Byla vydána beta verze Ubuntu 25.04 s kódovým názvem Plucky Puffin. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.04 mělo vyjít 17. dubna 2025.
Textový editor Neovim byl vydán ve verzi 0.11 (𝕏). Přehled novinek v příspěvku na blogu a poznámkách k vydání.
Živé ISO obrazy Debianu Bookworm jsou 100 % reprodukovatelné.
Boudhayan "bbhtt" Bhattcharya v článku Uzavření kapitoly o OpenH264 vysvětluje, proč bylo OpenH264 odstraněno z Freedesktop SDK.
Představeny byly nové verze AI modelů: DeepSeek V3-0324, Google Gemini 2.5 a OpenAI 4o Image Generation.
XZ Utils (Wikipedie) byly vydány ve verzi 5.8.0. Jedná se o první větší vydání od backdooru v XZ v loňském roce.
Byla vydána nová verze 0.40.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 2.20 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl vydán ve verzi 1.3.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Vypíchnut je interaktivní HTML BOM (Bill of Materials) a počáteční podpora Rustu. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.
Minulý měsíc Hector "marcan" Martin skončil jako upstream vývojář linuxového jádra i jako vedoucí projektu Asahi Linux. Vývoj Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon, ale pokračuje dál. Byl publikován březnový přehled dění a novinek z vývoje. Vývojáře lze podpořit na Open Collective.
Tiskni
Sdílej:
V zaměstnání jsme měli dobrovolnou volbu, z asi 90 kompů/zaměstanců 2 volili/užívali trackball a asi 9 pen/grafický-tablet Wacom. Já jsem si pořídil i domů pen-tablet Wacom a jsem spokojený více jak 15 let. V mé činnosti grafiky tvoří malé procent. Doma upravuji občas rodinné fotografie.
Section "InputClass"
Identifier "Logitech MX Ergo"
MatchProduct "MX Ergo"
Driver "evdev"
Option "AccelerationProfile" "2"
Option "AccelerationNumerator" "25"
Option "AccelerationDenominator" "10"
Option "ConstantDeceleration" "1.5"
EndSection
Dělám cca jednou měsíčně tričk- eeh, suchým hadříkem.Jen tohle bych rozporoval, mně se ta kulička začíná citelně zadrhávat už tak po týdnu. Buď mám extra špinavé prsty, nebo jsem na to výrazně citlivější.
už několik let je normální mít znamení šelmy na pravé ruceFakt by se mi líbilo, kdyby lidi přestali onanovat na tím co je a není normální a prostě používali to co jim funguje. evdev mi funguje, s libinput jsem měl řadu problémů. Všechny si je přesně nepamatuju, ale dělal zbytečně moc předpokladů, např. že běží udev. Jinak měnit ty parametry bez restartu jde u obou driverů, např. přes
xinput list-props/set-prop
. Něco jde taky nastavit přes xset m
. Přišlo mi to docela obskurní, nějaká (částečně zastaralá?) dokumentace je na https://www.x.org/wiki/Development/Documentation/PointerAcceleration/, ale musel jsem trochu experimentovat.
To záleží v podstatě jenom na akcelerační křivce, aspoň s koulí ne úplně prťavou.
Běžně používám třeba starý expert (asi 400 cpi, u toho staršího ani to ne) v kombinací se zdí monitorů zhruba ekvivalentní 5k. Jediná celkem běžná činnost, na kterou by to už moc nestačilo, jsou nějaké hodně rychlé hry.
Specifikace senzoru MX Ergo jsou nesmyslné, navíc se tam totiž provádí nějaká chytristika, kdy to rozlišení může být i větší, ta elektronika to zvládne. Nechce se mi ho teď vytahovat z krabice, ale M575 (levnější model) jde přes Solaar nastavit na fixních aspoň 800 cpi, ne-li víc, což už začíná být divočina bez softwarového omezení citlivosti.
source: ur ass
Teda stupidní clickbait.
Mezitím, tenhle týpek hraje mj. Battlefield. Na fórech jsou tucty dalších. Tucty! A občas si stěžují, že jsou nařčeni nebo dostávají banány za perfect 360 no scope, že prý je to „podvádění“.
Co se týče prstových trackballů, tak např. lidi za GameBallem dělají nějaká herní videa. Viděl jsem taky dlouhodobou recenzi od profíka, kde srovnával několik různých modelů, ale teď nemůžu najít odkaz.
Sice FPS nehraju vůbec (konkrétně CS naposledy, když byl Source novinka), ale třeba poměrně nedávno u aRPG jsem úplně zapomněl, že jsem nevytáhl myš.
Za prvé, odkazované video je nesmyslná bulvární clickbait sračka, jak je zřejmé z úvodu po prvních cca 30 sekundách.
Za druhé, ve zdejším civilizačním okruhu se už nějaký ten pátek očekává schopnost abstraktního myšlení. Že CS osobně nehraju už od nižšího gymplu, neznamená, že nic nevím o herním designu, e-sportech nebo human-computer interaction. Ono těch základních možností ovládání v poměrně úzkém žánrovém segmentu zase tolik není.
Za třetí, když se obloukem vrátím k tomu blbému videu, ono je to především o zvyku, když se odstíní vysloveně obskurní varianty (např. spolužák hrál COD na touchpadu a měl u toho ručník na sušení ruky prakticky co minutu) nebo kdysi probíhaly vážně míněné diskuze, zda nehrát jenom s (tehdejší) myší bez klávesnice. Naučit se netriviální novou motorickou dovednost trochu na úrovni trvá nejmíň stovky hodin. Je zajímavé, jak se z určitého přístupu ale stává společenská norma. Např. přístupy k ovládání Quake a CS se vyvinuly diametrálně odlišně a bylo by zajímavé zjistit, jestli je to skutečně důsledek jiného tempa a mechanismů samotných her, nebo převážně věc kultury v té které komunitě.
To je dobrá otázka. Odpověď je dvojí, jednak, jak jsem psal v tom odkazovaném pár let starém vlákně, trackballů je víc různých typů a i mezi konkrétními modely jsou velké rozdíly.
Nicméně zrovna palcové trackbally někteří lidé spojují s De Quervainovým syndromem, ačkoliv mnohem horší je všudypřítomné šmatlání palci po šmatlaplackách.
Naučit se netriviální novou motorickou dovednost trochu na úrovni trvá nejmíň stovky hodin.Najdi si zenu a porid si poradne auto kolibaci.
Mezitím, tenhle týpek hraje mj. Battlefield.Není to dobrý. Všimni si, že když se chce rychle otáčet do leva nebo do prava, tak musí mockrát zvednout a položit palec na kuličku. Nejen že to trvá déle, ale také to vytváří sekané pohyby, takže když stříliš do pohyblivého cíle, tak nedokážeš kurzor posunovat plynule s pohybujícím se cílem, tak jako u myši. Na pomalejší a méně přesné hry by to mělo být v pohodě (podobně jako herní ovladač xboxu nebo playstationu), ale CSko u kterého rozhodují milisekundy to nemůže myši konkurovat.
musí mockrát zvednout a položit palec na kuličku
Nemusí. Záleží na akcelerační křivce a trackballu samotném; jedno z omezení starších/levných kancelářských modelů jsou horší ložiska (pro srovnání) a často senzor, který moc rychlé pohyby nestíhá. Tenhle týpek si to takhle vybral, asi ze zvyku (dřív měl starší model). Třeba tudlenc je jiný týpek s L-Trac v COD (jak to drží, je trochu divné, ale tak možností je spousta).
BTW všimni si, jak profíci v CS často mávají ploutví (s myší) přes půl metru.
Záleží na akcelerační křivceAkceleraci lze nastavit i u myši. Osobně to považuji za zhoršující přesnost. I přepínání DPI, třeba bočním tlačítkem, lze u myši používat, ale zmáčknutí tlačítka navíc také znamená drahocené milisekundy navíc.
BTW všimni si, jak profíci v CS často mávají ploutví (s myší) přes půl metru.Nevím jestli půl metru, ale jeden delší pohyb myší mi přijde rychlejší, než dva krátké přerušené nadzvednutím prstů na trackballu. Trackball je v podstatě něco podobného jako myš s malou podložkou pod myš. Na okrajích podložky bys musel myš nadzvednout přesunout k druhému okraji. Trackball jsem zkusil kdysi dávno, takže mluvím spíše teoreticky, ale příliš mi nedává smysl vyměňovat myš za trackball. Když už nějakou změnu, tak jsem uvažoval o vertikální myši.
Ono by šlo vést kritiku fundamentálních vlastností, jako např. že na trackballu dělají prsty všechno a paže prakticky nic, takže třeba „táhni a pusť“ může být podle směru táhnutí (a typu zařízení) divné a divnější než u myši.
Ale toho se nikdo nechytil. No a ten zbytek je především věc zvyku (tréninku) a provedení konkrétního hardwaru (které se velmi různí).
Jenom o rychlost fakt zdaleka nejde (natož milisekundy). Ostatně, viz hudebníky.
Jenom o rychlost fakt zdaleka nejde (natož milisekundy).V CS o to jde. Videa profíků ukazují, že opoždění o milisekundy a nepřesnost o pixely se trestá smrtí
Určující je reakční doba jedince Homo sapiens sapiens, meta a cvik. Pokud jsou hráči na současných turnajích lepší než před 20 lety, je to především tréninkovým režimem, nikoliv periferiemi s o fous lepšími parametry, přestože se prodejci hardwaru snaží tvrdit opak.
