Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
ale nemá cenu se takovému postoji vysmívat, že neví, co chce.Ale má.
Individualni moc tech lidi muze byt rovna, ale mohou se dohodnout na jejim vynucovani.To je hezké, že se mohou dohodnout. Taky se mohou dohodnout, že pečení holubi létají do úst. Otázka je, jak to provedou. A tam nastává problém...
A proc by poustevnicky zivot mel byt dusledek? Kdyz si vedle sebe srovnam zeme podle mocenske rovnosti, ty, kde je vetsi, prosperuji vice.Jo, teď ještě jenom určit, co je kauzalita a čeho a co je korelace.
Kdyz je mozne navrhnout distribuovany algoritmus, ktery neco pocita (treba volebni vysledky), aniz by se kterakoli ze stran dozvedela vstup tech ostatnich, nevidim duvod, proc by nemohla byt moc rozdelena tak, aby ji meli vsichni a zaroven nikdo.No tak pro začátek jsou to úplně jiné principy.
V praxi se to dela tak, ze maji vsichni rovny hlas ve volbe, a pokud by pravidla voleb porusili, bere se to jako jine poruseni moci.No a jsme zase u toho. Pokud by tohle mělo být dodrženo, musel by každý o všem stále hlasovat. Ve státě, ve firmách, všude. Není těžké nahlédnout, že to implikuje značný chaos.
Na druhou otazku - je to proste - pouzije se zdravy rozum. Opravdu to neni tak tezke. Staci se podivat na svet s drobnou davkou (moralni) intuice.Aha, takže tentokrát to není "sociální inteligence" ale "(morální) intuice". V podstatě to znamená "vycucal jsem si to z prstu", akorát to je vznešeně řečeno.
Pokud by tohle mělo být dodrženo, musel by každý o všem stále hlasovat.Proč o všem? Mohl by hlasovat o tom, čemu rozumí.
Není těžké nahlédnout, že to implikuje značný chaos.Tak to dokaž.
Proč o všem? Mohl by hlasovat o tom, čemu rozumí.Nelze, tím by se porušila rovnováha moci.
Tak to dokaž.Tak si představ běžnou praktickou situaci, dejme tomu, že jsi zaměstnanec firmy. Musíš pracovat a volného času nemáš nijak extra moc. A teď ti ještě k tomu navíc přibude spousta rozhodování 1)ve firmě 2)na lokální úrovni (obec, město, kraj...) 3)na státní úrovni. Představ si, že přijdeš z práce, a ještě před tebou čeká celá řada důležitých rozhodnutí o rozpočtu na příští rok, o výstavbě silnice ve městě, o zřízení nového sportovního centra, o volbě nového projektu ve firmě, o důchodové reformě, o zahraničních vzrazích, atd. atd. atd. Prakticky několik zaměstnání najednou.
Nelze, tím by se porušila rovnováha moci.Tvrdí kdo? K volbám tě taky nikdo nenutí jít pod pohrůžkou smrti a nikdo to nepovažuje za porušení (zastupitelské) demokracie. To, že někdo nějakého svého práva z pochopitelných důvodů nevyužije, nezpochybňuje důvodnost existence takového práva. Ten důkaz je pak mylný, protože v něm používáš neplatné předpoklady. Mnohde přímá demokracie vcelku dobře funguje, což je podle mne pádnějším argumentem. (Osobně bych si dokázal představit i férovou zastupitelskou demokracii, která by fungovala tak, že by mohl občan zmocnit, tj. propůjčit mu svůj hlas, nějakého politika k jednání o konkrétní otázce. A hlavně by mohl tuto moc kdykoliv stáhnout, čímž by se eliminovalo "přeběhlictví".)
AFAIK ty příklady funkční přímé demokracie jsou v nejlepším případě hybridní, s převažující složkou zastupitelskou (i když otázka jak to měřit).To je pravda, ale také je vidět, že ty společnosti s větší měrou přímé demokracie jsou v průměru "vyspělejší" ve většině ohledů, kterými se dá "vyspělost" charakterisovat (z čehož samozřejmě a priory nevyplývá nějaká konkrétní implikace, ale ta korelace tu je).
Tvrdí kdo? K volbám tě taky nikdo nenutí jít pod pohrůžkou smrti a nikdo to nepovažuje za porušení (zastupitelské) demokracie. To, že někdo nějakého svého práva z pochopitelných důvodů nevyužije, nezpochybňuje důvodnost existence takového práva.Ale já jsem nic takového netvrdil. Ani nejsem proti přímé demokracii, naopak. Všimni si ovšem, že přípmá demokracie != rovnost moci.
Všimni si ovšem, že přípmá demokracie != rovnost moci.Rozeberme to - prima demokracie ma 3 hlavni komponenty: 1. Iniciativa - zavedeni iniciativy da moc obcanum navrhovat vlastni zakony, moc politiku se nezmeni => mocenska rovnost se zvysila. 2. Referendum - pravo obcanu navrhovat hlasovani o zakonech a ucastnit se jich => obcane moc ziskaji, politici ztrati (pokud s nimi lide nebudou souhlasit, ale je jich mensina) => mocenska rovnost se zvysila. 3. Odvolani - pravo obcanu odvolavat politiky => obcane moc ziskaji, politici trochu moci ztrati (nebudou-li jednat proti vuli obcanu), protoze politku je malo a maji vetsi moc nez obcane => mocenska rovnost se zvysila. Uz je to jasne, mlady pane?
Uz je to jasne, mlady pane?Jasné je, že v přímé demokracii jsou jisté druhy politické moci rovnoměrněji rozděleny, což také plyne z tvého komentáře, a s čímž souhlasím rovnou, netřeba mě o tom přesvědčovat
Proč o všem? Mohl by hlasovat o tom, čemu rozumí.Takže o všem :).
Podle tvoji (exaktni a nepouzitelne) definice, kdyz diktator vecer usne, ztrati veskerou moc.Ne, to ne.
Abychom se vyhli temto nesmyslnym diskusim (v AI se tomu tusim rika frame problem), definujeme tu moc neexaktne a je to vyrizene. Proto se nemusime zabyvat detaily, kterymi se porad chces zabyvat, z nejakeho (pro me) nevysvetlitelneho duvodu. Proto bych rad, kdybys ses konecne dostal k jadru toho, co ti vadi.Podívej, já nejsem tak úplně proti tomu, aby celá logika té věci byla trochu fuzzy. Koneckonců, jak správně říkáš, ono to ani jinak nejde. Nadruhou stranu, to, co ty po mě chceš je opačný extrém, kde definováno není vůbec nic.
musíme při stavbě domu myslet na pořádný základy a nosný zdi. Tvůj přístup mi spíš připomíná něco jako zrušme gravitaci.Nerikam, ze ne (i kdyz zatim nemame solidni matematickou teorii, jak studovat systemy vlady). Myslim, ze tady zamenujes cil a zpusob. Cilem je snaha o mocenskou rovnost (tedy v tom primeru, postavit neco vzdorujiciho gravitaci), zpusob bude zalezet na tom, jak to pujde a co bude fungovat a co ne (tedy, jak tluste zdi musime postavit, aby to stalo), tedy vlastne na pouzite technologii (v tomto pripade socialni); mozna bude treba ji teprve objevit.
Ale zároveň vidím kolem sebe a v historii situace, kdy příliš urputné a extrémní snahy v tomto směru skončily špatně.I v historii nasazovani normalnich technologii se leccos nepodarilo, a nikdo z toho necini zaver, ze je ten cil nesmyslny. Socialni technologie jsou jako kazde jine (muzou byt dobre a spatne, k uspechu je potreba jejich vhodna kombinace a soubeh vedeni, atd.).
Každopádně to ale neodpovídá na moji otázku. Ptám se na konkrétní kroky, jak by se toho z naší aktuální situace dalo dosáhnout.Nyni povazuji za problem, ze se, alespon v zapadnim svete, mocenska nerovnost mezi lidmi zvysuje. Nema smysl resit dalsi kroky, pokud lide nejsou schopni konsensu, ze toto nechteji (i kdyz zda se, ze treba v Britanii jim to zacina dochazet). Kazdopadne, jeste mame stale co dohanet a od jinych Evropskych zemi se co ucit.
Např. v tom, že vlastnictví něčeho se dá přeměnit na vlastnictví něčeho jiného, proto nevidím moc velký rozdíl mezi vlastnictvím auta a diamantu vs. malé armády nebo úředníka. Další zádrhel je např. v tom, že čím větší majetek někdo má, tím snáz se mu získává další. To bude platit vždy, pokud to nějak explicitně nezakážem.Ale to je tvuj predpoklad, ze vlastnictvi lze snadno premenit. Ani dnes to neni pravda ve vsech pripadech, napr. nelze jen tak koupit lepsi vojenske zbrane, nebo nelze nekoho prodat do otroctvi. A v dlouhodobem (hodne) horizontu se neda vyloucit, ze podobne jako nase spolecnost zakazuje otrokarstvi, nasi vzdaleni potomci budou povazovat jine druhy vlastnictvi za nemoralni, a bude to tak prakticke.
Další věc, co se mi na tvém přístupu nelíbí je to, že větší rozhodovací prostor (neboli situace, kdy má někdo od společnosti delegovanou nějakou moc, což odmítáš nazvat mocí) se dá přeměnit na moc. Sice to není tak samozřejmé jako opačná implikace, ale ta možnost mi přijde dost velká na to, abych i to nazval mocí.Proto je treba takove lidi omezit ruznym zpusobem - byrokracii (tedy, ze musi dodrzovat jista formalni pravidla), vymenou za omezeni jejich prav (ze treba trestny cin nekoho mocnejsiho bude mit vyssi trest) a pristupem k informacim (ze se castecne vzdaji prava na soukromi a zustane po nich nejaka stopa). Jinak receno, uskutecnit socialni dohodu - ty dostanes moc ale vymenou za neco jineho. Samozrejme, tu uroven je treba najit, a jak rikam, zatim nemame zadny formalni system, jak to delat.
Socialni technologie jsou jako kazde jines tím souhlasit nemohu. Už jen to spojení sociální technologie mi přijede zvláštní. Narozdíl od čistě technologických postupů mají několik zásadních nevýhod - např. velmi špatnou testovatelnost a opakovatelnost (velmi málokdy nastane podruhé natolik stejná situace, aby výsledek stejného postupu byl stejný).
Nyni povazuji za problem, ze se, alespon v zapadnim svete, mocenska nerovnost mezi lidmi zvysuje. Nema smysl resit dalsi kroky, pokud lide nejsou schopni konsensu, ze toto nechteji (i kdyz zda se, ze treba v Britanii jim to zacina dochazet). Kazdopadne, jeste mame stale co dohanet a od jinych Evropskych zemi se co ucit.Ano, to problém je, resp. může z toho problém vzniknout. Otázka, proč lidi toho konsenzu nejsou schopni.
Ale to je tvuj predpoklad, ze vlastnictvi lze snadno premenit. Ani dnes to neni pravda ve vsech pripadech, napr. nelze jen tak koupit lepsi vojenske zbrane, nebo nelze nekoho prodat do otroctvi. A v dlouhodobem (hodne) horizontu se neda vyloucit, ze podobne jako nase spolecnost zakazuje otrokarstvi, nasi vzdaleni potomci budou povazovat jine druhy vlastnictvi za nemoralni, a bude to tak prakticke.Neřekl bych snadno, ale že to obecně jde. Krom toho na ovládání společnosti nepotřebujěš takvé věci jako jsou zbraně a armáda. K poslednímu odstavci - ano lze to všelijak omezit, ale nelze tomu zabránit.
Vypadá to, že sis řek, že čím vyšší mocenská rovnost, tím se má společnost lípV podstate ano. Driv jsem to chapal jen v moralni rovine, tj. ze ostatni lide mohou mit jiny nazor. Ale skutecne existuji docela dobre empiricke indicie, ze tomu tak je.
s tím souhlasit nemohu. Už jen to spojení sociální technologie mi přijede zvláštní. Narozdíl od čistě technologických postupů mají několik zásadních nevýhod - např. velmi špatnou testovatelnost a opakovatelnost (velmi málokdy nastane podruhé natolik stejná situace, aby výsledek stejného postupu byl stejný).At chces nebo ne, socialni technologie existuji. To, co jsem rikal, ze jsou jako ostatni technologie, bylo v kontextu reakce na to, co neustale nekdo tvrdi, totiz ze treba totalitni rezim u nas (nebo jakykoli jiny experiment) nejak vyvraci myslenku komunismu. Je to stejne, jako ze neschopnost alchymie transmutovat prvky nevyvratila moznost, ze to pujde. Urcite maji socialni technologie svoje specifika, jak pises, ale ta nejsou omezena jen na ne, namatkou me napada treba geoinzenyrstvi.
Ano, to problém je, resp. může z toho problém vzniknout. Otázka, proč lidi toho konsenzu nejsou schopni.Ja bych rekl, ze problem uz vznikl. Lide s tim konsensem maji potize IMHO proto, ze jsou konzervativni a je tezke je presvedcit, ze neco bude lepsi, nez to, co je (pokud nejsou opravdu zoufali). Nebo lepe - je tezke je presvedcit i k experimentovani. Ale je take mozne, ze existuje silna skupina lidi, ktera si ten konsensus nepreje.
K poslednímu odstavci - ano lze to všelijak omezit, ale nelze tomu zabránit.Kdyby bylo mozne zabranit vzniku mocenskych nerovnosti, patrne by nebyl mozny ani opacny proces jejich eliminace. Takze to me pripada celkem zrejme. Ovsem kazde omezeni zmensuje usili, ktere je treba k te eliminaci nerovnosti vydat, a to je to dulezite. Protoze cim mene energie lide vydavaji na vzajemne mocenske soupereni, tim vice zbyva na prosperitu.
S tím názorem v jeho základním principu souhlasím, nelíbí se mi jen to, co z toho vyvozuješ.Vypadá to, že sis řek, že čím vyšší mocenská rovnost, tím se má společnost lípV podstate ano. Driv jsem to chapal jen v moralni rovine, tj. ze ostatni lide mohou mit jiny nazor. Ale skutecne existuji docela dobre empiricke indicie, ze tomu tak je.
