V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Působím jako učitel a správce sítě na základní škole v Brně. Rozhodl jsem se jako jeden z mála (ale pořád je nás víc) používat na ZŠ operační systém Linux.
Pro Linux jsem se rozhodl z několika důvodů:
Přechod školy k Linuxu:
Tiskni
Sdílej:
Uživatele spravuju přes Webmin (zatím jich mám kolem 130), perfektně spolupracují jednotl. moduly Webminu, např. při založení uživatele je mu automaticky přidělena disková kvóta (dávám 500 MB). Uživatelé se dále mohou ke svým datům dostat i přes internet: ftp, Usermin
Velmi důležitá oblast je výukový software (většinou pro windows): s wine 0.9.21 toho funguje mnohem víc - kromě známých Terasoftů nyní nově většina výukových programů o Silcom Multimedia, z nichž dříve nefungoval ani jediný! A tento školní rok budou všichni třídní učitelé psát vysvědčení v linuxu, funguje totiž DM Vysvědčení pod Wine
Pro zájemce soupis běžících serverů: dhcp, ssh (z internetu pouze klíč), Webmin, Usermin, ftp, mysql, NIS, NFS, transparentní squid + transparentní dansguardian
Námitky ohledně bezpečnostních rizik jsou irelevantní, protože základka…
Nešlo by tento argument trochu rozvést?
Zajímalo by mne, jak se pozná, že se děti učí pracovat s textovým procesorem a nikoliv s doplňte si dle libosti. IMHO to záleží víc na kantorovi než na použitém softwaru – ale třeba jsem jen přehlédl, že se od nějaké doby OpenOffice.org Writer jmenuje Textový procesor…Pozná se to snadno: po krátkém seznámení dokáže takový člověk zhotovit dokument v jakémkoliv textovém procesoru, protože nehledá konkrétní položky v menu anebo ikonky, ale pouze jak přiřadit (formátovat) styl textbody či heading 1-3, neformátuje pomocí mezerníku a enteru apod. Tj. při učení práce s textovým procesorem se vychází od textu, který je třeba vytvořit, a nikoliv od konkrétního programu. Samozřejmě, že to záleží na kantorovi. A také je kvůli praxi třeba vyučovat v různých programech, aspoň ve dvou či ve třech, aby byla ta krásná teorie naplněna. A hlavně se to netýká pouze psaní textu, ale i všech ostatních činností s počítačem, a nakonec i třeba úvodu do programování (pro zájemce). A proč ne třeba i vyzkoušení si instalace operačního systému a vyhledávat si potřebné informace na relevantních místech (+ jazykové cvičení v angličtině). To už pak lze odhadnout, zda se pro takové účely hodí lépe monolitický OS Windows anebo Linux ve všech jeho podobách.
kolegové vyučující informatiku Linux vůbec neznají (nemají zájem)Tohle považuju za doklad tristního stavu vzdělávacího systému. To, že vyučovat IT může někdo, kdo aspoň orientačně nezná několik operačních systémů... a ještě hůř, kdo o jejich poznání nemá vůbec zájem. Co se to ty děti sakra v tomhle předmětu vůbec učí? Budu si muset někde sehnat informace...
Tohle považuju za doklad tristního stavu vzdělávacího systému. To, že vyučovat IT může někdo, kdo aspoň orientačně nezná několik operačních systémů... a ještě hůř, kdo o jejich poznání nemá vůbec zájem. Co se to ty děti sakra v tomhle předmětu vůbec učí? Budu si muset někde sehnat informace...To radeji nedelejte. U nas na skole jsou informatici co nemaji ani tuseni co je to operacni system, takze vysvetlovat jim, ze existuje nahrada za windows je uplna utopie...
www.
' (to když jsem jí doporučoval Firefox a diktoval adresu).
Práce v textovém procesoru zahrnovala Klasik a T602.
Pak se tento učitel stal ředitelem školy, přišel nový učitel a s ním nové počítače s W98. