Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Možná si museli zvyknout, možná tam důchodci sedí doma, nebo něco.Nevšiml jsem si, že by vlakem jezdili hlavně důchodci (v dopolední MHD ano, ale o tom tu není řeč). Naopak důchodci jezdí minimálně, drtivou většinu cestujících (hlavně ve špičkách) tvoří lidé, kteří jezdí do práce a do školy. V ten pátek odpoledne na pražském hl.n. byli možná až 50 % studenti, ostatní lidé cca 48 % a důchodci možná ta dvě zbývající procenta.
Hádej co. Nedělají to.Nedivím se. Když jsem si zkusil v eShopu ČD koupit jízdenku, ztroskotal jsem už na tom, že mi to nenašlo spojení. Najde totiž jen přímé vlaky, navíc takto jde koupit jízdenka jen do některých vlaků.
Jinak mam pocit, ze kdyby dali pouze automaty, budes (Luk) zase rvat, ze kaslou na zakazniky, protoze jim nedaji k dispozici moznost informovat se u pokladny.To máš tedy špatný pocit. Protože primární je, aby nebylo vůbec potřeba se ptát.
…Nevím jako Ondřej Kubala myslel, ale ke mně vysílá jednoznačný signál - český zákazník je blb, který si neumí najít spojení ani zvolit jízdenku.chtěl jsem reagovat, že lidí, kteří si dokážou zvolit nejlevnější tarif pro danou jízdu, asi moc nebude ani mezi studenty, inženýry, či doktory. Stačilo mi, když jsme se před nedávnem vraceli s děckama z poutě z rodné dědinky mé drahé a kupovali jsme jízdenku ve vlaku. Průvodčí to spočítala jedním systémem, oznámila cenu. Spočítala to jinak: „Tak to by stálo o 5 korun více“. Spočítala to potřetí: „To by bylo dražší o 7 korun, takže vám dám tu první cenu…“.
Průvodčí to spočítala jedním systémem, oznámila cenu. Spočítala to jinak: „Tak to by stálo o 5 korun více“. Spočítala to potřetí: „To by bylo dražší o 7 korun, takže vám dám tu první cenu…“.Pri cteni popisu teto kalkulace se mi okamzite vybavil bistromaticky pohon z Adamsova "Zivot, vesmir a vubec":
"Poslyšte," zkusil to jinak. "Na účtenkovém bloku čísla tančí. S tímhle fenoménem jste se už musel setkat." "Noo... " "Na účtenkovém bloku se střetává realita s nerealitou na tak základní úrovni, že jedno se stává druhým a cokoliv je možné, v mezích jistých parametrů," vysvětloval Slartibartfast. "Jakých parametrů?" "To je těžko říct," snažil se trpělivě Slartibartfast. "To je práve" jeden z nich. Je to zvláštní, ale je to tak. Aspoň si myslím, že je to zvláštní," dodal, "a jsem si jist, že je to tak."
Formulace mluvčího byla dost nešťastná, ale o to asi tolik nejde.O to jde právě nejvíc. Kdyby něco takového zástupce nějaké firmy řekl do očí, tak přinejlepším už s tou firmou nebudu chtít mít nic společného, při horším psychickém rozpoložení bych mu možná hned jednu natáhl.
Proto jsou dost výrazně zvýhodňovány skupiny a zpáteční jízdné.S tím zpátečním jízdným už to dnes není pravda. Někdejší výrazné zvýhodnění zpátečních jízdenek skončilo s poslední velkou změnou tarifů.
SMS jízdenka je pro podnik prostě lepší.Čili jinak řečeno, kdo nemá mobil (nebo ho u sebe třeba záměrně nenosí), brzy v pražské MHD utře hubu.
Nejdrive tvrdis, ze bezni lide nejsou hlupaci (viz tvuj blog o CD) a ted tvrdis, ze nejsou schopni ani jednoduche dedukce (chci jet MHD, potrebuji listek). BTW, porad mas moznost si ho koupit u ridice. Cim dal vic mam pocit, ze si jeden z tech remcalu, kteri maji potrebu na neco nadavat za jakoukoli cenu.SMS jízdenka je pro podnik prostě lepší.Čili jinak řečeno, kdo nemá mobil (nebo ho u sebe třeba záměrně nenosí), brzy v pražské MHD utře hubu.
Nejdrive tvrdis, ze bezni lide nejsou hlupaci (viz tvuj blog o CD) a ted tvrdis, ze nejsou schopni ani jednoduche dedukce (chci jet MHD, potrebuji listek).Co že tvrdím? Tomu nerozumím... Jednoduchá dedukce: chci jet MHD - potřebuji lístek - chci si koupit lístek - hledám automat (není) - hledám trafiku (lístky neprodávají) - nemám lístek - ... (sháním taxi nebo jedu načerno)
BTW, porad mas moznost si ho koupit u ridice.Zejména u těch nových tramvají, kde se jako důležitá vlastnost uvádí, že řidič vůbec nepřijde do styku s cestujícími
Cim dal vic mam pocit, ze si jeden z tech remcalu, kteri maji potrebu na neco nadavat za jakoukoli cenu.Jestli si to myslíš, tak v tom žij dál.
* na druhy strane je to dobry pri jizde na cerno - nez se k tobe dostane revizor tak je salina na konecny
Takhle cizinec si bude chtit koupit listek, tak bude muset mit roaming, pekne si priplatit a jeste se pekne dlouho vyptavat na informacich.Cizince jsem zatím vůbec neřešil, pro ně to bude zvlášť kruté. Už teď mají dost problémy, protože jsou často zvyklí, že si mohou koupit lístek na každé zastávce nebo přímo v tramvaji, ale to u nás nejde.
Pak ovšem kvůli svým principům nebude moci jezdit MHD, každá sranda něco stojí.Pak by ale tato MHD neměla být dotována z veřejných prostředků, protože se stává službou vázanou na služby soukromých mobilních operátorů. Ze stejného důvodu hrubě nesouhlasím s tím, aby byla povinnost pro některé účely (nadlimitní platby, v budoucnu zřejmě výplaty důchodů atd.) využívat bankovní služby.
Na pocit, že bych panu Kubalovi hned jednu natáhl, mi stačí, že vůbec začne mluvit...Formulace mluvčího byla dost nešťastná, ale o to asi tolik nejde.O to jde právě nejvíc. Kdyby něco takového zástupce nějaké firmy řekl do očí, tak přinejlepším už s tou firmou nebudu chtít mít nic společného, při horším psychickém rozpoložení bych mu možná hned jednu natáhl.
Že se u nás automaty moc nevyužívají, je fakt.proč se nad tím tak pozastavuješ, když si sám odpovídáš:
Na druhou stranu byly do automatu potřeba drobné ...vzhledem k tomu, že v našich krajích vládne IDS JMK a já se snažím mít po kapsách vždy alespoň jednu neprojetou "univerzální jízdenku", nákup klasické vlakové jízdenky pro mě připadá v úvahu asi od 60 Kč výš - tolik peněz v kovu skoro nikdy u sebe nemám (pokud zrovna někde nedostanu kovovou padesátikorunu, ale ještě jsem neviděl automat, který by je bral) proč se nedá v automatech platit kartou? - např. v Göteborgu se dá platit kartou i v parkovacích automatech, kde taxy začínají od 5 švédských korun na hodinu, ale když si představím, co si tady lidé pomyslí, kdybych chtěl platit kartou desetikorunovou položku ... hm :-/ (bohužel ty šmejdy nebraly karty vydané v cizině, takže jsme stejně museli obtěžovat kolemjdoucí kvůli rozměnění na mince
)
proč se nad tím tak pozastavuješ, když si sám odpovídášTím si neodpovídám. Automat totiž může přijímat i bankovky nebo karty (v zahraničí běžná věc). Ty "naše" (ČD) automaty dokonce jednu dobu karty přijímaly, ale jen speciální čipové karty ČD (na principu telefonních karet, tedy předplacené - tehdy jsem je využíval). Pak ale i toto skončilo bez náhrady.
Pak ale i toto skončilo bez náhrady.Minimálně v Ostravě na Svinovském nádraží a v Praze na Holešovicích se dá přes automat koupit jízdenka e-liška pomocí RFID in-karty.
Tím si neodpovídám.ale jo :-p informace
Automat totiž může přijímat i bankovky nebo karty (v zahraničí běžná věc).to totiž nijak nepopírá v kontextu
Že se u nás automaty moc nevyužívají, je fakt.jsou u nás automaty na bankovky nebo karty? - nejsou, jsou na mince, jak si odpovídáš, a proto je u nás lidi moc nevyužívají :-p
"Český zákazník je zákazník, který potřebuje poradit, vyhledat spojení, potřebuje pomoci s nižším tarifem." Nevím jako Ondřej Kubala myslel, ale ke mně vysílá jednoznačný signál - český zákazník je blb, který si neumí najít spojení ani zvolit jízdenku.Tak podle mě tohle docela přesně odpovídá realitě. Český zákazník je blb, který si kupuje jízdenku občas i pět minut, protože si u toho nechává zjistit, jestli je výhodnější jet do Brna přes Ostravu nebo Ulánbátar, v kolik hodin mu to jede, jestli má čas na přestup a kdoví co ještě. A místo toho, aby dotyčného zákazníka pokladní poslal/a někam do hajzlu (na informace), tak se s ním vybavuje, i když má u okýnka pětimetrovou frontu lidí, kterým za deset minut jede vlak.
S jedinou pokladnou je to kříž, v Brně už naštěstí jsou pokladny oddělné...To třeba v Praze taky, ale ještě jsem neviděl, aby někoho poslali do hajzlu s tím, že jsou pokladna a ne informace.
(Další skvělá věc v Brně je sdílená fronta pro více pokladen najednou, nechápu, že na to přišli až teď, i tohle pomáhá redukovat zlo od blba, co tam stojí deset minut, kdyby se už takový objevil.)
Pokud to bude napsané v klasické úřední řeči, tak to bude chtít značnou dávku inteligence a znalostí.Tak typicky to máme takto: základní odbavení, komplexní odbavení, přednostní odbavení. Co se dá na které přepážce sehnat?
Pokud to bude napsané v klasické úřední řeči, tak to bude chtít značnou dávku inteligence a znalostí.Pokud je tam napsáno "Zde neposkytujeme informace", tak to snad musí pochopit každej.
Vzácná to nezúčastněnost, ale obávám se, že ti nevydrží, až budeš díky zmatkujícímu davu čekat půl hodiny.Dav ať si zmatkuje, jak se mu zachce. Já vím, kam jdu a co tam chci.
Navrhuji jinou možnost: zákazník Českých drah je inteligentní a moc dobře ví, s jakou firmou má tu čest, tudíž je podezíravý. Proto se chce ujistit, že vlak do Brna opravdu pojede běžnou trasou a ne přes Ulánbátar; pokud kvůli výluce na trati přece jen v Ulánbátaru skončí, tak zda bude či nebude muset platit celou cestu; zda bude mít čas na přestup i tehdy, když jeho vlak bude mít zpoždění padesát minut; zda bude mít kam hlavu složit, když mu v mezistanici nečekaně zruší poslední spoj; atd. atd.
(Samozřejmě, že inteligentní zákazník se většinou na ČD vykašle a osedlá vlastního bezinem poháněného ocelového oře, ale jsou případy, kdy to z různých důvodů nejde udělat.)
Navrhuji jinou možnost: zákazník Českých drah je inteligentní a moc dobře ví, s jakou firmou má tu čest, tudíž je podezíravý.Tak tuhle variantu jsem ještě neviděl. A stále platí, že je to blb, protože na zjišťování informací je k dispozici okénko "Informace"
nesetkali jste se s paysecem od hellomobile?
Tiskni
Sdílej: