Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.


| formát | datový tok [bpp] | kompresní poměr |
|---|---|---|
| PNG | 11.461131 | 2.094034 : 1 |
| JPEG 2000 | 10.620645 | 2.259749 : 1 |
| WebP | 10.619910 | 2.259906 : 1 |
| H.265 | 12.460111 | 1.926146 : 1 |
| FLIF | 9.978515 | 2.405167 : 1 |
| JPEG XR | 11.575239 | 2.073391 : 1 |
| AVIF | 12.039541 | 1.993431 : 1 |
| FFV1 | 10.267328 | 2.337511 : 1 |
| WebP 2 | 10.007292 | 2.398251 : 1 |


| formát | datový tok [bpp] | kompresní poměr |
|---|---|---|
| PNG | 4.628656 | 5.185090 : 1 |
| JPEG 2000 | 6.094012 | 3.938292 : 1 |
| WebP | 4.294325 | 5.588771 : 1 |
| H.265 | 7.158238 | 3.352780 : 1 |
| FLIF | 3.774639 | 6.358223 : 1 |
| JPEG XR | 8.097638 | 2.963827 : 1 |
| AVIF | 8.198868 | 2.927233 : 1 |
| FFV1 | 5.333731 | 4.499664 : 1 |
| WebP 2 | 3.621495 | 6.627097 : 1 |
Tiskni
Sdílej:
| formát | datový tok [bpp] | kompresní poměr |
|---|---|---|
| bzip2 | 13.915411 | 1.724706 : 1 |
| xz | 14.344152 | 1.673155 : 1 |
| zstd | 15.619418 | 1.536548 : 1 |
| brotli | 14.320850 | 1.675878 : 1 |
by bylo zajímavý vyzkoušet jak moc sou ty vobrázky v různejch formátech jakoby zranitelný proti náhodnýmu poškození nějakejch pár bitů taky :O :O voni si nejspíž vybrali formát podle tohodle taky :O ;D
to ale pak už nebude nějakej normální běžnej obrázkovej formát a bude to záviset na nějakým programu/kodecích ne?? :O :O
nejvíc nejlepší mi připadá mit různě poschovávanejch hrozně moc kopií toho samýho vobrázku a pak kdyžtak principem majority požkozenej vopravovat když se pozná chyba :O :O
optipng), aby prošel kompletně všechny metody, tak to trvá. Ale kupodivu to zmenší velikost jen o 1% oproti "běžně" optimalizovanému png.
V rámci nějakého interního katalogu obrázků mám v toolchainu toto (python, Pillow):
from PIL import Image image.save(newfilename, 'png', optimize=True)Moc jsem nezkoumal co přesně "optimize=True" vlastně zapíná, protože vliv na rychlost (pocitově) to nemá skoro žádný, ale výsledné png je podle optipng (které trvá klidně i několik minut) cca o 1% větší než to nejlepší. Potom je docela zajímavá možnost použít nějaký skutečně bitmapový formát, třeba suckless farbfeld (který neřeší vůbec nic a je to jen pole pixelů) a použít nějakou obecnou kompresi (jak už zde byl uveden třeba bzip2 nebo zstd nebo cokoliv).
Jasným vítězem se stává formát FLIF.Mi přijde, že výsledek je až nezajímavě vyrovnaný. Nějakých zhruba +/- 10 % kolem běžného PNG. Shrnul bych to tak, že nejlepší je použít bezproblémové a rozšířené PNG, neboť alternativy jsou sice trochu lepší, ale ne o tolik, aby to stálo za námahu.
Zopflipng je ve všech případech nejlepší, ale taky trvá obludně dlouho.Já jsem zkoušel tebou doporučené parametry a jelo to hodinu. Potom jsem to stopnul. Nějakej 2MPx screenshot ze hry. To je asi dost nepoužitelné.
optipng -o7 trvá tak minuty. I obyčejný imagemagick convert -quality 100 odvede velmi dobrou práci v jednotkách sekund. (Optipng to zmenší tak o 2%, což už asi nemá smysl řešit.)
pngout má zásadní nevýhodu. Není v žádné distribuci. Ani v BSD portech. To by musel být fakt unikátní zázrak, aby si to lidi kompilovali.
tam na tý stránce nevidim nikde rgb24 :O :O
vidim jenom rgb8 a rgb16
nj to mi jako taky mohlo dojít :D
ale stejně chci svejch 72bpp :D :D ;D ;D
TIFF - historicky býval nejpouživačnější, hodně existujících archivů. Mám na CD/DVD z fotolabů hodně do TIFF naskovaných negativů.