Byla vydána nová stabilní verze 3.22.0, tj. první z nové řady 3.22, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
FEL ČVUT vyvinula robotickou stavebnici pro mladé programátory. Stavebnice Brian byla navržená speciálně pro potřeby populární Robosoutěže. Jde ale také o samostatný produkt, který si může koupit každý fanoušek robotiky a programování od 10 let, ideální je i pro střední školy jako výuková pomůcka. Jádro stavebnice tvoří programovatelná řídicí jednotka, kterou vyvinul tým z FEL ČVUT ve spolupráci s průmyslovými partnery. Stavebnici
… více »Ubuntu bude pro testování nových verzí vydávat měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Společnost Netgate oznámila vydání nové verze 2.8.0 open source firewallové, routovací a VPN platformy pfSense (Wikipedie) postavené na FreeBSD. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 6.16 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.5.3. Linux na verzi 6.1.140. Další změny v příslušném seznamu.
Člověk odsouzený za obchod s drogami daroval letos ministerstvu spravedlnosti 468 kusů kryptoměny bitcoin, které pak resort v aukcích prodal za skoro miliardu korun. Darováním se zabývá policejní Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ). Deníku N to potvrdil přímo ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS). Podle resortu bylo nicméně vše v souladu s právem.
Svobodný a otevřený multiplatformní editor EPUB souborů Sigil (Wikipedie, GitHub) byl vydán ve verzi 2.5.0. Stejně tak doprovodný vizuální EPUB XHTML editor PageEdit (GitHub).
Na základě národního atribučního procesu vláda České republiky označila Čínskou lidovou republiku za zodpovědnou za škodlivou kybernetickou kampaň proti jedné z neutajovaných komunikačních sítí Ministerstva zahraničních věcí ČR. Tato škodlivá aktivita, která trvala od roku 2022 a zasáhla instituci zařazenou na seznam české kritické infrastruktury, byla provedena kyberšpionážní skupinou APT31, veřejně spojovanou se zpravodajskou službou Ministerstvo státní bezpečnosti (MSS).
Google Chrome 137 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 137.0.7151.55 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 11 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Byl vydán AlmaLinux OS 10 s kódovým názvem Purple Lion. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Na rozdíl od Red Hat Enterprise Linuxu 10 nadále podporuje x86-64-v2.
Dnes objevil sem zajímavý programovací jazyk jménem Vala. Je trochu podobný C# a má vcelku jednu zajímavou vlastnost - umí generovat C kód (sice je místy trošku ošklivější) a ten pak ptohání gcc. Výsledný program je pak, narozdíl od C#, rychlý. A jelikož jsem nedávno dělal buttonek, přepsal jsem ho do tohoto jazyka.
Šlo to docela dobře, až na špatné "vapi" pro Gtk.Container.forall, takže je v souboru gtk+-2.0.vapi (obvykle v /usr/share/vala/vapi) nutno upravit argumenty z "Gtk.Callback callback" na "bool include_internals, Gtk.Callback callback" (někdo může nahlásit bug jestli není, mně se nechce). Kvůli téhle chybě mi to pořád padalo na SIGSEGV a když jsem tu metodu nepřekryl, tak mi to nechtělo kreslit buttonek a já se s tím tak dlouho trápil ...
