V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Concorde, A380, Quaero - co to má společného? Napovím: megalomanství, huráevropanství, snaha předstihnout a porazit - ale především státní dotace. Ve všech těcho případech (a v mnoha jiných) se jedná o projekty, jejichž cílem je "to Američanům ukázat", bez ohledu na to, kolik státních peněz se do toho nalije. Nejnovější takovou akcí je projekt Quaero. Má to být evropská konkurence Googlu, ale zatím jsou slyšet jen bombastické sliby, kdežto podrobnosti jsou pečlivě utajovány (jak typické pro dotované projekty, že?).
Vždy, když se někde ve světě (zejména v USA) rozvíjí něco nového (technologie, produkt, služby), zvedne se v Evropě (zejména ve Francii) hlas: "Budeme mít lepší!" Na tom by nebylo nic špatného, nebýt toho, že to hlásají čelní představitelé státu (jako nyní francouzský prezident Chirac), a začnou do těchto megalomanských projektů ve velkém lít státní peníze. Samozřejmě k velké radosti firem, které z toho pak budou inkasovat zisky.
Někdo by mohl samozřejmě říkat, že dění ve Francii nás nepálí. Omyl, jsme v Evropské unii, proto nás to musí velice zajímat. Zejména v kontextu toho, jak se Francie zuřivě brání snížení zemědělských dotací. Peníze, které francouzská vláda použije na pochybné projekty, budou někde chybět. A nejedná se o žádné zanedbatelné částky.
U projektu Quaero je specifická ještě jedna věc. Zatímco vývoj letadel byl i v USA vždy částečně financován vládou, v případě vyhledávačů a dalších internetových služeb to tak rozhodně není. Tím nesmyslněji se celá aktivita jeví. Do těchto oblastí by žádná vláda neměla strkat prsty - něco jiného je základní výzkum v této oblasti, ale do samotných služeb určitě ne.
Ještě je tu jedna věc, která stojí za zmínku. Je to současný boj firmy Google s americkou vládou o umožnění přístupu k informacím o vyhledávání. Někdo by mohl právě toto brát jako dobrý argument, proč mít evropský vyhledávač. Ale právě naopak - místo americké vlády by se k údajům mohly dostávat vlády evropské. Tím spíš, že by svoji finanční podporou mohly argumentovat pro právo na využití získaných informací.
Na základě toho všeho tedy mohu říct, že se jedná o zbytečný projekt, který pouze nesmyslně vyplýtvá státní peníze na něco, co není potřeba. Evropské vlády by se měly zaměřit na důležitější věci (třeba jak tytéž peníze použít na zlepšení komunikace s občany), a do oblasti běžných internetových služeb se nemíchat.
Tiskni
Sdílej:
No to je opravdu výborný nápad, budovat konkurenci pomocí dotací.
Vitame prave dopadnuvsi navstevniky z Mesice a s radosti jim sdelujeme, ze toto neni nic noveho ani neobvykleho.
Mimochodem, cim principialne vyjimecnym je omezen vstup na trh s dopravnimi letadly?
Vitame prave dopadnuvsi navstevniky z Mesice a s radosti jim sdelujeme, ze toto neni nic noveho ani neobvykleho.Není to nové ani neobvyklé, ale to ještě neznamená, že je to správné.
Mimochodem, cim principialne vyjimecnym je omezen vstup na trh s dopravnimi letadly?Přísnými pravidly a velice náročným schvalovacím procesem, kterým musí každý vyráběný stroj projít. Schvalování automobilů (které je také komplikované) je v porovnání s tím procházka růžovou zahradou. A i když letadlo získá homologaci, ještě to nic neznamená - za pár let se pravidla přitvrdí a bude se schvalovat znovu (resp. to, čeho se zpřísnění týká). Protože tato pravidla určují vlády (resp. jimi řízené orgány), lze pochopit, že se mohou výrobcům snažit pomoci vyrovnat se s omezeními, která na ně dopadají (a odolat tak zahraniční konkurenci). To ovšem vůbec neznamená, že bych dotace výrobcům letadel schvaloval. Jen jsou ty dotace trochu pochopitelnější, protože než lze vůbec prodat první letadlo (nebo nějaké nově vyvinuté), trvá několik let, než skončí schvalovací řízení. U internetových služeb se nic takového nekoná, službu lze kdykoliv spustit - administrativní překážky nejsou.
Ze, je-li proste vyhodnejsi brat davky a flakat se nez pracovat a platit krvave dane, budou lidi prirozene tihnout k tomu brat ty davky...?
Kdyz nastavime pravidla aby podporovala pracovite, pilne a uspesne, budou se vsichni sami chtit a snazit stat tema uspesnejsima.
Při současné systému politiky a 4 letém koloběhu voleb asi nebude snadné prosadit změnu. Lepší je vézt se a čekat, než padnem na ústa (?).
Tj. nevim, jak to udělat jen z přesvědčení, jak tohle vsvětlit lidem, že by měli myslet dál, než na rok dopředu.
Je to jako hniloba, to plácání se v životě bez práce. Při pokusu o nějaké řešení se začne řvát, že se porušuje lidskost, že oni mají právo ... houby mají ... každý organismus by se měl bránit proti degeneraci. Jenže buňky nemají demokracii a nemůžou remcat proti čemukoli. Lidi jo.
hmm, staci sa pozriet na slovensko )
znizili sa davky ... a hned ma socialista fico aj ta jeho druzina 30%tnu podporu
to je vsak dlha politicka debata, ktorej sa zucasnit nemienim, pretoze tomu nerozumiem a pocit, ze "modra je dobra" je len moj vlastny ))