Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
No krátce jsem se pozastavil nad článkem o CFS scheduleru na rootovi. No a tak si říkám, mám dvacet minut... proč ho nevyzkoušet.
Sosnu kernel 2.6.20 patch na 2.6.21-rc7 a samotný CFS patch verze 5. Samotný scheduler je Completely Fair Scheduler – naprosto spravedlivý plánovač.
No patchování, kompilace a instalace jádra se obešla bez větších incidentů až na zjiśtění, že nvidia driver prostě musíte pokaždé reinstalovat pro každé jádro po každém startu. Nic praktického...
Já jsem pružnost systému testoval tak: pustit normální systém s X. Pustit hudbu (MP3) a konzoli s 16 tabama. V prvním jsem spustil top a na dalších 15 program sh super_pi 20 (1 Milion desetiných míst).
Jako první jsem otestoval CFS, po začátku testu byl systém mírně gumovější a vše si vyžadovalo chvíli času. Pokud jsem po něm chtěl hodně (rozuměj přepnout okno, rychleji zahýbat kurzorem), hudba se zastavovala a nejen to...
Zátěž: 2 z 15 procesů se měli každý po ~ 8.3 % CPU, dalších 10 mělo zátěž na přesně 6.0% zbylé procesy měli tak malo sebráno CPU, že jsem je ve výpisu 50 řádkového topu neviděl.
Druhý testovaný byl standartní v jádře, ten se choval nejpružněji ze všech. Přepínání oken, hrani hudby... relativně žádný problém. Dva procesy braly každý po 40% CPU, další procesy ~ 1.5 % CPU.
(ty nejaktivnější se měnily vždy u jakého koliv časovače)
Jako poslední jsem otestoval scheduler z ck patchsetu (pro desktop), no výkon lepší o kapánek než c CFS, ale odezva od ostatních aplikací nebyla zrovna nejlepší. Hudba hrále neustál.
Boužel nemám délky vypočtů pí, no ostatně tolik času jsem neměl a z původních 20 minut se stalo trochu déle.
BTW. 1,7 Cel, 256 MB RAM. Nic moc počítač
Ostatně pro ty co chtějí pro všechy stejně doporučuji CFS ;)
Tiskni Sdílej: