Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Včera jsme měli nepříjemnou zkušenost na dálnici D11. Tuším, že by se mohlo najít víc lidí, kterým se stalo to samé.
Jedeme v levém pruhu a než stihneme cokoliv udělat řítí se přímo na nás ledová stěna všeho co nabrala radlice silničářů v protisměru. Řidič se naštestí nevylekal a jel dál, takže mimo škod na autě (zničená část předního nárazníku a světlomet) se naštěstí nic nestalo. Takže dálnice se, v místech kde je prostor uprostřed mezi svodidly zúžený, čistí tak, že se bordel hází na auta v nejrychlejším pruhu v protisměru. Navíc vozidlo silničářů je vidět až na poslední chvíli, protože na středu dálnice jsou vysázeny keře.
Zajímalo by mě jak by se měl člověk v této situaci nejlépe zachovat? Stalo se někomu něco podobného a jak to řešil?
Tiskni
Sdílej:
(pluh v protisměru na dálnici asi nezastavil, abyste si pokecaliOn jel v levém pruhu ... takže žádný protisměr nemohl být jinak by ho nabral na vidle, no spíše jely ty dva pluhy vedle sebe jak to dělají a čistí celou šířku vozovky. No v zimě jezdím v levém jen když musí předjíždět nějakého kamiona apod. No u nás stejně byl lépe prohrnutý ten pravý. Ale zase když si vezmukinetickou energii tak to musel být masakr, ale zase nechápu jak ? pluhy mají radlice ohnuté doprava, aby ten sníh šel ke krajnici , takže by se na levo vůbec neměl dostat.)
On jel v levém pruhu ... takže žádný protisměr nemohl být jinak by ho nabral na vidle,ehm, dej si kurz češtiny ...
Proto to nechápu :
Ne levou stranu se dostane pouze zlomková část sněhu.
Zajímalo by mě jak by se měl člověk v této situaci nejlépe zachovat?Jezdit v pravém jízdním pruhu. Případně zpomalit.
<joke>
Jedu jako curak asi kilo po dalnici v nejrychlejsim pruhu, ostatni jsou prazdny, ale co ... kdyz uz jsem tam... Na metr neni videt, znezi jako svina, na silnici lezi 5 cm blaticka ze snehu, semtam je to ujety. A proti me najednou ledova stena ...
Tuším něco mezi 90 - 120km/h. Bylo to asi kolem 14h, viditelnost byla dobrá a silnice celkem čistá. Sice jsem neřídil, ale i tak ze zvyku koukám co se děje okolo a zaregistroval jsem to ve chvíli kdy už nešlo nic udělat. Přeci jen přes ty keře není moc vidět co se děje v protisměru s dostatečným předstihem a než člověku docvakne co to před ním padá na silnici má to na skle. Když se k tomu připočte rychlost silničáře, je to docela fofr a ona ta stěna není vidět z až tak velkým předstihem.
Příště si toho možná všimnu dřív, ale tohle bylo poprvé a já to vůbec nečekal.
No, tak já bych to viděl na nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.cože? jak souvisí to, jestli mi někdo hodí na kapotu půltuny sraček, se stavem vozovky?
§ 12 Jízda v jízdních pruzích (1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.Tzn. navzdory v ČR běžné praxi, správně jezdíme v pravém jízdním pruhu. Ne v levém, ne v prostředním, ale v pravém. A také:
§ 18 Rychlost jízdy (1) Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.Opravdu je to nesrozumitelné? A zrovna tato ustanovení mi přijdou celkem bezrozporně smysluplná.
Ale houbeles. Na to, jak se máte chovat na Václaváku není žádný extra předpis, jejž byste měl dodržovat v zájmu vlastní bezpečnosti, bezpečnosti druhých a plynulosti provozu.ale já nemluvím o samotné existenci takového předpisu, nýbrž o způsobu posuzování jeho ustanovení
Shodou okolností, pro chování na silnici takový předpis je (Zk. 361/2000 Sb. v aktuálním znění) a mj. praví:dovoluju si citovat z citovaného: "V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže ..." takže tu vytváříš naprosto umělý problém - nikde v blogu ni v diskusi nevidím nic, co by vylučovalo využití tohoto ustanovení, tak tu o tomto paragrafu laskavě přestaň blekotat (ano, jeho neustálé porušování mě taky pěkně sere, zejména jestliže si zdejší řidiči myslí, že k odbočování, resp. rozdělení pruhů na Lipůvku je nutné "v tom správném" pruhu jet už 4 km předtím od Brna, a nechce-li se člověk za nimi vléct 90-100, musí sám porušit předpisy a podjíždět)§ 12 Jízda v jízdních pruzích (1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.Tzn. navzdory v ČR běžné praxi, správně jezdíme v pravém jízdním pruhu. Ne v levém, ne v prostředním, ale v pravém.
A také:a opravdu je tak nesrozumitelné to, co se píše výše, tedy "silnice celkem čistá" = dopravně technický stav dostatečně dobrý pro rychlost 90-120 km/h, a "viditelnost byla dobrá" = povětrnostní podmínky byly dostatečně dobré pro rychlost 90-120 km/h a jako bonus: "... jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.", ano, "viditelnost byla dobrá" = měl rozhled na vzdálenost, na kterou by stihl zastavit, nicméně toto ustanovení nepočítá s tím, že se průser blíží k němu a ne jenom on k průseru, mluví se tam pouze o zastavení, a ne couvání takovou rychlostí, aby zvládl ustupovat před tím, co jede proti němu§ 18 Rychlost jízdy (1) Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.Opravdu je to nesrozumitelné?
dovoluju si citovat z citovaného: "V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže ..."I Vy žertéři. Uvedete jenom polovinu té citace. Vzhledem k délce Vašeho ostatního textu nepředpokládám, že proto, abyste šetřil místem. Jsou tam přesně uvedené případy, kdy povinnost jezdit vpravo neplatí. Máte pravdu, že původní přispěvatel nikde nezmiňuje, že některou z těchto podmínek splňoval. Soudě podle toho, co kolem sebe vidím, znalost předpisů vztahujících se na provoz motorových vozidel je menšinová (a nebo to znají, ale dělají si z toho tolik, jako pan president z celého právního pořádku). Cituji: "Jedeme v levém pruhu." Samozřejmě, že může jít o problém s vyjadřováním, že není řečeno "předjíždíme v levém pruhu," ale myslím, že mé podezření na nedodržení ustanovení zákona je na místě (a tedy i předpoklad, že kdyby býval byl pravidla respektoval, "sračky" by šplouchly na prázdný jízdní pruh... ergo kladívko, řidič si za to může sám a těžko může chtít na někom uplatňovat náhradu škody z vlastního zavinění). Ale protože jsem nechtěl odsoudit bez procesu jenom na základě extrapolace osobního pozorování, psal jsem přispěvateli a znovu opakuji: "obraťte se na pojišťovna a ta už Vám poradí, vč. toho, zda-li byl v právu nebo je to jeho vlastní chyba (a podle toho to zaplatí sama nebo zaplatí a bude vymáhat na viníkovi (resp. jeho pojišťovně a za jeho malusy)."
dostatečně dobrý pro rychlost 90-120 km/hTo, že jel 90-120km/h (což je docela rozptyl), ani zhruba neznamená, že jel přiměřeně a podmínky tomu odpovídali. Kdy jste naposledy viděl magora v Audi Q7 (tedy k extrémním případům, a nevím čím to je, jiná auta mohou bát silnější, větší, dražší, ale v tomhle obvykle potkám piloty, že nestačím palicí kroutit... ale ony to fyzikální zákony časem pročistí ;) za hustého sněžení? A pokud lítala "ledová stěna", tak to asi letní pohoda, sucho a sluníčko, fakt nebyla. Ale je to putna "§ 12" nebo "§ 18". Jedno z toho stačí, aby to bylo vlastní zavinění. A *pokud* by tomu tak bylo, pak mi přijde nanejvýš nefér zkoušet hledat, jak z někoho něco dostat (kromě vlastní pojistky, pokud se náklady na opravu/zvýšení pojistného vyplatí). PS. můžete používat i slovní zásobu jako dlaždič a vystupovat se samozřejmou familiárností předsedy JZD, ale opravdu to nedodává Vašim argumentům na váze. V lepším případě nula.