Do toho spadají samozřejmě i trackbally – ostatně tradiční typ ovladače na klasických arkádách, některých simulátorech atd.
Určující je reakční doba jedince Homo sapiens sapiens, meta a cvik.To samozřejmě, ale v okamžiku kdy je reakční doba hráčů srovnatelná, tak hrají roli drobnosti. Tohle jsou časy nejlepších sprinterů z olympiády 2009:
1. Usain Bolt Lane 9.58 seconds 2. Tyson Gay Lane 9.71 seconds 3. Asafa Powell Lane 9.84 seconds 4. Daniel Bailey Lane 9.93 seconds 5. Richard Thompson Lane 9.93 seconds 6. Dwain Chambers Lane 10.00 seconds 7. Marc Burns Lane 10.00 seconds 8. Darvis Patton Lane 10.34 secondsRozdíly jsou v řádu desetin až setin sekund a to se jedná o běh na 100m. Proto se dá očekávat, že rozdíl v řádu setinsekund až milisekund při pohyb kurzoru (trasa pár centimetrů) znamená důležitou výhodu oproti soupeři.
To je hodně velký úskok stranou – sprint není ani týmová aktivitaNení to úskok stranou. Jen se ti snažím na nějakých praktických příkladech ukázat jaké časové rozdíly dělí vítěze od poražených.
to jsem opomenul síťovou latenciPředpokládám, že na šampionátech CSka mají jednotlivé týmy stejnou latenci.
Výrobci bot/periferií budou muset přesvědčit ty nejlepší sprintery/hráče, aby jejich výrobky používali.
Prachy. Říká se tomu sponzorství, [e-]atlet je nosič pro reklamu.
Pokud výrobci trackballů zatím nepřesvědčili nejlepší hráče FPS, aby vyměnili myš za trackball, tak je to důkazem, že trackball na hraní FPS lepší není.
To není důkaz vůbec ničeho, protože path dependency. Máš to přesně naopak: hráči si kolem toho roku 2000 zvykli na vybrané levné kancelářské myši (MS WMO/IMO/IME, Logitech Mini Optical atd.) a o cca dekádu později většina herních značek začala lepit svůj branding na OEM kopie těch kancelářských myší. Takovou myš jde (oproti trackballu) vyrobit s výrazně menšími náklady, ergo vyšší marží. Nevím jak teď, ale ještě před několika lety měl vlastní skutečné R&D prakticky jenom Logitech a trochu Razer. Přitom týmy běžně přecházely mezi sponzory podle finanční situace.
[e-]atlet je nosič pro reklamuNa Usainových tretrách reklamy moc nevidím.
Takovou myš jde (oproti trackballu) vyrobit s výrazně menšími nákladyNezdá se mi, že cena trackballů je oproti herním myším výrazně jiná. I kdyby byla vyšší, tak když jsou si dnešní hráči ochotni připlatit za RAMky z LEDkama, tak by si klidně připlatili i za trackball.
Nevím jak teď, ale ještě před několika lety měl vlastní skutečné R&D prakticky jenom Logitech a trochu Razer.Tak můžeme pár let počkat až dozraje nová generace a uvidíme jestli se Logitechu a Razeru podaří přesvědčit hráče FPS her, aby začali používat trackball.
Na Usainových tretrách reklamy moc nevidím.
Ten pruh je symbol Pumy a ty boty se prodávaly (pokud koukám správně, tak „Puma Bolt EvoSpeed Legacy Forever Fastest Spike“). Obchod s botama je mimochodem celkem masakr.
Už vidíš?
Na internetu jsou databáze HW, které hráči používají, tak se klidně mrkni a všimneš si, že členové jednoho týmu mají různé značky myší. Není to tak, že sponzor hráčům vnutí myš proti jejich vůli.
Záleží na kontraktu, někdy má zvlášť sponzora konkrétní hráč, typicky pokud i streamuje, někdy se domluví, když je na něco zvyklý a ekvivalent není k dispozici. Každopádně např. podle tohoto byly cca 3/4 příjmů organizací od sponzorů a z reklamy. To je problém, viz níže…
Nezdá se mi, že cena trackballů je oproti herním myším výrazně jiná.
Tak nezdá, už zase. Explicitně jsem psal o OEM trzích. No a koule a ložiska jsou na výrobu (a kontrolu kvality) náročnější, dělají se pro tohle použití ve výrazně menších objemech,… Takže spotřební trackball stojí klidně dvakrát tolik, co ekvivalentní myš (např. MX Ergo začínal na 99 USD navzdory mnoha součástkám shodným s myšmi z řady prodávané kolem 40 USD, analogicky třeba u Elecomu EX-G za poloviční cenu).
Tak můžeme pár let počkat až dozraje nová generace a uvidíme jestli se Logitechu a Razeru podaří přesvědčit hráče FPS her, aby začali používat trackball.
Nemají k tomu důvod, viz výrobu a marže výše.
Sice něco jako GameBall by Logitech udělat mohl, ale na druhou stranu vzpomeňme třeba, jak Apple před cca 30 lety prodával ergonomickou klávesnici, ovšem přestal, protože to byla špatná reklama pro jejich základní, „neergonomický“ model (a matně si vzpomínám, že v tom figurovala i nějaká žaloba).
Což mě přivádí k jinému „hernímu“ příslušenství. Čert vem trackbally. Tzv. herní židle jsou naprostá sračka a mučící nástroje, skládané z no-name čínských dílů iirc pro autosedadla. Kdyby šlo o nějakou kvalitu, tak se toho nikdo nedotkne ani pohrabáčem; se zavedeným certifikovaným ergonomickým nábytkem typu Herman Miller, Steelcase,… to nesnese srovnání. (A nutno podotknout, že zrovna Herman Miller už konečně má partnerství s Logitech Gaming.)
Ten pruh je symbol PumyVím, že jsou to Pumy. Ty jsi to ale napsal stylem, že (e-)atleti jsou jen nosiči reklamy jako kdyby vůbec nezáleželo na kvalitě výbavy a šlo jen o reklamní potisk. Tak to není. Hráč má motivaci vyhrávat a sponzoři mají zájem sponzorovat vítěze.
Takže spotřební trackball stojí klidně dvakrát tolik, co ekvivalentní myš (např. MX Ergo začínal na 99 USD navzdory mnoha součástkám shodným s myšmi z řady prodávané kolem 40 USD, analogicky třeba u Elecomu EX-G za poloviční cenu).Je zbytečné se bavit o tak malých rozdílech v cenách když většina hráčů má v kapse smartphone za 1000 USD. A za GPU jsou ochotni dát i výrazně přes 1000 USD.
Nemají k tomu důvod, viz výrobu a marže výše.K tomu vytvořit si herní trh s trackbally a stát se lídrem ve výrobě trackballů a zvýšit si tím zisky je vždy důvod. Akcionářům prachy určitě nesmrdí
Je zbytečné se bavit o tak malých rozdílech v cenách když většina hráčů má v kapse smartphone za 1000 USD. A za GPU jsou ochotni dát i výrazně přes 1000 USD.…
I ty děcka chtějí vyhrávat a klidně by si trackball koupili. Za pár let by z nich mohli vyrůst profesionální trackballoví hráči.
Už jen dost odlišný styl ovládání vede k tomu, že to vrcholoví hráči ani moc nezkusí - přeučit se by trvalo dlouho.Tak to ale popírá větu v blogu: "přechod z myši, trackpadu je maximálně intuitivní, nezaznamenal jsem žádnou learning curve.". Navíc není nutné, aby přecházeli na trackball současní vrcholoví hráčí. Je tady obrovský trh zákazníků, kteří začínají (všechny ty malé děcka co začínají s Fortnitem). I ty děcka chtějí vyhrávat a klidně by si trackball koupili. Za pár let by z nich mohli vyrůst profesionální trackballoví hráči.
Trackbally zároveň nejsou rozšířené tak, aby byly první polohovací zařízení, se kterým se potká většina hráčů.To ani volanty, a přesto profesionální hráči F1 používájí volant.
Osobně taky myš jako vrcholoví hráči používat nezvládám.Nepodceňuj se. Určitě zvládáš. Pouze nedokážeš zaměřit kurzor s přesností několika pixelů tak rychle jako vrcholoví hráči.
Dnešní "e-sport" jsou většinou RTS, MOBA a týmové FPS. Tam jsou ty nároky naprosto jiné než u Unreal Tournament či Quake3Unreal Tournament a Quake 3 je přece také FPS (v multiplayeru týmová FPS). Jen tam asi není potřeba takové přesnosti střelby jako v Counter-Strike.
lmao
Some critics see [carnivore diet] as a troll diet, used to piss people off.[7][8][9]
Musiš liečiť príčinu, že sledovanie youtube ohladom stravovania je zlý nápad.
Podlahol si strachu od vymenovaních "nebezpečných chemikáliach". Aký je predpoklad nahromadenia potrebnej koncentrácie na úroveň toxicity ? Toto mi pripomína tiež strašenie ohľadom Ekodov aditív.
Si odbornik v tejto oblasti ? Ja nie. Čo urobíš ak to čo tvrdí je chybne ? Už budeš mať poškodené zdravie ? Kto bude zodpovedný ? Len ty. Keďže ti to nenariadil lekár alebo iná odborne spôsobilá osoba.