Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.
Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma. Vypíchnout lze, že v Plasmě byl implementován 22letý požadavek. Historie schránky nově umožňuje ohvězdičkovat vybrané položky a mít k ním trvalý a snadný přístup.
Wayfire, kompozitní správce oken běžící nad Waylandem a využívající wlroots, byl vydán ve verzi 0.10.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Videoukázky na YouTube.
Před necelými čtyřmi měsíci byl Steven Deobald jmenován novým výkonným ředitelem GNOME Foundation. Včera skončil, protože "nebyl pro tuto roli v tento čas ten pravý".
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 156 (pdf).
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.8.1. Přehled novinek v Changelogu.
Včera večer měl na YouTube premiéru dokumentární film Python: The Documentary | An origin story.
Společnost comma.ai po třech letech od vydání verze 0.9 vydala novou verzi 0.10 open source pokročilého asistenčního systému pro řidiče openpilot (Wikipedie). Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 4. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Dnes objevil sem zajímavý programovací jazyk jménem Vala. Je trochu podobný C# a má vcelku jednu zajímavou vlastnost - umí generovat C kód (sice je místy trošku ošklivější) a ten pak ptohání gcc. Výsledný program je pak, narozdíl od C#, rychlý. A jelikož jsem nedávno dělal buttonek, přepsal jsem ho do tohoto jazyka.
Šlo to docela dobře, až na špatné "vapi" pro Gtk.Container.forall, takže je v souboru gtk+-2.0.vapi (obvykle v /usr/share/vala/vapi) nutno upravit argumenty z "Gtk.Callback callback" na "bool include_internals, Gtk.Callback callback" (někdo může nahlásit bug jestli není, mně se nechce). Kvůli téhle chybě mi to pořád padalo na SIGSEGV a když jsem tu metodu nepřekryl, tak mi to nechtělo kreslit buttonek a já se s tím tak dlouho trápil ...
MenuButton.vala:
using Gtk; public class Controls.MenuButton: Gtk.Container { weak Gtk.Widget _button_widget; Gtk.Menu? _menu; Gtk.HBox box; Gtk.Arrow? arrow; Gtk.Alignment? alignment; Gtk.ToggleButton toggle_button; weak Gtk.Widget size_widget; construct { set_flags (WidgetFlags.NO_WINDOW); _button_widget = null; _menu = null; arrow = null; alignment = null; toggle_button = new ToggleButton (); box = new HBox (false, 0); toggle_button.set_parent (this); box.set_parent (this); toggle_button.set_focus_on_click (false); toggle_button.set_relief (ReliefStyle.NONE); toggle_button.activate += on_toggle_activated; toggle_button.button_press_event += on_toggle_press_event; toggle_button.show (); box.show (); size_widget = toggle_button; } public MenuButton () { show_arrow = true; } public void remove_button_widget () { if (_button_widget == null) return; if (arrow != null) { box.remove (_button_widget); } else { toggle_button.remove (_button_widget); } _button_widget = null; } public Widget? button_widget { get { return _button_widget; } set { remove_button_widget (); if (value != null) { _button_widget = value; if (arrow != null) { box.pack_start (_button_widget, true, true, 0); } else { toggle_button.add (_button_widget); } } } } public bool show_arrow { get { return (arrow != null); } set { if (value) { if (arrow == null) { arrow = new Arrow (ArrowType.DOWN, ShadowType.NONE); alignment = new Alignment (0.0f, 0.5f, 0.0f, 0.0f); alignment.add (arrow); arrow.show (); alignment.show (); box.pack_end (alignment, false, false, 5); if (_button_widget != null) { _button_widget.ref (); toggle_button.remove (_button_widget); box.pack_start (_button_widget, true, true, 0); _button_widget.unref (); } size_widget = box; } } else if (arrow != null) { box.remove (alignment); arrow = null; alignment = null; if (_button_widget != null) { _button_widget.ref (); box.remove (_button_widget); toggle_button.add (_button_widget); _button_widget.unref (); } size_widget = toggle_button; } } } private void menu_position_func (Menu menu, out int x, out int y, out bool push_in) { Requisition menu_req = Requisition (); menu.size_request (out menu_req); Gdk.Screen screen; screen = get_screen (); int monitor_num = screen.get_monitor_at_window (window); Gdk.Rectangle monitor = Gdk.Rectangle (); screen.get_monitor_geometry (monitor_num < 0 ? 0 : monitor_num, out monitor); window.get_origin (out x, out y); y += allocation.y; x += allocation.x + int.max (allocation.width - menu_req.width, 0); if (y + allocation.height + menu_req.height <= monitor.y + monitor.height) { y += allocation.height; } else if (y - menu_req.height >= monitor.y) { y -= menu_req.height; } else if (monitor.y + monitor.height - (y + allocation.height) > y) { y += allocation.height; } else { y -= menu_req.height; } push_in = false; } private void show_menu () { _menu.popup (null, null, menu_position_func, 0, get_current_event_time ()); } private bool on_toggle_press_event (ToggleButton? toggle, Gdk.EventButton? but) { if (but.button == 1) { if (_menu != null) { show_menu (); toggle_button.set_active (true); } return true; } else return false; } private void on_toggle_activated (ToggleButton? toggle) { show_menu (); } private void on_menu_deactivate (Menu? menu) { toggle_button.set_active (false); } public Menu? menu { get { return _menu; } set { remove_menu (); if (value != null) { _menu = value; _menu.deactivate += on_menu_deactivate; } } } public void remove_menu () { if (_menu != null) { _menu.deactivate -= on_menu_deactivate; _menu = null; } } public override void size_allocate (Gdk.Rectangle allocation) { box.size_allocate (allocation); toggle_button.size_allocate (allocation); base.size_allocate (allocation); } public override void size_request (out Gtk.Requisition req) { size_widget.size_request (out req); } public override void add (Widget w) { } public override void remove (Widget w) { } public override void forall (bool include_internals, Gtk.Callback cb) { cb (toggle_button); cb (box); } }
Tiskni
Sdílej:
Výsledný program je pak, narozdíl od C#, rychlý.IMHO spis naopak, objektovy kod v C nemuze byt o moc rychlejsi nez v C# (oboji je runtime), zato treba C++ uz rychly je.
Právě že předpokládá, že jsou dobřít řádově stejně. g++ je nástroj na statickou analýzu objektového kódu a generování efektivního strojáku. Znásilnit k něčemu takovému překladač plain C není možné.
Ale zase když v C++ budete používat virtuální metody a výjimky, tak to taky bude "runtime", takže ono to vyjde celkem na stejno.