abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 11:44 | IT novinky

    Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:33 | IT novinky

    Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:11 | IT novinky

    Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | Komunita

    V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:00 | Nová verze

    Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 12:22 | Pozvánky

    Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.

    jose17 | Komentářů: 0
    včera 04:44 | IT novinky

    Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    19.5. 23:22 | Zajímavý software

    Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    19.5. 22:22 | Zajímavý software

    V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    19.5. 13:11 | Zajímavý článek

    Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (62%)
     (23%)
     (8%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (6%)
    Celkem 52 hlasů
     Komentářů: 5, poslední včera 20:57
    Rozcestník

    Masterujeme pole v céčku

    22.10.2010 14:00 | Přečteno: 1245× | Osobní | poslední úprava: 22.10.2010 13:58

    I když tento server není zaměřen na programování, Linux je napsán v céčku a céčková pole je oblast, která lidi často mate. V tomto zápisku bych ji chtěl trochu objasnit.

    Za většinu problémů může tvrzení, že pole je to stejné co ukazatel. Toto zjednodušení platí ve většině případů, nicméně kdokoliv se pokusí o složitější konstrukce a trochu se v nich vrtá, začne narážet na nesrovnalosti. Takže: pole není ukazatel a ukazatel není pole. Začneme od začátku. Ještě dodám, že jako typ dat předpokládám 32bitový integer.

    Co je to ukazatel?

    Ukazatel je proměnná, která obsahuje jedinou hodnotu, a to adresu v paměti. Situace vypadá takto:

    jméno:   | ptr  |
    hodnota: | 1424 |
    adresa:  | 2124 |
    
    jméno:   |      |      |      |      |      |
    hodnota: |  5   |   6  |   7  |   8  |   9  |
    adresa:  | 1424 | 1428 | 1432 | 1436 | 1440 |
    

    Proměnná ptr má hodnotu 1424, což je adresa prvního prvku pole (získaného např. funkcí malloc()). Pokud napíšeme ptr[i], kde i == 2, vyhodnotí se výraz takto: vezmi hodnotu ukazatele ptr (tedy 1424), přičti k ní i-krát velikost datového typu, na který ptr ukazuje (takže 2*4) a vrať hodnotu na této adrese (1424 + 2*4 = 1432, hodnota 7).

    Co je to pole?

    Pole je (strukturovaná) proměnná, která obsahuje více hodnot stejného typu. Situace v paměti:
    jméno:   | numbers                                  |
    hodnota: |     3 |   4  |   5  |   6  |   7  |   8  |
    adresa:  | 4000  | 4004 | 4008 | 4012 | 4016 | 4020 |
    

    Všimněte si, že identifikátor numbers se vztahuje na celé pole. Jak se potom vyhodnotí numbers[i], kde i == 2? Naprosto stejně jako v předchozím případě. Vezme se hodnota numbers... a tady je zakopaný pes. Identifikátor numbers obsahuje pole několika čísel, které jako takové hodnotu nemá. Proto se použije adresa prvního prvku pole (tedy ta s indexem 0) a dál se postupuje stejně jako v předchozím případě: k adrese se přičte i*velikost prvku pole a hodnota, která se nachází na výsledné adrese (4000 + 2*4 = 4008, hodnota 5) se vrátí.

    Porovnání

    Pro pole a ukazatele tedy můžeme použít ono zjednodušení, protože ve většině případů se pole tváří jako ukazatel na první prvek. Říkám většině, protože se najdou dvě výjimky:

    Operátor sizeof()

    Zatímco sizeof(ptr) vrátí velikost ukazatele (na 32bitovém stroji 4), sizeof(numbers) vrátí součin počtu prvků a velikosti jednoho prvku (velikost pole v bytech, v našem případě 6*4 = 24).

    Operátor &

    Pro ukazatel je situace jednoduchá: výsledkem je adresa ukazatele na integer (datový typ **int). Pro pole je zajímavější: vznikne ukazatel na pole n čísel.

    Pozor, ukazatel na pole N čísel (N musí jít vyhodnotit v době překladu) definujeme takto:

    int (*ptrarr)[N]; //ukazatel na pole N integeru
    int  *ptrarr[N];  // SPATNE! pole N ukazatelu na integer
    

    Tady se zastavím, i když zápis nemusí být na první pohled jasný, protože se dostáváme k dvourozměrným polím, ke kterým je potřeba udělat odbočku stranou. Tedy prosím o kritiku, než se dostanu k něčemu zajímavějšímu.

    Použitá literatura:
    Ing. Miroslav Virius, Csc: Pasti a propasti jazyka C++, 2. aktualizované a rozšířené vydání, ISBN 80-251-0509-1

           

    Hodnocení: 82 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    22.10.2010 14:16 black boy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    už som to skoro prečital ako "Masturbujete pole v céčku" :-)
    22.10.2010 20:16 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Ono to ale tak nějak ve výsledku je.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    mess avatar 22.10.2010 15:45 mess | skóre: 43 | blog: bordel | Háj ve Slezsku - Smolkov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Zní to zajímavě, pokračuj :-)
    Cez párne mesiace zošíváš vaginy, cez neparne montuješ hajzle.
    22.10.2010 19:27 realharo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Je nejaký rozdiel medzi int x(char *c) {} a int x(char c[]) {}?
    22.10.2010 19:32 ____ | skóre: 15 | blog: _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Prakticky snad ne.
    22.10.2010 20:30 Dadam | skóre: 12 | blog: dadamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Tohle je to samé. Pro dvojrozměrné pole to už ale neplatí (dostanu se k tomu).
    A i B mají svoje výhody a nevýhody. Vyberte si to, co vám vyhovuje víc, a necpěte A tam, kam patří B.
    23.10.2010 15:17 ext3fs
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Me by treba zajimalo zda je naprosto akvivalentni z hlediska kompilatoru:

    *(pole + i) = 1; a pole[i] = 1;

    Nekde jsem cetl ze praci s poli pres [] si stejne kompilator prevadi na *(). Je tomu tak?
    David Watzke avatar 23.10.2010 15:25 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Zkusil jsem zkompilovat obě varianty pomocí GCC a binárky nejsou zcela identické.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    michich avatar 23.10.2010 19:42 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Binárky se blbě porovnávají. Zkompiluj si to do assembleru s gcc -S soubor.c. Tam by mělo být vidět, že je to stejné.
    David Watzke avatar 23.10.2010 20:03 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Není to stejné.
    $ diff -u test1.s test2.s
    --- test1.s     2010-10-23 20:01:04.090000164 +0200
    +++ test2.s     2010-10-23 20:01:08.480000156 +0200
    @@ -1,4 +1,4 @@
    -       .file   "test1.c"
    +       .file   "test2.c"
            .text
     .globl main
            .type   main, @function
    @@ -10,9 +10,7 @@
            movq    %rsp, %rbp
            .cfi_offset 6, -16
            .cfi_def_cfa_register 6
    -       leaq    -16(%rbp), %rax
    -       addq    $4, %rax
    -       movl    $1, (%rax)
    +       movl    $1, -12(%rbp)
            movl    $0, %eax
            leave
            .cfi_def_cfa 7, 8
    test1 používá *(pole+1)=1 a test2 používá pole[1]=1.

    Ovšem jakmile povolím optimalizaci, alespoň -O1, tak to stejné je.

    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    24.10.2010 09:37 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Ano. Operátor a[b] je definován jako *(a+b).

    A jelikož *(a+b) je totéž jako *(b+a), pak také a[b] je totéž jako b[a].
    24.10.2010 10:31 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Není to hezké, když je implementace vzdálena účelu natolik že z ní lezou obskurní vedlejší efekty typu i[pole]=1.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    24.10.2010 10:49 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Hu? Vzdálena účelu? V čem?
    24.10.2010 21:47 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    No, účel pole[i] je ítý prvek pole, ne? Tak by měla znít definice. Že je to interně v implementaci převedeno na *(pole+i) by mělo být každému putna respektive do toho by nikomu nemělo být nic. A nezávisle na tom na co se to interně převede by němělo jít napsat i[pole] protože to je prostě sémantický nesmysl...
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    24.10.2010 22:28 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Ono je to jinak: Céčkové pole prostě je definováno jako ta pointerová konstrukce (data chovající se jako pole mohou vzniknout spoustou způsobů, které mají společné jen to, že se dají indexovat pomocí pointerové aritmetiky) a hranaté závorky jsou jen a pouze syntaktická zkratka. To je propastný rozdíl od pole definovaného pomocí hranatých závorek a pak nějak přes pointery (interně) implementovaného.
    25.10.2010 06:56 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    hranaté závorky jsou jen a pouze syntaktická zkratka
    S tím souhlasím, i když je to zkratka jen pro indexování, nikoliv definice což je matoucí věc č.1 (int[2][3] a int** není totéž; nelze napsat int 3[foo] místo int foo[3])