Ja bych rekl, ze problem uz vznikl. Lide s tim konsensem maji potize IMHO proto, ze jsou konzervativni a je tezke je presvedcit, ze neco bude lepsi, nez to, co je (pokud nejsou opravdu zoufali). Nebo lepe - je tezke je presvedcit i k experimentovani. Ale je take mozne, ze existuje silna skupina lidi, ktera si ten konsensus nepreje.Jenže proč jsou konzervativní, proč se bojí? Do takového experimentu půjde IMHO jen někdo, kdo nemá, moc co ztratit. A takových lidí moc není.
To by mě zajímalo jaké. Naposled jsi mi tuhle otázku odpověděl, že "Staci se podivat na svet s drobnou davkou (moralni) intuice."Vypadá to, že sis řek, že čím vyšší mocenská rovnost, tím se má společnost lípV podstate ano. Driv jsem to chapal jen v moralni rovine, tj. ze ostatni lide mohou mit jiny nazor. Ale skutecne existuji docela dobre empiricke indicie, ze tomu tak je.
To by mě zajímalo jaké.Knizku The Spirit Level uz jsem v techto diskusich parkrat zminoval.
Kromě toho, už jsem doufám ukázal, že úplná nebo extrémní mocenská rovnost by efektivitu naopak snížila tím, že nutí lidi se neustále o všechno starat.Je mi lito, z meho pohledu je toto otevrena otazka, kterou muze ukazat jedine praxe. Teorii, ktere jsou mylne a vypadaji intuitivne spravne, lze vymyslet celou radu (neoklasicka ekonomie je jich plna).
Je mi lito, z meho pohledu je toto otevrena otazka, kterou muze ukazat jedine praxe.Jseš si vědom, že jsem mluvil o extrémně vysoké nebo úplné mocenské rovnosti, ne pouze o vysoké mocenské rovnosti (u které souhlasím, že může fungovat, ba co víc, mohl by to být velmi dobrý stav)?
A dokud je nemame, nema pro me smysl tenhle problem rozebirat.Jistě je dobré chtít je? Prosím?
(...)
Jiste je dobre chtit je, ale resit ted, co bude, az je budeme mit, proc?
Je zkratka rozdil mezi situaci, kdy ve skupine rozhoduje jeden clovek, protoze ma jako jediny klacek, a kdy se rozhoduje hlasovanim, a maji klacek vsichni. Ja nechci to prvni a chci to druhe.Protiřečíš si, posledně jsi mi řekl, že nechceš rozhodovat pořád a o všem. Teď tvrdíš, klacek mají všichni. Aby toto platilo, museli by všichni rozhodovat pořád a o všem. Teď samozřejmě můžeš vytáhnout ten argument o tom, že stačí mít na to to právo, že to nemusíš vykonávat. S tím je ten problém, že když to právo nevyužiješ, najde se někdo, kdo ho využije a rovnost moci by se snažil porušit a tudíž tobě nezbude než buď 1)nechat porušit rovnost moci, nebo 2)užít svého práva a znovupodpořit rovnost moci. Ergo bys stejně toho práva musel využívat prakticky furt, musel bys ho neustále uplatňovat, aby nezaniklo. No a efektivita takového systému je celkem zřejmě dost nízká...
Tohle je presne ta uvaha, na kterou sedi ten primer s diktatorem, co jsem uvadel na zacatku (ze kdyz spi, podle tve definice zadnou moc nema).Ok, když to budem brát ostrou logikou, pak ano, když diktátor spí, ztrácí moc (ač pomalu). Všimni si, že diktátoři obvykle svoji moc pravidelně upevňují/potvrzují.
Ergo, v demokracii ti, co nehlasuji, neprichazeji o moc, protoze kdyz by o ni meli prijit, muze se najit dost tech, co hlasovali a jsou ochotni spolecne s nimi o tu moc bojovat.No právě. V tom sysému té mocenské rovnosti by přesně to museli dělat - stále by se musel nacházet někdo, kdo by o zachování toho práva bojoval.
No právě. V tom sysému té mocenské rovnosti by přesně to museli dělat - stále by se musel nacházet někdo, kdo by o zachování toho práva bojoval.Pokud si lide takovy system uz vymuzou, nejspis se najdou. Ja si myslim, ze vetsine lidi by takovy system vyhovoval, a nechce se mi zrovna moc rozebirat presne duvody, proc si to myslim (hodne lidi nesouhlasi).
a tedy si myslis, ze kdyz tam najdes nejakou fluktuaci, ze jsi vyvratil celou teorii.Fluktuaci? To je trochu eufemismus... spíš nesmyslnost té věci. Já chápu, že ti nejde o nastolení absolutní mocenské rovnosti, nicméně nač jít za ideálem, který je (minimálně částečně) nesmyslný?
To správné je, že levice je založena na rozbíjení mocenských struktur. Takže ano, levičák nechce nikomu dávat moc, touží prostě jen potom, aby nikdo neměl moc velkou. Levičák netouží po silném státě
Jenže tohle platí jen pro levicové intelektuály a snílky. V praxi se vždy k moci dostanou pragmatici, kteří pod pláštíkem lepších a spravedlivých zítřků pevně uchopí moc. V konečném důsledku přineslo budování spravedlivější společnosti vždy jen větší nespravedlnost a větší koncentraci moci, jak jsme se mohli mnohokrát přesvědčit v minulém století.
V praxi se vždy k moci dostanou pragmatici, kteří pod pláštíkem lepších a spravedlivých zítřků pevně uchopí moc. V konečném důsledku přineslo budování spravedlivější společnosti vždy jen větší nespravedlnost a větší koncentraci moci, jak jsme se mohli mnohokrát přesvědčit v minulém století.Především jsme se mohli přesvědčit, že k tomu vždycky vedlo opuštění levicových principů, a to nikoliv pod pláštíkem lepších a spravedlivějších zítřků (kteréžto prapory vlajou nad všemi politickými proudy), ale právě pod pláštíkem pragmatismu a poukazování na to, že musíme být "realisti", a že všude číhají nepřátelé z opačného ideologického tábora, proti nimž je třeba mobilizovat... Tento bolševický styl politiky rozhodně levicový není, a není omezen ani na to, co se historicky ve 20. století za levicové vydávalo. Jak jsme se mohli mnohokrát v minulém i v tomto století přesvědčit.
Především jsme se mohli přesvědčit, že k tomu vždycky vedlo opuštění levicových principů,
Nemyslím, že šlo o opuštění principů. Mocenští pragmatici (Lenin, Hitler, Gottwald) žádné principy neměli. Prostě se chtěli dostat k moci a k tomu potřebovali podporu lidí. Proto jim naslibovali hezké vize lepších zítřků, ale většinou neměli v plánu tyto vize realizovat.
Demokracie nefunguje vždy optimálně, ale nic lepšího nemáme. Cílem nacismu a komunismu bylo vytvoření nového řáduDemokracie byla taky, ve stredoveku, vytvorenim noveho radu. Ze uz jsme to zapomneli je jen proto, ze uz slechtu nemame pomerne dlouho. Me pripada myslenka, ze jsou nektere pozitivni myslenky zvrhle, zvrhla (pokud me chcete presvedcit o opaku, ukazte mi teoreticky, jak je to mozne). Naivni komunismus je nejspis nefunkcni (i kdyz mozna v nejake technologicky vyspele budoucnosti to realizovat pujde), ale neni a priori zvrhly.
cílem nacismu ... byla "náprava" společnosti ale hlavně - v horizontu jedné generace vybudovat novou, beztřídní společnost,hou hou hou... tady nas nekdo houpe...
V konečném důsledku přineslo budování spravedlivější společnosti vždy jen větší nespravedlnost a větší koncentraci moci, jak jsme se mohli mnohokrát přesvědčit v minulém století.Mozna pokud selektivne ignorujeme vsechny pripady, kdy k tomu nedoslo. Mnoho ve sve dobe levicovych opatreni zamerenych proti tehdejsim mocenskym strukturam se dnes povazuji za samozrejme (napr. zruseni nevolnictvi, zruseni absolutismu, vseobecne volebni pravo, ...).
Například v Číně již lidé vyžadují evropské podmínky, ten posun je tam za těch 10 let znát.Zato v jinych zemich, jako treba Indonesii nebo Malajsii, neni. Jestli to nebude spis vzestupem stredni tridy nez ochotou podnikatelu s tim neco delat.
Oligarchové budou muset krok za krokem ustupovat.Budou ustupovat za pro ne vyhodnejsimi podminkami?
Zlepšení podmínek pracovní síly v 19. století (původně se pracovalo až 17 hodin denně u strojů) si vynutilo nejen dělnické a odborářské hnutí (což ideologicky hraje do ruky levici) , ale i poznání, že volný čas je také dobrý trh (unavená pracovní síla nebude mít zájem o sportovní a kulturní aktivity, apod.).Když to řeknu jednoduše, tak jako uhlobaronovi je mi volnočasový trh ukradený. Pro mě je relevantní cena, za kterou narubu tunu uhlí. Když budou lidé pracovat polovinu doby, musím jich platit více, čímž jsem ve velké konkurenční nevýhodě oproti ostatním, kteří to nedělají.
Ke zrušení otroctví v 5. století došlo právě z důvodu neefektivnostiJo a proto byla o nekolik stoleti pozdeji Praha vyhlasenym centrem obchodu s otroky... Jako vzdy naprosto mylna vychodiska, ze kterych si pleteme teorie potvrzujici vlastni ideologii...
z důvodu neefektivnosti produkce prováděné otroky, kteří neměli žádný zájem o výsledky pro svého pánaK tomu dodam, ze oni meli sakra motivaci. Vetsinou bych tipoval, ze byla kozena ci zinena a merila par metru
(a přísun otroků se zastavil).Tady uz jses pravde bliz. Co jsem tak cetl, tak ve skutecnosti slo o kombinaci nekolika faktoru, jednak tebou zmineneho prisunu, protoze rise uz dosahla svych limitu a nebylo odkud brat a roju,rotaky siliciho krestanstvi, ktere stavelo vsechny lidi na stejnou uroven, takze zachazeni s otrokem ciste jako s veci uz jaksi nebylo udrzitelne. Nezmizelo uplne, ale jakasi prava to otrokum prineslo. A souvisi s tim i dale tebou uvadene
Místo toho byli ustaveni tzv. kolóni, kteří pracovali již s vyšším zájmem než klasický otrok (měli motivaci k práci).Koloni byli vetsinou puvodne svobodnymi obcany, kteri se dostali postupem casu do zavisleho postaveni prostrednictvim ekonomickych nastroju, pozdeji byli pokusy o jejich znevolneni i zakonnou cestou. Ti co najdou odvahu, mohou zkusit nalezt paralelu s dneskem...
Co se tyce tech ostatnich opatreni v historii, tak treba nevolnictvi a absolutismus ve Francii ukoncila az francouzska revoluce
Ale třeba v našich krajích zrušil nevolnictví Josef II. a ne nějaký levicový revolucionář.
Zruseni kolonialni nadvlady (at uz v USA nebo jinde) take obvykle (az na udalostii 2. pol. 20. stoleti) bylo take spojeno s nasilim a prevraty.
Jistě, ale často se bojovalo za nezávislost na kololiální velmoci a ne za levicové ideály. S levicovými idejemi je to jako s ohněm - dobrý sluha, ale zlý pán. Některé věci mohou být dobré, ale když se levičáci dostali naplno k moci, tak to skončilo katastrofou.
Naprosto s vámi souhlasím, tohle pravidlo nejde ošvindlovat. Nejsou detailní info o přesných důvodech - mimo toho, že to sklo nikdo nekupuje mi napadá ještě varianta, že stávající majitel má z nějakých historických příčin velké náklady a výstupní cenu (třeba megalomanské náklady na rozvoj firmy) a je teď jednoduše neprodejnej, protože neumí, nechce nebo nemůže s cenou dolů. Čert ví...Pokud jsou informace z tisku pravda, tak to vypadá jednoduše: prostě se už nehodí do kšeftu "kapitalistovi". A jelikož kapitalista se už z definice stará pouze o kapitál a nikoliv o výrobu nebo cokoliv jiného, tak se prostě přestane starat o to, co mu kapitál nerozmnožuje. Prostě si jako většinový zákazník našel jiné dodavatele a tím pádem může tuhle fabriku zavřít, proč by se staral o získávání nových zákazníků. V místě nežije, lidi nezná, tak je mu to jedno. Aneb příkladná péče kapitalisty o soukromý majetek, jak se o ní můžeme všude dočíst.
O zavření závodu rozhodl jeho jediný majitel - ruský obchodník Ruslan Sayfullin. Hloucha, Uhlíř a Jitka Neumannová, kteří manufakturu vlastnili a řídili od privatizace ze začátku 90. let, mu porcelánku prodali v srpnu 2009. Sayfullin byl jejím největším zákazníkem, odebíral i 40 procent roční produkce. Jenže loni v únoru ruská vláda zvýšila clo na dovoz porcelánu z Česka a to pro Haas & Czjzek byla rána. "Ruský trh se zhroutil, odebíral čím dál méně. Navrhli jsme variantu výroby jen s 50 zaměstnanci, ale tu majitel nepřijal. Ve čtvrtek oznámil, že ve ztrátovém projektu nebude pokračovat," řekl Zdeněk Uhlíř a potvrdil, že ruský majitel nechce zaplatit lidem ani za leden. Zdroj: http://vary.idnes.cz/dalsi-slavna-porcelanka-v-karlovarskem-kraji-se-polozila-pz1-/vary-zpravy.asp?c=A110128_182200_vary-zpravy_sou
Proc si vzdycky nekdo mysli, ze muze rozhodovat co ma druhy delat se svym majetkem? Jestlize se trh zhroutil ma snad vyrobu dotovat?Píšu kde? (BTW nezhroutil se trh, zhroutila se obchodní politika odběratele/majitele.)
A proc stejnym zpusobem nehanite ony puvodni majiteleA proč to, co píšu, považujete za "hanění"? A původní majitelé určitě chybu udělali, když se z podnikatelů stali kapitalisty, neboli vyměnili živnost za kapitál, protože evidentně v podniku pracovali dál a měli zájem pokračovat, viz článek (např. hledat nové zákazníky... jenomže to by byli konkurenti pana majitele, takže smůla). Ale v kapitalismu nejde o živobytí.
trh se zhroutil, stačí se podívat do statistik. Proč asi uvalují různá země dovozní cla? Protože zachraňují domácí výrobce! A proč je zachrańují? Právě proto, že se zhroutil trhJiné porcelánky nepadají (asi neměli za hlavního odběratele svého majitele). Clo v Rusku zavedli tuším před rokem. A hlavně není jen Rusko. Proto mluvím o obchodní politice majitele. To je to tak záhadné? Velký zákazník koupí svého malého dodavatele a když už mu dodavatel není k ničemu, tak ho prostě položí (protože nemá zájem na spolupráci s jinými obchodníky, svou konkurencí, ani na jakémkoliv rozvoji).
