Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Po napsání příspěvku o problémech při výměně řidičských průkazů jsem poslal na ministerstvo dopravy dotaz, proč si formulář nelze stáhnout z webu. Po dlouhé době ministerstvo konečně odpovědělo...
Původní příspěvek byl napsán jako reakce na situaci, která v ČR vznikla a která způsobuje problémy všem řidičům, kteří mají řidičský průkaz vydaný do konce roku 2000. Krátce po jeho napsání jsem se rozhodl poslat dotaz na ministerstvo. Už to samo se ukázalo jako nelehký úkol.
Na webu ministerstva totiž nenajdeme žádné přímé e-mailové kontakty. Těžko říct, zda to má být ochrana před spamem (která se dá samozřejmě řešit jinak a lépe) či způsob, jak lidi odradit od pokusu kontaktovat někoho z ministerstva. Ať tak či tak, jediný použitelný způsob komunikace byl webový formulář určený pro podávání stížností a bonzování korupce. Použil jsem tedy formulář.
Uběhlo dlouhých 13 dní, což v době elektronické komunikace znamená takřka věčnost. Dnes jsem konečně dostal odpověď - přišla od Dariny Sedlářové, DiS., z odboru personálního a organizačního, které za to ještě jednou děkuji. Zde je plné znění:
Vážený pane,
v souvislosti se spuštěním nového systému výroby řidičského průkazu centralizovaným způsobem, obdobně jako je tomu u občanských průkazů a cestovních pasů, zavedlo Ministerstvo dopravy nový vzor žádosti o vydání řidičského průkazu. Žádosti jsou po jejich vyplnění a podání na příslušném úřadu registru řidičů (dle místa trvalého bydliště žadatele) odesílány k centrální digitalizaci obrazových dat. Pro tento účel jsou používána vysokorychlostní snímací zařízení s automatizovaným podáváním, přičemž jednotlivé stanice jsou nastaveny na standardní parametry papíru žádostí (plošná hmotnost, tloušťka, opacita, barevnost tisku atp.). Odchylky od požadovaných vlastností způsobují poruchy chodu snímacích zařízení, což v samotném důsledku narušuje plynulost celého procesu. Každá žádost je navíc jedinečná, neboť obsahuje již vytištěný barkód, tvořící evidenční číslo, pod kterým je žádost vedena.
Z výše uvedených důvodů je nezbytné použít originály žádostí o vydání řidičského průkazu, které obdržíte na místně příslušném úřadě (v případě trvalého pobytu na území hl. m. Prahy je to registr řidičů odboru dopravně správních agend Magistrátu hlavního města Prahy). Více informací naleznete na webových stránkách www.praha-mesto.cz, pod odkazy "jak si zařídit - doprava".
S pozdravem
Darina Sedlářová, DiS.
Ministerstvo dopravy
odbor personální a organizační
Co z toho vyvodit? Napadá mě hned několik věcí:
Shrnu-li to, platíme si z našich daní složitý a drahý systém, který nám zaručuje, že strávíme běháním po úřadech více času. Na Internet zapomeňme, to by bylo příliš levné a jednoduché. Je to sice k pláči, ale je to tak.
Tiskni
Sdílej:
Ad 3. Já bych se naopak stroji přizpůsobil rád. Ať na webu ministerstva vystaví DTD nebo schema a já jim to klidně přinesu v XML. Na médiu, o jaké si řeknou. (No, v mezích slušnosti; s Bernouláčem, Jaz diskem nebo osmipalcovou disketou by byl asi trochu problém.)