Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Hej pane, vy jste vůl, ten kufr nebyl můj!
Že by někdo přeložil Чемоданчик do češtiny?
Úměrně zesílení pozornosti vůči rychlosti bohužel klesla moje pozornost k dění na silnici.
Existují dokonce výzkumy ukazující, že na rovných a přehledných úsecích silnic dochází paradoxně k většímu počtu nehod při nižších rychlostech (50-60 km/h) než při vyšších (90-100 km/h)*. Přisuzuje se to tomu, že při vyšší rychlosti je řidič nucen plně se věnovat řízení, zatímco při nižší rychlosti má tendenci rozptylovat se věcmi, které s řízením nesouvisejí. Podobný jev lze pozorovat kdekoli, kde rychlost předepsaná značením neodpovídá dopravní situaci (tj. je zřetelně nižší - opačný případ nastává jen zcela mimořádně). Ostatně, to asi zná každý, kdo pravidelně řídí. Bohužel, tyhle výzkumy se v našich médiích neprezentují, protože se nehodí do propagandy…
) - ve skutečnosti je ještě mnohem horší než na mapě. On totiž (ve směru od Chlumce) současně utahuje a zužuje se, kromě toho je špatně klopený. Když jsem po něm jel poprvně, měl jsem chuť projektanta uškrtit
Jinak ty táhlé oblouky jsou lepší i z estetického hlediska. Silnice podle přímky působí v krajině násilně.
Většinou jezdím + 10% nad povolenou rychlost, což tuším je (či bylo) povoleno v rámci možné odchylky rychloměru. Ta může nastat buď již při samotné výrobě ukazatele, případně se může přesnost měnit v návaznosti na použitém rozměru pneumatiky (kola).
Celé je to typicky české.
Špatný zákon, který nikdo nedodržuje, se nahradí novým ještě horším, který troumfnu si říct, po nějaké době opět nikdo nebude dodržovat. Proč má špatná policie větší pravomoci, když ani pořádně nevyužívala těch původních taky nevím.
Prostě české řešení. Je nějaký nevyhovující stav, politik vytvoří zákon, který místo, aby řešil příčiny, lepí jen následky. Politik získá body (nebo taky ne), příčina zůstává a vše je při starém.
Nevyhovující stav: počet nehod, celková situace na silnici.
Příčina: nefunkční dopravní policie, otřesný stav "silnic", zastaralá auta, nevhodně udělané dopravní značení.
Od jeho zavedení se jezdí mnohem ukázněněji, čehož si nikdo v médiích ještě jaksi nestihnul všimnout.Ale všimli, včera se v novinách rozmazávalo, jak se ten nový zákon skvěle osvědčil. Řekl bych, že na první soudy je to trochu brzo. Je třeba počkat až se to usadí a řidiči se otrkají.
Počet nehod a celková situace na silnici jsou důsledkem nedisciplinovanosti řidičů, a to zákon řeší. Svádět to na špatný stav silnic, zastaralý vozový park, nevhodné značení a nefunkční dopravní policii je naprosto mimo.No kdyby se na silnicích neobjevovalo nevhodné značení, tak by se jej lidé nenaučili ignorovat. Například takové omezení rychlosti kvůli jedné díře na cestě. Je tam začátek, ale konec nikde, křižovatka nikde. Přece nepojedu další dva kilometry 30, jen kvůli tomu, že je někdo líný vyznačit i konec omezení. Poslední dobou se hodně zlepšilo, ale do dokonalosti to má daleko. U starých aut mě napadají jen méně účinné brzdy, které můžou mít na některých nehodách vliv. A úplně nejhorší jsou vraky, které jezdí po silnicích a které na STK nemohly projít. Přesto jezdí a ohrožují ostatní....
Nevhodné značení (zapomenuté značky "30") tady bylo předtím a je tady pořád. Každopádně nevidím souvislost mezi novým zákonem a tímto tématem.Reagoval jsem na nedisciplinované řidiče a jak se z některých ti nedisciplinovaní řidiči stávají jaksi proti jejich vůli. Když je toho moc, tak už to je nad lidské síly.
To se jako zastaralým vozem Škoda 120 nedá jet podle předpisů?
Lidi, vezměte už konečně na vědomí, že "podle předpisů" a "bezpečně" jsou dva naprosto rozdílné pojmy. Je tam sice jakás takás korelace, ale implikace neplatí ani jedním směrem. Jsou dokonce případy, kdy jet "podle předpisů" znamená jet velmi nebezpečně.
Od jeho zavedení se jezdí mnohem ukázněněji, čehož si nikdo v médiích ještě jaksi nestihnul všimnout.