MenuButton.vala:
using Gtk; public class Controls.MenuButton: Gtk.Container { weak Gtk.Widget _button_widget; Gtk.Menu? _menu; Gtk.HBox box; Gtk.Arrow? arrow; Gtk.Alignment? alignment; Gtk.ToggleButton toggle_button; weak Gtk.Widget size_widget; construct { set_flags (WidgetFlags.NO_WINDOW); _button_widget = null; _menu = null; arrow = null; alignment = null; toggle_button = new ToggleButton (); box = new HBox (false, 0); toggle_button.set_parent (this); box.set_parent (this); toggle_button.set_focus_on_click (false); toggle_button.set_relief (ReliefStyle.NONE); toggle_button.activate += on_toggle_activated; toggle_button.button_press_event += on_toggle_press_event; toggle_button.show (); box.show (); size_widget = toggle_button; } public MenuButton () { show_arrow = true; } public void remove_button_widget () { if (_button_widget == null) return; if (arrow != null) { box.remove (_button_widget); } else { toggle_button.remove (_button_widget); } _button_widget = null; } public Widget? button_widget { get { return _button_widget; } set { remove_button_widget (); if (value != null) { _button_widget = value; if (arrow != null) { box.pack_start (_button_widget, true, true, 0); } else { toggle_button.add (_button_widget); } } } } public bool show_arrow { get { return (arrow != null); } set { if (value) { if (arrow == null) { arrow = new Arrow (ArrowType.DOWN, ShadowType.NONE); alignment = new Alignment (0.0f, 0.5f, 0.0f, 0.0f); alignment.add (arrow); arrow.show (); alignment.show (); box.pack_end (alignment, false, false, 5); if (_button_widget != null) { _button_widget.ref (); toggle_button.remove (_button_widget); box.pack_start (_button_widget, true, true, 0); _button_widget.unref (); } size_widget = box; } } else if (arrow != null) { box.remove (alignment); arrow = null; alignment = null; if (_button_widget != null) { _button_widget.ref (); box.remove (_button_widget); toggle_button.add (_button_widget); _button_widget.unref (); } size_widget = toggle_button; } } } private void menu_position_func (Menu menu, out int x, out int y, out bool push_in) { Requisition menu_req = Requisition (); menu.size_request (out menu_req); Gdk.Screen screen; screen = get_screen (); int monitor_num = screen.get_monitor_at_window (window); Gdk.Rectangle monitor = Gdk.Rectangle (); screen.get_monitor_geometry (monitor_num < 0 ? 0 : monitor_num, out monitor); window.get_origin (out x, out y); y += allocation.y; x += allocation.x + int.max (allocation.width - menu_req.width, 0); if (y + allocation.height + menu_req.height <= monitor.y + monitor.height) { y += allocation.height; } else if (y - menu_req.height >= monitor.y) { y -= menu_req.height; } else if (monitor.y + monitor.height - (y + allocation.height) > y) { y += allocation.height; } else { y -= menu_req.height; } push_in = false; } private void show_menu () { _menu.popup (null, null, menu_position_func, 0, get_current_event_time ()); } private bool on_toggle_press_event (ToggleButton? toggle, Gdk.EventButton? but) { if (but.button == 1) { if (_menu != null) { show_menu (); toggle_button.set_active (true); } return true; } else return false; } private void on_toggle_activated (ToggleButton? toggle) { show_menu (); } private void on_menu_deactivate (Menu? menu) { toggle_button.set_active (false); } public Menu? menu { get { return _menu; } set { remove_menu (); if (value != null) { _menu = value; _menu.deactivate += on_menu_deactivate; } } } public void remove_menu () { if (_menu != null) { _menu.deactivate -= on_menu_deactivate; _menu = null; } } public override void size_allocate (Gdk.Rectangle allocation) { box.size_allocate (allocation); toggle_button.size_allocate (allocation); base.size_allocate (allocation); } public override void size_request (out Gtk.Requisition req) { size_widget.size_request (out req); } public override void add (Widget w) { } public override void remove (Widget w) { } public override void forall (bool include_internals, Gtk.Callback cb) { cb (toggle_button); cb (box); } }
Tiskni
Sdílej:
Výsledný program je pak, narozdíl od C#, rychlý.IMHO spis naopak, objektovy kod v C nemuze byt o moc rychlejsi nez v C# (oboji je runtime), zato treba C++ uz rychly je.
Právě že předpokládá, že jsou dobřít řádově stejně. g++ je nástroj na statickou analýzu objektového kódu a generování efektivního strojáku. Znásilnit k něčemu takovému překladač plain C není možné.
Ale zase když v C++ budete používat virtuální metody a výjimky, tak to taky bude "runtime", takže ono to vyjde celkem na stejno.