Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Neměl jsem teď čas si přečíst ten článek, ale mohu říci, že Přirozená loajalita k vlastnímu národu neboDokazal bys tedy aspon nekolika slovy konkretizovat, co pro tebe napr. "prirozena loajalita k vlastnimu narodu" znamena? Ptam se vazne, protoze podle me to jsou ideologicka hesla, ktera rikaji v salonnejsi forme totez jako "Cechy Cechum...".
základní pocit národní identity mi není nijak cizí. Nevidím v tom nic zlého, spíše naopak.
Přirozená loajalita k vlastnímu národu pro mě znamená zájem o poznávání té tzv. "národní" (ve smyslu jazyka, oblasti) historie, literatury a umění všeobecně.Tohle me moc nepresvedcuje. Muzes mit zajem o poznani treba egytpske oblasti, arabskeho jazyka nebo hebrejske literatury... tim se prece neda definovat narodni loyalita. Nebo da - v pripade, ze se praktikuje "co je ceske, to je hezke", tj. jakesi automaticke vyvysovani "ceskeho" nad "cizi" (idelogie narodniho obrozeni) - to ovsem odmitas. Navic, muj zajem o jazyk nebo dejiny severni Moravy (Slezska) je minimalni a nikdy jsem tam nebyl. V Nemecku jsem stravil dost let zivota, zajimam se o jazyk i kulturu. Se Slezany jsem v jednom "narode", s Nemci ne. Z tve definice "narodni loajality" by vyplyvalo, ze bych se mel radeji zajimat o tu slezskou kulturu nez o tu nemeckou (cizi)? Mozna se ti to zda prehnane, ale takhle presne chapu ty nacionalisticke vyroky. Protoze jinou presvedcivou interpretaci jsi mi nenabidl a zadna presnejsi definice neni asi mozna - proto jsou to taky tak manipulativni vyroky: kazdy si pod nimi muze predstavit, co se mu libi, pricemz oslovuji hlavne xenofobii a netoleranci. De facto jde o to, pestovat jakousi mystickou ideologii prislusnosti k "vyvolenemu narodu" ... coz ma nabozenske a romanticko-filosoficke konotace. Fatalni je, ze by to asi mela byt "vladnouci kasta", ktera by chtela urcovat, co jeste je a co uz neni "their own nation".
Z mé definice národní loajality mi plyne, že by se budeš zajímat o slezskou kulturu pravděpodobněji(!) než o kambodžskouTomu se rika neco jako "zbozne prani otcem myslenky"? Budu se zajimat o to, co me v zivote potka, ne o to, co mi nekdo predepise jako "narodni povinnost". Rozhodne se tedy necitim osloven, kdyz Klaus pise "WE NEED...".
To jsem rád, že jsme se shodli, protože s nějvětší pravděpodobností tě potká naše národní kultura. A mluvíme-li o pravděpodobnosti, tak existence jednoho xkeshe, který se zajímá o kambodžskou kulturu, nic neznamená.Ne, nemluvime o pravdepodobnosti, mluvime o Klausove projevu, ktery rika: WE NEED...
Z tve definice "narodni loajality" by vyplyvalo, ze bych se mel radeji zajimat o tu slezskou kulturu nez o tu nemeckou (cizi)?Těžko... přečteš-li si to pořádně. Snažíš našroubovat moji definici i na sebe, což selhává prostě proto, že každý jsme jiný. Ptal ses totiž mě, co si představuji pod těmi pro tebe tak nechutně znějícími větami. Neočekávám, že by každý odpověděl stejně.
kazdy si pod nimi muze predstavit, co se mu libi, pricemz oslovuji hlavne xenofobii a netoleranci.Vyhledej prosím v mé předchozí odpovědi něco, co by mohlo zavánět xenofobií a netolerancí.
De facto jde o to, pestovat jakousi mystickou ideologii prislusnosti k "vyvolenemu narodu" ...A kde jsi v mé odpovědi nalezl tohle, to také netuším. Jaký vyvolený národ?
A kde jsi v mé odpovědi nalezl tohle, to také netuším. Jaký vyvolený národ?Roberte, proc si tuhle diskusi tak hrozne personifikujes? Opravdu si myslis, ze kdyz nekdo napise reakci na tvuj komentar, ze ten text musi byt o tobe?
Nesnazim se nic "nasroubovat", pouze interpretovat (tj. konkretizovat) tuhle tvou nekonkretni vypoved (nebot jsem touzil po konkretnich prikladech): protože ačkoliv bych nechtěl bránit výše popsané věci na úkor ostatních národů, přesto se zajímám především o "to naše".Z tve definice "narodni loajality" by vyplyvalo, ze bych se mel radeji zajimat o tu slezskou kulturu nez o tu nemeckou (cizi)?Těžko... přečteš-li si to pořádně. Snažíš našroubovat moji definici i na sebe, což selhává prostě proto, že každý jsme jiný. Ptal ses totiž mě, co si představuji pod těmi pro tebe tak nechutně znějícími větami.
A proc bych to mel hledat ve tvych odpovedich, kdyz jsem psal vyslovne o "nacionalistickych vyrocich"? Viz tedy puvodni zapis v blogu, Klausovy vyroky a druhou reakci, kde upresnuji pojem "nacionalismus".kazdy si pod nimi muze predstavit, co se mu libi, pricemz oslovuji hlavne xenofobii a netoleranci.Vyhledej prosím v mé předchozí odpovědi něco, co by mohlo zavánět xenofobií a netolerancí.
Viz predchozi. V podstate jde o to, ze tva redukce "prirozene loajality k vlastnimu narodu" na zajem o kulturu a deni v okoli, kde ziju, me jako odpoved neuspokojuje, hlavne to, ze jsi vynechal, jak chapes ten podstatny pojem "NAROD". Pokusis-li se totiz zamyslet nad tim, kdo jeste patri a kdo uz nepatri k "narodu", uvidis, ze to je mysticke tema (tedy oprostene od objektivnich faktu a zavisle spise na esoterickem chapani skutecnosti). V dalsi odpovedi doufas, ze uprednostnovanim "vlastniho naroda" se tem druhym nebude dit zadna krivda, ale to prave vychazis z modelu obcanske spolecnosti, kde nema zadna nacionalisticka (tj. "narodni") ideologie, a tedy ani volani po loajalite k vlastnimu narodu, misto. Vsimni si prosim, ze nepisu "kultura", ale IDEOLOGIE (kultura je neco, co se pestuje, a ideologie neco, co se vymysli a prosazuje). Staci pripomenout historicke udalosti v nasi zemi pred zacatkem valky a po jejim konci, abych ti mohl odpovedet na otazku, jak mohou nacionalisticke nalady prerust velice rychle v konkretni nasili. Asi jsem tedy nechutny intelektualsky kosmopolita, ale nemohu se dokopat k tomu, abych daval prednost cemukoliv jen proto, ze je to "ceske". PS. Protoze jsem byl nejaky cas mimo dosah, odpovidam jen pro upresneni, pripadne na primo polozene dotazy a jen timto jednim prispevkem. Pokud bude zajem pokracovat v diskusi na tema nacionalismus (a Klaus/Evropa), pak se ji samozrejme nebranim, staci to jen dat nekde vedet :)De facto jde o to, pestovat jakousi mystickou ideologii prislusnosti k "vyvolenemu narodu" ...A kde jsi v mé odpovědi nalezl tohle, to také netuším. Jaký vyvolený národ?
Kromě toho je to snaha o udržování a zlepšování -- počítám do toho např. chození k volbám, zájem o politické a kulturní dění, atd. -- tj. není mi lhostejné, co se stane s životním, sociálním a ekonomickým prostředím, ve kterém ten "národ" žije.No, a tady se hned ukaze, ze v tom zivotnim, socialnim a ekonomickem prostredi nezije zdaleka JEN ten "narod", ale taky treba spousta jazykovych, kulturnich (i ekonomickych) cizincu. Co tedy s vyzvou k "prirozene loayalite k vlastnimu narodu"? Cizince neobslouzit, nemluvit s nimi, vyhnat, zavrit do koncentraku? Ja chapu, co je narod (za ideove-kulturni) konstrukci. Vubec nechapu, co mysli Klaus tim, ze potrebujeme "prirozenou loajalitu" a "zakladni pocit narodni identity". (Lepe receno, chapu to jako oslovovani xenofobnich a nacistickych nalad volicu.)
