abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:11 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.6, tj. šestá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.15, tj. poslední patnáctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm, k dispozici je LTS. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.7. 16:11 | Bezpečnostní upozornění

    V jádře Linux byla nalezena a v upstreamu již byla opravena kritická zranitelnost GhostLock aneb CVE-2026-43499. Lokálnímu uživateli umožňuje získat práva roota a také obejít kontejnerovou izolaci. Zranitelnost existovala v Linuxu 15 let, tj. od roku 2011, od Linuxu verze 2.6.39.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    10.7. 13:55 | IT novinky

    Evropská komise předběžně shledala, že návykový design aplikací Instagram a Facebook od americké společnosti Meta porušuje unijní nařízení o digitálních službách (DSA). Návykový design zahrnuje například takzvané nekonečné posouvání, automatické přehrávání videí, tzv. push notifikace, kdy aplikace uživatele vybízí k návratu do jejího prostředí, či vysoce personalizovaný algoritmus, který rychle pozná, co uživatele baví a snaží

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    10.7. 12:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.97.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.7. 05:00 | IT novinky

    Švýcarská společnost Punkt. má nově v nabídce telefon Punkt. MC03. Telefon byl navržen ve Švýcarsku s důrazem na soukromí a digitální suverenitu a vyroben v Německu. V telefonu běží operační systém AphyOS (Apostrophy OS) založený na AOSP (Android Open Source Project) 15. Cena telefonu je 745 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    10.7. 04:44 | Nová verze

    TypeScript (Wikipedie), tj. JavaScript rozšířený o statické typování a další atributy, byl vydán v nové verzi 7.0. Kompilátor byl kvůli výkonu přepsán z TypeScriptu do Go.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.7. 17:00 | IT novinky

    Europarlament podpořil pozměněnou verzi výjimky známé jako „chat control 1.0“ umožňující firmám skenovat soukromou komunikaci na internetu kvůli ochraně dětí před zneužitím. Pozměňovací návrhy přijaté europoslanci však počítají s tím, že z výjimky bude vyřazena šifrovaná komunikace. Výjimka přestala platit začátkem dubna poté, co se Evropský parlament a Rada EU nedokázaly shodnout na jejím prodloužení. Rada následně přijala

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    9.7. 04:44 | Bezpečnostní upozornění

    Nejnovější X.Org X server 21.1.24 a Xwayland 24.1.13 řeší 2 bezpečnostní chyby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.7. 04:22 | Komunita

    Clement "Clem" Lefebvre publikoval souhrn dění v Linux Mintu za červen 2026. Vypíchnuta je vylepšená podpora Waylandu. Už není považována za experimentální. V příští verzi Linux Mintu, plánována je na Vánoce, bude běh Cinnamonu plně podporován na X11 i Waylandu. V květnu na vývoj Linux Mintu přispělo 611 dárců celkovou částkou 19 612 dolarů. Dalších 2 326 patronů přispělo na Patreonu celkovou částkou 5 334 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    9.7. 04:00 | Bezpečnostní upozornění

    V Linuxu v KVM byla nalezena a v upstreamu již byla opravena kritická zranitelnost Januscape aneb CVE-2026-53359. Root na hostovaném počítači (virtuální stroj) může obejít izolaci a získat plnou kontrolu nad hostitelským systémem (DoS útok nebo vzdálené spuštění kódu s právy roota). Na obou hlavních architekturách – Intel i AMD. Zranitelnost v Linuxu existovala téměř 16 let (od srpna 2010 do června 2026).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (10%)
     (7%)
     (2%)
     (17%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (2%)
     (16%)
     (25%)
    Celkem 2100 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Kódové názvy vydání Debianu

    17.5.2005 23:29 | Přečteno: 2638× | Linux | poslední úprava: 18.5.2005 10:20

    Já jsem vážně nevěděl, od čeho se odvozují kódové názvy vydání Debianu.

    Dnes jsem se z chytré knihy Linux Cookbook dozvědel od čeho se tyto zajímavé názvy odvozují. Všechno pochází z filmu Toy Story. Ponechám to v angličtině, protože tak je to hezčí:


    "Buzz" - Buzz Lightyear, the spaceman (1.1)
    "Rex" - Rex the tyrannosaurus (1.2)
    "Bo" - Bo Peep (1.3.x)
    "Hamm" - Hamm, the piggy bank (2.0)
    "Slink" - Slinky Dog (2.1)
    "Potato" - Mr. Potato Head (2.2)

    Pro vydání 3.x:
    "Woody" - the cowboy
    "Sarge" - the leader of the Green Plastic Army Men
    "Sid" - the rotten kid who destroys toys

    Hezké, že?

    P.S.: na této adrese jsou některé (můj oblíbený Sarge tam není) postavičky filmu i s obrázky Pixar - Toy Story        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Ku8aZ avatar 17.5.2005 23:56 Ku8aZ | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše No teda....
    Další, co objevil Ameriku :-D Teda Debian mě absolutně nezajímá, dokonce tuhle distribuci docela nemám rád, ale tohle vím i já :-)
    Čeho se vlastně člověk bojí, když se bojí tmy...? jabber: ku8az AT jabbim.cz
    18.5.2005 00:11 digri | skóre: 12 | blog: digri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    ja jsem to nevedel a dik za to :-)
    18.5.2005 00:29 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    dokonce tuhle distribuci docela nemám rád, ale tohle vím i já
    to je nejaky common nazor mezi uzivateli gentoo? ;-)
    Urine should only be green if you're Mr. Spock.
    Ku8aZ avatar 18.5.2005 00:55 Ku8aZ | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    Že by? ;-)
    Čeho se vlastně člověk bojí, když se bojí tmy...? jabber: ku8az AT jabbim.cz
    18.5.2005 10:07 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    ee. I mezi uzivatelama Gentoo jsou slusny lidi :-P
    18.5.2005 01:46 XXX | skóre: 4 | blog: CAD | X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    A proč ji nemáš rád? Docela by mě to zajímalo! Já když něco nemám rád tak ti řeknu proč. Ale jesli seš na gentoo tak to chápu.... Jesli seš na Mandraku a nebo na SUSE tak ti řeknu jdi doprdele! :-) Ale tvuj nazor. V tom je ta svoboda krásna! :-)
    18.5.2005 03:03 Michal Kubeček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    Tedy z vás ta tolerance vysloveně odkapává… :-)
    18.5.2005 04:13 XXX | skóre: 4 | blog: CAD | X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    To bylo myšleno jako sranda. vole.... :-) Neboj mě jedno co kdo používá. Na tom je ta svoboda krásná! :-) Můžeš si svobodně zvolit co chceš a co chceš používat. A cokoli si říkat a nebo psát!.... :-)
    wake avatar 18.5.2005 07:51 wake | skóre: 30 | blog: wake | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    ...všechno. úplně všechno.

    ale ne mindrak nebo debilan !!!

    Tento příspěvek má hlavičku i patičku!
    Ku8aZ avatar 18.5.2005 09:41 Ku8aZ | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    Přesně :-D
    Čeho se vlastně člověk bojí, když se bojí tmy...? jabber: ku8az AT jabbim.cz
    18.5.2005 13:16 jm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    Checht! :-D
    Dalibor Smolík avatar 13.1.2006 12:53 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    Je možné psát všechno. Jen ne proboha na nové omítce červeným sprejem :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    Ku8aZ avatar 18.5.2005 09:46 Ku8aZ | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    Ano, také mám rád tolerantní lidi ;-)

    Proč se mi nelíbí Debian? Já ani nevím, prostě se mi postupem času tak nějak "zhnusil" (to už je fakt silný výraz), stejně jako RedHat. Jestli to možná nebude tím, že je pro ně psaný jakýkoliv návod nebo příručka... že se mi nelíbí jejich uspořádání konfiguračních souborů, že nemám rád distribuce, která nemá v základu základní věci (viz RedHat a MP3) nebo jejíž verze se plánují na pětiletky (všichni víme, o čem je řeč :-D)... nevím, není to přímo nenávist, ale než RedHat radši SuSE, než Debian radši Slackware.

    Já jedu na Gentoo (jak jste to poznali?? ;-)) a líbí se mi na něm jeho aktuálnost (nemusím ani hledat nové zdroje balíčků ;-)), jeho průhlednost a hlavně se mi v něm podařilo rozchodit vše co potřebuju.

    Ach jo, to zase bude flame :-D
    Čeho se vlastně člověk bojí, když se bojí tmy...? jabber: ku8az AT jabbim.cz
    18.5.2005 09:54 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    No tak to než RedHat raději SUSE mě pobavilo -- v SUSE se věci opravdu neplánují na pětiletky, tam nevíš dne ani hodiny, kdy se něco přihodí (vyjde z ničeho nic nová verze...). RH měl už dávno veřejné alfa- a betaverze a +- dodržované termíny, kdy má co vyjít, ve FC už je veřejný celý vývoj. SUSE mi občas připadá stejně tajemné jako svobodní zednáři...
    18.5.2005 09:56 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    BTW tvé preference vypadají jako BSD init vs. SysV init.
    Ku8aZ avatar 18.5.2005 10:18 Ku8aZ | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    No, je fakt, že jsem myslel spíš Fedoru než RedHat... a to SuSE bylo jen takové nahození, RPM mi poslední dobou dost leze krkem (a asi nebudu sám :-)). SuSE jsem myslel jako spíše uživatelskou přívětivostí než vývojovým cyklem (je fakt, že ten je poslední dobou dost nevypočitatelný) a osobně se mi také nelíbí jejich politika. Na Fedoře začínal známý, dokonce ji dal i na server... tam teď má RH 7.3 a na desktopu Gentoo a jak si chrochtá :-D

    Ale je fakt, že každý má tu svou distribuci se svými klady i zápory.

    BTW: Jaký je rozdíl mezi BSD Init a SysV init? :-D Mám pocit, že mám nainstalované oba (některé balíčky to vyžadují) a nějak nepozoruju rozdíl ani problémy ;-)
    Čeho se vlastně člověk bojí, když se bojí tmy...? jabber: ku8az AT jabbim.cz
    18.5.2005 15:10 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: No teda....
    RPM je, až na závislosti, které bych vyhodil, docela fajn :-)
    Copak toho není dost?
    18.5.2005 08:31 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše zajimave
    Zdravim

    To je pekny, nevedel jsem to.

    P.S.: Debiana znam, sem tam nekde pouzivam, ale nejak moc ho nemusim. Staci?

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    18.5.2005 10:45 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Etch
    Ještě ti chybí Etch :-)
    18.5.2005 12:55 doubleZ | skóre: 24 | blog: smazano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Etch
    debian jsem drive pouzival, pouzival jsem i mandrake!! red hat a ted primarne slack, fakt kazdy distro ma svy pro i proti ;) ale o debianu jsem to vedel, psali to snad vsude, i tady na abicku clanek o debianu zacal vysvetlenim postavicek toy story ;)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.