abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:11 | IT novinky

    V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:11 | Komunita

    Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:11 | Zajímavý článek

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:00 | Nová verze

    OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | IT novinky

    Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 14:44 | IT novinky

    Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 12:22 | Bezpečnostní upozornění

    Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 05:22 | Zajímavý software

    QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 04:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 259 správce systému a služeb systemd (Wikipedie, GitHub).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:55 | Zajímavý článek

    Cloudflare Radar poskytuje aktuální informace o globálním internetovém provozu, útocích nebo trendech. Publikován byl celkový přehled za rok 2025. Globální internetový provoz vzrostl v roce 2025 o 19 %.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (33%)
     (33%)
     (33%)
    Celkem 6 hlasů
     Komentářů: 10, poslední dnes 12:54
    Rozcestník

    Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.


    NAVRCHOLU.cz
    Aktuální zápisy

    Nejčtenější za poslední měsíc Nejkomentovanější za poslední měsíc
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    SW patenty - napsal jsem poslancům

    27.6.2005 18:06 | Přečteno: 1007× | Ze života

    Termín schvalování softwarových patentů v EP se blíží, a bohužel to vypadá, že návrh projde. Šance něco zvrátit není velká, ale bylo by chybou rezignovat na veškeré aktivity v této oblasti. Učinit se dá leccos, já jsem zvolil cestu oslovení poslanců, kteří byli v ČR do EP zvoleni.

    I když se může zdát zbytečné pokoušet se o zvrácení vývoje v EP právě touto cestou, myslím si, že to zcela od věci není. Jak se totiž ukázalo při různých rozhovorech s poslanci, někteří z nich si příliš neuvědomují, jaké následky by schválení směrnice mělo. Nelze se tomu ani příliš divit, je to záležitost poměrně specifická, takže je chyba spíš u oborových poradců, ať už stranický či poradců jednotlivých politiků - ti by měli mít větší přehled.

    Proto jsem rozhodl, že všem poslancům a poslankyním pošlu mail, ve kterém stručně vysvětlím hrozící následky schválení dokumentu. Snažil jsem se o maximální srozumitelnost argumentů, a současně o co nejslušnější formu celého textu. Dopis vypadal takto:

    Vážený pane poslanče,

    dne 5. července 2005 bude Evropský parlament hlasovat o "Směrnici o patentovatelnosti vynálezů realizovaných počítačem" (Computer Implemented Inventions Directive, CIID) v podobě navržené Radou ministrů. Jako člen profesní skupiny, jíž se tato směrnice velmi dotýká, a jako občan České republiky a Evropské unie, se na Vás obracím s žádostí o velmi pečlivý a zodpovědný přístup ke schvalování této směrnice.

    Její schválení v navržené podobě by mělo velmi negativní dopady na vývoj a používání počítačových programů v České republice i v dalších zemích EU. Mělo by za následek výrazné zhoršení konkurenceschopnosti zejména malých a středních firem, které v oblasti vývoje počítačových programů podnikají. Razantní zpomalení inovací, způsobené jak výrazně vyššími náklady na vývoj softwaru, tak omezením zavádění moderních technologií, by se pak projevilo na celé ekonomice. Snížila by se produktivita práce, konkurenční pozice evropských firem by se (na evropském i světovém trhu) zhoršila, zvýšila by se nezaměstnanost.

    S ohledem na výše uvedené, Vás žádám o důkladné zvážení důsledků schválení CIID. Zaujmete-li názor, že by schválení nebylo prospěšné, pokuste se prosím přesvědčit o tomtéž i poslance z jiných zemí ve Vaší politické frakci. Za projevené úsilí při zastupování zájmů občanů České republiky Vám děkuji.

    S pozdravem

    Lukáš Jelínek
    softwarový inženýr a programátor

    Pro všechny poslance byl text stejný (poslankyně dostaly samozřejmě nepatrně jinou verzi), pouze v případě Zuzany Roithové, jejíž postoje k SW patentům jsou obecně známé, jsem text tomuto faktu poněkud přizpůsobil.

    Pochopitelně neočekávám, že by na základě této snahy všichni poslanci hlasovali proti směrnici, ale třeba to nějaký efekt, byť je nepatrný, mít bude. Doufejme...

    Ihned po odeslání mailu mi přišla odpověď od Jolany Mungengové, asistentky Vladimíra Železného, že se většina politické frakce Nezávislost/demokracie (včetně V. Železného) chystá hlasovat proti návrhu, a naopak podpořit pozměňovací návrhy, které mají za cíl SW patenty ze směrnice vypustit. Aspoň jedna pozitivní zpráva.

           

    Hodnocení: -

    zatím nehodnoceno
            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    27.6.2005 18:47 trocha pravdy | skóre: 3 | blog: nic
    Rozbalit Rozbalit vše pneu
    Do Michelinky s nima, tahat pneumatiky! Hajzlové jedni intelektuálský!

    svob. Halik
    27.6.2005 18:57 ND
    Rozbalit Rozbalit vše Dobré
    Pěkně zformulováno. Škoda, že se na věci zřejmě od začátku nedalo nic změnit.

    Pokud jde v EU něco protlačit tak nedemokratickým způsobem, mám škodolibou radost ze současné krize. Jsem rád, že jsem hlasoval proti vstupu, ale to je tak jediné co z toho tak můžu mít.
    27.6.2005 19:17 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobré
    Proti vstupu? To už je docela pozdě :-D.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    28.6.2005 08:08 ND
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobré
    Byl jsi u referenda? Jak jsi hlasoval? Líbily se ti kecy typu "volný pohyb pracovních sil"? Pokud jsi hlasoval ANO, tak tady to máš.

    A než se příště budeš snažit z dělat z někoho vola, tak se nejdřív zamysli.
    28.6.2005 08:13 ND
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobré
    A my, co jsme hlasovali NE, to máme taky... :-(
    28.6.2005 13:05 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobré
    Jo blbě jsem si to přečetl, to se omlouvám.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    27.6.2005 23:06 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobré

    To není pěkně zformulováno.

    Souhlasím s obsahem, respektive, souhlasím s tím, co se autor dopisu snaží prosadit. Ale formulace stojí, s prominutím, za hovno. Ten prostřední odstavec je zoufalý - "mělo by to negativní dopady; výrazné zhoršení; razantní zpomalení; vyšší náklady; snížení produktivity; blablabla". To je čistě demagogická argumentace bez jediného zdůvodnění, nikde tam není řečeno proč, co je příčina, co je důsledek. Celý ten odstavec (obsahově velmi pěkně) jenom říká, že něco je blbost, ale není tam ani čtvrt slova o tom, proč je to blbost. To je prostě demagogie.

    Sorry, s takovým dopisem nemůžu souhlasit. Souhlasím s jeho "myšlenkou", ale nesouhlasím s "provedením". Podle mě to působí pouze dojmem dalšího výkřiku nějakého hysterického zeleného nebo jiného fanatika - zabij bobra, zachráníš strom.

    Tohle není styl argumentace, za který bych byl ochoten se postavit.

    28.6.2005 07:54 mrzout | skóre: 11 | blog: mrzutej
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobré
    Na formulaci tolik nezalezi. Smyslem neni poslance presvedcit, spise mu dat najevo "jsem tvuj volic, nechci to a sleduju te, jak se zachovas".
    Hlasuj pro zavedení OpenID na Abclinuxu!
    28.6.2005 08:11 ND
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobré
    To je totiž přesně jazyk, kterýmu politici rozumí. S nimi se jinak jednat nedá, protože oni na nic jinýho neslyší. Poslechni si kterýhokoliv z nich a kochej se slohem, kterým komunikují.
    Luk avatar 28.6.2005 10:18 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobré
    Není nic jednoduššího, než napsat vlastní, lepší. Čím víc lidí napíše, tím líp. A když každý použije jiné formulace, jiné argumenty, bude to ještě lépe - poslanci budou mít k dispozici pohledy z různých úhlů.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    27.6.2005 20:38 Triton | skóre: 10 | blog: keep_slacking
    Rozbalit Rozbalit vše Nice
    Nechci předjímat poněkud méně bystrý úsudek poslanců, ale možná by stálo za to tento text doplnit o příklad, jak může být takováto forma patentového práva v praxi nebezpečná a hospodářskou soutěž omezující.
    Z'LI0(%:`&/NRU`Y0"@8.L%.%PG(%!D>"<!@C(4&'?`UO!/$"K\2)+!1K',R' 2V,*3$D-EG4PC!<*(%%I"<*$` `
    28.6.2005 09:06 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše RE: napsal jsem poslancům
    Já taky.

    Prvý krát som im písal už začiatkom marca. A vtedy som dostal len neurčitú odpoveď od Moniky Beňovej. Vtedy som ich mailové adresy bral z tejto stránky - a tam ju má uvedenú len polovicka z nich. Ale minulý týžden som si povedal, že čas, kedy ich hlas naozaj nieco zaváži, sa blíži a opýtal som sa p. Lubora Illeka zo Slovenskej Informacnej Spoločnosti (, ktora bojuje na tomto poli už dlho) ako sa veci majú. Ten odpovedal, že Ústav Priemyselného Vlastníctva (, co je štátny orgán, do ktorého kompetencií táto oblasť spadá) prijal 90% požiadaviek SISp a stavia sa "proti". Každopádne, ale SISp odporúča všetkým, ktorým na zákaze patentov záleží, kontaktovať europoslancov aj individuálne.

    Ja sám som tak urobil v sobotu. Podarilo sa mi nájst stránku, podľa ktorej mailová adresa každého z nich je prvé písmeno krstného mena plus priezvisko v doméne @europarl.eu.int. Poslal som 14 mailov a zatiaľ som nedostal žiadnu odpoveď. Ale vtedy v marci to trvalo 12 dní, než som dostal odpoveď od p. Beňovej. Tak hádam to k niečomu bolo. Napíšte aj vy.

    28.6.2005 10:34 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše adresy
    Zdravim

    Muzes dat prosim k dispozici adresy kam jsi to posilal? koukal jsem na ffii.cz, ale adresy jsem tam nenasel.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    28.6.2005 10:50 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: adresy
    Odpovim si sam:

    tvozabova@euparlament.com
    brezina@janbrezina.cz
    cabrnoch@cabrnoch.cz
    pduchon@europarl.eu.int
    hfajmon@europarl.eu.int
    asistent@falbr.cz
    vflasarova@europarl.eu.int
    jhybaskova@europarl.eu.int
    jkohlicek@europarl.eu.int
    jmastalka@europarl.eu.int
    miroslav@ouzky.cz
    ransdorf@kscm.cz
    vremek@europarl.eu.int
    zroithova@europarl.eu.int
    lroucek@europarl.eu.int
    ris.olonz.ods@volny.cz
    istrejcek@europarl.eu.int
    dstroz@europarl.eu.int
    oldrich.vlasak@mmhk.cz
    jzahradil@europarl.eu.int
    tzatloukal@europarl.eu.int
    vladimir.zelezny@centrum.cz
    info@zieleniec.cz
    jzverina@europarl.eu.int
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    Luk avatar 28.6.2005 12:02 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: adresy
    Správně. Jen upřesním, že adresu v doméně europarl.eu.int má každý poslanec EP (a uživatelské jméno je první písmeno z křestního jména + celé příjmení).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.6.2005 12:10 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: adresy
    Zdravim

    Tak jsem jim taky neco poslal. Ale pozor na Thunderbird, je to kram, jednak nebere adresy oddelene strednikem (adresi1;adresa2), ale musi to byt oddelene carkou a mezerou, nacez to pak cele presype do jednotlivych policek na jednotlive radky a pozor, nezobrazily se vsechny adresy, bylo jich tam videt asi 19 poslednich, takze prvnich 6 emailu jsem pripsal nakonec znova, uz se zobrazily, ale kdyz mrknu na odchozi zpravu tak tech 6 lidi to dostalo dvakrat. blbej thunderbird.

    ---------------------------------------------

    Vážený pane poslanče, paní poslankyně,

    dne 5. čerevnce bude zasedat evropský parlament a bude hlasovat o "Směrnici o patentovatelnosti vynálezů realizovaných počítačem" (Computer Implemented Inventions Directive, CIID). Chtěl bych Vás informovat o mém postoji k této problematice. Předem bych chtěl podotknout, že když se tato směrnice projednávala v prvním čtení, evropský parlament v ní provedl úpravy tak, aby vyhovovala názoru 98% odborné veřejnosti. Evropská komise, jakožto předkladatel návrhu, je ale ovlivněna řadou lobbistů od velkých a vlivných firem a tak zcela ignorovala rozhodnutí evropského parlamentu a krajně nedemokratickým způsobem schválila směrnici v původním návrhu na zasedání komise pro hospodářství a rybolov! Navíc dávala k vyjádření tak krátké tzermíny, že nebylo možné se k tomu ani vyjádřit. To považuji za způsob hraničící s podvodem vůči evropským zákonům a demokracii. Myslím, že i tento fakt by jste měli brát ůvahu, až budete v úterí znovu hlasovat v druhém čtení.

    Ve zkratce se jedná o to, že jakýkoliv počítačový program nebo algoritmus (část programu) bude moci být patentován a kdokoliv bude chtít tento program použít, bude muset zaplatit držiteli patentu. Jenže to, co funguje v průmyslu nemůže fungovat u softwaru. Existují desítky odborných studií od předních českých (i evropských) odborníků, které jasně říkají, že umožnění patentování softwaru by přineslo značné obtíže zejména malám a středním firmám v SW oboru. Znamenalo by to značné oslabení konkurenceschopnosti, následkem toho krach některých firem, propouštění a tím i snížení počtu odborníků v SW oboru. V ČR působí několik velkých zahraničních firem, ale žádná ryze česká firma není tak veliká, aby se vyrovnala těmto gigantům. To by znamenalo postupnou likvidaci těchto malých a středních firem. Oni si prostě nemohou dovolit vést nákladné soudní spory s velkými firmamy. Finančně je to zruinuje a po měsících soudních sporů už stejně není o čem se soudit, protože o produkt malé firmy nebude zájem, protože ji předstihla jiná firma.

    Ještě horší dopad by měly SW patenty na svobodný software (Linux, OpenOffice.org, GNU, apod.). Pokud nějaká firma použije patentovaný algoritmus ve svém uzavřeném programu, nelze na to běžnými prostředky přijít. Ale pokud ho použije někdo v programu s otevřeným kódem, přijde se na to okamžitě, což defakto likviduje svobodný software. Velké SW firmy mají podané patenty na desetitisíce zcela běžných algoritmů a nepoužít ve svém programu ani jeden cizí patent je zhola nemožné. Nyní se jedná jen o umožnění vymahatelnosti těchto patentů.

    Odborné analýzy můžete nalézt např. zde: http://www.ffii.cz/index.php/Media

    Snažně vás prosím, neignorujte naléhavé přání 98% veřejnosti a nedejte evropské komisi precedens k nedemokratickému jednání a vyjádřete svoje NE!

    Pokud už jste s problematikou SW patentů seznámen/a a nesouhlasíte se současným stavem předkládané směrnice, prosím informujte své kolegy v evropském parlamentu a vysvětlete jim o co jde a proč by měli hlasovat NE. SW patenty chápe jen úzký okruh lidi, ale negativní dopad to bude mít na nás všechny.

    Zdeněk Štěpánek počítačový odborník programátor

    ----------------------------------

    no to je rychlost, jen jsem si odskocil na obed, zapomel jsem potvrdit odeslani tohohle prispevku a uz tu je odpoved od pana zveriny.

    Je mi líto, ale ta směrnice sotva bude zamítnuta. Spíše je třeba hovořit o konkrétních zněních. Poslední text, který Rada předložila, by měl nejvíce problémové věci vyloučit, pozměňovací návrhy poslanců mohou také něco změnit. Bylo by hezké, kdyby si v této oblasti EU mohla dělat co sama chce. Nezapomeňte prosím, že žijeme v globalizovaném světě, kde se prostě nějak vyvíjí patentová ochrana v této oblasti v Americe i Japonsku, EU na to nemůže reagovat nicneděláním. Nějakou společnou pozici potřebujeme, máme-li být společným trhem. J.Zvěřina
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    Luk avatar 28.6.2005 12:34 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: adresy
    Ad "adresy": posílal jsem to z Mozilly (ne Thunderbirdu), a hlavně na každou adresu zvlášť. Jednak to působí lépe (osobně hromadné maily také nemám rád), za druhé jsem použil 3 verze (viz můj příspěvek), a za třetí jsem nechtěl zbytečně dráždit případné antispamové filtry na mailserveru EP.

    Nicméně se mi stejně do text vloudily 2 chybky (způsobené tím, že jsem text několikrát upravoval), jednu jsem našel po odeslání asi 8 poslancům, druhou až při vkládání na Abclinuxu.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Luk avatar 28.6.2005 12:39 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: adresy
    Poslanec Zvěřina už mi také právě odpověděl - velice podobným způsobem.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.6.2005 12:41 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: adresy
    Nejsem si zcela jistý, jestli bych třeba na adrsu ransdorf@kscm.cz něco psal, ať už by šlo o cokoliv. Nevím.
    Copak toho není dost?

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.