abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 02:22 | Nová verze

    D7VK byl vydán ve verzi 1.2. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 5, 6 a 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:00 | Nová verze

    Byla vydána verze 12.0.0 knihovny libvirt (Wikipedie) zastřešující různé virtualizační technologie a vytvářející jednotné rozhraní pro správu virtuálních strojů. Současně byl ve verzi 12.0.0 vydán související modul pro Python libvirt-python. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:22 | Humor

    CreepyLink.com je nový zkracovač URL adres, 'díky kterému budou vaše odkazy vypadat tak podezřele, jak je to jen možné'. Například odkaz na abclinuxu.cz tento zkracovač převádí do podoby 'https://netflix.web-safe.link/logger_8oIlgs_free_money.php'. Dle prohlášení autora je CreepyLink alternativou ke zkracovači ShadyURL (repozitář na githubu), který dnes již bohužel není v provozu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    včera 12:33 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byla představena rozšiřující deska Raspberry Pi AI HAT+ 2 s akcelerátorem Hailo-10 a 8 GB RAM. Na rozdíl od předchozí Raspberry Pi AI HAT+ podporuje generativní AI. Cena desky je 130 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 12:11 | Komunita

    Wikipedie slaví 25. výročí svého založení. Vznikla 15. ledna 2001 jako doplňkový projekt k dnes již neexistující encyklopedii Nupedia. Doména wikipedia.org byla zaregistrována 12. ledna 2001. Zítra proběhne v Praze Večer svobodné kultury, který pořádá spolek Wikimedia ČR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po více než dvou letech od vydání předchozí verze 2.12 byla vydána nová stabilní verze 2.14 systémového zavaděče GNU GRUB (GRand Unified Bootloader, Wikipedie). Přehled novinek v souboru NEWS a v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 02:22 | Nová verze

    Google Chrome 144 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 144.0.7559.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 10 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 01:55 | Humor

    Microsoft zveřejnil zdrojový kód XAML Studia a uvolnil ho pod MIT licencí. XAML Studio je nástroj ze světa Windows, určený pro tvorbu uživatelského rozhraní aplikací pomocí XAML (Extensible Application Markup Language). Stalo se tak zhruba po osmi letech od prvního prohlášení Microsoftu, že se tento kód chystá zveřejnit.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 01:44 | Zajímavý projekt

    TimeCapsule, 'časová kapsle', je jazykový model trénovaný výhradně na datech z určitých míst a časových období, aby se tak napodobila autentická slovní zásoba, způsob vyjadřování a názory dané doby. Na Hugging face jsou k dispozici modely natrénované na historických textech dostupných v oblasti Londýna mezi lety 1800 až 1875.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    14.1. 17:55 | Nová verze

    Radicle byl vydán ve verzi 1.6.0 s kódovým jménem Amaryllis. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (4%)
     (0%)
     (8%)
     (20%)
     (3%)
     (6%)
     (3%)
     (11%)
     (44%)
    Celkem 450 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 14.1. 21:12
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    kyknos avatar 23.5.2006 19:08 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Myslim ze nemas pravdu. Smat se nemohli. Pokud jim nebyla licence udelena (kdyz to bez smlouvy neslo), nemeli prece pravo nakladat s kodem vubec. Na to staci obycejny copyright, zadna licence. Proste jako by sw licenci nemel.

    Kazdopadne dobre za zmenu.
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    23.5.2006 19:08 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Nemohli se smát, protože když neplatila GPL, neměli žádné právo kód licencovaný pod GPL vůbec používat.
    Luk avatar 23.5.2006 20:02 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Jsem silně přesvědčen o tom, že kdyby někdo podal žalobu kvůli neoprávněnému použití kódu licencovaného pod GPL, neuspěl by. Bohužel se tu žádná taková žaloba neřešila, takže jsou to jen spekulace.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    23.5.2006 20:18 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Proč by neuspěl? Buď GPL platí a musí se řídit jejími podmínkami, nebo neplatí a pak nastupuje normální copyright.
    23.5.2006 20:28 XXX | skóre: 4 | blog: CAD | X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    no nevim to jistě ale ptal jsem se na toto právníka a bylo mě před rokem odpovězeno tak že v podstatě české právo něco jako GPL nezná a že by dosti záleželo jak by případný právní spor vyřešil 1 soud. Pokud by se stalo v rámci rozhodování tak i tak, poté by se další soudy řídili neformálně dle tohoto rozhodnutí. Tedy pokud by soud rozhodl v neprospěch žalovatele (poškozeného) tak bychom měli v celé ČR smůlu. :-) Zdar a sílu.
    kyknos avatar 23.5.2006 20:33 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    blabol. pokud GPL neplati, je to totez jakoby zadna licence nebyla.
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    23.5.2006 20:35 XXX | skóre: 4 | blog: CAD | X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Já jsem měl spíše na mysli to kdyby případná žaloba nastala. A proto jsem napsal též se si nejsem jist a že jsem předal to co sem dostal... Ale rád se poučím. :-)
    23.5.2006 20:48 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Neměli. České právo není založeno na precedentech.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    23.5.2006 20:52 XXX | skóre: 4 | blog: CAD | X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    To samozřejmě, nechci se s vami hádat, ale slyšel jsem že praxi to funguje tak že soudy se koukají po podobnýh případech u jiných soudů a defakto se nepřímo už vynesenými rozsudky řídí. Ale byl bych rád kdyby se ktomu vyjádřil relevantní právník. Rád se poučím. :-)
    Luk avatar 23.5.2006 20:53 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Není, ale hlavně pokud soudci sami nemají jasno, řídí se podle nich.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Luk avatar 23.5.2006 21:01 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Ono je to trochu složitější. Žalovaný totiž může tvrdit, že program používají tisíce (miliony apod.) uživatelů a proti nim autor nijak nezasahuje. Existence cáru papíru s nadpisem GPL v tom nemusí hrát žádnou roli.

    Použiju přirovnání: Někdo má nějakou obchodní známku pro svůj produkt. Tuto obchodní známku používá mnoho lidí k různým účelům a majiteli to nevadí. Ale pak ji někdo začne používat trochu víc, než se majiteli líbí, proto ho zažaluje. Naděje na úspěch je mizivá, protože předtím toleroval použití známky. A v tomto případě to může být podobné.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    michich avatar 23.5.2006 21:23 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Ochranné známky a autorské právo jsou natolik různé oblasti, že nelze závěry z jedné přenášet do druhé.
    Luk avatar 23.5.2006 21:51 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Jenže v tomto případě jednak nejde o ochrannou známku, nýbrž o známku obchodní (která má k autorskému dílu blíž), a navíc zrovna tady se jedná o velice srovnatelnou situaci.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    kyknos avatar 23.5.2006 21:58 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    nejedna. je to naprosty nesmysl. nikdo nemuze pouzivat me autorske dilo proti me vuli (az na par specialnich pripadu jako citace atd)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    Luk avatar 23.5.2006 23:41 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Obchodní značku (označení výrobku, služby apod.) také ne, protože by to byla nekalá soutěž podle § 44 a násl. obchodního zákoníku.

    Uvedu příklad: Řekněme, že název IntelliMouse, používaný jedním známým výrobcem (zdaleka nejen) myší není ochrannou známkou (sice je, ale to teď nechme stranou). Různé menší firmy budou léta tento název používat pro své myši a majitel značky nebude reagovat. Pak ho začne používat velký výrobce myší a majitel značky na něj podá žalobu pro nekalosoutěžní jednání. Soud pravděpodobně prohraje, protože předtím dlouhodobě tiše souhlasil s užitím značky. A tady je to podobné.

    Jasné? ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    michich avatar 24.5.2006 00:25 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Jasné, ale irelevantní.
    23.5.2006 22:39 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Hmm, libdvdcss neni obsazen ani v susich repositarich, ani v tech externich (kde jsou non-free kodeky), proste nikde. Musi se stahnout primo z developers.videolan.org/libdvdcss/ a nainstalovat pomoci rpm rucne.

    Ve slackwaru (respektive na linuxpackages.net) myslim je.

    S timhle mi muzou polibit vite co, kdyz so chci prehratz DVD pujceny v pucovne tak si ho proste prehraju treba v toustovaci.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    Mikos avatar 23.5.2006 22:51 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Přesně tak. Vážení zákonodárci, polibte si pr*el! :-)

    Btw. v Arch Linuxu mam libdvdcss přímo v oficiálním repozitáři ;-) A v Gentoo je taky přímo oficiálně :-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    24.5.2006 12:49 unknown_user | skóre: 8 | blog: unknown_blog | Kamenný Újezdec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální

    Novela kromě výše uvedené věci přináší ještě jednu hlavní změnu. Je to přitvrzení v oblasti odstraňování ochran proti kopírování (nebo jinému zásahu do autorských práv). To staví mimo zákon prostředky jako je DeCSS (i když zrovna v tomto případě by to bylo mírně sporné), které byly už dříve v některých státech nezákonné - nyní jsou i u nás. Toto samozřejmě přinese mnohé komplikace, protože mnohdy byly tyto prostředky jedinou možností, jak něco přehrát pod GNU/Linuxem.

    Proč je nutné pod linuxem používat k přehrávání chráněných filmů knihovnu libdvdcss? Vím, že odstraňuje ochranu z dvd, ale jak to řeší programy pro Windows jako třeba PowerDVD? Přece ten film musí také nějak dekódovat!!

    Tento příspěvek je šířen pod licencí GNU/FDL.
    Luk avatar 24.5.2006 13:38 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Tady je jeden zásadní problém, a v budoucnu (s GPL 3) se to projeví ještě mnohem silněji. Přehrávače pro Windows neumožňují (přímo, nepřímo to zatím jde) záznam toho filmu v dešifrované podobě - jen přehrát a konec. A protože to jsou proprietární programy, nelze jen tak vzít tu část, která se o dešifrování stará, a postavit na ní program, který by dešifrovaný film zaznamenal (nebo program upravit, aby to uměl).

    Ovšem věci jako libdvdcss jsou licencovány tak, že i kdyby to původní autor programu udělal tak, že by fungovalo pouze přehrávání, kdokoli to může snadno upravit i k záznamu. To je ten podstatný rozdíl.

    I když zrovna tady je to dost sporné a soud by rozhodoval, co je hlavním účelem - hodně by záleželo na tom, jak by byl program deklarován autorem (zda hovoří o možnosti použít ho k obejití ochrany).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Mikos avatar 24.5.2006 14:03 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Bez libdvdcss si běžné video DVD prostě nepřehraješ. Možností jsou proprietární programy, které mají licenci na přehrávání DVD, ale pro Linux zaprvé žádný takový pokud vím není a za druhé i kdyby byl, odmítam na přehrávání _MÉHO_ dvd používat nějaký proprietární closedsource program.

    A za druhé já mám právo pořizovat si záložní kopie _SVÝCH_ dvd, nikdo mi z mého hlediska nemá toto právo upírat. Pokud to tento nový zákon dělá, tak ať si ho strčí do pr****! :-)

    Vždycky sem podporoval všechny anti-DRM aktivity a budu v tom pokračovat, protože DRM je _zlo_ a musí být zničeno.
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    7.6.2006 12:34 gorgon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální

    Zde je odpověď poněkud složitější. Každý komerční přehrávač DVD je opatřen klíčem (master key), který umožňuje dešifrování obsahu DVD. Za tento klíč resp. za licenci k užití technologií DVD (část z nich je patentována) platí výrobce přehrávače subjektu vlastnícímu práva většinou podle počtu prodaných licencí (resp. kusů přístrojů). To je z pohledu open-source a taktéž z pohledu čínských výrobců DVD přehrávačů docela průšvih.

    Věc má druhou stranu. Vzhledem k tomu, že všichni, kdo chtějí přehrávat DVD na Linuxu mají dostatek kvalitních přehrávačů využívajících služeb knihovny libdvdcss, nikdo z komerčních výrobců programů se na tento trh nežene. Šance na prodeje linuxových přehrávacích programů jsou vzhledem k tomuto faktu a též k reálnému počtu desktopových uživatelů rekněme nemotivující. A to je odpověď na současný stav.

    stativ avatar 24.5.2006 14:25 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Podle toho toustovace bych skoro soudil ze jste uzivatelem NetBSD ;-)
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    29.5.2006 10:41 iop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    IMHO je prehrani a vytvareni rozmnozeniny pro osobni potrebu z pohledu zakona to same. Nejedna se totiz vubec o zasah do autorskych prav. A protoze je pro prehrani libdvdcss nutna, tak jejimu uziti nelze branit.
    24.5.2006 15:24 kaaja | skóre: 24 | blog: Sem tam něco | Podbořany, Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální

    Neznám přesně text zákona, ale zeptám se. Je nezákoné používat prostředky, které mimo jiné umožňují obcházení ochrany, k tomu abych medium ne kopíroval, ale pouze přehrával?

    Zákon takhle přímo zakazuje dělat si záložní kopie chráněných CD a DVD - medium se škrábne a já jsem v pytli.

    Luk avatar 24.5.2006 16:10 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Je to sporné a záleží na situaci. Mám-li program, o kterém autor říká, že přehraje libovolné DVD (aniž by byla řeč o nějaké ochraně), pak jeho použití s téměř jistě legální je. Ochrana totiž směřuje proti způsobům použití, k nimž autor neudělil souhlas. K přehrávání souhlas udělil, proto se jedná o oprávněné užití díla. Pokud by se ale autor nějak např. v popisu programu zmiňoval o nějakém obcházení ochrany, už to nemusí být tak jednoznačné.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    29.5.2006 10:48 iop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL konečně legální
    Ja u jsem napsal vyse -- DVD bylo prodano za ucelem prehrani (to snad uzna kazdy soud). Nelze tedy nikomu branit v jeho prehravani. Tudiz samotna existence nejake knihovny (nutne pro prehrani) nelegalni byt nemuze. A vytvareni rozmnozeniny dila pro vlastni potrebu take neni nelegalni.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.