O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Ve středu jsem úspěšně složil maturitu - tři jedničky (čeština, angličtina, programování) a jedna trojka z fyziky. Celá maturita probíhala trochu jinak, než jsem čekal, a mám několik postřehů.
Společně s naší třídou (oktáva) maturovala ještě jedna ze tří tříd kvartánů. Bylo zajímavé pozorovat jaké rozdíly jsou mezi maturitami u lidí, co školu navštěvovali roků osm a roky čtyři. Těžko říci, jaké skutečně jsou odlišnosti mezi schopnostmi studentů těchto dvou skupin, ale z maturitní slohové práce u nás měla výbornou drtivá většina třídy (nejhorší známka byla 3), zatímco v kvartách byly jedničky spíše výjimkou a šlo se až ke čtyřkám. Překvapení se konalo například i u fyziky - my, oktávané, jsme vykládali pouze teorii, avšak lidé ze čtvrťáků museli ještě na potítku vypotit - či alespoň předem promyslet - výsledek zadaného příkladu. Ti učitelé prostě mají studenty z osmiletého studia radši - ono je to vidět nejen během maturity.
Všeobecně jsem zjistil, že s maturitami se (jak se často říká a člověk nevěří) přehnaně straší a ve výsledku je to zkoušení mnohem méně náročné než kupříkladu zkoušení při hodině. Velice se na tom ovšem odrazí to, jak člověk k danému předmětu přistupoval v minulých letech. Předsedkyně a místopředsedkyně komise do průběhu zkoušky nezasahují a přísedící tak maximálně napovídá, a to jak během zkoušky, tak v nouzi rychle poradí i na potítku. Zůstává to tedy hlavně mezi vámi a učitelem, který vás měl po ta léta na daný předmět. Mně k výborné z češtiny stačilo vypsat si autory z čítanky a vědět, co je to to baroko, umět mluvit a učitelka mě pak celou dobu držela a vedla to jakousi formou diskuze. Pokud se ovšem po osm let chováte jako lajdák, symbol vzdoru a odporu ke všemu řádu a nic vás nezajímá, učitelka vaše znalosti prověří důkladně a dojde i na gramatiku.
Na angličtinu jsem se téměř nepřipravoval, jen jsem se musel podívat na historii Spojeného království. Vytáhl jsem si pak téma Sports, na což učitelka zanadávala, že na ty slabší pak zbydou ty těžší otázky. I když jsem sepsal celou stránku věcí, o kterých bych mohl mluvit, ani se na ně nedostalo, protože opět zavládla rozvláčná diskuze.
Programování spočívalo pouze v napsání programu, který zjišťuje vlastnosti čtvercové matice získané ze stdin nebo ze souboru. Fyzika u mě byla slabá - dlouhé vzorce jsem se nazpaměť neučil, neboť jsem spoléhal na tabulky dostupné na potítku. Nejen, že jsem si vytáhl otázku mně nepříjemnou, dokonce daná věc ani nebyla v tabulkách. Spolehl jsem se tedy jen na svou hlavu, ve které nebylo vše a byl jsem tedy "dobrý".
Během maturity funguje jedna třída jako bufet. Tam to vypadá jako na jednom velkém rautu
Je tam kávovar, plná lednička a plné stoly. Studenti, kteří už mají maturitu za sebou, se starají o to, aby se tento stav zachovával.
Z třiceti lidí nakonec neudělal maturitu jen jediný a pokud bych si měl předem vsadit, kdo od nás to neudělá, vsadil bych si po pravdě právě na něj. Musím říct, že na konci oktávy probíhají věci velmi rychle. Z dokončeného základního vzdělání se stane dokončené středoškolské, svaťák uteče jako voda a než se nadějete, zkouška je za vámi a už následující den se s vámi škola oficiálně loučí.
Tiskni
Sdílej:
Ale ale, trojka, no teda, ty asi nikdy nebudeš dělat engine do her, že?No, termodynamiku nikam raději implementovat nebudu
To už by jsme tedy někam mohli zajít, co? Už si to říkáme dva roky a stále nic ... :). Jo, 5 km je nepřekonatelná vzdálenostTo jo, tak blízko, a přece tak daleko
Fyzika je nepodstatný, téměř zbytečný předmět.
LOL. Taky názor i když hloupý. V každém případě u někoho jako je pisatel je trojka velkým překvapením. Na druhou stranu, spolehl se na svou hlavu, takže může ještě být rád 
Pak jim stačí starý ohmův zákon.
Jak se správně obvodářsky připojuje zásuvka? Levá zdířka napětí, práva proud a na kolík cos(fí).
V semináři jsme se pak učili pár základních věcí z lingebry (třeba matice a determinanty).
Na odvození nepravých sil vážně diferenciální počet nepotřebuješ.Napovíte, jak se to odvozuje bez něj? (Trochu pochybuji o tom, že to jde, jelikož odstředivá síla závisí na rychlosti a už na korektní definici rychlosti derivaci potřebuji.)
Nikdo by třeba nevěděl, proč v zimě zamrzá voda, proč věci padají směrem dolů, proč nemají skákat do zdi apod. Wow, to je nápad... :\Hmm, spousta generací před námi žila celkem spokojeně aniž by to věděla. Teda proč nemají skákat do zdi asi věděli... aby si neublížili.
Sice hry skoro nehraju a ty nejnovejsi uz vubec ne, ale domnivam se, ze termodynamika zrovna nepatri k vecem, co se v dnesnich hrach ve fyzikalnim engine pocitaji. Obavam se, ze dnes to ve vecine her nebude o moc slozitejsi, nez kdysi DOOM blahe pameti, kde vam lezeni po rozzhavene lave ubiralo zdraviAle ale, trojka, no teda, ty asi nikdy nebudeš dělat engine do her, že?No, termodynamiku nikam raději implementovat nebudu![]()
Také se připojuji ke gratulaci (Dolimu, ne tobě
).
jsem maturoval za 3 (ci spis maturoval zkousejici) a stejne jsem si ji hezky zvolil jak v bakalarskem tak v magisterskem studiu a nikdo se nepohorsoval.
No naštěstí nemá výuka na střední škole nic společného s výukou na škole vysoké a zatímco na střední člověk potřebuje hlavně paměť, tak na vysoké potřebuje především rozum.
Ale připojuju se ke gratulaci.
fyzika opravdu ne.
) IMHO člověka se základními znalostmi matematiky a fyziky vyvést z míry. (Totéz se opakovalo v dvousemetrálním kurzu na VŠ, až mě ta FELí fyzika zklamala, protože jsem se na ni drtil ve strachu o výsledek, a nakonec jsem udělal VŠ písemku za jedna za polovinu vymezeného času.
) Jediné, s čím jsem měl trošku těžkou hlavu, byla čeština. Dva dny před maturitou jsem se snad poprvé v životě začal učit a nějak si tu literaturu nadrtil.
Pikantní je, že teď se "správnou" češtinou v podastatě živím.
Ehm, neříkej mi, že zvládneš C++ a napsat FatRat, a ne fyziku.
Fyzika na SŠ vydá na tenčí bichli než C++.
(Tedy ještě za mně byl.) Zrovna na disperzi nic tak extra složitého zrovna nebude, stačí podle vlnové délky vytáhnout index lomu z tabulky (a dointerpolovat) a střílet do scény různé vlnové délky
, ale projekt je to určitě moc pěkný.