V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Já jsem vám vývojář. Jak mě nic poslední dobou nebaví...
... ani programovat ty věci pro DragonAge. Přece nemůžu naprogramovat engine, na kterým dělá X vývojářů několik let. Přemýšlel jsem, jestli se zase nepustit do BurnApp, ale já nevím, když to API linuxu je tak naho*no a pro Windows je na to aplikací dost. Práce si mě nějak nechce najít a z toho nic nedělání už začínám mít psychózu. Nechce někdo naprogramovat nějakou malou kravinu, třeba do školy? ...
A tak jo. Asi budu BurnAppovat...
Tiskni
Sdílej:
hned by ho ty deprese presly
Přece nemůžu naprogramovat engine, na kterým dělá X vývojářů několik let.Pokud to myslis podobne jako Linus v roce 1991 s Linuxem (ve smyslu "je to jenom mala skolni prace"), tak si na dobrej ceste. Ale je dobre, ze si Linus tenkrat nerekl podobne jako ty "Prece nemuzu naprogramovat neco, na cem vyvojari IBM, Sunu, SGI, a Microsoftu uz par let delaji". No, a jestli je to, jak pise kotyz,
koukej uz jednou neco taky dotahnout az do konce., tak se nediv, ze
Práce si mě nějak nechce najít
pouze 64bitů
extern "C" { #include <libudev.h> } #include <iostream> #include <cstring> enum : int { ERR_OK, ERR_UDEV, ERR_UDEV_ENUM, ERR_UDEV_ENUM_SETUP, ERR_UDEV_ENUM_SCAN }; int main() { int result = ERR_OK; struct udev *udev = 0; struct udev_enumerate *uenum = 0; struct udev_list_entry *e, *prope; struct udev_device *dev; const char *devnode; udev = udev_new(); if (!udev) { result = ERR_UDEV; goto __cleanup; } uenum = udev_enumerate_new(udev); if (!uenum) { result = ERR_UDEV_ENUM; goto __cleanup; } if (udev_enumerate_add_match_subsystem(uenum, "tty") != 0) { result = ERR_UDEV_ENUM_SETUP; goto __cleanup; } if (udev_enumerate_scan_devices(uenum) != 0) { result = ERR_UDEV_ENUM_SCAN; goto __cleanup; } for (e = udev_enumerate_get_list_entry(uenum); e; e = udev_list_entry_get_next(e)) { dev = udev_device_new_from_syspath(udev, udev_list_entry_get_name(e)); if (dev) { devnode = udev_device_get_devnode(dev); for (prope = udev_device_get_properties_list_entry(dev); prope; prope = udev_list_entry_get_next(prope)) { if (std::strcmp(udev_list_entry_get_name(prope), "DEVPATH") == 0) { if (std::strncmp(udev_list_entry_get_value(prope), "/devices/platform/", 18) == 0) { std::cout << "devnode = " << devnode << std::endl; break; } } //std::cout << "prop: " << udev_list_entry_get_name(prope) << " = " << udev_list_entry_get_value(prope) << std::endl; } udev_device_unref(dev); } } __cleanup: if (uenum) udev_enumerate_unref(uenum); if (udev) udev_unref(udev); return result; }Výše uvedený kód mi však taky vyhodí i to, co v kompu není. I když, kdo ví, jestli to na desce není, třeba to jen není vyvedený ven, takže jsou pak výsledky správné (?).
$ ./serialenum devname=/dev/ttyUSB0 devname=/dev/ttyUSB1 devname=/dev/ttyUSB2 devname=/dev/ttyS0Ty neexistující ttyS[34] apod. v /devices/platform/ jsou asi v /dev vytvářeny udevem tak nějak pro "jistotu". Pochynuji, že by o nich udev věděl a jádro (dmesg) ne. Tady je ta úprava...
extern "C" { #include <libudev.h> } #include <iostream> #include <cstring> enum : int { ERR_OK, ERR_UDEV, ERR_UDEV_ENUM, ERR_UDEV_ENUM_SETUP, ERR_UDEV_ENUM_SCAN }; int main() { int result = ERR_OK; struct udev *udev = 0; struct udev_enumerate *uenum = 0; struct udev_list_entry *e, *prope; struct udev_device *dev; const char *devnode; udev = udev_new(); if (!udev) { result = ERR_UDEV; goto __cleanup; } uenum = udev_enumerate_new(udev); if (!uenum) { result = ERR_UDEV_ENUM; goto __cleanup; } if (udev_enumerate_add_match_subsystem(uenum, "tty") != 0) { result = ERR_UDEV_ENUM_SETUP; goto __cleanup; } if (udev_enumerate_scan_devices(uenum) != 0) { result = ERR_UDEV_ENUM_SCAN; goto __cleanup; } for (e = udev_enumerate_get_list_entry(uenum); e; e = udev_list_entry_get_next(e)) { //std::cout << std::endl; dev = udev_device_new_from_syspath(udev, udev_list_entry_get_name(e)); if (dev) { devnode = udev_device_get_devnode(dev); for (prope = udev_device_get_properties_list_entry(dev); prope; prope = udev_list_entry_get_next(prope)) { if (std::strcmp(udev_list_entry_get_name(prope), "DEVPATH") == 0) { if (std::strncmp(udev_list_entry_get_value(prope), "/devices/pnp", 12) == 0) { std::cout << "devname=" << devnode << std::endl; break; } } else if (std::strcmp(udev_list_entry_get_name(prope), "ID_BUS") == 0) { if (std::strncmp(udev_list_entry_get_value(prope), "usb", 3) == 0) { std::cout << "devname=" << devnode << std::endl; break; } } //std::cout << "prop: " << udev_list_entry_get_name(prope) << " = " << udev_list_entry_get_value(prope) << std::endl; } udev_device_unref(dev); } } __cleanup: if (uenum) udev_enumerate_unref(uenum); if (udev) udev_unref(udev); return result; }Pro "klasické" sériáky SUBSYSTEM == tty DEVPATH == /devices/pnp ... na /devices/platform mi to vypsalo jen neexistující porty a pro usb převodníky SUBSYSTEM == tty ID_BUS == usb Díky za inspiraci.
U tebe funguje DEVPATH==/devices/pnp?, u mě to v tomto případě neukáže nic. Jestli je to závislý na systému (např. verzi udevu), tak to je opravdu další bastl. Ten způsob práce se zařízeními jako se soubory je fakt labilní, zlatej Windows, kde na to stačí zavolat jednu* funkci a nemusím přemýšlet, jestli mám použít udev, hal, udisks, ručně procházet /sys/, který nemusí být připojen, spoléhat na to, že zařízení jsou v /dev a že si to uživatel nevytvoří v /home, nebo na to, že se nikdy nezmění major číslo nějakýho subsystému, ... já vím, že to normální uživatel asi nikdy neudělá, ale proto, že tu ta možnost je, tak je prostě správné s ní počítat a nějak ji ošetřit, to ale v linuxu nejde...
*Schválně přeháním, třeba na výpis CD mechanik potřebuju 3, sériáky jsem nikdy nepotřeboval, ale nevěřím, že to bude o moc složitější, než vypsat CD-ROMky.
Ten způsob práce se zařízeními jako se soubory je fakt labilníNo ono imho není ani tak těmi soubory (to už je implementační detail), jako spíš bordelem v API a standardech.
/dev
už je dost přestárlej. Kdyby se starý nepoužívanosti vyhodily a nový přidaly (třeba něco jako /dev/burn0
) s jednotným API, hned by to bylo něco jinýho...
/dev/cdrw
ti nestačí?