Že mají smůlu, že tam tak dlouho byli a přesto se podnik položil.Nepoložil se podnik. Položil ho jeho majitel ("podnikatel"), protože o něj nemá zájem.
Ano, pokud je to tak, majitel neměl zájem pokračovat, zavřel továrnu a bohužel, má na to právo.Anebo smůla zaměstnanců byla, že toho majitele měli...
Tak to v životě chodí. Občas něco položíme.... neboli že podnikatelé prodali svoje živobytí, na kterém jim záleželo a na kterém záviseli, kapitalistovi, kterému na podniku jako takovém i na živobytí jeho zaměstnanců z principu nezáleží, a proto je mu jedno, jestli to či ono občas položí. Kapitalismus v praxi.
Anebo smůla zaměstnanců byla, že toho majitele měli...Jo, to je opravdu děsná smůla, když máš celá desetiletí práci... Chudáci.
Ruský vlastník byl i největším zákazníkem porcelánky, odebíral až 40 procent roční produkce. Loni v únoru však ruská vláda zvýšila clo na dovoz porcelánu z Česka. "Clo bylo 4,5krát vyšší než na výrobky z Číny. Ruský trh se zhroutil, odebíral čím dál méně. Navrhli jsme variantu výroby jen s 50 zaměstnanci, ale tu majitel nepřijal. Oznámil, že ve ztrátovém projektu nebude pokračovat,
majitel měl dále podnik vlastnit, nikoho nepropustit a ztrátovost podniku dotovavt z vlastní kapsy, protože je přeci kapitalista-podnikatelTo píšu kde? Píšu jasně, že kapitalista se zajímá o všechno kolem pouze do té doby, dokud mu to rozmnožuje jeho kapitál. Čili kapitalista se chová v kapitalistickém systém takto naprosto logicky a konsistentně. Jestli se chcete bavit o tom, co je špatně, tak se bavme o tom, jestli je dobře, když se z podnikatelů a živnostníků stávají kapitalisté, aneb kapitalistický způsob podnikání, a to nikoliv absolutně, ale pro životy lidí, které v takovém místě kapitalistického podnikání žijí.
Píšu jasně, že kapitalista se zajímá o všechno kolem pouze do té doby, dokud mu to rozmnožuje jeho kapitál. Čili kapitalista se chová v kapitalistickém systém takto naprosto logicky a konsistentně.Nesmysl, kapitalistum nemusi jit jenom o penize.
Jestli se chcete bavit o tom, co je špatně, tak se bavme o tom, jestli je dobře, když se z podnikatelů a živnostníků stávají kapitalisté, aneb kapitalistický způsob podnikání, a to nikoliv absolutně, ale pro životy lidí, které v takovém místě kapitalistického podnikání žijí.Kapitalisticky zpusob podnikani? Co je na nem spatne? A co presne ma byt nekapitalisticky zpusob podnikani?
Nesmysl, kapitalistum nemusi jit jenom o penize.Ne, kapitalistům jde o kapitál.
Kapitalisticky zpusob podnikani? Co je na nem spatne?Že v něm jde o kapitál. Špatně je to pro případ, že kolem toho podnikání žijou třeba lidi (nebo cokoliv). Ti mohou buď profitovat anebo taky chcípnout, podle toho, co je momentálně pro rozmnožení kapitálu výhodnější. Obojí je jen vedlejší efekt, nikoliv cíl. Takže špatně je, když se jim chcípnout nechce a náhodou by to bylo pro kapitál lepší (třeba protože sedí na území, kde je zužitkovatelné nerostné či bohatství apod.). Samozřejmě že tato "špatnost" je jen relativní, protože ten kdo z růstu kapitálu profituje, to vidí úplně jinak.
A co presne ma byt nekapitalisticky zpusob podnikani?To je podnikání, jehož cílem není rozmnožení kapitálu, ale něco jiného. Např. se uživit nebo seberealizace... Výsledek tohoto podnikání se totiž poměřuje něčím jiným, než je rozmnožování kapitálu.
To je podnikání, jehož cílem není rozmnožení kapitálu, ale něco jiného. Např. se uživit nebo seberealizace... Výsledek tohoto podnikání se totiž poměřuje něčím jiným, než je rozmnožování kapitálu.No jasně.
Ne, kapitalistům jde o kapitál.Kapitalistům nemusí jít JENOM o peníze. Já jsem kapitalista a zdaleka mi nejde jenom o peníze. Podle tvých komentářů vidím, že máš možná nějakou vlastní definici kapitalisty, než já nebo Google ("define capitalist" -> "a conservative advocate of capitalism"). Pokud kapitalistou myslíš člověka, který podniká a jde mu čistě jenom o rozmnožování peněz, tak žádného takového kapitalistu neznám. Ke zbytku tvého komentáře: podnikání nelze rozdělit na dvě různé skupiny, kde v jedné jde jenom o poníze a ve druhé nejde o peníze. Téměř vždy má podnikatel několik různých motivací. To, že se firmy snaží vydělat co nejvíce peněz má své plusy a mínusy. A v kapitalismu, který máme u nás, plusy převažují. Ten systém má pravicové prvky, ale i levicové, např. minimální mzda. Nedokážu si představit, že by nějaký výrazně levicovější (např. komunismus) nebo výrazně pravicovější systém byl pro lidi lepší.
Majitel znamená, že někdo má nějaký majetek a může s ním nakládat.Budeme-li důslední, tak to, že něco "máte", nemusí ještě znamenat, že to vlastníte (právem) a že s tím tedy můžete beze všeho nakládat. A o tom, jestli něco vlastníte, nerozhodujete vy, ale ti kolem vás, kteří to vaše vlastnictví buď uznávají anebo neuznávají, např. jeho uznání mohou podmínit určitým způsobem nakládání. To je mimochodem rozdíl mezi zákonem džungle a zákonem v lidské společnosti.
Udržovat neschopný podnik stojí víc, než založit nový.Natož když nikdo žádný nový zakládat nechce, protože podnikání není kapitalistovým cílem, ani nutným předpokladem k dosažení cíle.
Každý kapitalista má jiné cíle, jeden jen vydělávat peníze, druhý vyrábět boty a vydělávat peníze. Co je čím cílem, o tom nerozhoduje xkesh.Pokud je někdo kapitalista, tak jeho jediným cílem je rozmnožování kapitálu. Pokud není, tak tak kapitalistou není, i když si to myslí a všude to roztrubuje, protože si přestavuje, že se tím zařazuje mezi ty správné a schopné.
A takhle to nadefinoval kdo? Ty?Zkuste to líp. (A dávejte pozor na to, aby se vám nestalo, že ve své definici můžete používat namísto pojmu kapitalista pojem naprosto libovolný.)
Proc? Inu proto, ze kdyz se chci k necemu vyjadrovat, tak bych to mel znat.Znovu: proč by právě znalost Marxovy definice měla znamenat znalost pojmů kapitalista/kapitalismus? Na to bych rozhodně nespolíhal. Spíš naopak.
A blaboly ze stranickych skoleni jsou uz teprve na ***Na žádným stranickým školením jsem nikdy nebyl a ani nefandím ODS ani TOP09, tak nevím, co to meleš
Za totace byli daleko nejlepsimi znalci marxismu knezi.A co já s tím? Proč by mě měli nějaký kněží zajímat? Nepřijde mi, že by to mělo jakoukoli souvislost...
Další definice by byla možná jako člověk, který se živí sám (živnostník) a není závislý na zaměstnavateli.Jistě, anebo další definice by byla možná jako člověk, který jezdí drahým autem
Lidé, kteří kapitalismu fandí, bývají činorodí, pracují na sobě, vzdělávají se, aby něčeho dosáhli.Aneb ztotožňují kapitalismus s činorodostí, prací na sobě, vzděláním a dosahováním něčeho. Což při bližším a kritičtějším pohledu neobstojí a tito lidé pak dělají nevědomě reklamu a podporují něco, co je s činorodostí, prací na sobě i vzděláváním spojeno jen náhodou (případně reklamními slogany). Takové lidi si dovolím označit za naivky.
Lidé, kteří kapitalismu fandí, bývají činorodí, pracují na sobě, vzdělávají se, aby něčeho dosáhli.Je zvláštní, že cílem kapitalisty je vlastně nemuset pracovat, nemuset se vzdělávat, nemuset ničeho dosahovat, protože pracovat za něj má kapitál, neboli kapitalista je ten, za kterého pracuje něco jiného (někdo jiný). Ta činorodost a práce na sobě směřuje k tomuto cíli, to je to, čeho chce kapitalista dosáhnout. Kapitalistický systém je pak systém, v němž je to zařízeno tak, že ti, kteří kapitál nevlastní, pracují na ty, kteří kapitál vlastní a kteří díky tomu pracovat nemusejí.
Rádi si zajistí slušný příjem, aby mohli uskutečňovat své sny a plány.Jediným snem a plánem kapitalisty je rozmnožení kapitálu. Pokud se spokojí s tím, že se z práce jiných uživí (a jeho kapitál tím neroste), tak je prostě rentiér, a pokud k tomu musí ještě sám pracovat, tak je prostě živnostník (byť může mít třeba 1000 zaměstnanců). Pokud je kapitál pouze prostředkem k něčemu, tak těžko mluvit o kapitalismu (v tomto smyslu právě existoval kapitalismus vždycky a můžeme tento pojem zaměnit třeba s pojmem ekonomika). Kapitalismus je zvláštní právě v tom, že všechno ostatní se stává jen prostředkem pro rozmnožování kapitálu.
Lidé, kteří kapitalismu fandí, bývají činorodí, pracují na sobě, vzdělávají se, aby něčeho dosáhli.Lidé, kteří kapitalismu nefandí, bývají činorodí, pracují na sobě, vzdělávají se, aby něčeho dosáhli. Toto tvrzení je stejně pravdivé jako to vaše, tudíž naprosto informačně vyprázdněné. Spousta pracovitých, cílevědomých lidí kapitalismus nesnáší, ale to neznamená, že jsou to socky s nataženou rukou, jak si to mnozí pravicoví nadlidé představují.
Jsou i niné definice kapitalisty, jen xkesh si toho nevšiml.Těch vašich jsem si rozhodně všiml. Ale ty se nehodí vůbec k ničemu, protože postrádají to, v čem se takový kapitalista liší od nekapitalisty. To, co děláte vy a považujete za "kapitalismus", dělá úplně každý. Takže kdybyste použil všude ve svém povídání namísto "kapitalista" třeba "člověk", tak to vyjde úplně nastejno. Schválně si to zkuste.
Pokud ale je v ní nějaký státní podíl, mělo by se vyšetřit, zda tam není tunelování, zda nešla firma pod vodu úmyslně.Jako by se tunelovani tykalo pouze statnich podniku. K tunelovani dochazi i u plne soukromych podniku (snaha managementu osidit majitele, nebo snaha majitele osidit jine spolumajitele, minoritni akcionare, nebo treba pri krachu podniku jeho veritele). Prosetrit by se to melo kdykoliv, kdy je na to podezreni, bez ohledu na vlastnika daneho podniku.
Jako by se tunelovani tykalo pouze statnich podniku. K tunelovani dochazi i u plne soukromych podnikuAle fuj. Všichni přece víme, že soukromník coby majitel je ten nejlepší možný a zpravidla ještě čestný, pilný a i jinak svatý kapitalista. A hlavně mu do toho nemá co kdo kecat.
Všichni přece víme, že soukromník coby majitel je ten nejlepší možný a zpravidla ještě čestný, pilný a i jinak svatý kapitalista.Ta ironie už je od rána dost okoralá... všichni vědí, že to tak není.
A hlavně mu do toho nemá co kdo kecat.Dokud jedná podle zákona, tak opravdu ne.
Dokud jedná podle zákona, tak opravdu ne.Ono mnoho pripadu tunelovani bylo podle zakona (protoze tehdy platne zakony byly dost derave) a i pri poradnych zakonech je obtizne vyhodnotit, zda k tunelovani doslo.
Ale prostoru k takové činnosti je v soukromé firmě podstatně méně, než u polostátní ..Proc? Ja bych rekl spis naopak - statni podniky jsou vic na ocich.
obcas je nekdo potrestan.Kdy, kde, kdo?
Teď půjdou na pracák, budou s nima zacházaet často jako s odpadem, budou si číst že nezaměstnaní jsou vesměs líné socky, případně nebudou mít chvíli na nájem a přijde exekuce, octnou se na skluzavce z které někdy není návratu.
"Budou" ve vaší fantazii nebo se s nimi tak doopravdy zachází? Nebo je nějaký důvod, aby tak zacházeli zrovna s těmito lidmi?
Přijde exekuce - skluzavka atd. - co lidi dělaj, když se jim stane nějaká vysoká škoda na jejich majetku? Jestli nemaj ani floka pro případ nouze, tak je to s prominutím jejich blbost. Nikdo je nikdy nenutil se vysoce zadlužovat a až na vzácné výjimky k tomu není důvod.Aha, takže se mu toho opovržení nedostane od lidí, se kterými se setká, ale od nějakých novinářů, politiků a lidí na internetu.
Nezlobte se na mě, ale člověk, který si z toho něco budě dělat, spíš zaslouží vyšetřit nebo psychologa, protože si pravděpodobně bere osobně neosobní sdělení.
Heleďte, do takových situací (nemá ani na to, abych mohl spořit a neříkám že rychle a je rád, že má na běžné potřeby), se člověk nedostane ze dne na den. Nějakou dobu člověk může doufat, že se to zlepší, ale dlouhodobě se tomu musí přizpůsobit.
Pokud to nechá bejt, budou samozřejmě problémy.
A fakt se nemíním cítit provinile, že toto tvrdím.
Nicméně pokud hodně lidí s tím má problém, tak je tu někde něco špatně - ti lidi jsou svéprávní a zodpovědní za své jiné činy. Přesto stále vidím různé stížnosti a kritiku na systém, nikoli na ty lidi, kteří do tohodle spadli vlastní vinou.
Když budou týrat děti, tak nikdo nebude nejdříve zjišťovat, jestli náhodou za to nemůže špatný vliv médií, politiků nebo čehosi jiného, tak proč u hospodaření s penězi ano?
To mne docela zajima, nechci stat vyjidat za podporuto je uzasne, jak jsou lidi naockovani, ze byt na pracaku je neco spatneho. vis, ze cast socialniho pojisteni si platis prave pro tyto situace?
predpokladam, ze kdybych dostal podporu, tak mne muzou zaktivovat samiAFAIK, kdyz jim reknes, ze si hledas neco sam, tak ti daji pokoj a budou jeste radi
Protože pohled pracáku neznám, nebudu to dále rozebírat. Ale mohu si vypomoc pohledem školy na šíři nabídky školních kurzů. Je omezený rozpočet a kurzy by měli mít souvislost se zaměřením a umístěním školy (IMHO).
Takže než se někdo začne rozčilovat, že pracák nefunguje tak jak má, tak by si měl zjistit, co vůbec pracák nabízí a jak jsou uspokojovány potřeby nezaměstaných a kolik lidí by mělo zájem/potřebovalo ten kurz, kvůli kterýmu se dohadujeme.
Když na pracáku byla žena, tak se jí zeptali, jestli si spíš nesežene práci sama, protože řešej umístění lidí před důchodem, nezaměstnané rodiče apod a maj s tím hodně práce.
ÚP vůbec nezajímá, co ty chceš, na co mášCitujme z odkazovaného článku:
a protože pro mě nebyla žádná práce, našel jsem si na jaře v Berouně rekvalifikační program. Chtěl jsem se naučit programování.Sorry, ale ten člověk byl zřejmě, když to řeknu slušně, špatně informovaný.
(...)
Za měsíc jsem toho kursu nechal, protože ve třídě bylo 16 lidí, o programování to vůbec nebylo, probíraly se jen základy práce s počítačem.
Sorry, ale ten člověk byl zřejmě, když to řeknu slušně, špatně informovaný.To ano. Kdyby byl "dobře informovaný", pravděpodobně by na ten ÚP vůbec nemusel pro práci chodit a "rekvalifikovat" by se uměl sám. Jenže problém je v tom, že "špatně informovaných" je drtivá většina, holt nejsou všichni chytří jako já
Ale to ještě neznamená, že se jim nemá pomoci.Souhlasím, nesnažil jsem se naznačit opak...
ten, jehoz jmeno se nevyslovuje
Ale i tak to bude kapitalistická společnost. To jest taková, která dovolí svobodné podnikání a seberealizaci schopných jedinců (a zároveň jejich využití pro celou společnost).Každá z těch vět popisuje úplně jiné věci. I když zde se dostáváme zas k definici kapitalismu; je to podobné jako s definicí levo-pravé dichotomie. Každý člověk ji má totiž úplně jinou. Kdybych si definoval kapitalismus tak, jak jej popisuje ta druhá věta (která ovšem sama o sobě zahrnuje poněkud vágní pojmy jako svobodné podnikání a seberealizace schopných), tak bych byl asi taky kapitalista
Třeba po konci téhle epochy bude důležitý zase ten kdo umí vypěstovat obilí, upéct chleba a ušít boty?To se klidně může stát.
Co se týká zlepšení pracovních podmínek. Nedávno jsem na tohle téma četl osobní reportáž (reflex, geo, ? - netuším). Neznám už přesně znění, ale dojem byl takový, že takle nějak kdysi vypadaly pracovní lágry. Jo a jednalo se o oficiální exkurzi pro novináře se svolením vlády aby ukázali, že zaměstnanci pracují v dobrých podmínkách.Ovsem srovnani, o ktere jde me, je srovnani Ciny s ostatnimi rozvojovymi zememi, nikoli se Zapadem. Protoze pokud na tom zacina byt Cina lepe, pak je to zkratka protipriklad Smolikove teorii, ze se o zlepsovani pracovnich podminek zasadil Zapad.
Skončí podnik a lidé přijdou o práci. Dítě vážně onemocní v současnosti neléčitelnou chorobou. Manželka přijde o život při dopravní nehodě, kterou nezpůsobila. Přijdu o většinu svého majetku nevhodnou investicí. Nezdědil/nenabyl jsem dostatečné manuální/duševní schopnosti, o které je ve společnosti zájem a živořím. Vystudoval jsem neatraktivní obor, ale jsem příliš líný, starý, neschopný se rekvalifikovat apod.
Někdo místo přijetí reality života hledá nějakou entitu (maminku, tatínka, stát), která je spasí a pofouká bebíčka a alespoň na čas z nich sejme všechny obtíže. Také počítá s nějakým nevyčerpatelným zdrojem hodnot (peněz), ze kterého se všichni podělí a budou se mít konečně dobře. A to až na věky věků …
Pokud překročí počet sociálně nezajištěných lidí určitou hranici, tak to samozřejmě je problém a je už jedno, jestli je to osobní selhání jednotlivců nebo stav nastal převážně vnějšími vlivy (přílišná koncentrace majetku a moci, globální hosp. recese). Pak dojde opět k masivním nespravedlnostem (místo důchodů potravinové lístky, násilné přerozdělování majetku, omezená vymahatelnost práva apod.).
Mimochodem člověku je vlastní rychle se přizpůsobovat lepším podmínkám a velmi obtížně horším, i když ty byly ještě včera těmi lepšími. Zapomínat historii a znovu si ji tak muset opakovat. Málokdo si ale uvědomuje v jak relativně šťastném období (časově i geograficky) tady v ČR žijeme. I přes výše uvedené "problémy", korupcí prohnilý státní aparát. Všechny ty fňukny bych tak akorát nakopal do pr*ele
pravicove orientovani lide berou nerovnost zkratka jako fakt zivota, s kterym se neda nic delat.Pravicově orientovaní lidé (kteří nejsou zblblí) s tou nerovností především nic dělat nechtějí, protože jsou na té mocnější straně. Odtud také důraz na osobní svobodu, protože ty mocnější samozřejmě omezuje, zatímco pro ty méně mocné je jisté omezení osobní svobody za účelem zajištění (v podstatě ta spolupráce) existenční podmínka. Zajímaví sociálně psychologický úkaz jsou "pravicově orientovaní" lidé na té méně mocnější straně. Tihle lidé jsou totiž ochotni rvát se za větší svobodu těch mocnější a v jejím jménu dokonce nechat omezovat tu svoji. Takový jistý druh "cargo-kultu".
pravicove orientovani lide berou nerovnost zkratka jako fakt zivota, s kterym se neda nic delat. Z pohledu levicove orientovanych to naopak neni pravda.Vždyť jsi sám přiznal, že se skutečné mocenské rovnosti nedá dosáhnout a že se dá mocenská nerovnost pouze zmírnit. Jeden by skoro řekl, že to tedy i ty bereš jako fakt života...
Ona totiž logika je nástrojem pro formální usuzování, ne pro mezilidskou komunikaci.Hm, to jo. Otázka je, o co nám jde. Jestli mezilidsky komunikovat, nebo formálně usuzovat (nebo oboje)
Ale dost pravicaku odmita kolektivni formu vlastnictvi, a ta vznika jedine spolupraci. Proto je v tom spor.Takže ne všichni? BTW - a co třeba akciovky?
Vetsina lidi ma zakodovane chovani, ktere muze byt i nesobeckeNapříklad? /Rodičkovský pud vynechejte.../
Odpovim soucasne i ostatnim odkazem.Nechápu, co tím chceš říct. V té hře není kus nesobeckosti...
... ta logicky zcela konzistentni muze byt jen ta zcela sobecka.Pořád nechápu proč. Co je tak nekonzistentního na názoru, že míra starání se o sebe sama a míra spolupráce jsou alespoň částečně nezávislé veličiny, který je třeba nastavovat dle konkrétní situace? Co je na tom sobeckého?
Levicak si vymuze na vlade, kterou plati z dani, aby s tim neco udelala
Jenže vláda s tím ve skutečnosti nic neudělá. Pouze se bude tvářit, že něco dělá. Zřídí komisi nebo rovnou celý úřad, kde zaměstná spoustu lidí, kteří budou vykazovat činnost. Na papíře to bude vypadat skvěle a spousta lidí se na tom přiživí, ale původní problém zůstane beze změny.
A právě pravicově založení lidé říkají - pojistěte se, šetřete na horší časy, předvídejte předvídatelné.To mícháte konzervativní přístup s pravicovým. Ano, pravice je často konzervativní, protože mají co konzervovat.
Právě pravice, která se nechce moc spoléhat na pomoc státu, problémy řeší předem.Skutečně nevím, kde se vzala ta pověra, že pravici je státní moc nepohodlná. Pokud je totiž ta moc pravicová, tzn. že si ta bohatší vrstva přizpůsobí státní aparát ke svému prospěchu, je naopak stát šikovným nástrojem prosazování vlastní politiky. Pravici je nepohodlný pouze demokratický stát, v němž se musí o moc dělit i se sockami, které mají úplně jiné zájmy než zachování mocenského statu quo a nejlépe ještě rozmnožování moci a bohatství už bohatých, totiž stát, v němž tak docela neplatí, že si lze moc za peníze koupit. A ona ideologie 20. století, že všechno lidsky dobré = pravice a levice = všechno lidsky špatné, je kapitolou sama pro sebe. Každopádně se uchytila a považuji ji za podobně mistrný kousek ideologické mašinérie jako pojmenování bolševických režimů coby levicových.
No, takže sis společnost rozdělil na bohaté pravičáky - pragmatické svině, chudé pravičáky - vymaštěné zblblíky a chudé levičáky - ty dobré, kteří trpí pod těmi sviněmi nahoře.Ještě vám chybí bohatí levičáci - podle situace pragmatické svině nebo vymaštění zblblíci. A napravil bych podstatný omyl: ti chudí levičáci nemusí být nijak dobří... ono to není o dobrotě nebo špatnosti, ale o konsistenci vlastního chování (názorů) s vlastní životní realitou.
Je to proste druh mysleni, ktery ignoruje fakt, ze muzeme resit problemy jeste predtim, nez nastanou.V pohádkovém světě můžeme.
Vlada muze resit nedostatek treba ucitelu nebo lekaru jeste drive, nez trh.Jo? Proč teda státní lékaři vyhrožují exodem (kterej si mimochodem představujou jak Hurvínek válku) a soukromí lékaři nemají žádnej problém?
Takze ano, muzete resit problemy driv, nez nastanou. To je cela pointa; cekani na trh je fatalismus.Důvod nesmyslnosti této diskuse je, že chybí kvantifikátory. Nevím, jestli je neuvádíš záměrně nebo jen tak mimochodem... každopádně: Nesouhlasím, že vláda může řešit všechny problémy (ať už předem, nebo později). Souhlasím ale, že existují problémy, které vláda může řešit (i předem).
No tos asi nemyslel absolutne, i stat musi napriklad resit dopredu demografickej vyvoj a nemuze cekat, az budou najednou vsichni treba v duchodu, nebo najednou nebudou skoly ci jich bude moc. Jen tak narychlo mne napadly oblasti.
V reálném světě tohle stát neřeší, protože volební období je čtyřleté. Politik se chce především udržet v křesle a vyhrát další volby. A potom ještě jedny volby. Problémy, které se projeví za dvacet let, řešit nebude, tím spíš, pokud by mu řešení přineslo porážku ve volbách.
V Cechach je ovsem planovani sproste slovo, a proto to tu vypada, jak to vypada.
Plánování nemusí být na škodu, ale jak vysvětlíte, že se v Německu a Rakousku nedostávají lékaři? Že by tam také bylo plánování sprosté slovo?
to je urcity fatalismus, ktery je (jak se mi zda) pravici vlastni.Což je ovšem vlastní hlavně pravicovým sockám (pravicové chudině). Jediní konsistentní pravičáci jsou totiž ti "za vodou" a jimi podporovaná pravicová politika má jediný účel: tento stav rozdělení bohatství a moci pokud ne zvyšovat v jejich prospěch, tak alespoň udržovat (odtud pak spojení pravice a konzervativismu). Pravičáci balancující na hraně existenčního minima (i všichni ti, co si vydělávají na živobytí prací) jsou v podstatě k smíchu. Z toho taky vyplývá ten jejich fatalismus a utopická víra v mesiášský věk "svobodného trhu ideálních lidí", v němž se v podstatě neliší od víry komunistické. Neliší se ani v tom, že tento ideál nikdy nenastane, ani příliš v tom, že když se ve jménu tohoto ideálu kácí les, tak lítaj holt třísky a to se nedá nic dělat.
Když pominu překonaný pohled na politiku nebo politické uspořádání (pravice vs levice), tak těm, co chtěj slabší roli státu v sociální a/nebo ekonomické oblasti, jde většinou o to, aby i to málo, co získali, jim také zůstalo a ne že ve jménu čehosi imaginárního (např. sociální rovnost), se jim i to sebere.
A jinak ve fungující ekonomice je většina obyvatel ve střední třídě a ne dle vaší optiky velmi bohatí vs hranice životního minima.
BTW, plánovaná ekonomika se stále neosvědčuje, liberální ekonomika je podle vás špatná - jaký je tedy vysněný cíl?
Když pominu překonaný pohled na politiku nebo politické uspořádání (pravice vs levice),Prekonany pohled to neni a nikdy nebude, protoze je zalozen na vnimani mocenske nerovnosti, a ta nejaka je vzdy, pokud ji uz nejak definujeme. Samozrejme, jak uz jsem psal, nekteri pravicove orientovani lide se mocenskou nerovnosti nezabyvaji, a proto jim to prijde prekonane, ale je to jen subjektivni pohled. A z toho vychazi, ze pokladate spatnou otazku. Oboji muze fungovat dobre v situaci mocenske rovnosti a fungovat spatne v situaci mocenske nerovnosti. Navic je tu jeste otazka centralizace, ktera je ortogonalni jak s vasim delenim na planovani a liberalismus, tak i s rozdelenim moci.
vyjděme třeba z wikipedie http://cs.wikipedia.org/wiki/Konzervatismus
Jde o to, že konzervatismus vyznává hodnoty jak z vaší levice, tak i pravice. Takže proč si tedy myslíte, že je pouze levice a pravice?
Je tedy můj názor o přežitku dělení pouze na levici/pravici stále subjektivní?
Centralizovaná je snad v rozporu s mocenskou rovností už v principu (nebo jinak - jak vypadá celoplošné centrum?)
To je na vás, jaký v tom máte smysl.
Tiskni
Sdílej: