V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Spolek vpsFree.cz vydal statistiky týkající se distribucí nasazených na serverech členů. V dlouhodobém pohledu je zřejmé, že většina uživatelů z původního CentOS přechází na Rocky Linux. Pozoruhodný je také nárůst obliby distribuce NixOS, která dnes zaujímá třetí místo po Debianu a Ubuntu.
Víte že můžete odebírat mé blogy pomocí RSS? (Co je to RSS?)
Od určité doby jsou všechny texty které zde publikuji verzované na Githubu.
Jestliže najdete chybu, nepište mi do diskuze a rovnou jí opravte. Github má online editor, není to skoro žádná práce a podstatně mi tím usnadníte život. Taky vás čeká věčná sláva v commit logu :)
V minulém díle jsem rozepsal jak vypadají moje bajtkódy. Jak se k nim ale dostat? Přes moje původní obavy se ukázalo, že neoptimalizující kompilátor je v případě, že existuje abstraktní syntaktický strom krásně jednoduchý.
Ke každému prvku AST stromu jsem přidal metodu .compile(code_context)
, která do code_context
objektu zkompiluje sebe sama, tedy vloží do něj patřičné literály a do bajtkódu vloží instrukce pro jejich použití.
Například pro objekt Self to vypadá takto:
def compile(self, context): context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_SELF) return context
Pro objekt představující čísla už je to trochu složitější, neboť je třeba prvně číslo vložit do seznamu literálů:
def compile(self, context): index = context.add_literal_int(self.value) context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_LITERAL) context.add_bytecode(LITERAL_TYPE_INT) context.add_bytecode(index) return context
V bajtkódu je vložená instrukce PUSH_LITERAL
, poté typ literálu a jeho index.
U binární zprávy je krásně vidět, jak se prvně zkompiluje čemu se má zpráva poslat a poté teprve samotná zpráva:
def compile(self, context): context.add_literal_str_push_bytecode(self.name) self.parameter.compile(context) context.add_bytecode(BYTECODE_SEND) context.add_bytecode(SEND_TYPE_BINARY) context.add_bytecode(1) return context
Prvně se resolvne název, poté se zkompiluje obsah parametru a poté se tento obsah pošle objektu na názvu. Poslední řádek context.add_bytecode(1)
určuje počet parametrů, což je u binárních zpráv vždy jeden.
Krásně se to kombinuje s objektem Send
, který specifikuje fakt že se má něco něčemu poslat:
def compile(self, context): self.obj.compile(context) self.msg.compile(context) return context
Prvně zkompiluj objekt kterému bude něco posílat, což muže být třeba Self
, poté samotnou zprávu, což může být třeba výše uvedená BinaryMessage
.
Asi nejzajímavějším a nejsložitějším na zkompilování se ukázal Object
:
def _add_slot_to_bytecode(self, context, name, value): boxed_name = String(name) boxed_name.compile(context) value.compile(context) context.add_bytecode(BYTECODE_ADD_SLOT) def compile(self, context): obj = ObjectRepresentation() obj.meta_set_ast(self) obj.meta_set_parameters(self.params) index = context.add_literal_obj(obj) context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_LITERAL) context.add_bytecode(LITERAL_TYPE_OBJ) context.add_bytecode(index) for name, value in self.slots.iteritems(): self._add_slot_to_bytecode(context, name, value) context.add_bytecode(SLOT_NORMAL) for name, value in self.parents.iteritems(): self._add_slot_to_bytecode(context, name, value) context.add_bytecode(SLOT_PARENT) if self.code: new_context = CodeContext() obj.meta_set_code_context(new_context) for item in self.code: item.compile(new_context) obj.map.code_context = new_context return context
Složitost je do velké míry dána tím, že jsem se rozhodl, že objektové literály budu vkládat mezi literály jako poměrně jednoduché objekty, které nemají nic moc kromě parametrů předvyplněno. Vyplnění probíhá ve chvíli, kdy je objekt vytvořen.
Výše je možné vidět, že je nejdřív vytvořen prázdný objekt, do kterého je uložena jen AST reprezentace pro pozdější referenci a seznam parametrů, které přijímá. Celý zbytek je pak dodán až dynamicky za běhu - všechny sloty, všechny parent sloty a samozřejmě když obsahuje kód, tak je vše rekurzivně provedeno i pro kód.
Když už jsem měl hotový triviální kompilátor, rozhodl jsem se také napsat si k němu jednoduchý disassembler (ehm, disbytecoder), tedy něco co mi čitelněji zobrazí zkompilovaný kód. V podstatě to funguje inverzně ke kompilátoru; postupně bere instrukce a jejich parametry a překládá je na mnemotechnické zkratky instrukcí:
Napsal jsem to celé maximálně triviálně:
def _compute_index(bytecodes_len, bytecodes): return str(bytecodes_len - len(bytecodes)) def disassemble(bytecodes_bytearray): disassembled = [] bytecodes = [ord(c) for c in bytecodes_bytearray] bytecodes_len = len(bytecodes) while bytecodes: index = _compute_index(bytecodes_len, bytecodes) bytecode = bytecodes.pop(0) if bytecode == BYTECODE_SEND: send_type = bytecodes.pop(0) send_type_str = { SEND_TYPE_UNARY: "UNARY", SEND_TYPE_BINARY: "BINARY", SEND_TYPE_KEYWORD: "KEYWORD", SEND_TYPE_UNARY_RESEND: "UNARY_RESEND", SEND_TYPE_KEYWORD_RESEND: "KEYWORD_RESEND", }[send_type] number_of_params = bytecodes.pop(0) disassembled.append([ index, "SEND", "type:" + send_type_str, "params:" + str(number_of_params) ]) continue elif bytecode == BYTECODE_PUSH_SELF: disassembled.append([ index, "PUSH_SELF" ]) continue elif bytecode == BYTECODE_PUSH_LITERAL: literal_type = bytecodes.pop(0) literal_index = bytecodes.pop(0) literal_type_str = { LITERAL_TYPE_NIL: "NIL", LITERAL_TYPE_INT: "INT", LITERAL_TYPE_STR: "STR", LITERAL_TYPE_OBJ: "OBJ", LITERAL_TYPE_FLOAT: "FLOAT", LITERAL_TYPE_BLOCK: "BLOCK", LITERAL_TYPE_ASSIGNMENT: "ASSIGNMENT", }[literal_type] disassembled.append([ index, "PUSH_LITERAL", "type:" + literal_type_str, "index:" + str(literal_index) ]) continue elif bytecode == BYTECODE_RETURN_TOP: disassembled.append([ index, "RETURN_TOP" ]) continue elif bytecode == BYTECODE_RETURN_IMPLICIT: disassembled.append([ index, "RETURN_IMPLICIT" ]) continue elif bytecode == BYTECODE_ADD_SLOT: slot_type = bytecodes.pop(0) slot_type_str = { SLOT_NORMAL: "SLOT_NORMAL", SLOT_PARENT: "SLOT_PARENT", }[slot_type] disassembled.append([ index, "ADD_SLOT", "type:" + slot_type_str, ]) continue return disassembled
Pokud se někomu zdá ten kód trochu divný a říká si proč jsem třeba nepoužil tuple místo listů, nebo proč tam šaším s přetypováváním na stringy, tak odpověď je RPython magie. Výsledek vypadá zabalený v samotné Selfové syntaxi například takto:
(| literals = (| l <- dict clone. | l at: 0 Put: "ObjBox(Object(slots={benchmark: Object(slots={i: IntNumber(0), i:: AssignmentPrimitive()}, code=[Send(obj=Block(code=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)), msg=BinaryMessage(name=<, parameter=IntNumber(1000000)))]), msg=KeywordMessage(name=whileTrue:, parameters=[Block(code=[Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(name=i:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)), msg=BinaryMessage(name=+, parameter=IntNumber(1)))]))])]))]), run_benchmark: Object(slots={start_time: Nil(), start_time:: AssignmentPrimitive(), end_time: Nil(), end_time:: AssignmentPrimitive()}, code=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)), msg=Message(interpreter)), msg=KeywordMessage( name=runScript:, parameters=['objects/stdlib.tself'])), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(name=start_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])), Send(obj=Self(), msg=Message(benchmark)), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(name=end_time: , parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])), Send(obj=Send(obj=Send( obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(end_time)), msg=BinaryMessage( name=-, parameter=Send(obj=Self(), msg=Message(start_time)))), msg=Message(asString)), msg=BinaryMessage(name=+, parameter=' ')), msg=Message(print))])}))"; at: 1 Put: "StrBox(benchmark)"; at: 2 Put: "ObjBox(Object(slots={i: IntNumber(0), i:: AssignmentPrimitive()}, code=[Send(obj=Block(code=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)), msg=BinaryMessage(name=<, parameter=IntNumber(1000000)))]), msg=KeywordMessage( name=whileTrue:, parameters=[Block(code=[Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage( name=i:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)), msg=BinaryMessage( name=+, parameter=IntNumber(1)))]))])]))]))"; at: 3 Put: "StrBox(i)"; at: 4 Put: "IntBox(0)"; at: 5 Put: "StrBox(i:)"; at: 6 Put: "StrBox(run_benchmark)"; at: 7 Put: "ObjBox(Object(slots={start_time: Nil(), start_time:: AssignmentPrimitive(), end_time: Nil(), end_time:: AssignmentPrimitive()}, code=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)), msg=Message( interpreter)), msg=KeywordMessage(name=runScript:, parameters=[ 'objects/stdlib.tself'])), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage( name=start_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])), Send(obj=Self(), msg=Message(benchmark)), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage( name=end_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message( primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])), Send(obj=Send( obj=Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(end_time)), msg=BinaryMessage( name=-, parameter=Send(obj=Self(), msg=Message(start_time)))), msg=Message(asString)), msg=BinaryMessage(name=+, parameter=' ')), msg=Message(print))]))"; at: 8 Put: "StrBox(start_time)"; at: 9 Put: "StrBox(start_time:)"; at: 10 Put: "StrBox(end_time)"; at: 11 Put: "StrBox(end_time:)". ). disassembled = (|| ("0", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:0"), ("3", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:1"), ("6", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:2"), ("9", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:3"), ("12", "PUSH_LITERAL", "type:INT", "index:4"), ("15", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), ("17", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:5"), ("20", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"), ("23", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), ("25", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), ("27", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:6"), ("30", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:7"), ("33", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:8"), ("36", "PUSH_LITERAL", "type:NIL", "index:0"), ("39", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), ("41", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:9"), ("44", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"), ("47", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), ("49", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:10"), ("52", "PUSH_LITERAL", "type:NIL", "index:0"), ("55", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), ("57", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:11"), ("60", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"), ("63", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), ("65", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), ("67", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:6"), ("70", "SEND", "type:UNARY", "params:0"), ("73", "RETURN_TOP"), ("74", "RETURN_TOP"), ("75", "RETURN_TOP"), ("76", "RETURN_TOP") ). bytecodes = (|| 3, 3, 0, 3, 2, 1, 3, 3, 2, 3, 2, 3, 3, 1, 4, 6, 0, 3, 2, 5, 3, 6, 0, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 6, 3, 3, 7, 3, 2, 8, 3, 0, 0, 6, 0, 3, 2, 9, 3, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 10, 3, 0, 0, 6, 0, 3, 2, 11, 3, 6, 0, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 6, 0, 0, 0, 4, 4, 4, 4 ).
(Kód byl pro větší přehlednost zalomen)
Původně jsem měl výsledek obalen v JSONu, ale nakonec mi kamarád připoměl, že součástí experimentu s tinySelfem je vyzkoušet používat jeho objektové literály, čehož je výsledkem výše uvedený výpis.
Tedy interpreter vypisuje jako debug věci v syntaxi sama sebe. Nutno dodat, že je to celé zatím neotestované, neboť ve chvíli kdy byl tento blog napsán nebyly v tinySelfu podporovány ani pole, ani slovníky a jedná se tedy spíš jen o takový experimentální nástřel. Tomu taky odpovídají ty AST stringy na začátku, které jsou silně nepřehledné, a které to bude chtít časem určitě vylepšit.
Příště se už konečně podíváme jak vlastně uvnitř vypadá interpreter a smyčka vykonávání příkazů.
Tiskni
Sdílej: