abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:00 | Komunita

    V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 09:44 | IT novinky

    Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 01:11 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:55 | Nová verze

    Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:33 | IT novinky

    Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 18:33 | IT novinky

    Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | IT novinky

    Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 05:11 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.6. 22:33 | Nová verze

    Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (55%)
     (31%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 254 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.


    NAVRCHOLU.cz
    Aktuální zápisy

    Evropský vyhledávač

    21.1.2006 13:27 | Přečteno: 1315× | Rouhání největší

    Concorde, A380, Quaero - co to má společného? Napovím: megalomanství, huráevropanství, snaha předstihnout a porazit - ale především státní dotace. Ve všech těcho případech (a v mnoha jiných) se jedná o projekty, jejichž cílem je "to Američanům ukázat", bez ohledu na to, kolik státních peněz se do toho nalije. Nejnovější takovou akcí je projekt Quaero. Má to být evropská konkurence Googlu, ale zatím jsou slyšet jen bombastické sliby, kdežto podrobnosti jsou pečlivě utajovány (jak typické pro dotované projekty, že?).

    Vždy, když se někde ve světě (zejména v USA) rozvíjí něco nového (technologie, produkt, služby), zvedne se v Evropě (zejména ve Francii) hlas: "Budeme mít lepší!" Na tom by nebylo nic špatného, nebýt toho, že to hlásají čelní představitelé státu (jako nyní francouzský prezident Chirac), a začnou do těchto megalomanských projektů ve velkém lít státní peníze. Samozřejmě k velké radosti firem, které z toho pak budou inkasovat zisky.

    Někdo by mohl samozřejmě říkat, že dění ve Francii nás nepálí. Omyl, jsme v Evropské unii, proto nás to musí velice zajímat. Zejména v kontextu toho, jak se Francie zuřivě brání snížení zemědělských dotací. Peníze, které francouzská vláda použije na pochybné projekty, budou někde chybět. A nejedná se o žádné zanedbatelné částky.

    U projektu Quaero je specifická ještě jedna věc. Zatímco vývoj letadel byl i v USA vždy částečně financován vládou, v případě vyhledávačů a dalších internetových služeb to tak rozhodně není. Tím nesmyslněji se celá aktivita jeví. Do těchto oblastí by žádná vláda neměla strkat prsty - něco jiného je základní výzkum v této oblasti, ale do samotných služeb určitě ne.

    Ještě je tu jedna věc, která stojí za zmínku. Je to současný boj firmy Google s americkou vládou o umožnění přístupu k informacím o vyhledávání. Někdo by mohl právě toto brát jako dobrý argument, proč mít evropský vyhledávač. Ale právě naopak - místo americké vlády by se k údajům mohly dostávat vlády evropské. Tím spíš, že by svoji finanční podporou mohly argumentovat pro právo na využití získaných informací.

    Na základě toho všeho tedy mohu říct, že se jedná o zbytečný projekt, který pouze nesmyslně vyplýtvá státní peníze na něco, co není potřeba. Evropské vlády by se měly zaměřit na důležitější věci (třeba jak tytéž peníze použít na zlepšení komunikace s občany), a do oblasti běžných internetových služeb se nemíchat.

           

    Hodnocení: 89 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    21.1.2006 13:42 Sinuhet | skóre: 31
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    Skutecne ten vyhledavac bude financovan ze statnich penez? Muzete poslouzit nejakym odkazem? Ja jsem tedy slysel neco jineho...
    Luk avatar 21.1.2006 14:03 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    Ano, píší o tom např. tady nebo tady.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    21.1.2006 14:24 Sinuhet | skóre: 31
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    Ehm, no ale z toho vyplyva, ze to bude bezna spoluprace statniho a soukromeho sektoru, ktera se deje vsude na svete, USA nevyjimaje. Opravdu nechapu co vam na tom vadi, google potrebuje ve vyhledavani konkurenci jako sul.
    Luk avatar 21.1.2006 16:21 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    No to je opravdu výborný nápad, budovat konkurenci pomocí dotací. Hlavně v takovém oboru, kde není nijak omezen vstup na trh (což třeba pro dopravní letadla neplatí). Šílenější nápady se málokdy vidí :-D
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    21.1.2006 22:02 Sinuhet | skóre: 31
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    No to je opravdu výborný nápad, budovat konkurenci pomocí dotací.

    Vitame prave dopadnuvsi navstevniky z Mesice a s radosti jim sdelujeme, ze toto neni nic noveho ani neobvykleho.

    Mimochodem, cim principialne vyjimecnym je omezen vstup na trh s dopravnimi letadly?

    Luk avatar 22.1.2006 00:04 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    Vitame prave dopadnuvsi navstevniky z Mesice a s radosti jim sdelujeme, ze toto neni nic noveho ani neobvykleho.
    Není to nové ani neobvyklé, ale to ještě neznamená, že je to správné.
    Mimochodem, cim principialne vyjimecnym je omezen vstup na trh s dopravnimi letadly?
    Přísnými pravidly a velice náročným schvalovacím procesem, kterým musí každý vyráběný stroj projít. Schvalování automobilů (které je také komplikované) je v porovnání s tím procházka růžovou zahradou. A i když letadlo získá homologaci, ještě to nic neznamená - za pár let se pravidla přitvrdí a bude se schvalovat znovu (resp. to, čeho se zpřísnění týká). Protože tato pravidla určují vlády (resp. jimi řízené orgány), lze pochopit, že se mohou výrobcům snažit pomoci vyrovnat se s omezeními, která na ně dopadají (a odolat tak zahraniční konkurenci).

    To ovšem vůbec neznamená, že bych dotace výrobcům letadel schvaloval. Jen jsou ty dotace trochu pochopitelnější, protože než lze vůbec prodat první letadlo (nebo nějaké nově vyvinuté), trvá několik let, než skončí schvalovací řízení. U internetových služeb se nic takového nekoná, službu lze kdykoliv spustit - administrativní překážky nejsou.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    21.1.2006 14:12 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    Ano, je potreba prestat dotovat jakekoliv alespon sebemene smysluplne veci a penize rozdelit na podporach nepracujicim, pristehovalcum a duchodcum.
    stativ avatar 21.1.2006 14:15 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    A na podporu Blenderu ;-)
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    JiK avatar 21.1.2006 14:27 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    Kdyz nastavime system tak aby podporoval line, zmetky, flakace, nezamestnane a praci-se-vyhybajici, trebas skvelyma podporama, bezplatnym zdravotnictvym a skolstvym (pro ty co nepracuji a tudiz neplati dane je oboji skutecne 'zdarma') na ukor tech co tvrde pracuji, snazi se neco vybudovat a zlepsit sve postaveni a svou kvalifikaci, nebude pak prirozene, ze se zvetsi prave ta podporovana skupina?

    Ze, je-li proste vyhodnejsi brat davky a flakat se nez pracovat a platit krvave dane, budou lidi prirozene tihnout k tomu brat ty davky...?

    Kdyz nastavime pravidla aby podporovala pracovite, pilne a uspesne, budou se vsichni sami chtit a snazit stat tema uspesnejsima.

    Jak rikal Masaryk: "Nebat se a nekrast!"

    vencour avatar 21.1.2006 15:22 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač

    Při současné systému politiky a 4 letém koloběhu voleb asi nebude snadné prosadit změnu. Lepší je vézt se a čekat, než padnem na ústa (?).

    Tj. nevim, jak to udělat jen z přesvědčení, jak tohle vsvětlit lidem, že by měli myslet dál, než na rok dopředu.

    Je to jako hniloba, to plácání se v životě bez práce. Při pokusu o nějaké řešení se začne řvát, že se porušuje lidskost, že oni mají právo ... houby mají ... každý organismus by se měl bránit proti degeneraci. Jenže buňky nemají demokracii a nemůžou remcat proti čemukoli. Lidi jo.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    Luk avatar 21.1.2006 16:21 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    Všechno špatně. Je potřeba především snížit daně. A pokud rozdělovat peníze, tak především na:
    1. zlepšení komunikace státu a občana (zveřejňování více informací, zlepšení technickým možností komunikace atd.)
    2. provedení důchodové reformy
    3. opravy infrastruktury, která je v majetku státu
    4. podporu vzdělávání
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    22.1.2006 11:43 barney
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač

    hmm, staci sa pozriet na slovensko :-))

    znizili sa davky ... a hned ma socialista fico aj ta jeho druzina 30%tnu podporu

    to je vsak dlha politicka debata, ktorej sa zucasnit nemienim, pretoze tomu nerozumiem a pocit, ze "modra je dobra" je len moj vlastny :-)))

    22.1.2006 12:39 Kero | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    >znizili sa davky ... a hned ma socialista fico aj ta jeho druzina 30%tnu podporu
    ...a pokud si spravne pamatuji, nezamestnanost z 27 na 15 procent.
    Jsem odpůrcem GPL, ale ne odpůrce svobodného softwaru. Jen software pod MIT licencí je opravdu svobodný.
    21.1.2006 16:45 Franta Gajdůšek | skóre: 15 | blog: co_me_prave_napadne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    diskuze na podobne tema, dokonce na ni maji odkaz na hlavni strane. Asi se jim splnil sen.
    Luk avatar 21.1.2006 16:55 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Evropský vyhledávač
    Obávám se, že nikoli. Quaero téměř jistě nebude open-source technologií, což vyvozuji jak ze souboru zúčastněných firem (nemá takhle náhodou Thomson něco společného s MP3? ;-)), tak i z dalších uvedených informací (hlavně těch o licencování). Takže jisté společné znaky tu jsou, ale tipuji to na ryze komerční projekt.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    21.1.2006 20:14 kar
    Rozbalit Rozbalit vše Google
    Google možná jede na Linuxu, ale jinak bys tajnůstkářštější firmu těžko pohledal. Ani po všemožných protestech -- dokonce ani po slibech, že to zveřejní -- nebyl kupříkladu schopen/ochoten zveřejnit kritéria pro zařazení zpravodajského zdroje do Google News.
    Luk avatar 21.1.2006 20:39 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Google
    O to tu ale vůbec nejde. Jen tvrdím, že se v případě Quaera pravděpodobně nebude jednat o open-source řešení (v tom smyslu, v jakém se o něm hovoří na Linuxsoftu).

    Jinak tajnůstkaření Googlu jen svědčí o tom, o jak lukrativní záležitost se jedná. Tím spíš není důvod do toho pumpovat veřejné peníze.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.