Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Víte že můžete odebírat mé blogy pomocí RSS? (Co je to RSS?)
Od určité doby jsou všechny texty které zde publikuji verzované na Githubu.
Jestliže najdete chybu, nepište mi do diskuze a rovnou jí opravte. Github má online editor, není to skoro žádná práce a podstatně mi tím usnadníte život. Taky vás čeká věčná sláva v commit logu :)
V minulém díle jsem rozepsal jak vypadají moje bajtkódy. Jak se k nim ale dostat? Přes moje původní obavy se ukázalo, že neoptimalizující kompilátor je v případě, že existuje abstraktní syntaktický strom krásně jednoduchý.
Ke každému prvku AST stromu jsem přidal metodu .compile(code_context), která do code_context objektu zkompiluje sebe sama, tedy vloží do něj patřičné literály a do bajtkódu vloží instrukce pro jejich použití.
Například pro objekt Self to vypadá takto:
def compile(self, context):
context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_SELF)
return context
Pro objekt představující čísla už je to trochu složitější, neboť je třeba prvně číslo vložit do seznamu literálů:
def compile(self, context):
index = context.add_literal_int(self.value)
context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_LITERAL)
context.add_bytecode(LITERAL_TYPE_INT)
context.add_bytecode(index)
return context
V bajtkódu je vložená instrukce PUSH_LITERAL, poté typ literálu a jeho index.
U binární zprávy je krásně vidět, jak se prvně zkompiluje čemu se má zpráva poslat a poté teprve samotná zpráva:
def compile(self, context):
context.add_literal_str_push_bytecode(self.name)
self.parameter.compile(context)
context.add_bytecode(BYTECODE_SEND)
context.add_bytecode(SEND_TYPE_BINARY)
context.add_bytecode(1)
return context
Prvně se resolvne název, poté se zkompiluje obsah parametru a poté se tento obsah pošle objektu na názvu. Poslední řádek context.add_bytecode(1) určuje počet parametrů, což je u binárních zpráv vždy jeden.
Krásně se to kombinuje s objektem Send, který specifikuje fakt že se má něco něčemu poslat:
def compile(self, context):
self.obj.compile(context)
self.msg.compile(context)
return context
Prvně zkompiluj objekt kterému bude něco posílat, což muže být třeba Self, poté samotnou zprávu, což může být třeba výše uvedená BinaryMessage.
Asi nejzajímavějším a nejsložitějším na zkompilování se ukázal Object:
def _add_slot_to_bytecode(self, context, name, value):
boxed_name = String(name)
boxed_name.compile(context)
value.compile(context)
context.add_bytecode(BYTECODE_ADD_SLOT)
def compile(self, context):
obj = ObjectRepresentation()
obj.meta_set_ast(self)
obj.meta_set_parameters(self.params)
index = context.add_literal_obj(obj)
context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_LITERAL)
context.add_bytecode(LITERAL_TYPE_OBJ)
context.add_bytecode(index)
for name, value in self.slots.iteritems():
self._add_slot_to_bytecode(context, name, value)
context.add_bytecode(SLOT_NORMAL)
for name, value in self.parents.iteritems():
self._add_slot_to_bytecode(context, name, value)
context.add_bytecode(SLOT_PARENT)
if self.code:
new_context = CodeContext()
obj.meta_set_code_context(new_context)
for item in self.code:
item.compile(new_context)
obj.map.code_context = new_context
return context
Složitost je do velké míry dána tím, že jsem se rozhodl, že objektové literály budu vkládat mezi literály jako poměrně jednoduché objekty, které nemají nic moc kromě parametrů předvyplněno. Vyplnění probíhá ve chvíli, kdy je objekt vytvořen.
Výše je možné vidět, že je nejdřív vytvořen prázdný objekt, do kterého je uložena jen AST reprezentace pro pozdější referenci a seznam parametrů, které přijímá. Celý zbytek je pak dodán až dynamicky za běhu - všechny sloty, všechny parent sloty a samozřejmě když obsahuje kód, tak je vše rekurzivně provedeno i pro kód.