Otázkou je, zda ukázněněji nebo "připos*aněji". Obávám se, že spíš to druhé, což je k ničemu. Jednak to nemá na bezpečnost silničního provozu příliš kladný vliv - snižuje to koncentraci. Jednak strach časem poleví, až se Cruchoti vydovádějí a množství kontrol klesne na normální úroveň.
Od jeho zavedení se jezdí mnohem ukázněněji, čehož si nikdo v médiích ještě jaksi nestihnul všimnout.
Což je imho důsledek mediální kampaně a přísné kontroly policie. Se starým zákonem řidiče asi nešlo kontrolovat. No jo.
Co s tím má co dělat kvalita silnic?
Mno nevím, ale když jedu po "silnici" a myslím na víc tlumiče a gumy (prostě, snažím si vybírat co nejmenší díry), než na cokoliv jiného, tak se nesoustředím na dopravní značení a ostatní účastníky.
To se jako zastaralým vozem Škoda 120 nedá jet podle předpisů?
Dá, ale co si budeme povídat, to auto není moc bezpečné. Je lepší bourat něčím, co má kvalitní pásy a airbacky, než se škodovkou, který se v první zatáčce urve náprava -- ano, i to jsem viděl.
Dá, ale co si budeme povídat, to auto není moc bezpečné. Je lepší bourat něčím, co má kvalitní pásy a airbacky, než se škodovkou, který se v první zatáčce urve náprava -- ano, i to jsem viděl.Nebavme se nyní o tom, co se děje při bouračce. Důležité je, aby k ní vůbec nedošlo. A pokud se nějakému autu (ať už je to škodovka, wartburg nebo něco jiného) utrhne náprava, pak je to jednoznačně následek zanedbané prevence - takové auto nemělo na silnici co dělat. Po silnicích jezdí mnohem starší auta, a přesto jsou v dobrém stavu, protože se o ně jejich majitelé starají.
následek zanedbané prevence - takové auto nemělo na silnici co dělat.
Ale to je přesně to, co tu celou dobu píšu. To, že jsou tato auta na silnicích je něčí chyba. Jak je možné, že prošli STK? Zkrátka jestli kontrolní orgány (dopravní policie, městská, inspekce MV, atd), nebudou dělat svoji práci dobře*, tak je každý zákon k ničemu.
*) předtím nedělali nic, teď se můžou strhat, když někdo jede 51kmph - obé je špatně.
Jak je možné, že prošli STK?Za bednu jablek jde všechno
předtím nedělali nic, teď se můžou strhat, když někdo jede 51kmph - obé je špatně.Ale dělali. Když byla akce Kryštof, stáli za každým bukem, měřili rychlost, kontrolovali lékárničky, dávali fouknout do mašiny... No, a když Kryštof skončil, činnost ustala. To byl pracovní standard.
Mno nevím, ale když jedu po "silnici" a myslím na víc tlumiče a gumy (prostě, snažím si vybírat co nejmenší díry), než na cokoliv jiného, tak se nesoustředím na dopravní značení a ostatní účastníky.Jestli ti takové věci dělají problém, tak jezdíš buď moc rychle (nepřizpůsobení rychlosti jízdy okolnostem, nebo jak se to tam píše), nebo jezdit neumíš a nemáš na silnici co dělat. Taky nevím za kolik nehod může stav vozidel, ale zřejmě se budeme pohybovat někde v jednotkách procent. Toto má řešit STK, ne tady ten zákon. Každopádně jsou to všechno prkotiny. Stojím si za tím, že za většinu nehod a nebezpečných situací můžou nedisciplinovaní řidiči, které by bodový systém měl umravňovat, nebo dostávat ze silnic. Tak jak je to navržené by to mělo tuto základní funkci plnit a i když by spousta věcí měla jít řešit líp, pořád vidím nový zákona jako krok kupředu - viz rekordně nízká nehodovost a počet mrtvých za první prázdninový víkend.
Jestli ti takové věci dělají problém, tak jezdíš buď moc rychle (nepřizpůsobení rychlosti jízdy okolnostem, nebo jak se to tam píše), nebo jezdit neumíš a nemáš na silnici co dělat.
Mno, vzhledem k tomu, že nejsem jediný komu jsi odpověděl tímto stylem, tak na to snad ani nebudu reagovat. 
Každopádně jsou to všechno prkotiny. Stojím si za tím, že za většinu nehod a nebezpečných situací můžou nedisciplinovaní řidiči, které by bodový systém měl umravňovat, nebo dostávat ze silnic.
Proti tomu vůbec nic nemám, naopak. Ale neshodneme se v tom, jestli to vyřeší zákon (podle tebe), nebo pořádná práce všech zainteresovaných (policie, správa silnic, ministerstvo dopravy a vnitra atd), což je podle mě ten základní problém.
Zkrátka ten zákon je imho až zcela poslední věc, která může za viz rekordně nízká nehodovost a počet mrtvých, protože to co policajti trestali teď, to mohli trestat i před tím. Jen s jinými postihy.
a dát před zatáčku trojúhelník se ani neobtěžují
A když už se někdo obtěžuje trojúhelník postavit (kdekoli), dá ho tak deset metrů z auto, na dálnici dvacet… :-(
Nejvíc lidí, co přijde o papíry, budou motorkáři
Motorkáři předjíždějí tam, kde je zákaz. Ale oni IMHO můžou, protože mají velké zrychlení (předjíždění trvá chvilku), mají menší šířku ( vejdou se mezi dva kamiony
).
To si auto nemůže dovolit
Nebo jiný příklad. Situace: Křižovatka před mostem. Svítí červená, tak mororkář zastaví. Most je prázdný, protože auta odjedou. Je to v obci, na most nemůžou chodci!, je to přehledný úsek. Oranžová, zelená.... motorkář vyráží, má tam skoro 150km/hod, blíží se konec mostu tak BEZPECNE zpomaluje. Po 200metrech ho policajt zastaví a dává mu pokutu. Přitom nikoho neohrozil! Jel relativně bezpečně.
vejdou se mezi dva kamiony
Vzhledem k těm vzduchovým vírům už to nedělám.
Pokud se vejdeš mezi auto a plnou čáru, tak předjíždět můžeš, teda pokud tam není značka zákaz předjíždění. Za to tě pokutovat nikdo nemůže.
A z machrování po městě už jsem vyrostl.
Motorkáři předjíždějí tam, kde je zákaz. Ale oni IMHO můžou, protože mají velké zrychlení (předjíždění trvá chvilku), mají menší šířku ( vejdou se mezi dva kamiony
).
Nemůžou, zákaz je zákaz.
Navíc jsou mnohem zranitelnější a mnohdy hazardují se svým životem, ale i s životy ostatních.
Když mě jednou na dálnici vzal nějaký šílenec zleva, kde byl asi metr volný pruh a pak betonová zeď, tak mě teda pořádně vylekal. Jel jsem 110 v koloně, nebylo kam uhnout a on se přiřítil odněkud zezadu, odhadem tak 160.
Řídím poměrně často (za poslední 3 roky cca 100000km) a snažím se jezdit podle předpisů (a nečiní mi to až tak velké problémy). Nicméně vzhledem k tomu, že rozhodně nehodlám skončit na konci tohoto července bez řidičáku, musel jsem si dát majzla na "drobné prohřešky" a občasné mírné překročení rychlosti.
Ovšem plně se soustředit na provoz kolem sebe a ještě čumět na palubní desku, jestli mi to náhodou nejede o 5km/h víc, to je IMHO nemožné ... jediná šance, jak se nedostat v obci nad 50km/h (alespoň v mém poskakovadle), je zapomenout na to, že mám 5-kvalt a čísla 4,5 na fofrklacku označit výrazným nápisem "Řadit pouze s nejvyšší opatrností!" pokud možno ještě spojit s hlasitou zvukovou signalizací při pokusu o zařazení. V momentě, kdy zařadím v autě čtyřku, tak na rovince to prostě 50km/h jet nechce ... buď tam musím dát zpátky trojec nebo jet bez plynu.
Neplatí pro ridiče s audiosystémem zapnutým na max, dále pro řidiče elektromobilů a piloty luxusních žihadel, kde při nízké rychlosti není slyšet ani motor ani aerodynamický šum.
No nevím, proč si všichni stěžujete, že musíte koukat na tachometr? Pokud v autě jezdím "hodně", tak podle zvuku motoru vím jestli zrychluji nebo ne, neb to mám v "uchu". Tím pádem stsčí kouknout na palubku jen než dosáhnu požadované rychlosti a pak slyším.
Tak to přeju příjemné zážitky při placení pokut za nepřiměřenou rychlost... ono totiž, kolik to jede nezáleží JEN na zvuku motoru -> občas je to totiž trochu víc s kopce, občas trochu víc fouká vítr atd. a budete se divit, ale má to velký vliv a JEN podle zvuku motoru to nepoznáte. Takže na ten tacháč koukat budete muset taky ať máte najeto kolik chcete.
