Open source reimplementace počítačových her Tomb Raider I a Tomb Raider II spolu s dalšími vylepšeními a opravami chyb TRX byla vydána ve verzi 1.0. Jedná se o sloučení projektů / enginů TR1X a TR2X do jednoho TRX. Videoukázka na YouTube.
Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Software LibrePods osvobozuje bezdrátová sluchátka AirPods z ekosystému Applu. Exkluzivní funkce AirPods umožňuje využívat na Androidu a Linuxu. Díky zdokumentování proprietárního protokolu AAP (Apple Accessory Protocol).
Byl vydán AlmaLinux OS 10.1 s kódovým názvem Heliotrope Lion. S podporou Btrfs. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Placená služba prohledávání zprostředkovatelů dat a automatického odstraňování uniklých osobních údajů Mozilla Monitor Plus bude 17. prosince ukončena. Bezplatná monitorovací služba Mozilla Monitor bude i nadále poskytovat okamžitá upozornění a podrobné pokyny k omezení rizik úniku dat. Služba Mozilla Monitor Plus byla představena v únoru loňského roku.
Waydroid (Wikipedie, GitHub) byl vydán v nové verzi 1.6.0. Waydroid umožňuje spouštět aplikace pro Android na běžných linuxových distribucích. Běhové prostředí vychází z LineageOS.
Příspěvek na blogu Raspberry Pi představuje novou kompletně přepracovanou verzi 2.0 aplikace Raspberry Pi Imager (YouTube) pro stažení, nakonfigurování a zapsání obrazu operačního systému pro Raspberry Pi na SD kartu. Z novinek lze vypíchnout volitelnou konfiguraci Raspberry Pi Connect.
Memtest86+ (Wikipedie), svobodný nástroj pro kontrolu operační paměti, byl vydán ve verzi 8.00. Přináší podporu nejnovějších procesorů Intel a AMD nebo také tmavý režim.
Programovací jazyk Racket (Wikipedie), tj. jazyk z rodiny jazyků Lisp a potomek jazyka Scheme, byl vydán v nové major verzi 9.0. Hlavní novinku jsou paralelní vlákna (Parallel Threads).
Před šesti týdny bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Minulý týden byly na stránkách Arduina aktualizovány podmínky používání a zásady ochrany osobních údajů. Objevily se obavy, že by otevřená povaha Arduina mohla být ohrožena. Arduino ubezpečuje, že se nic nemění a například omezení reverzního inženýrství v podmínkách používání se týká pouze SaaS cloudové aplikace.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Concorde, A380, Quaero - co to má společného? Napovím: megalomanství, huráevropanství, snaha předstihnout a porazit - ale především státní dotace. Ve všech těcho případech (a v mnoha jiných) se jedná o projekty, jejichž cílem je "to Američanům ukázat", bez ohledu na to, kolik státních peněz se do toho nalije. Nejnovější takovou akcí je projekt Quaero. Má to být evropská konkurence Googlu, ale zatím jsou slyšet jen bombastické sliby, kdežto podrobnosti jsou pečlivě utajovány (jak typické pro dotované projekty, že?).
Vždy, když se někde ve světě (zejména v USA) rozvíjí něco nového (technologie, produkt, služby), zvedne se v Evropě (zejména ve Francii) hlas: "Budeme mít lepší!" Na tom by nebylo nic špatného, nebýt toho, že to hlásají čelní představitelé státu (jako nyní francouzský prezident Chirac), a začnou do těchto megalomanských projektů ve velkém lít státní peníze. Samozřejmě k velké radosti firem, které z toho pak budou inkasovat zisky.
Někdo by mohl samozřejmě říkat, že dění ve Francii nás nepálí. Omyl, jsme v Evropské unii, proto nás to musí velice zajímat. Zejména v kontextu toho, jak se Francie zuřivě brání snížení zemědělských dotací. Peníze, které francouzská vláda použije na pochybné projekty, budou někde chybět. A nejedná se o žádné zanedbatelné částky.
U projektu Quaero je specifická ještě jedna věc. Zatímco vývoj letadel byl i v USA vždy částečně financován vládou, v případě vyhledávačů a dalších internetových služeb to tak rozhodně není. Tím nesmyslněji se celá aktivita jeví. Do těchto oblastí by žádná vláda neměla strkat prsty - něco jiného je základní výzkum v této oblasti, ale do samotných služeb určitě ne.
Ještě je tu jedna věc, která stojí za zmínku. Je to současný boj firmy Google s americkou vládou o umožnění přístupu k informacím o vyhledávání. Někdo by mohl právě toto brát jako dobrý argument, proč mít evropský vyhledávač. Ale právě naopak - místo americké vlády by se k údajům mohly dostávat vlády evropské. Tím spíš, že by svoji finanční podporou mohly argumentovat pro právo na využití získaných informací.
Na základě toho všeho tedy mohu říct, že se jedná o zbytečný projekt, který pouze nesmyslně vyplýtvá státní peníze na něco, co není potřeba. Evropské vlády by se měly zaměřit na důležitější věci (třeba jak tytéž peníze použít na zlepšení komunikace s občany), a do oblasti běžných internetových služeb se nemíchat.
Tiskni
Sdílej:
No to je opravdu výborný nápad, budovat konkurenci pomocí dotací.
Vitame prave dopadnuvsi navstevniky z Mesice a s radosti jim sdelujeme, ze toto neni nic noveho ani neobvykleho.
Mimochodem, cim principialne vyjimecnym je omezen vstup na trh s dopravnimi letadly?
Vitame prave dopadnuvsi navstevniky z Mesice a s radosti jim sdelujeme, ze toto neni nic noveho ani neobvykleho.Není to nové ani neobvyklé, ale to ještě neznamená, že je to správné.
Mimochodem, cim principialne vyjimecnym je omezen vstup na trh s dopravnimi letadly?Přísnými pravidly a velice náročným schvalovacím procesem, kterým musí každý vyráběný stroj projít. Schvalování automobilů (které je také komplikované) je v porovnání s tím procházka růžovou zahradou. A i když letadlo získá homologaci, ještě to nic neznamená - za pár let se pravidla přitvrdí a bude se schvalovat znovu (resp. to, čeho se zpřísnění týká). Protože tato pravidla určují vlády (resp. jimi řízené orgány), lze pochopit, že se mohou výrobcům snažit pomoci vyrovnat se s omezeními, která na ně dopadají (a odolat tak zahraniční konkurenci). To ovšem vůbec neznamená, že bych dotace výrobcům letadel schvaloval. Jen jsou ty dotace trochu pochopitelnější, protože než lze vůbec prodat první letadlo (nebo nějaké nově vyvinuté), trvá několik let, než skončí schvalovací řízení. U internetových služeb se nic takového nekoná, službu lze kdykoliv spustit - administrativní překážky nejsou.
Ze, je-li proste vyhodnejsi brat davky a flakat se nez pracovat a platit krvave dane, budou lidi prirozene tihnout k tomu brat ty davky...?
Kdyz nastavime pravidla aby podporovala pracovite, pilne a uspesne, budou se vsichni sami chtit a snazit stat tema uspesnejsima.
Při současné systému politiky a 4 letém koloběhu voleb asi nebude snadné prosadit změnu. Lepší je vézt se a čekat, než padnem na ústa (?).
Tj. nevim, jak to udělat jen z přesvědčení, jak tohle vsvětlit lidem, že by měli myslet dál, než na rok dopředu.
Je to jako hniloba, to plácání se v životě bez práce. Při pokusu o nějaké řešení se začne řvát, že se porušuje lidskost, že oni mají právo ... houby mají ... každý organismus by se měl bránit proti degeneraci. Jenže buňky nemají demokracii a nemůžou remcat proti čemukoli. Lidi jo.
hmm, staci sa pozriet na slovensko
)
znizili sa davky ... a hned ma socialista fico aj ta jeho druzina 30%tnu podporu
to je vsak dlha politicka debata, ktorej sa zucasnit nemienim, pretoze tomu nerozumiem a pocit, ze "modra je dobra" je len moj vlastny
))
), tak i z dalších uvedených informací (hlavně těch o licencování). Takže jisté společné znaky tu jsou, ale tipuji to na ryze komerční projekt.