Když už jsem měl hotový triviální kompilátor, rozhodl jsem se také napsat si k němu jednoduchý disassembler (ehm, disbytecoder), tedy něco co mi čitelněji zobrazí zkompilovaný kód. V podstatě to funguje inverzně ke kompilátoru; postupně bere instrukce a jejich parametry a překládá je na mnemotechnické zkratky instrukcí:
Napsal jsem to celé maximálně triviálně:
def _compute_index(bytecodes_len, bytecodes):
return str(bytecodes_len - len(bytecodes))
def disassemble(bytecodes_bytearray):
disassembled = []
bytecodes = [ord(c) for c in bytecodes_bytearray]
bytecodes_len = len(bytecodes)
while bytecodes:
index = _compute_index(bytecodes_len, bytecodes)
bytecode = bytecodes.pop(0)
if bytecode == BYTECODE_SEND:
send_type = bytecodes.pop(0)
send_type_str = {
SEND_TYPE_UNARY: "UNARY",
SEND_TYPE_BINARY: "BINARY",
SEND_TYPE_KEYWORD: "KEYWORD",
SEND_TYPE_UNARY_RESEND: "UNARY_RESEND",
SEND_TYPE_KEYWORD_RESEND: "KEYWORD_RESEND",
}[send_type]
number_of_params = bytecodes.pop(0)
disassembled.append([
index,
"SEND",
"type:" + send_type_str,
"params:" + str(number_of_params)
])
continue
elif bytecode == BYTECODE_PUSH_SELF:
disassembled.append([
index,
"PUSH_SELF"
])
continue
elif bytecode == BYTECODE_PUSH_LITERAL:
literal_type = bytecodes.pop(0)
literal_index = bytecodes.pop(0)
literal_type_str = {
LITERAL_TYPE_NIL: "NIL",
LITERAL_TYPE_INT: "INT",
LITERAL_TYPE_STR: "STR",
LITERAL_TYPE_OBJ: "OBJ",
LITERAL_TYPE_FLOAT: "FLOAT",
LITERAL_TYPE_BLOCK: "BLOCK",
LITERAL_TYPE_ASSIGNMENT: "ASSIGNMENT",
}[literal_type]
disassembled.append([
index,
"PUSH_LITERAL",
"type:" + literal_type_str,
"index:" + str(literal_index)
])
continue
elif bytecode == BYTECODE_RETURN_TOP:
disassembled.append([
index,
"RETURN_TOP"
])
continue
elif bytecode == BYTECODE_RETURN_IMPLICIT:
disassembled.append([
index,
"RETURN_IMPLICIT"
])
continue
elif bytecode == BYTECODE_ADD_SLOT:
slot_type = bytecodes.pop(0)
slot_type_str = {
SLOT_NORMAL: "SLOT_NORMAL",
SLOT_PARENT: "SLOT_PARENT",
}[slot_type]
disassembled.append([
index,
"ADD_SLOT",
"type:" + slot_type_str,
])
continue
return disassembled
Pokud se někomu zdá ten kód trochu divný a říká si proč jsem třeba nepoužil tuple místo listů, nebo proč tam šaším s přetypováváním na stringy, tak odpověď je RPython magie. Výsledek vypadá zabalený v samotné Selfové syntaxi například takto:
(|
literals = (| l <- dict clone. |
l
at: 0 Put: "ObjBox(Object(slots={benchmark: Object(slots={i: IntNumber(0),
i:: AssignmentPrimitive()}, code=[Send(obj=Block(code=[Send(obj=Send(obj=Self(),
msg=Message(i)), msg=BinaryMessage(name=<, parameter=IntNumber(1000000)))]),
msg=KeywordMessage(name=whileTrue:, parameters=[Block(code=[Send(obj=Self(),
msg=KeywordMessage(name=i:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)),
msg=BinaryMessage(name=+, parameter=IntNumber(1)))]))])]))]), run_benchmark:
Object(slots={start_time: Nil(), start_time:: AssignmentPrimitive(), end_time:
Nil(), end_time:: AssignmentPrimitive()}, code=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(),
msg=Message(primitives)), msg=Message(interpreter)), msg=KeywordMessage(
name=runScript:, parameters=['objects/stdlib.tself'])), Send(obj=Self(),
msg=KeywordMessage(name=start_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(),
msg=Message(primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])),
Send(obj=Self(), msg=Message(benchmark)), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(name=end_time:
, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)),
msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])), Send(obj=Send(obj=Send(
obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(end_time)), msg=BinaryMessage(
name=-, parameter=Send(obj=Self(), msg=Message(start_time)))), msg=Message(asString)),
msg=BinaryMessage(name=+, parameter='
')), msg=Message(print))])}))";
at: 1 Put: "StrBox(benchmark)";
at: 2 Put: "ObjBox(Object(slots={i: IntNumber(0), i:: AssignmentPrimitive()},
code=[Send(obj=Block(code=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)),
msg=BinaryMessage(name=<, parameter=IntNumber(1000000)))]), msg=KeywordMessage(
name=whileTrue:, parameters=[Block(code=[Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(
name=i:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)), msg=BinaryMessage(
name=+, parameter=IntNumber(1)))]))])]))]))";
at: 3 Put: "StrBox(i)";
at: 4 Put: "IntBox(0)";
at: 5 Put: "StrBox(i:)";
at: 6 Put: "StrBox(run_benchmark)";
at: 7 Put: "ObjBox(Object(slots={start_time: Nil(), start_time::
AssignmentPrimitive(), end_time: Nil(), end_time:: AssignmentPrimitive()},
code=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)), msg=Message(
interpreter)), msg=KeywordMessage(name=runScript:, parameters=[
'objects/stdlib.tself'])), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(
name=start_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(),
msg=Message(primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])),
Send(obj=Self(), msg=Message(benchmark)), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(
name=end_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(
primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])), Send(obj=Send(
obj=Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(end_time)), msg=BinaryMessage(
name=-, parameter=Send(obj=Self(), msg=Message(start_time)))), msg=Message(asString)),
msg=BinaryMessage(name=+, parameter='
')), msg=Message(print))]))";
at: 8 Put: "StrBox(start_time)";
at: 9 Put: "StrBox(start_time:)";
at: 10 Put: "StrBox(end_time)";
at: 11 Put: "StrBox(end_time:)".
).
disassembled = (||
("0", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:0"),
("3", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:1"),
("6", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:2"),
("9", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:3"),
("12", "PUSH_LITERAL", "type:INT", "index:4"),
("15", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"),
("17", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:5"),
("20", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"),
("23", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"),
("25", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"),
("27", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:6"),
("30", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:7"),
("33", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:8"),
("36", "PUSH_LITERAL", "type:NIL", "index:0"),
("39", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"),
("41", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:9"),
("44", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"),
("47", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"),
("49", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:10"),
("52", "PUSH_LITERAL", "type:NIL", "index:0"),
("55", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"),
("57", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:11"),
("60", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"),
("63", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"),
("65", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"),
("67", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:6"),
("70", "SEND", "type:UNARY", "params:0"),
("73", "RETURN_TOP"),
("74", "RETURN_TOP"),
("75", "RETURN_TOP"),
("76", "RETURN_TOP")
).
bytecodes = (||
3, 3, 0, 3, 2, 1, 3, 3, 2, 3, 2, 3, 3, 1, 4, 6, 0, 3, 2, 5, 3, 6, 0, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 6, 3,
3, 7, 3, 2, 8, 3, 0, 0, 6, 0, 3, 2, 9, 3, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 10, 3, 0, 0, 6, 0, 3, 2, 11, 3, 6,
0, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 6, 0, 0, 0, 4, 4, 4, 4
).
(Kód byl pro větší přehlednost zalomen)
Původně jsem měl výsledek obalen v JSONu, ale nakonec mi kamarád připoměl, že součástí experimentu s tinySelfem je vyzkoušet používat jeho objektové literály, čehož je výsledkem výše uvedený výpis.
Tedy interpreter vypisuje jako debug věci v syntaxi sama sebe. Nutno dodat, že je to celé zatím neotestované, neboť ve chvíli kdy byl tento blog napsán nebyly v tinySelfu podporovány ani pole, ani slovníky a jedná se tedy spíš jen o takový experimentální nástřel. Tomu taky odpovídají ty AST stringy na začátku, které jsou silně nepřehledné, a které to bude chtít časem určitě vylepšit.
Příště se už konečně podíváme jak vlastně uvnitř vypadá interpreter a smyčka vykonávání příkazů.
Tiskni
Sdílej: