Byl vydán Debian GNU/Hurd 2025. Jedná se o port Debianu s jádrem Hurd místo obvyklého Linuxu.
V sobotu 9. srpna uplynulo přesně 20 let od oznámení projektu openSUSE na konferenci LinuxWorld v San Franciscu. Pokuď máte archivní nebo nějakým způsobem zajímavé fotky s openSUSE, můžete se o ně s námi podělit.
Byl vydán Debian 13 s kódovým názvem Trixie. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
WLED je open-source firmware pro ESP8266/ESP32, který umožňuje Wi-Fi ovládání adresovatelných LED pásků se stovkami efektů, synchronizací, audioreaktivním módem a Home-Assistant integrací. Je založen na Arduino frameworku.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.8.
Herní studio Hangar 13 vydalo novou Mafii. Mafia: Domovina je zasazena do krutého sicilského podsvětí na začátku 20. století. Na ProtonDB je zatím bez záznamu.
Operátor O2 má opět problémy. Jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb dal všem zákazníkům poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství.
Společnost OpenAI představila GPT-5 (YouTube).
Byla vydána (𝕏) červencová aktualizace aneb nová verze 1.103 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.103 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Americký prezident Donald Trump vyzval nového generálního ředitele firmy na výrobu čipů Intel, aby odstoupil. Prezident to zdůvodnil vazbami nového šéfa Lip-Bu Tana na čínské firmy.
Dnes objevil sem zajímavý programovací jazyk jménem Vala. Je trochu podobný C# a má vcelku jednu zajímavou vlastnost - umí generovat C kód (sice je místy trošku ošklivější) a ten pak ptohání gcc. Výsledný program je pak, narozdíl od C#, rychlý. A jelikož jsem nedávno dělal buttonek, přepsal jsem ho do tohoto jazyka.
Šlo to docela dobře, až na špatné "vapi" pro Gtk.Container.forall, takže je v souboru gtk+-2.0.vapi (obvykle v /usr/share/vala/vapi) nutno upravit argumenty z "Gtk.Callback callback" na "bool include_internals, Gtk.Callback callback" (někdo může nahlásit bug jestli není, mně se nechce). Kvůli téhle chybě mi to pořád padalo na SIGSEGV a když jsem tu metodu nepřekryl, tak mi to nechtělo kreslit buttonek a já se s tím tak dlouho trápil ...
MenuButton.vala:
using Gtk; public class Controls.MenuButton: Gtk.Container { weak Gtk.Widget _button_widget; Gtk.Menu? _menu; Gtk.HBox box; Gtk.Arrow? arrow; Gtk.Alignment? alignment; Gtk.ToggleButton toggle_button; weak Gtk.Widget size_widget; construct { set_flags (WidgetFlags.NO_WINDOW); _button_widget = null; _menu = null; arrow = null; alignment = null; toggle_button = new ToggleButton (); box = new HBox (false, 0); toggle_button.set_parent (this); box.set_parent (this); toggle_button.set_focus_on_click (false); toggle_button.set_relief (ReliefStyle.NONE); toggle_button.activate += on_toggle_activated; toggle_button.button_press_event += on_toggle_press_event; toggle_button.show (); box.show (); size_widget = toggle_button; } public MenuButton () { show_arrow = true; } public void remove_button_widget () { if (_button_widget == null) return; if (arrow != null) { box.remove (_button_widget); } else { toggle_button.remove (_button_widget); } _button_widget = null; } public Widget? button_widget { get { return _button_widget; } set { remove_button_widget (); if (value != null) { _button_widget = value; if (arrow != null) { box.pack_start (_button_widget, true, true, 0); } else { toggle_button.add (_button_widget); } } } } public bool show_arrow { get { return (arrow != null); } set { if (value) { if (arrow == null) { arrow = new Arrow (ArrowType.DOWN, ShadowType.NONE); alignment = new Alignment (0.0f, 0.5f, 0.0f, 0.0f); alignment.add (arrow); arrow.show (); alignment.show (); box.pack_end (alignment, false, false, 5); if (_button_widget != null) { _button_widget.ref (); toggle_button.remove (_button_widget); box.pack_start (_button_widget, true, true, 0); _button_widget.unref (); } size_widget = box; } } else if (arrow != null) { box.remove (alignment); arrow = null; alignment = null; if (_button_widget != null) { _button_widget.ref (); box.remove (_button_widget); toggle_button.add (_button_widget); _button_widget.unref (); } size_widget = toggle_button; } } } private void menu_position_func (Menu menu, out int x, out int y, out bool push_in) { Requisition menu_req = Requisition (); menu.size_request (out menu_req); Gdk.Screen screen; screen = get_screen (); int monitor_num = screen.get_monitor_at_window (window); Gdk.Rectangle monitor = Gdk.Rectangle (); screen.get_monitor_geometry (monitor_num < 0 ? 0 : monitor_num, out monitor); window.get_origin (out x, out y); y += allocation.y; x += allocation.x + int.max (allocation.width - menu_req.width, 0); if (y + allocation.height + menu_req.height <= monitor.y + monitor.height) { y += allocation.height; } else if (y - menu_req.height >= monitor.y) { y -= menu_req.height; } else if (monitor.y + monitor.height - (y + allocation.height) > y) { y += allocation.height; } else { y -= menu_req.height; } push_in = false; } private void show_menu () { _menu.popup (null, null, menu_position_func, 0, get_current_event_time ()); } private bool on_toggle_press_event (ToggleButton? toggle, Gdk.EventButton? but) { if (but.button == 1) { if (_menu != null) { show_menu (); toggle_button.set_active (true); } return true; } else return false; } private void on_toggle_activated (ToggleButton? toggle) { show_menu (); } private void on_menu_deactivate (Menu? menu) { toggle_button.set_active (false); } public Menu? menu { get { return _menu; } set { remove_menu (); if (value != null) { _menu = value; _menu.deactivate += on_menu_deactivate; } } } public void remove_menu () { if (_menu != null) { _menu.deactivate -= on_menu_deactivate; _menu = null; } } public override void size_allocate (Gdk.Rectangle allocation) { box.size_allocate (allocation); toggle_button.size_allocate (allocation); base.size_allocate (allocation); } public override void size_request (out Gtk.Requisition req) { size_widget.size_request (out req); } public override void add (Widget w) { } public override void remove (Widget w) { } public override void forall (bool include_internals, Gtk.Callback cb) { cb (toggle_button); cb (box); } }
Tiskni
Sdílej:
Výsledný program je pak, narozdíl od C#, rychlý.IMHO spis naopak, objektovy kod v C nemuze byt o moc rychlejsi nez v C# (oboji je runtime), zato treba C++ uz rychly je.
Právě že předpokládá, že jsou dobřít řádově stejně. g++ je nástroj na statickou analýzu objektového kódu a generování efektivního strojáku. Znásilnit k něčemu takovému překladač plain C není možné.
Ale zase když v C++ budete používat virtuální metody a výjimky, tak to taky bude "runtime", takže ono to vyjde celkem na stejno.