abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Komunita

    Ubuntu 26.04 (Resolute Raccoon) už nebude v desktopové instalaci obsahovat GUI nástroj 'Software & Updates'. Důvodem jsou obavy z jeho složitosti pro běžné uživatele a z toho plynoucích bezpečnostních rizik. Nástroj lze doinstalovat ručně (sudo apt install software-properties-gtk).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | IT novinky

    Thomas Dohmke, bývalý CEO GitHubu, představil startup Entire - platformu pro spolupráci vývojářů a agentů umělé inteligence. Entire získalo rekordních 60 milionů dolarů na vývoj databáze a nástrojů, které mají zefektivnit spolupráci mezi lidmi a agenty umělé inteligence. Dohmke zdůrazňuje potřebu přepracovat tradiční vývojové postupy tak, aby odpovídaly realitě, kdy většinu kódu produkuje umělá inteligence.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Zajímavý projekt

    Toyota Connected North America oznámila vývoj open-source herního enginu Fluorite, postaveného na frameworku Flutter. Pro renderování grafiky využívá 3D engine Filament od společnosti Google a dle svého tvrzení cílí na konzolovou kvalitu her. Fluorite je zřejmě navržen tak, aby fungoval i na méně výkonném hardware, což naznačuje možnost použití přímo v ICE systémech vozidel. Zdrojový kód zatím zveřejněný není.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Bezpečnostní upozornění

    Byl vytvořen nástroj a postup pro překonání věkového ověření platforem Discord, Kick, Twitch, Snapchat (a možná dalších), kód je open-source a dostupný na GitHubu. Všechny tyto sítě používají stejnou službu k-ID, která určuje věk uživatele scanem obličeje a na původní server posílá pouze šifrovaná metadata, ty ale sociální síť už nedokáže sama nijak validovat, 'útok' spočívá ve vygenerování a podstrčení legitimně vypadajících ověřovacích metadat.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    včera 14:11 | IT novinky

    Jihokorejská kryptoměnová burza Bithumb přiznala vážné selhání interních systémů, které ji vystavilo riziku sabotáže a nezabránilo chybné transakci v hodnotě přes 40 miliard dolarů (814 miliard Kč). Druhá největší kryptoměnová burza v Koreji minulý týden při propagační akci omylem rozeslala zákazníkům zhruba 620 000 bitcoinů místo 620 000 wonů (8700 Kč). Incident vyvolal pokles ceny bitcoinu o 17 procent. Většinu

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 13:55 | Nová verze

    Google Chrome 145 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 145.0.7632.45 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Zpátky je podpora grafického formátu JPEG XL, viz Platform Status. Odstraněna byla před třemi lety. Nový dekodér JPEG XL jxl-rs je napsán v Rustu. Zobrazování JPEG XL lze vyzkoušet na testovací stránce. Povolit lze v nastavení chrome://flags (Enable JXL image format).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.2. 22:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.26 programovacího jazyka Go (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.2. 18:11 | Nová verze

    CrossOver, komerční produkt založený na Wine, byl vydán ve verzi 26. Přehled novinek v ChangeLogu. CrossOver 26 vychází z Wine 11.0, D3DMetal 3.0, DXMT 0.72, Wine Mono 10.4.1 a vkd3d 1.18. Do 17. února lze koupit CrossOver+ se slevou 26 %.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    10.2. 14:22 | Komunita

    KiCad je nově k dispozici také jako balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo na spouštění a spustit [Mastodon, 𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.2. 13:22 | Zajímavý projekt

    Šenčenská firma Seeed Studio představila projekt levného robotického ramena reBot Arm B601, primárně coby pomůcky pro studenty a výzkumníky. Paže má 6 stupňů volnosti, dosah 650 mm a nosnost 1,5 kilogramu, podporované platformy mají být ROS1, ROS2, LeRobot, Pinocchio a Isaac Sim, krom toho bude k dispozici vlastní SDK napsané v Pythonu. Kompletní seznam součástek, videonávody a nejspíš i cena budou zveřejněny až koncem tohoto měsíce.

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 9
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (26%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (28%)
    Celkem 844 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti

    28.12.2006 22:38 | Přečteno: 1638× | Programování

    rad bych zde zacal maly tutorialek o tom jak si napsat interpetr programovaciho jazyka. kazdy spravny programator, by si mel za zivot urcite nejaky programovaci jazyk napsat. vite, jaky to dela dojem na zenske, kdyz je balite se slovy: "nechcete, abych vas uvedl do taju sveho interpretru?" jelikoz z urcitych duvodu pisu dialekt schemu, tak bych se o nektere poznatky rad podelil a jelikoz se to vleze na par set radku nebude to ani tezke. berte to spis jako inspiraci, nez nejake fundamentalni cteni.