Nedělá mi to PROBLÉM
... jen je mi nepříjemně po těle z představy, že někde v křoví na mě číhá "nadržený blátošlap od městské policie" s radarem v ruce a v momentě jak mi to ulítne o 2km/h (viz pár aktuálních článků - netvrdím, že pravdivých), tak na mě vyběhne celý žhavý mi napařit 2000Kč, aby dostal prémie...
Z několikeré vlastní zkušenosti vím, že rozumně se dá domluvit spíš s normálním policistou než s měšťákem... (čest výjimkám)
v momentě jak mi to ulítne o 2km/h ... tak na mě vyběhne celý žhavý mi napařit 2000KčTohle je blbost a pokud to někdo - např. měšťák - udělá, člověk by si to neměl nechat líbit. Pokud mi prokážou, že ten radar měří s takovou přesností, že jsem prokazatelně překročil povolenou rychlost, rád pokutu zaplatím. Jinak ne. Ale pokud by používali např. oblíbený RAMER 7M, pro naměřené překročení o 2 km/h by to dost těžko prokázali. A to nepočítám situaci, že by ten radar špatně obsluhovali - tam by chyba měření mohla být ještě větší.
ale prostzě více jak 140-150 km/h se z toho mimo tuningové úpravy vytáhnout nedá, že?
IMHO kilo na čtyřku je normál, ne?Jasněže, já mám kilo od dvojky po šestku, volím podle potřeby výkonu, krouťáku, spotřeby a hlučnosti.
No, to je to o čem hovořím ... pochopím, že z průzkumů XY vyplynulo, že při 50km/h má člověk při srážce větší šanci přežít než při 60km/h. Nicméně v současné době jezdím v prskoletu s objemem 0.9l (Daihatsu Cuore) a tahle plechovka sice jezdí i dneska téměř zadara, ale 50km/h je pro její převodovku naprosto nešťastná rychlost.
Na trojku se to točí moc, resp. už je to prostě tak akorát na to hodit tam vyšší kvalt (přes 50 se na trojku nedostanu, ledaže bych přišel o uši -> tudíž můžu být co se týče rychlosti ve většině případů v klidu). No a když tam teda hodím čtverku, tak to leze přes padesát nebo se ten motorek dusí...
při 50km/h má člověk při srážce větší šanci přežít než při 60km/h...a při 30 km/h než při 50 km/h. Proto dáme všude třicítky, bezva nápad
Jinak s tím řešením vhodného rychlostního stupně se to přehání. Na 50 km/h jde u každého auta zařadit minimálně dvě různé rychlosti, stejně není potřeba akcelerovat. V tomto ohledu je ta třicítka horší, je lepší točit dvojku (za velkého hluku a vysokých emisí - to si obyvatelé obce užijí
) nebo hoblovat trojku (za mírné nelibosti motoru)? Ale ani toto není tragédie. Rozhodně bych s tím neoperoval jako s argumentem proti určitému rychlostnímu omezení.
Větší auta na trojku, menší na čtyřku, nebo si můžeš vybrat. Obecně podtočený benzínový motor nevadí dokud nedáš plný plyn, dieselu je to jedno i pod plynem.
Možná, že kdybych jel po rovince rovnoměrně přímočaře hodinu 100 kilometrů na trojku rychlostí 50 km/h, byla by spotřeba skutečně o něco nižší, než kdybych jel 60 km/h. Jenže takový experiment neodpovídá skutečné jízdě v reálném provozu - a jízdě po městě už vůbec ne.
rovnoměrně přímočaře hodinu 100 kilometrů na trojku rychlostí 50 km/h
Slovo hodinu ignorujte, zapomněl jsem ho smazat, když jsem větu přeformulovával.
Dobrý diesel vyjede "cokoliv na jakýkoliv převodový stupeň" ... kde jsou ty časy, kdy jsem se proháněl po silnicích ve VW Transporteru 2.5tdi :'-(
Auto jsem ti napsal (Daihatsu Cuore, 0.9, r.v.1996)... ať jsem googlil jak jsem chtěl, tak jsem nenašel převodové poměry, abych si to spočítal. Ale tvrdím, že ten můj prskolet prostě na čtverku 50 opravdu nerad.
A vzhledem k tomu, že momentálně většinu km najezdím po městě, tak si asi napíšu inzerát: "prodám dva převodové stupně (4,5) - Zn.nevyužité"
seat cordoba 1,6, š. felicia 1,3..... Ale je to maso takhle jet. Původně jsem psal, že takhle jezdí někteří po rovince, což je dost ne-ekonomické/ekologické/efektivní a já nevím co ještě.
Tiskni
Sdílej: