Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Po napsání příspěvku o problémech při výměně řidičských průkazů jsem poslal na ministerstvo dopravy dotaz, proč si formulář nelze stáhnout z webu. Po dlouhé době ministerstvo konečně odpovědělo...
Původní příspěvek byl napsán jako reakce na situaci, která v ČR vznikla a která způsobuje problémy všem řidičům, kteří mají řidičský průkaz vydaný do konce roku 2000. Krátce po jeho napsání jsem se rozhodl poslat dotaz na ministerstvo. Už to samo se ukázalo jako nelehký úkol.
Na webu ministerstva totiž nenajdeme žádné přímé e-mailové kontakty. Těžko říct, zda to má být ochrana před spamem (která se dá samozřejmě řešit jinak a lépe) či způsob, jak lidi odradit od pokusu kontaktovat někoho z ministerstva. Ať tak či tak, jediný použitelný způsob komunikace byl webový formulář určený pro podávání stížností a bonzování korupce. Použil jsem tedy formulář.
Uběhlo dlouhých 13 dní, což v době elektronické komunikace znamená takřka věčnost. Dnes jsem konečně dostal odpověď - přišla od Dariny Sedlářové, DiS., z odboru personálního a organizačního, které za to ještě jednou děkuji. Zde je plné znění:
Vážený pane,
v souvislosti se spuštěním nového systému výroby řidičského průkazu centralizovaným způsobem, obdobně jako je tomu u občanských průkazů a cestovních pasů, zavedlo Ministerstvo dopravy nový vzor žádosti o vydání řidičského průkazu. Žádosti jsou po jejich vyplnění a podání na příslušném úřadu registru řidičů (dle místa trvalého bydliště žadatele) odesílány k centrální digitalizaci obrazových dat. Pro tento účel jsou používána vysokorychlostní snímací zařízení s automatizovaným podáváním, přičemž jednotlivé stanice jsou nastaveny na standardní parametry papíru žádostí (plošná hmotnost, tloušťka, opacita, barevnost tisku atp.). Odchylky od požadovaných vlastností způsobují poruchy chodu snímacích zařízení, což v samotném důsledku narušuje plynulost celého procesu. Každá žádost je navíc jedinečná, neboť obsahuje již vytištěný barkód, tvořící evidenční číslo, pod kterým je žádost vedena.
Z výše uvedených důvodů je nezbytné použít originály žádostí o vydání řidičského průkazu, které obdržíte na místně příslušném úřadě (v případě trvalého pobytu na území hl. m. Prahy je to registr řidičů odboru dopravně správních agend Magistrátu hlavního města Prahy). Více informací naleznete na webových stránkách www.praha-mesto.cz, pod odkazy "jak si zařídit - doprava".
S pozdravem
Darina Sedlářová, DiS.
Ministerstvo dopravy
odbor personální a organizační
Co z toho vyvodit? Napadá mě hned několik věcí:
Shrnu-li to, platíme si z našich daní složitý a drahý systém, který nám zaručuje, že strávíme běháním po úřadech více času. Na Internet zapomeňme, to by bylo příliš levné a jednoduché. Je to sice k pláči, ale je to tak.
Tiskni
Sdílej:
Ad 3. Já bych se naopak stroji přizpůsobil rád. Ať na webu ministerstva vystaví DTD nebo schema a já jim to klidně přinesu v XML. Na médiu, o jaké si řeknou. (No, v mezích slušnosti; s Bernouláčem, Jaz diskem nebo osmipalcovou disketou by byl asi trochu problém.)