Přirozená loajalita k národu je ta, kterou má i většina těch, kdož tvrdí, že žádnou nemají. Zbytek je nacionalismus.Cili jinymi slovy, ty Klausovy vyroky jsou pouha vata (neco jako: We need sunny days connected with blue sky...")? Byla by, kdyby to nepouzival jako radobyargumenty pro sve vypady proti EU.
Jakým myšlenkovým pochodem jsi od loajality došel k zavírání do koncentráků, jsem nepochopil. Možná se podívej do slovníku, co to slovo vlastně znamená...Od "oddanosti vlastnimu narodu" pres "muj narod jako nadrazeny tem ostatnim" az k "likvidaci ostatnich menecenych a nezadoucich narodu". To vse samozrejme stranou definice "naroda", ktera se dnes prakticky tyka pouze pokrevni "mystiky" (syn Nemce je Nemec, i kdyz se narodil V Kambodzi, a syn Turka je Turek, i kdyz se narodil v Nemecku, navic rodicum, kteri se take narodili v Nemecku, bohuzel Turkum).
Klausovy kecy jsou pro význam slova loajalita irelevantní. Pokoušet se z nich chceš něco vyvozovovat o tom, co tvrdím já, je marné.Jelikoz cela debata se tech "Klausovych kecu" tyka, tak skoda. Ja se chci dozvedet, co tim mysli on (resp. nekdo jiny), a ne, co je napsano ve slovniku.
Oddaný mohu něčemu klidně být a nemyslet si, že je to nadřazené ostatnímuTo jiste muzes, ale co to jako znamena, byt "oddany vlastnimu narodu"? To je, oc tu bezi. Ja to vidim tak, ze minimalne "davat vlastnimu narodu prednost" (v cemkoliv) - odsud uz je k myslence nadrazenosti jen krucek.
To je opět čistě tvůj problém, že ho tak chápeš -- jak jsem napsal výše, národní cítění je subjektivní.No, to se ponekud mylis. Na zaklade te mysticke definice narodnosti se napriklad prideluje nebo zamita statni obcanstvi - a je uplne jedno, jak to kdo subjektivne chce chapat.
A především v případě, kdy se bavíme o loajalitě, houby záleží na tom, co si o národní příslušnosti člověka myslí kdokoli kromě něho samého.Ano, a NA CEM zalezi, kdyz nas nejvyssi statnik mluvi o "loajalite k vlastnimu narodu" a "zakladnim citeni narodni identity"? To z nej bohuzel uz asi nevypadne, ale pravdepodobne tim mysli "loajalitu" narodni vlade a jemu (jakozto zosobneni te "narodni identity"). Aneb relativizovat vyznamy pojmu sice muzes do aleluja, ale v politickem projevu vyznam maji a urcite ne relativni. Takze se ani tak nebavime o loajalite jako takove, ale o tom, co tim mysli prezident statu, jehoz jsme obcany, a co si o tom myslime my jako obcane.
No, a tady se hned ukaze, ze v tom zivotnim, socialnim a ekonomickem prostredi nezije zdaleka JEN ten "narod", ale taky treba spousta jazykovych, kulturnich (i ekonomickych) cizincu.No a co? Upírám jim snad něco? Nutím je k něčemu? Ponižuji je? Budou se mít díky tomu, co jsem popsal, nějak hůře? Vymýšlíš zlo tam, kde není. Připadá-li ti můj zájem o českou kulturu a historii rovnocenný se zavíráním do koncentráků, tak bys měl zauvažovat o tom, jestli nefabuluješ trochu moc...