    0. Sprava pameti

    vetsina clanku o jazycich zacina popisem gramatiky. zacnu trosku netradicni modelem prace s pameti. hodne zasadnim rysem jazyka byva jak pracuje s pameti. sice se muze zdat, ze automaticka sprava pameti je domenou trendy jazyku jako java nebo c# a opravdovi muzi ji nepouzivaji, ale garbage collector je tu uz nekdy od konce 50. let, kdy byl vymyslen pro lisp.

    0.1. Pocitani odkazu

    jednoduchy model automaticke spravy pameti vychazi z myslenky, ze kazdy kousek pameti si u sebe drzi pocet odkazu (pocitadlo) na dany blok v pameti. a pokud je vytvoren odkaz na dane misto, zvysi se pocitadlo, pokud je odkaz zrusen pocitadlo se snizi. kdyz pocet odkazu spadne na 0, je pamet uvolnena. tento princip je pouzity treba ve smart pointrech.

    krasna je teorie, oskliva je praxe. tento pristup ma velkou radu neduhu -- at uz je to rezije, kterou spotrebuje pocitadlo na sve ulozeni a operace scitani/odecitani taky nejaky cas zaberou. to nemluvim o tom, ze kdyz se jedna o vice vlaknovou aplikaci, je nutne, aby pocitadlo bylo chranene nejakym mutexem a to taky neco stoji. nejhorsi na tom je, ze pocitani odkazu nemusi vubec fungovat a muze delat osklive memory-leaky kvuli cyklickym odkazum. pocitani odkazu, i pres to, ze jde snadno pouzit a implementovat, se v praxi moc nepouziva, co vim, tak jej pouziva visual basic 6.0 a delphi na nektere typy datovych struktur.

    0.2. Sber odpadku

    bezne garbage collectory vychazi opet z myslenky, ze pamet se nebude pouzivat (a tudiz je uvolnitelna) v pripade, ze na ni nevede odkaz z nejakeho jineho kousku pameti. z teoretickeho pohledu je pamet rozdelena na kousky, ktere jsou provazany jako orientovany graf skladajici se z nekolika komponent. jenomze jak poznat, ktere casti jsou dostupne a ktere uz ne? neni to tezke. dostupne casti pameti jsou ty, ktere jsou odkazovany od nekud ze zasobniku nebo ze staticke promenne.

    garbage collectoru je vicero druhu a jednotlive rysy se mezi sebou kombinuji. ale to je na uplne jiny clanek. napsat slusny garbage collector je docela veda. osvedcil se mne boehmuv konzervativni garbage collector, ktery jde velice snadno zaclenit do stavajicich c/c++ aplikaci. nekteri o nem rikaji, ze je pomaly, ale z open source collectoru je jeden z nejrychlejsi, podporuje slusnou radku platforem (vcetne amd64, coz je u rady collectoru problem) a ma vynikajici vykon ve vicevlaknovych aplikacich. nasel jsem par clanku, ze v ibm maji neco lepsiho... ale zdrojaky nejak nedali k dispozici. kdyby nekdo vedel o necem podobnem, dejte mne vedet.

    pouzivani je proste, jak bulharska stripterka: staci linkovat proti knihovne "gc", pridat na zacatek kazdeho souboru "#include <gc/gc.h>" a pouzit nekterou funkci pro alokaci.

    pokud aplikace ma bezet ve vicevlaknovem prostredi je nutne v souborech pouzivajici neco z knihovny pthread, pred inkluzi gc.h deklarovat makro GC_THREADS a collector nektere funkce obali svymi.

    co je ale hezka vec, boehmuv kolektor se umi optimalizovat, aby kazde vlakno si alokovalo data zvlast a nemuselo dochazet k zamykani. staci pouzivat funkci GC_local_alloc(x), popr. deklarovat makro GC_REDIRECT_TO_LOCAL a to prevede vsechny volani GC_MALLOC na "optimalizovane". ma to ale jednu neprijemnou vlastnost. collector si uklada informace pomoci pthread_set_specfic, takze pokud je funkce volajici GC_local_alloc zavolana primo z procesu a ne z vlakna, zacne se chovat nepredvidatelne (teda segfaultuje). ale to jde resit, ze se v procesu spusti samostatne vlakno a predaji se mu jenom argumenty aplikace. (no jo, thready jsou v unixu cizorody element a prace s nimi neni tak komfortni jako treba ve windows)

    pro vetsi nahled do problematiky garbage collectoru muzu doporucit stranky pana boehma, ktery vyvraci nektere myty a pak velice pekne pocteni http://www.sidhe.org/~dan/blog/archives/000200.html, kde jsou collectory popsane mnohem srozumitelneji nez ode me.        

    Hodnocení: 85 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    28.12.2006 23:41 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Nikdy bych nevěřil, že je možné o tak krásném jazyku psát tak odporným jazykem. :-D
    28.12.2006 23:50 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    a bude hur! zatim jsem o scheme nenapsal ani radku... ;-]

    ale jinak, co vam vadi? absence velkych/malych znaku, carky tam kde nemaji byt, amerikanismy? mozna se pro priste polepsim....
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    28.12.2006 23:51 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Mi osobně pouze velké a malé písmena :-)
    29.12.2006 00:11 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Ano, to je poznat už z toho nepřízvučného osobního zájmena v přízvučném postavení. :-D
    29.12.2006 00:12 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    BTW, ostraváci říkají „velké a malé písmena“? :-D
    29.12.2006 00:32 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    jo :-p
    28.12.2006 23:55 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Jo, tohle a pak třeba ještě „režije“ a podobně. :-D BTW, slyšel jsem, že coding standards značně zlepšují čitelnost a udržovatelnost kódu, tak v češtině programuju podle best practices. ;-)
    28.12.2006 23:46 helemesecotonese
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Jee, super! Tak tady na to se moooc tesim! Uz dlouho potrebuju napsat malicky interpret Scheme v intepretovanem jazyce. Doufam, ze se dozvim jak na to. Programovat trochu umim, ale nevystudoval jsem technickou skolu a tak mam problemy to zalgoritmizovat... :-)

    PS: jakym jazykem pisete je mi narozdil od kolegy fuk kdyz prilozite zdrojak micro-scheme (zakladni funkcionalita) treba v ANSI C, budu blahem chrochtat traktaty... ;-)
    28.12.2006 23:52 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Nejlepší je psát interpret Scheme ve Scheme a úplně nejlíp Tě to naučí pánové s fezy, kouzelnickými klobouky a jinými pokrývkami hlavy. :-D :-D ;-)
    28.12.2006 23:58 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    on se z didaktickych ucelu rad implementuje scheme ve schemu, treba tady http://www.federated.com/~jim/schintro-v14/schintro_toc.html, ale neni to kompletni... (chybi treba call/cc... to treba ten "muj" bude umet, hec!) ale jako inspirace hezke, jsou tam popsany a vysvetleny nektereny terminy... ktere tak dobre nepopisu... :-/

    kdyby vas to zajimalo, tak implementace bude/je v ansi c.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    29.12.2006 00:05 helemesecotonese
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Super! To by me teda moc zajimalo. Doufam, ze to bude krasny a cisty kod. Uz se tesim. :-)
    29.12.2006 16:33 Lukáš Rýdlo | skóre: 18 | blog: Silný kafe | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    > ale nevystudoval jsem technickou skolu a tak mam problemy to zalgoritmizovat

    A jak to souvisí s technickou školou :-D (ne, vůbec se nenavážím do obsahu výuky na našem ústavu ;-)).
    θηριον ειμι
    28.12.2006 23:53 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Pokud vím, tak počítání referencí se používá třeba v Perlu.

    Jinak, líbí se mi (čistě na teoretické rovině) Io. Garbage collector je pár set řádek v Céčku, které se honosí označeními non-moving, tri-color, write-barrier, generational nebo incremental, jimž příliš nerozumím, ale strašlivě mne fascinují :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    29.12.2006 10:54 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    No, jako úplné základy dobré. O reference counting prakticky ani nemá smysl mluvit, rozhodně pak nemá smysl ho používat.

    K té druhé části - konzervativní GC pro C jsou zajímavé, ale jak to souvisí s implementaci Scheme? Jeho použití se může zdát snadnější, ale troufám si říci že ve výsledku se žádná práce neušetří a problémy přibydou (ve srovnání s vlastním GC).
    29.12.2006 11:13 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    reference counting jsem zminil, protoze presto ze je hodne nedokonaly v praxi se stale pouziva, at uz ve zminenych jazycich, ci aplikacich se smart pointry (a ze tech je). a v implementaci schemu jde docela snadno pouzit (vyzkouseno), ale za cenu degradace rychlosti.

    pro spravu pameti jsem zvolil boehmuv gc, protoze odpada samotna implementace garbage collectoru a tudiz napsat interpretr je snadnejsi a rychlejsi ;-] je to proste jak ve vetsine soucasnych jazyku -- alokuj si co potrebujes a o nic vic se nestarej.

