Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Já jsem vám vývojář. Jak mě nic poslední dobou nebaví...
... ani programovat ty věci pro DragonAge. Přece nemůžu naprogramovat engine, na kterým dělá X vývojářů několik let. Přemýšlel jsem, jestli se zase nepustit do BurnApp, ale já nevím, když to API linuxu je tak naho*no a pro Windows je na to aplikací dost. Práce si mě nějak nechce najít a z toho nic nedělání už začínám mít psychózu. Nechce někdo naprogramovat nějakou malou kravinu, třeba do školy? ...
A tak jo. Asi budu BurnAppovat...
Tiskni
Sdílej:
hned by ho ty deprese presly
Přece nemůžu naprogramovat engine, na kterým dělá X vývojářů několik let.Pokud to myslis podobne jako Linus v roce 1991 s Linuxem (ve smyslu "je to jenom mala skolni prace"), tak si na dobrej ceste. Ale je dobre, ze si Linus tenkrat nerekl podobne jako ty "Prece nemuzu naprogramovat neco, na cem vyvojari IBM, Sunu, SGI, a Microsoftu uz par let delaji". No, a jestli je to, jak pise kotyz,
koukej uz jednou neco taky dotahnout az do konce., tak se nediv, ze
Práce si mě nějak nechce najít
pouze 64bitů
extern "C" { #include <libudev.h> } #include <iostream> #include <cstring> enum : int { ERR_OK, ERR_UDEV, ERR_UDEV_ENUM, ERR_UDEV_ENUM_SETUP, ERR_UDEV_ENUM_SCAN }; int main() { int result = ERR_OK; struct udev *udev = 0; struct udev_enumerate *uenum = 0; struct udev_list_entry *e, *prope; struct udev_device *dev; const char *devnode; udev = udev_new(); if (!udev) { result = ERR_UDEV; goto __cleanup; } uenum = udev_enumerate_new(udev); if (!uenum) { result = ERR_UDEV_ENUM; goto __cleanup; } if (udev_enumerate_add_match_subsystem(uenum, "tty") != 0) { result = ERR_UDEV_ENUM_SETUP; goto __cleanup; } if (udev_enumerate_scan_devices(uenum) != 0) { result = ERR_UDEV_ENUM_SCAN; goto __cleanup; } for (e = udev_enumerate_get_list_entry(uenum); e; e = udev_list_entry_get_next(e)) { dev = udev_device_new_from_syspath(udev, udev_list_entry_get_name(e)); if (dev) { devnode = udev_device_get_devnode(dev); for (prope = udev_device_get_properties_list_entry(dev); prope; prope = udev_list_entry_get_next(prope)) { if (std::strcmp(udev_list_entry_get_name(prope), "DEVPATH") == 0) { if (std::strncmp(udev_list_entry_get_value(prope), "/devices/platform/", 18) == 0) { std::cout << "devnode = " << devnode << std::endl; break; } } //std::cout << "prop: " << udev_list_entry_get_name(prope) << " = " << udev_list_entry_get_value(prope) << std::endl; } udev_device_unref(dev); } } __cleanup: if (uenum) udev_enumerate_unref(uenum); if (udev) udev_unref(udev); return result; }Výše uvedený kód mi však taky vyhodí i to, co v kompu není. I když, kdo ví, jestli to na desce není, třeba to jen není vyvedený ven, takže jsou pak výsledky správné (?).
$ ./serialenum devname=/dev/ttyUSB0 devname=/dev/ttyUSB1 devname=/dev/ttyUSB2 devname=/dev/ttyS0Ty neexistující ttyS[34] apod. v /devices/platform/ jsou asi v /dev vytvářeny udevem tak nějak pro "jistotu". Pochynuji, že by o nich udev věděl a jádro (dmesg) ne. Tady je ta úprava...
extern "C" { #include <libudev.h> } #include <iostream> #include <cstring> enum : int { ERR_OK, ERR_UDEV, ERR_UDEV_ENUM, ERR_UDEV_ENUM_SETUP, ERR_UDEV_ENUM_SCAN }; int main() { int result = ERR_OK; struct udev *udev = 0; struct udev_enumerate *uenum = 0; struct udev_list_entry *e, *prope; struct udev_device *dev; const char *devnode; udev = udev_new(); if (!udev) { result = ERR_UDEV; goto __cleanup; } uenum = udev_enumerate_new(udev); if (!uenum) { result = ERR_UDEV_ENUM; goto __cleanup; } if (udev_enumerate_add_match_subsystem(uenum, "tty") != 0) { result = ERR_UDEV_ENUM_SETUP; goto __cleanup; } if (udev_enumerate_scan_devices(uenum) != 0) { result = ERR_UDEV_ENUM_SCAN; goto __cleanup; } for (e = udev_enumerate_get_list_entry(uenum); e; e = udev_list_entry_get_next(e)) { //std::cout << std::endl; dev = udev_device_new_from_syspath(udev, udev_list_entry_get_name(e)); if (dev) { devnode = udev_device_get_devnode(dev); for (prope = udev_device_get_properties_list_entry(dev); prope; prope = udev_list_entry_get_next(prope)) { if (std::strcmp(udev_list_entry_get_name(prope), "DEVPATH") == 0) { if (std::strncmp(udev_list_entry_get_value(prope), "/devices/pnp", 12) == 0) { std::cout << "devname=" << devnode << std::endl; break; } } else if (std::strcmp(udev_list_entry_get_name(prope), "ID_BUS") == 0) { if (std::strncmp(udev_list_entry_get_value(prope), "usb", 3) == 0) { std::cout << "devname=" << devnode << std::endl; break; } } //std::cout << "prop: " << udev_list_entry_get_name(prope) << " = " << udev_list_entry_get_value(prope) << std::endl; } udev_device_unref(dev); } } __cleanup: if (uenum) udev_enumerate_unref(uenum); if (udev) udev_unref(udev); return result; }Pro "klasické" sériáky SUBSYSTEM == tty DEVPATH == /devices/pnp ... na /devices/platform mi to vypsalo jen neexistující porty a pro usb převodníky SUBSYSTEM == tty ID_BUS == usb Díky za inspiraci.
U tebe funguje DEVPATH==/devices/pnp?, u mě to v tomto případě neukáže nic. Jestli je to závislý na systému (např. verzi udevu), tak to je opravdu další bastl. Ten způsob práce se zařízeními jako se soubory je fakt labilní, zlatej Windows, kde na to stačí zavolat jednu* funkci a nemusím přemýšlet, jestli mám použít udev, hal, udisks, ručně procházet /sys/, který nemusí být připojen, spoléhat na to, že zařízení jsou v /dev a že si to uživatel nevytvoří v /home, nebo na to, že se nikdy nezmění major číslo nějakýho subsystému, ... já vím, že to normální uživatel asi nikdy neudělá, ale proto, že tu ta možnost je, tak je prostě správné s ní počítat a nějak ji ošetřit, to ale v linuxu nejde...
*Schválně přeháním, třeba na výpis CD mechanik potřebuju 3, sériáky jsem nikdy nepotřeboval, ale nevěřím, že to bude o moc složitější, než vypsat CD-ROMky.
Ten způsob práce se zařízeními jako se soubory je fakt labilníNo ono imho není ani tak těmi soubory (to už je implementační detail), jako spíš bordelem v API a standardech.
/dev
už je dost přestárlej. Kdyby se starý nepoužívanosti vyhodily a nový přidaly (třeba něco jako /dev/burn0
) s jednotným API, hned by to bylo něco jinýho...
/dev/cdrw
ti nestačí?