Co tedy s vyzvou k "prirozene loayalite k vlastnimu narodu"? Cizince neobslouzit, nemluvit s nimi, vyhnat, zavrit do koncentraku?Co to je za podivnou konstrukci? Kde jsem něco takového napsal? Vždyť ty mi připisuješ takové zrůdnosti, aniž bych byl k tomu zavdal sebemenší důvod. Jak můžeš tvrdit, že loajalita k něčemu vede k zavrhování něčeho jiného? Mluví z tebe přesvědčení, že moje neodmítání termínu národ povede nevyhnutelně k nacismu hitlerovského typu. Jak jsi na to přišel?
(Lepe receno, chapu to jako oslovovani xenofobnich a nacistickych nalad volicu.)Skutečně? I když Klaus píše následující? Since we all are – I suppose – against the “national” nationalism, we should not start building “European” nationalism. We do not need any nationalism. Ve zbytku toho odstavce, kde jsou i ty dvě "tvé" definice loajality a identity, ze kterých tu děláš ekvivalent hajlování, se píše o věcech, které podle mě neosloví nácky, skiny a sládkovce. Myslím, že normální lidé by si je přeložili jako chvástání, že české pivo je nejlepší, že moravské víno a slivovice taky, že nám ta lidově-vozítková Škodovka vyrábí pěkný auta atd. Já vidím národní identitu v objevování literatury, jiný ji vidí třeba ve folkových festivalech. A naštěstí jen malé procento omezených zmrdů ji vidí ve zplynování cikánů. Ty se mě však z nějakého podivného důvodu snažíš zařadit právě k tomu posledně jmenovanému procentu. A ještě ke všemu společně s Klausem, kterého jsem opět donucen s krajní nechutí obhajovat... Zvláštní je, že při podobných diskuzích většinou skončím na straně toho našeho vypečeného prezidenta, ačkoliv nesouhlasím s většinou věcí, které napíše. Vždycky se totiž najde někdo, kdo věci převrací ad absurdum, až jsem nakonec v opozici, protože mi kritika přijde bláznivě zaujatá a vyhrocená spíše osobními antipatiemi.
Take me ze slov loajalita k narodu uzko. Znamena to, ze nesmim kritizovat chyby, kterych se narod dopustil?To je divoká interpretace. Nehledě na to, že tím vlastně souhlasíš s tím, že se národ může něčeho dopustit. Podle toho odmítání nacionalismu bych čekal, že národ nemůže schopen jakéhokoliv činu -- to jen jednotlivci nebo skupiny, jejichž spojovatelem není národnost.
To je divoká interpretace.Neni. Kazdy nacionalista me muze poslat na popraviste/vezeni/nekam (zavisi na forme vlady), pokud si dovolim kritizovat neco, co v historii naroda je spatneho. Rekne, ze nejsem loajalni k narodu.
Nehledě na to, že tím vlastně souhlasíš s tím, že se národ může něčeho dopustit. Podle toho odmítání nacionalismu bych čekal, že národ nemůže schopen jakéhokoliv činu -- to jen jednotlivci nebo skupiny, jejichž spojovatelem není národnost.Napsal jsem prece: Na druhou stranu, narod? Spise clenove naroda. Ale to je jedna lez, kterou do nas husti Klaus a Nova se svymi soutezemi. Odtud je prece videt, ze s tim nesouhlasim.
Kazdy nacionalista me muze poslat na popraviste/vezeni/nekam (zavisi na forme vlady), pokud si dovolim kritizovat neco, co v historii naroda je spatneho. Rekne, ze nejsem loajalni k narodu.Nechápu, jak jsi tohle vyextrahoval z mého komentáře. Podle všech indicií budu asi nacionalista -- jak to tady tak čtu -- ale co si o historii, myslí někdo jiný, to je mi úplně putna. Podobně jako xkesh se necháváš unášet vlastní představou, místo čtení toho, co jsem napsal.
Uplne jednoduse. Vubec jsem nevychazel z tveho komentareNeboli -- nezlob se -- tvoje odpověď je pod mým komentářem zcela irelevantní. Nehledě na to, že když cituješ v komentáři můj výrok, lze jen těžko uhádnout, že jsi "nevycházel z mého komentáře".