    A matoucí věc č.2 je že syntaktická zkratka foo[3] nemusí a nemá mít za následek syntaktickou zkratku 3[foo].
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    25.10.2010 08:56 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Pokud je ta zkratka syntaktická, tak jí do typů hodnot nic není (na úrovni syntaxe neexistují).
    26.10.2010 06:54 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    To je pravda, v tom případě jsem se vyjádřil špatně - ta implementace je vzdálena účelu v tom, že je to jen syntaktická záležitost, protože na hlubší úrovni jedno z toho smysl má a druhé je něco divného.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    26.10.2010 09:05 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Co napáše větší škodu? Featura jazyka, kterou lze použít jak přirozeným, tak nepřirozeným způsobem, nebo taková, která je zbytečně komplikovaně definovaná, jenom proto, aby tím nepřirozeným způsobem použít nešla? Pan Occam by věděl ;-)
    29.10.2010 22:01 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Pan Occam by věděl
    Cimrman taky... "spočítali jste padlé".

    V podstatě by se dalo říct, že škoda na uživatelích toho jazyka je neomezeně velká, protože tuhle pitomost se musí každý učit. Na druhou stranu je jen malé množství překladačů, kde by bylo třeba řešit aby to nebyla pitomost.

    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    30.10.2010 20:16 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    To je s prominutím naprostá pitomost. Naprostá většina uživatelů Céčka o tom nikdy nepřemýšlela a hranaté závorky nepoužila jiným než intuitivním způsobem. Kde jste vzal nějakou škodu?
    31.10.2010 18:21 Dadam | skóre: 12 | blog: dadamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Já jsem tuhle "fíčuru" radši ani nezmiňoval. Jediné, co jsem o ní kdy četl, je, že je to syntaxe podobná některým assemblerům. Neznáte někdo nějaký takový?
    A i B mají svoje výhody a nevýhody. Vyberte si to, co vám vyhovuje víc, a necpěte A tam, kam patří B.
    31.10.2010 20:52 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Naprostá většina uživatelů Céčka o tom nikdy nepřemýšlela a hranaté závorky nepoužila jiným než intuitivním způsobem.
    Což je docela dobrý důvod proč by tam ta další "feature" *neměla* být.
    Kde jste vzal nějakou škodu?
    Já nikde... to byl Váš dotaz. Abychom nemluvili o dvou různých věcech - pro mne je zrovna *tahle* feature dost nezajímavá, respektive chápu důvody jejího vzniku. Spíš mě to štve jako instance neustále opakujícího se principu který jsem naznačil v 1. příspěvku.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    1.11.2010 09:06 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Což je docela dobrý důvod proč by tam ta další "feature" *neměla* být.
    Ona to ale není další featura, nýbrž prostý důsledek definice.
    1.11.2010 18:14 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    No budiž, tak to řekneme jinak: "... proč by definice měla být taková aby neměla takovéto důsledky [které nikdo nepotřebuje]". Pointa je furt stejná.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    1.11.2010 20:06 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Protože pak ta definice bude zbytečně složitá?
    1.11.2010 20:57 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    A takhle jsou zbytečně složité její důsledky - tak si vyberte.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    1.11.2010 23:51 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Ty důsledky jsou triviální, pouze pohled, který jste si na ně zvolil Vy, je zbytečně složitý.

    (Mimochodem, definice libovolného turingovsky úplného programovacího jazyka má nepředstavitelně složité důsledky, počínaje třeba prostou existencí nevyčíslitelných problémů. Proti tomu jsou nějaké syntaktické a sémantické detaily naprosto irelevantní.)
    2.11.2010 07:08 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Masterujeme pole v céčku
    Ty důsledky jsou triviální, pouze pohled, který jste si na ně zvolil Vy, je zbytečně složitý.

    Já si nemyslím, že by to bylo o složitosti, ale souhlasím, že máme dva různé úhly pohledu.
    Mimochodem, definice libovolného turingovsky úplného programovacího jazyka má nepředstavitelně složité důsledky, počínaje třeba prostou existencí nevyčíslitelných problémů. Proti tomu jsou nějaké syntaktické a sémantické detaily naprosto irelevantní.
    Nemyslím si, že by míra složitosti měla být záminkou pro "držet hubu a krok" :-)
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.