Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Dlouhodobě jsem byl zákazníkem Alzy, až jsem se po čase nechal zlákat příznivějšími cenami u CZC.cz. To jsem ovšem neměl nikdy dělat.
Před dvěma měsíci se mi rozbil disk Seagate pořízený právě u CZC. Je kupovaný na firmu a jeho hlavním účelem bylo skladování každodenních záloh webů (data+dump DB), aby byly zálohy fyzicky umístěny v odlišných lokalitách.
Jelikož jsem zvyklý na přístup Alzy, očekával jsem vyřízení reklamace do maximálně 5 dnů, protože tak jsem to měl s každou reklamací disku. K reklamaci jsem ho předal 14.2.2014, za "chytrých" keců člověka na pobočce, že prý je na disku trochu prach. Dokonce to napsal do reklamačního protokolu - stav: zaprášený. Trpělivě jsem na reklamaci čekal, ale vyřízena byla až po měsíci, tedy 17.3.2014.
Dostal jsem do rukou Seagate "certified repaired HDD". Následně jsem strávil několik hodin zkoušením disku, protože Linux nebyl schopen s ním navázat komunikaci. V dmesg byly jen samé timeouty a další errory. Vyměnil jsem SATA kabel, nepomohlo; odnesl jsem ho k jinému stroji, nepomohlo; spustil jsem Windows, nepomohlo. Prostě jsem po měsíci čekání dostal ještě větší zmetek, než jsem odevzdal. Beru to tedy tak, že reklamace nebyla vyřízena.
20.3.2014 už byl disk opět na reklamaci. Zvolil jsem, že chci reklamaci řešit vrácením peněz. Zdůraznil jsem to i na pobočce. Naivně jsem si myslel, že to hraje nějakou roli (v Alze mi v tomto vždy vyšli vstříc, dokonce mi vrátili peníze hned na místě), a tak jsem si po 10 dnech marného čekání na vyřízení reklamace koupil podobný disk v Alze. A dneska mi přišel e-mail, že reklamaci vyřídili opět výměnou.
Volal jsem k nim na infolinku, kde mi tvrdili, že o způsobu vyřízení reklamace rozhoduje servis, nikoliv oni a že mám zkrátka smůlu. Tak vám mockrát děkuju!
Tiskni
Sdílej:
Nic takového se mi u alzy nestalo, a to nakupuju v alze dost často.
O vyřízení reklamace totiž nerozhoduje primárně prodejce, ale servis, který to opravuje, a ten spadá pod výrobce.Ne nezbytně. V Alze evidentně na servis dlouho nečekají a opravený disk pak strčí do kategorie Bazar.
The worst of the bunch, meanwhile was the 1.5 TB Seagate Barracuda Green ... Backblaze said this particular model is pretty bad, but it cautions not to read too much into it. The company received these specific drives as warranty replacements.To ze refurbished disky chcipnou drive je absolutne zrejme vsem co maji mozek. Moje osobni zkusenost z prace v kamennem pc shopu: mezi WD a Seagate je stejnej rozdil jako mezi T-Mobile, Orange a Vodafone. T.j. stejna sr*cka jen jine barvy.
Podle mě ta "oprava" prostě spočívá v tom, že vymažou S.M.A.R.T. info a řeknou tomu disku, aby nepoužíval postiženou oblast - takovým způsobem, aby ze S.M.A.R.T. nebylo vidět, že na tom disku jsou vady. Tedy aspoň chvíli.
Na tohle fakt pozor. Tomhle mi dělal jeden software pro Widle (WD Diag), kterým jsem se chtěl jen mrknout na smart údaje (měl jsem několik vadných disků, údaje ze smartctl a chtěl jsem jen vědět který disk je který). Po použití toho softu (ano, poprvé ty realokované sektory opravdu poctivě ukáže), byla smart tabulka jako nová a já skončil s vadným nereklamovatelným diskem, který se tvářil jako nový.
Na druhou stranu při reklamaci disků jsem vždy dostal nový zabalený výrobcem, takže si nemyslím, že by tohle v těch českých obchodech někdo dělal (a taky kdo by to tam dělal).
Na druhou stranu při reklamaci disků jsem vždy dostal nový zabalený výrobcemKdy naposledy?
takže si nemyslím, že by tohle v těch českých obchodech někdo dělal (a taky kdo by to tam dělal).To už je otázka, kam až ten vadný disk dojde, než z něj někdo udělá certifikovaně opravený disk k používání na 3 měsíce a pošle ho zpátky.
Kdy naposledy?
Loni na podzim.
BTW: jak kdo řešíte situaci, kdy potřebujete nový disk hned? Kupujete náhradu v tom samém obchodě, kde reklamujete, nebo radši jinde? Pozorujete nějaký vliv na rychlost a vstřícnost při vyřizování reklamace?
příznivějšími cenami u CZC.czvyjímka? Řekl bych opak, ..
že o způsobu vyřízení reklamace rozhoduje servis, nikoliv oni a že mám zkrátka smůlu.
Mám podobnou zkušenost s reklamací kola. Koupil jsem si poměrně drahé kolo, neseděly mi tam brzdy, nechal jsem je vyměnit za lepší. Veškeré servisy jsem dělal výhradně v prodejně, kde jsem to koupil, tedy i tuhle výměnu brzd.
Jenže při výměně to udělali blbě (2x po sobě) a dopadlo to tak, že je ztržený závit na straně vydlice (která samotná stojí přes 12tis.).
Při reklamaci této závady (v podsatě reklamace jejich předchozího úkonu) jsem se dozvěděl v podstatě to co ty, tedy že o reklamaci rozhoduje "servis" (do teď to dělali přímo v prodejně a najednou je tu tajemný "servis"). Nakonec jsem to s nima vyřešil, ale odkaz prodejce na jakousi třetí stranu mi zůstal v hlavě.
Teď to čtu tady taky. Co to je? Je to nějaká nová omrdávka kupujících ze strany prodejen nebo se nějak změnilo právo v tomto směru?
Při reklamaci této závady (v podsatě reklamace jejich předchozího úkonu) jsem se dozvěděl v podstatě to co ty, tedy že o reklamaci rozhoduje "servis"Nic než výmluvy. Je to jejich problém, protože z hlediska práva je to naprosto jasné - smlouva je uzavřena mezi prodávajícím a kupujícím. Jestli to opravuje přímo prodávající nebo nějaký servis, nehraje žádnou roli.
Je to nějaká nová omrdávka kupujících ze strany prodejen nebo se nějak změnilo právo v tomto směru?Právo se nezměnilo do podoby, že by něco takového šlo. Sice § 2172 NOZ říká, že prodávající může uvést v "záručním listu" osobu určenou k opravě a pak se (pokud je tento servis v místě prodávajího nebo blíže kupujícímu) uplatňuje záruční oprava tam a ne u prodávajícího. To ale není tento případ.
Nic než výmluvy. Je to jejich problém
Ano, takto jsem to taky s nimi vedl s tím, že požaduji opravu v záruční lhůtě pochopitelně zdarma, což tak nakonec je.
Mě jenom lehce znejistilo to, že jsem tady od Doliho četl skoro totéž (a to ve zcela jiné oblasti než je cyklo).
Jednou jsem reklamoval disky přímo u výrobce1 a prošlo to celkem hladce a relativně rychle2 – možná je lepší to dělat rovnou takhle a české obchodníky obejít.
[1] protože obchodník poskytoval záruku jen po dobu dvou let, ale výrobce 3 roky
[2] dobu vyřízení ovlivnila asi nejvíc přeprava poštou, u nich to moc nezdržovali
1. Záleží na konkrétní značce zboží. S některými výrobci mají prodejci dohodu o výměně kus za kus. Pak to tak dělají i zákazníkovi, protože ví, že to s výrobcem bez problémů vyřeší. S jinými výrobci jsou problémy, takže se jim vadné zboží přeposílá, čeká na řešení a to pak oznámí zákazníkovi. S tím, v kterém obchodě jsi to koupil, to moc nesouvisí.
2. Pokud jsi to koupil na firmu, tak se na to nevztahuje občanský zákoník, ale to co jste uzavřeli ve smlouvě. Mě například Alza odmítla vzít druhý den zpět zboží koupené na firmu přes e-shop, protože na firmu se 14denní lhůta vrácení zboží nevtahuje.
Já to pochopil, že oni nepokukovali po něm když se divali do mobilu. Ale pravda, Mironet nemá takovou reklamní popularitu, takže tam chodí míň lidí.
Svůj noutbůk, jsem chtěl koupit v Mironetu nakonec zvítězila méně stovková cena v czc, k tomu přispěla i větší nabídka v ešopu u czc. Jsou věci které jsem ale koupil i Alze a které nikdo jiný neměl. Celkově jsem toho nakoupil nejvíc v czc. Připočívali nějaký body, který mi smazali při jejich změně stránek, a cca za 40tis utracených u nich bych dostal za ty body starou hru za cca 200Kč.