Historie je plna prikladu, kdy bylo nacionalismu zneuzito.Křesťanské víry bylo také mnohokrát zneužito k hrůzným věcem. Znamená to, že bychom ji měli zavrhnout?
Paroubek prosadi omluvu nemeckym antifasistum a Klaus jej okamzite zprdne, ze otevira pandorinu skrinku (cti: coz neni v zajmu naroda a je tudiz k narodu neloajalni)Nebudu to číst tak, jak mě nabádáš. Já v Klausově gestu vidím zoufalý pokus v boji o ztracený kredit. Řeči o neloajálnosti k národu a zájmu národa jsou v tomto případě mimo, protože Klaus ví, že Paroubkovo "prosazení omluvy" nebylo ničím jiným než jedním z mnoha předvolebních tahů. Hledáš-li v obou akcích (Paroubkovo prosazení a Klausovo odmítnutí) cokoliv nad rámec přetahování o popularitu, zamysli se znovu. Paroubek moc dobře věděl, že jeho omluva je potupně laciné gesto, které nic neznamená -- a proto to udělal. A udělal to ve snaze vyprovokovat Klause k dalšímu z jeho nablblých projevů o nešťourání v uzavřené minulosti. Tím Paroubkovi přihrál možnost se opět ukázat jako pořádný premiér, který si nenechá nic líbit - ani od toho vzpupného Klause.
Souhlasím. Pokud to vezmeme hodně dozadu do historie, tak původní obyvatelé naší české kotliny byli keltské kmeny. Je zajímavé, že ti neměli nikdy potřebu se spojovat do nějakých významnějších útvarů, jako je stát. Stačili jim rodové kmeny. Postupem času přicházeli na naše území různé kmeny, nejvíce však kmeny germánské.
Některé keltské kmeny odtáhli (směr Irsko například), většina jich však zůstala (hlavně ti chudší). Následně došlo k asimilaci keltských a germánských kmenů. Uběhl zase nějaký ten pátek a od asi 5 - 6.stol. n.l. jsem začali proudit kmeny slovanské, které se začali usazovat na tomto území. Odhaduje se, že to bylo v několika vlnách a počtu okolo 100 000 lidí. Ovšem osídlování neprobíhalo tím způsobem, že by sem slované přišli a ty, co tu žili, tak vymlátili. Došlo k další pozvolné asimilaci s místním obyvatelstvem.
Nelze též vynechat vliv válek, zvláště tu třicetiletou, cholerou a morem doprovázenou. Ta se po většině vedla na českém území. Na konci tohoto válečného údobí byly česká kotlina takřka liduprázdná, někde jsem četl o hustotě zalidnění snad 3 obyvatele na 1 km čtvereční. Docela "hustý".
Nabízí se tedy otázka, zda není skutečně přesnější se nazývat evropany, ačkoliv státní příslušnost jest česká.
Já jsem se všechny příspěvky snažil číst pečlivě a xkesh mě asi názve málem nacionalistickým hovadem, ale co se dá dělat
Ano, cítím "přirozenou loajalitu k vlastnímu národu" a ano, myslím si, že by Česku prospělo, kdyby mělo víc patriotů. Protože těch není nikdy dost. Ano, jsem rád že žiju na Ślónzku, upřednostňuju zdejší kulturu (je to kultura mých předků), upřednostňuju křesťanství, nadržuju euroatlantické kultuře, straním Baníku, mám nekritický vztah k Ostravě a vůbec Jinak Orlíky si poslechnu, ale neboj xkeshi, nejezdím ve snech tmou s bílým mečem nad hlavou
Bubaku, ber to tak, ze v kazdem národě jsou fajn lidi a všude jsou cypi (proto taky nejsem nacionalista, i když podle xkeshových měřítek asi jo Mě třeba poláci někdy taky serou a přitom je mám v podstatě rád (babička se narodila v Polsku, i když k Polsku nijak vřelý vztah neměla). Je třeba to brát tak, že okolo nás nežijou Češi, Poláci, Vietnamci, Cikáni a Arabové (a každý je ještě může cítit nějak jinak), ale prostě lidé. Proto mě taky štvou takové ty výkřiky, že se někdo "stydí, že je Čech". Asi je to nadsázka, ale nechápu, jak tohle výjma afektu může veřejně říct.
Je to na delší diskuzi, které jsem otevřen, ale nechci to tu zapráskat svými názory. Pokud souhlasíte, nebo naopak ne a stojí vám za to sem napsat svůj názor, sem s ním ;)
Abych pravdu rekl, posledni tyden (nebo ctrnact dni, nevim) mi pripada, ze tento narod tvori sama nebetycna hovada.S tímto plně souhlasím a ještě bych doplnil, že z tohoto národa se pomalu ale jistě, díky působení médíí jako TV N@va, Prima, rádiům Kiss, Impuls a jiných a v neposlední řadě také díky už bezmála osmiletému "vládnutí" ČSSD, stává opravdu "národ" nebetyčných hovad (existuje pár vyjímek, abych neházel všechny do jednoho pytle). Stačí se jít podívat do některého supermarketu (nejlépe když je nějaká "výhodná akce"), projet se po dálnici (a vůbec jízda autem je zážitek) atd. Opravdu mi přijde, že lidé mají dnes jen starosti o to jak se kde dobře a levně nažrat, o to aby dostávali tučný plat, ale nic moc nedělat a o to že "soused si koupil nové auto, tak já budu mít dvě a jemu propíchám gumy, hajzlíkovi" (totiž závist). Nevím, asi jsou to stále dozvuky 40. let vlády komunistů.
Nechapem preco existuje vojna, boj, nasilna konfrontacia a ako je mozne, ze funguje davova psychoza. Ako ti ludia k tomu vlastne prisli? Preco nedozakazu zit v mieri, sami sa zamysliet a skusit najist riesenie?Tvá otázka zní skoro komicky. Je to prostě lidská přirozenost. Každý chce to nejlepší pro sebe - a když to nemá, vezme to někomu schopnějšímu/šťastnějšímu.
Resume: Za Slovensko ani ziadny iny stat by som nebojoval, pretoze je to proste nad (alebo pod) moje chapanie.Nedovedeš to pochopit pravděpodobně proto, že celý život žiješ v relativním bezpečí. Kdybys byl konfrontován s dostatečně vyhrocenou situací, možná bys změnil názor. A nebo nezměnil, ale určitě bys pochopil, proč jiní jsou ochotní bojovat.
Asi potom nie som clovek, ked nemam potrebu niekomu nieco kradnut.Možná jsi špatně přečetl, co jsem napsal... já totiž nemluvil konkrétně o tobě, ale o lidstvu jako celku. Když řeknu, že většina mužů má hnědé vlasy, tak tím přece neříkám, že blonďáci nejsou muži.
Hmm, a asi aj vyzeram komicky ked verejne vyhlasujem ze nechapem vojnu a preferujem hladanie riesenia a mier.Ano. Přesně tak. Mezi těmi věcmi je totiž veliký rozdíl: ty říkáš, že preferuješ mírové řešení. To tě šlechtí. Já ho také preferuji. Ale zároveň říkáš, že NECHÁPEŠ válku. A to je komické. Války jsou sice zlé a hrozné a já bych byl také rád, kdyby žádné nebyly, ale nejsou nepochopitelné.
Nedovedeš to pochopit pravděpodobně proto, že celý život žiješ v relativním bezpečí. Nezijem.Opravdu? A čím jsi ohrožovaný? Zuří u vás válka? Probíhá genocida? Etnické čistky? Bombardování? Znásilnil někdo tvou matku a sestru a pak je zastřelil? Nebo něco jiného?
Pochopili to snad nedobrovolne odvedeny veterani z 1. sv. v., alebo Vietnamu? Podla toho, co som cital a pocul, vacsina z nich pochopila pravy opak.Jenže já jsem mluvil o lidech, kterých se válka osobně dotkla ještě před tím, než se jí zúčastnili. Ne o těch, kterých se dotkla až tím, že do ní byli zavlečeni. Kromě toho -- já jsem nikde neřekl, že ti, kteří pochopili, proč je nějaká konkrétní válka vedena, do ní šli s radostí. Řekl jsem však, že TY bys pochopil, proč byli ochotní bojovat.
Tak z presne tohoto duvodu skoncila Mnichovska dohoda tak jak skoncila, nekteri si mysleli ze uchrani mir a stejne jako ty nepochopili, ze s diktatory se takhle hrat neda.
Veterani z II svetove byli co? Lidi, kteri sli dobrovolne umirat za svou vlast a nebrali to jako prazdne gesto. Tomu se da rikat loajalita ke svemu narodu.
Problém, je že člověk někdy má problém zjistit, kde je dobro a kde zlo. Paradoxně čím jsem vzdělanější, čím jsme otevřenější druhým, tím víc nám to dělá problémy. Ve středověku to bylo jasné - my jsme ti dobří, oni ti zlí. Teď váháme postavit se i docela zjevnému zlu. Teď řešíme vlastně maličkosti, doufám, že v závažných situacích by vyplula na povrchy naše přirozenost a instinktivně bychom věděli, co máme dělat (i když v éře postmoderní doby nevím, nevím - názory některých lidí mi připadají přímo autodestruktivní
Víte, já se o tom bavil jak s veterány, tak i s jedním učitelem u nás na škole a vyplynulo mi z toho jedno. Oni ti lidé třeba v 1938 nebyli žádní militaristé, ani nacionalisté (teda někteří ano, ale většina myslím ne). Oni prostě jenom chtěli bránit svo zem proti jasnému nebezpečí. Svoje rodiny, svoje známé, sami sebe. Nemohu posoudit, nakolik je zlomila kapitulace (pravděpodobně ale některé hodně), ale je očividné, že mnoho se jich nesmířilo s nastálou situací a pokračovali v snaze pomoct své vlasti (útěk do Polska, přes hory na Slovensko a dál, Anglie, Francie a také domácí odboj). Samozřejmě lépe se rozhodovalo mladým lidem, co neměli na starosti rodinu a vzdor převážil nad strachem (teď čerpám z výpovědí pamětníků).
Dostal jsem se dost daleko od tématu, ale chci tím říct, že obrana vlasti dříve neměla takový nádech jako dnes, kdy to hodně lidí bere skoro jako by člověk byl nějaký ultranacionalista.
No, jo, ale já právě narážel na to, že dřív se to tak nebralo. Teď je plno věcí relativních. A s těma hrozbama - hrozí, bohužel si myslím, že se problémy, co teď řeší v Evropě časem přesunou i k nám. Pro mě je otázka spíš kdy, v jaké formě a jak se s tím vyrovnáme.Booože... člověče, člověče... z vašich příspěvků to vypadá, že si snad opravdu myslíte, že čím jsme vzdělanější, tím nám dělá větší problémy rozeznat zlo od dobra. Ale to je naprosto primitivní a zvrácený pohled na věc. Ono nám nedělá větší problémy rozeznat dobro od zla, právě naopak, my ho dovedeme rozeznávat lépe. Prostě víc víme, takže vidíme, že ta hranice mezi dobrem a zlem není tak černobílá. A to je jen a jen dobře. Jestli by se vám víc líbila situace jako ve středověku (a i později), kdy o tom co je "dobré" a co je "zlé" rozhodovala jediná autorita (církev, král, diktátor, atp.), tak to je mi vás opravdu líto. Ještě že většina lidí už (aspoň doufám) takový primitivní náhled na svět nesdílí. Právě takový černobílý pohled je totiž jedna z věcí, která nemalou mírou přispívá k násilí ve světě.
Problém, je že člověk někdy má problém zjistit, kde je dobro a kde zlo. Paradoxně čím jsem vzdělanější, čím jsme otevřenější druhým, tím víc nám to dělá problémy.
Je pravdou že v reálu často lidé jednají jinak než hlavou, ale to je právě špatněNe, ono je to i dobře.
Tiskni
Sdílej: