysl se však ukáže ve stejnou chvíli, kdy dojde k nárazu obou těl do zdi. Ten je nečekaně následován silným zábleskem a explozí. Jednou z nelegálních modifikací blonďáka je směrová nálož zabudovaná ve středu trupu, určená přesně pro tyhle příležitosti.
Octanitrocuban vzplane rychlostí hoření deset kilometrů za vteřinu. Během tisícin vteřiny je měděný kužel, kolem kterého je trhavina omotaná, vlivem tlaku a teploty vytvořené trhavinou, přeměněn v kapalinu, místy dokonce skoro až v páru. Ta prudce vytryskne z hrudi blonďáka a ve zlomku vteřiny se propálí tělem turisty. Kumulativní nálož splní svůj účel.
***
Když se Blonďák vyprostí ze stropu, do kterého ho zarazil výbuch, stoupne si nad rozříznutou a rozbitě působící postavu. Pak do ní buší pěstí tak dlouho, dokud neprorazí zesílený keramal hrudníku a nevytáhne krystal, tvořící jádro umělé inteligence jeho protivníka. Ošklivě si přitom zdeformuje ruku, ale nevypadá, že by ho to zajímalo.
Potrhaný, na mnoha místech s ohořelou kůží, se zlomenou rukou a kouřící dírou v hrudníku ohozeném kapkami roztaveného kovu se pak sebere a s krystalem v ruce odejde.
«Mise splněna»
Tiskni
Sdílej:
Mrknu na to. Už jsem dlouho něco dobrýho nedržel v ruce - recyklovat osvědčený fláky do nekonečna se nedá.Nevím na co máš chuť. Zkus Poslední svého druhu od Eschbacha, nebo právě třeba knížky od Ashera (celá ta série Agent Cormack).
Jo a z těch "TLDR" si nic nedělej - fuckbook-ová generaceJá jsem se náhodou u toho druhého i docela zasmál. To bylo takové rozkošně dementní. Přemýšlím jestli je to ten samý, se kterým jsem tu před půl rokem bojoval o tagy.![]()
Ten "keramal" je reálný nebo smyšlený materiál?Keramal je smyšlený. Jak to chápu já, tak je to nějaký mix kovů a keramiky. Asher ho používá docela dost, stejně jako makrosklo, plastbeton a další.
Vida, jsem předpokládal, že když má v sobě tolik senzorů, tak zvládne detekovat i něco jako skryté zbraně apod.No, ale zas na druhou stranu, celý smysl té zbraně je v tom, že druhá strana neví, že jí máš. Takže by dávalo smysl mít co nejlepší stínění. Něco jako antiradarové nátěry a falešnou kostru nad tím třeba.
Pokud to je izolant (dielektrikum), tak tam odraz samozřejmě funguje.Pěkná fotka.
Taky by to šlo detekovat hybností/těžištěm protivníka (těžký kovový kužel) nebo magneticky (v zásadě detektor kovů). Taky ten kovovej kužel bude naopak stínit okolní záření. Je ta výbušnina chemicky detekovatelná? (prej je dražší než zlatoKrásná diskuze. Čirou náhodou jsem včera viděl Nonexistent Objects & Imaginary Worlds: Crash Course Philosophy #29, což je docela related.) Rozbuška už asi detekovatelná bude.
Takže jedině, že by Turista neměl dostatečně kvalitní softwareNebo to byla past specificky navržená tak, aby si myslel, že má všechny výhody oproti staršímu modelu golema? :) Je ti jasné, že jako autor si můžu vymyslet libovolnou výmluvu, takže tohle nemá smysl? :D Jinak z čeho mám radost je, že jsi druhý člověk, který řeší technické aspekty. S jedním už jsem řešil na IRC, jestli by vůbec měl nějaký smysl souboje dvou golemů asi 20 minut, na základě čeho jsem ten konec lehce přepsal. Do teď si úplně nejsem jistý, jak fungují dva podobné materiály, když s nimi mlátíš o sebe a jestli bys víc nerozbil sebe, než protivníka. Radost z toho mám, protože to znamená, že fungovalo to, co jsem chtěl aby fungovalo. Tedy vytvoření virtuálního světa v tvé hlavě, aniž by tě otravovala čeština, špatné časy, moc dlouhé věty a tak., protože když Blonďák neodpovídal žádnému modelu, tak se dalo čekat, že bude mít nějaké eso v rukávu (nebo bombu v břichu
). Leda, že by byl první dané modifikace.
Keramal je smyšlený. Jak to chápu já, tak je to nějaký mix kovů a keramiky. Asher ho používá docela dost, stejně jako makrosklo, plastbeton a další.Aha tak keramiko-kovová sloučenina by byl problém.
No, ale zas na druhou stranu, celý smysl té zbraně je v tom, že druhá strana neví, že jí máš. Takže by dávalo smysl mít co nejlepší stínění. Něco jako antiradarové nátěry a falešnou kostru nad tím třeba. ... Nebo to byla past specificky navržená tak, aby si myslel, že má všechny výhody oproti staršímu modelu golema? :)Aha já čekal (a z toho úvodu získal pocit), že ti tři útočnící budou jen taková pouliční banda. Ale jestli si Blonďák mohl dovolit takové maskování (falešná signatura staršího modelu, stealth výbušnina), tak proč ne
Je ti jasné, že jako autor si můžu vymyslet libovolnou výmluvu, takže tohle nemá smysl? :D ... Jinak z čeho mám radost je, že jsi druhý člověk, který řeší technické aspekty.Tak však i tom jsou takovéto povídky. Kdybys věděl, co jsem dělal u Města Permutací...
Do teď si úplně nejsem jistý, jak fungují dva podobné materiály, když s nimi mlátíš o sebe a jestli bys víc nerozbil sebe, než protivníka.No keramika je dost křehká, ale zase třeba Batouovi v GITSu taky nějak nevadilo, že mu ustřelili ruku.
Tedy vytvoření virtuálního světa v tvé hlavě, aniž by tě otravovala čeština, špatné časy, moc dlouhé věty a tak.Hehe obsah nad formu.
ale zase třeba Batouovi v GITSu taky nějak nevadilo, že mu ustřelili ruku.Popravdě je to první věc na kterou jsem si vzpomněl a po první strofě (nebo co to je mezi těma hvězdičkama) jsem čekal kdy turista vytáhne „I really tried, I swear. But they pulled out their guns…“
Detektiv v okně poodhrnul záclonu a díval se dolů na čtyři postavy v jinak prázdné ulici. Scénu, která se mu naskytla, nedokázal pochopit ani jako zkušený kybergolog. [...]Asi bych se priklanel spis k tomu za tim pokracovat minulym casem, ale i pritomny cas je OK (je to vlastne takove uvedeni "replaye" z jineho pohledu, takze proc ne). Dalsi variantou je nevytvaret linearni casovou casu a proste v pritomnem case vypravet utrzek, ktery se odehral driv - pak je asi na miste to nejak vizualne oddelit (kapitola, nebo jinak oddeleny usek), aby to ctenari usnadnilo cteni. Je to ale dost subjektivni, bavime se precejen o umeni, takze muj preferovany styl se muze a nemusi libit ostatnim vic. Navic je to jen kratka ukazka, kde je mirne tezsi tyhle veci "zahladit". Pak jeste drobnost:
Jednak protože byl zvyklý diktovat pravidlaMa byt: "Jednak proto, že [...]" (GitHub me nuti kvuli tomu forkovat cely ten repozitar, a tak celkove, je to opruz.)
Pekny, cetlo se mi to dobre. Jen se mi mirne nelibilo to prechazeni mezi pozorovateli, pusobilo to trochu neprirozene. Lze to obejit treba tak, ze misto podminovaciho zpusobu pouzijes ziveho aktera, ktery stoji za oknem a pozoruje deni venku. Priklad:No, když stojíš za oknem a na ulici dojde k výbuchu, tak ti to okno vletí do ksichtu, dost možná tě i podřeže, skoro vždycky ti vymlátí oči. To se mi nechtělo mu udělat :) Přemýšlel jsem nad bezpečnostními kamerami, ale to bych zas nemohl použít to EMP později.
Asi bych se priklanel spis k tomu za tim pokracovat minulym casem, ale i pritomny cas je OK (je to vlastne takove uvedeni "replaye" z jineho pohledu, takze proc ne). Dalsi variantou je nevytvaret linearni casovou casu a proste v pritomnem case vypravet utrzek, ktery se odehral driv - pak je asi na miste to nejak vizualne oddelit (kapitola, nebo jinak oddeleny usek), aby to ctenari usnadnilo cteni.Jo, nad tímhle jsem trochu přemýšlel a mám s tím tak nějak filosofický problém. Půlku jsem kvůli tomu celou přehazoval z časů do časů. V tomhle by asi bylo dobré mít nějaký proof reading, protože kombinace lenosti a tvůrčí slepoty mi brání se v tom rochňat víc jak pár minut. Většinou tyhle věci taky vidím, ale s delším odstupem času.
No, když stojíš za oknem a na ulici dojde k výbuchu, tak ti to okno vletí do ksichtu, dost možná tě i podřeže, skoro vždycky ti vymlátí oči. To se mi nechtělo mu udělat :)To uz zalezi na sile toho vybuchu. Alternativne by v tom okne mohlo byt makrosklo. :D
Při čtení mě napadly nějaké otázky, jako proč nevyslali jako prvního do boje toho Blonďáka, když museli vědět, že se mezi lidmi pohybují Golemové? Nebo snad nevěděli, že je to Golem a že někdo jejich partu infiltroval a zneužil pro svůj účel? Nebo to, že nejnovější verze Golema má slabší panceřování než stará byť modifikovaná verze.Já jsem to napsal dost impulsivně a „příběh“ se z toho tak nějak vynořil, aniž bych nad ním dlouho přemýšlel. Jinak svět Polity od Ashera je tvořený obrovským Řádem, kde lidstvu vládnou relativně benevolentní umělé inteligence. Ty mimo jiné vyrábějí golemy. Většina lidstva žije +- spokojeně, ale hlavně na okrajích existují skupiny separatistů, kteří berou vládu AI jako útlak a bojují pro nim. Pokud bych si měl tipovat, separatisti právě nastražili tuhle past na řádového golema. Ten Asherův svět je vymyšlený docela dobře, určitě znova doporučuji si od něj něco přečíst (Cormack sérii).
Já jsem to napsal dost impulsivně a „příběh“ se z toho tak nějak vynořil, aniž bych nad ním dlouho přemýšlel.Tak tohle doporučuju naučit se už zamlada. Načrtnou si (aspoň v hlavě – ale nesmíš ji pak zapomenou) nějakou příběhovou kostru nebo něco takového, protože spousta krátkých povídek tímhle trpí. V podstatě se autor rozepíše, ani už pořádně neví co chtěl napsat, píše, píše, slova mu padají z klávesnice tak jak kudrlinky sýru ze struhadla když strouháš ementál na pizzu, nějak to ukončí, má to hodně stránek, ještě víc odstavců a úplně ze všeho nejvíc slov, strávíš nad tím odpoledne a na konci si řekneš dobré, ale v podstatě ani nevím co jsem to vlastně četl nebo o čem to pořádně je. To bývá k nasrání. A není to chyba čtenáře. Ono je vcelku šumák o čem dílo je, ale pokud je dobře stylisticky navržené, má dobrý a poutavý příběh, nějakou rozumnou a logickou kostru, pak je to většinou dobré dílo i když je o poklesu populace pulců žab v místních rybnících.
Jen se mi mirne nelibilo to prechazeni mezi pozorovateli, pusobilo to trochu neprirozene. - Tak zrovna tohle mi zas vůbec nevadí, naopak, příde mi zajímavější vyprávět daný děj z různých úhlů pohledu, kdy každý to vidí jinak. Může to být podle mě i docela oživení nějakého (třeba i jinak nudného) děje. Takže za mě v tomto směru plus.Viz upresneni dal, jak bych to (asi) psal ja. Ale jasne, jak jsem rikal - je to krasna literatura, tedy umeni, kde spravny postup neexistuje. Viz futurismus, konkretne teorie osvobozenych slov. Cokoliv lze tedy oznacit za umelecky prostredek. I kdyby se to nelibilo nikomu jinemu nez autorovi, je to porad validni umeni (resp. pokus o nej), pouze na nej bude nahlizene jako na odpad a na autora jako na netalentovaneho grafomana. Bystroushaak nicmene talent ma (viz zbytek reakci) a nemam vytky proti tomu, ze si zvolil takovyto styl, ani samozrejme neni vylouceno, ze pri cteni delsiho dila bych si takovy zpusob vypraveni neoblibil. Proto jsem volil privlastek mirne.
Viz upresneni dal, jak bych to (asi) psal ja. Ale jasne, jak jsem rikal - je to krasna literatura, tedy umeni, kde spravny postup neexistuje.Já jsem náhodou za tvůj feedback úplně nejradši. Potřebuju o těhle věcech přemýšlet a prostě nikdo koho znám o tom moc nechce diskutovat.
Tak zrovna tohle mi zas vůbec nevadí, naopak, příde mi zajímavější vyprávět daný děj z různých úhlů pohledu, kdy každý to vidí jinak. Může to být podle mě i docela oživení nějakého (třeba i jinak nudného) děje. Takže za mě v tomto směru plus.+1, stejnětak. Za sebe můžu dodat:
chces misto nich pouzivat nosocistopleny?Tak nosočistopleny zrovna ne, ale trocha chřípopráchu a jiných vhodně zvolených purismů taky neuškodí. Já proti nim nic nemám, když jsou nápadité.
a latina je jaksi zaklad vzdelani, uz tisice letBych se asi měl dovzdělat, že?
Bych se asi měl dovzdělat, že?asi ano, protoze slovo signatura se vyskytuje v ceske literature nejen pred 25 lety, ale i pred 100 lety...
a latina je jaksi zaklad vzdelani, uz tisice letNa druhou stranu je potreba rict, ze stav, kdy se studenti mediciny musi ucit latinu vyhradne proto, aby porozumeli lekarske terminologii, je otresny a narocnost studia neumerne zvysuje, nemluve o vzniku urcite komunikacni bariery mezi lekari a beznou populaci.
studoval jsi medicinu?Ne.
ja ano - latina je snad nejjednodussi predmetNetvrdim opak. At mi ale nikdo netvrdi, ze pamatovat si nazvy v mrtvem, jinak jiz nepouzivanem jazyce, je snadne a prirozene. Za soucasnych podminek by pro nove obory latinu nikdo nezvolil, takze se jedna o historicky prezitek a defekt. Nikde jsem nenapsal, ze pro to znam snadne a prakticky realizovatelne reseni.
a pokud jde o odbornou terminologii, tak ta je nejedn v medicine, ale ve vetsine ved starsich nez par let, zalozena na latine (a rectine, obcas arabstine a dalsich klasickych jazycich)Ano, to vsichni vime. Zvolil jsem jako priklad medicinu.
opravdu bys prohlasil, ze anglicka terminologie neumerne zvysuje narocnost studia IT?Zeptej se lidi, kteri se v IT pohybuji, ale anglicky neumi. Rozdil vsak je v tom, ze anglictina je dnes nejsireji pouzivany jazyk (a uziva se i hovorove), takze neni potreba studovat dva jazyky misto jednoho.
umozuje se navzajem domluvit bez nejednoznacnostiStejne tak by to umoznovala anglicka (neprevzata z latiny) terminologie u mediciny.
a pokud mas fobii z toho nazvu "latina",Ctes mi myslenky, jsem hotovy latinofob.
Stejne tak by to umoznovala anglicka (neprevzata z latiny) terminologie u mediciny.aha, už jsem tě pochopil, takže ty chceš vnutit anglofonním národům, aby si vytvořili pro tvé uspokojení zcela novou terminologii a zahodili a ve stylu nosočistoplen nahradili více než 50% své celkové slovní zásoby makes sense :)
a jak vypada snaha o zruseni te odborne terminologicke barieryJa o zadnem ruseni latinske terminologie nemluvim. Soucasny stav neni idealni (protoze viz duvody). Tecka. Vetsina lidi to uz pouziva, nova generace to treba pouzivat nechce. Prejmenovat vsechny terminy najednou nejde, takze jedine, co dava smysl (a co se mozna postupne castecne deje) je pro nove terminy volit jine (aktualnejsi) jazyky.
a pokud bys chtel pouzivat jako zaklad odborneho nazvoslovi cestinuPri komunikaci vyhradne mezi ceskym personalem by to samozrejme bylo nejlepsi, ale pri cteni zahranicnich studii, vymennych stazich a podobne by to bylo obrovskou prekazkou. Ucit se terminy ve dvou jazycich je naprosty nesmysl. Ucit se anglictinu pro beznou komunikaci a latinu pro terminologii take neni idealni. Ucit se pouze anglictinu (a anglickou terminologii neprevzatou z latiny) by bylo idealni (ted, za soucasneho stavu veci), ale takovy stav nemuze nastat "jen tak". Jen upozornuji, ze ani ted se v medicine nepouziva vyhradne latinska terminologie. Viz pojmenovani organu (zaludek, strevo, mozek), mozna slovo skalpel (to si nejsem jisty) apod. tl;dr: Bylo by ryze z hlediska neumelecke vymeny informaci idealni, aby se celosvetove pouzival pouze jediny jazyk? Ano, bylo. Precti si znovu pozorne muj prvni komentar na toto tema. Rozvijela se zde diskuze, tak jsem to doplnil. O tom, ze se to nijak snadno zmenit (bohuzel) neda rec nevedu. O tom, ze bych chtel zavadet terminologii zvlast v kazdem jazyce take nepadlo ani slovo. Opet delas to, co casto predvadis v jinych diskuzich - domyslis si neco, co z komentare vubec nevyplyva, a pak na to reagujes (v tomto pripade v nekolika po sobe jdoucich komentarich, na ktere se neda reagovat jednim prispevkem).
Žádný popis postav či okolí. Tohle nemám moc rád. Jak si mám scénu představit? Krom jednoho blonďáka který má blond hlavu nevím o postavách vůbec nic. Jak vypadají? Potemnělá ulička bez „vypálené“ zažloutlé žhavící žárovky či poblikávající zářivky? Taková ulička snad ani ve sci-fi světě neexistuje.Vida, v Praze jich je docela dost hned v centru :) Ale díky, dobrá výtka.Představivosti by se měl nechávat prostor, ale zase když jen technicky popisuješ co se děje tak si nepředstavím vůbec nic.
Do. Or do not. There is no try.
jejichz vyrobni cena je pritom casto par korun, a nejen leky... mnohe dalsi technologie a napriklad i geny...Tohle sice může být pravda, ale nic to neříká o ceně vývoje a výzkumu, který se do výsledné ceny produktu musí rozložit, jinak by firma prostě zkrachovala.
Hele, nechcete s tou provokační politickou diskusí pod dobrým zápiskem jít někam? Především a hlavně někam jinam?