    mohl byste se prosim rozepsat o potencialnich problemech s pouzitim konzervativniho gc, pred vlastnim? (pominu-li skutecnost, ze konzervativni gc se obcas netrefi)

    btw. boehmuv gc pouziva mj. velmi povedena a robustni implementace -- mzscheme.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    29.12.2006 11:43 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    reference counting jsem zminil, protoze presto ze je hodne nedokonaly v praxi se stale pouziva, at uz ve zminenych jazycich, ci aplikacich se smart pointry (a ze tech je). a v implementaci schemu jde docela snadno pouzit (vyzkouseno), ale za cenu degradace rychlosti.
    V podstatě není důvod proč ho používat jinak než jako nouzovou nadstavbu nad existující správou paměti (to je případ právě těch smart pointerů).
    pro spravu pameti jsem zvolil boehmuv gc, protoze odpada samotna implementace garbage collectoru a tudiz napsat interpretr je snadnejsi a rychlejsi ;-] je to proste jak ve vetsine soucasnych jazyku -- alokuj si co potrebujes a o nic vic se nestarej.
    To je právě otázka...
    mohl byste se prosim rozepsat o potencialnich problemech s pouzitim konzervativniho gc, pred vlastnim? (pominu-li skutecnost, ze konzervativni gc se obcas netrefi)
    Nejde ani tak o problémy, jako spíše že není žádný prostor pro vylepšení a přizpůsobení. Vlastní GC umožňuje například řešit fragmentaci paměti nebo může být i plně paralelní, atd. To ale závisí na tom, jaké jsou s tím interpreterem plány.

    Konzervativní C garbage collector má ale jednu velkou výhodu - zjednoduší psaní samotného interpreteru.
    29.12.2006 12:18 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    tak to jsem rad, ze se shodneme.

    ono, napsat dobry gc (i treba specializovany) je docela veda a mimo rozsah tohoto clanku. napr. ja ho provozuji v paralelnim prostredi, kde uz to je uplna veda a co jsem tak studoval materialy, tak pan boehm a jeho kolegove jsou v tom docela daleko a hlavne publikuji konkretni reseni.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    29.12.2006 10:56 Stanislav Bohm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Pocitani referenci, pokud si to dobre pamatuji, pouziva take Python. Navic k tomu pridava nejaky algoritmus na detekci a rozbijeni zacyklenych referenci.
    freshmouse avatar 29.12.2006 12:23 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Mě strašně fascinuje tenhle uživatel:

    Deda Jabko, blog: blog co se jmenuje "každý den jinak"

    A ještě ta patička o ukradených zdrojácích Debianu! To je prostě nářez. :-)
    29.12.2006 12:31 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Ty mi povídej o patičkách. :-D
    freshmouse avatar 29.12.2006 12:32 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Cože? :-)
    29.12.2006 12:47 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    „Až koffr dostane Nobelovku, ožeru se jako prase.“ :-D :-D
    freshmouse avatar 29.12.2006 12:50 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    No jo. Zrovna jsem uvažoval o znovunasazení svojí starší patičky (Prosíme, nevkládejte si do úst stolici nebo její části.), ale ta už je prý okoukaná. :-)
    29.12.2006 13:01 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Hmm, co mám říkat já? :-) Moje patička je okoukaná skoro tři čtvrtě tisíciletí. :-D
    29.12.2006 16:49 Billy The Pilgrim | skóre: 1 | blog: Swamp
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Zdrojaky Debianu jsou dobry hlod, to uznavam. Ale "kazdy den jinak" je i nazev kapely (hrajou tusim ponejvic s Redlem)
    29.12.2006 17:09 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    jojo, presne tak, bohuzel s redlem uz dohrali... kazdopadne to kouzlo rekurze (resp. nekonecne smycky) je uzasne a ta hudba je taky hodne dobra.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    30.12.2006 04:26 Jary | skóre: 30 | blog: Jary má blog | Dům
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Rekurze? Smyčka? Jsem slepý nebo málo inteligentní?
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky. GitHub
    30.12.2006 11:33 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    v tom je to kouzlo ;-]
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    29.12.2006 16:31 Lukáš Rýdlo | skóre: 18 | blog: Silný kafe | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Scheme snadno a rychle - 0. sprava pameti
    Super článek. Možná si taky napíšu nějaký interpretr vlastního jazyka, abych mohl oslňovat slečny slovy "nechcete, abych vas uvedl do taju sveho interpretru?" :-D (a pak se divím, proč se mě lidi, kteří mě neznají, ptají s despektem "Nejseš ty náhodou informatik?" :-D)
    θηριον ειμι

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.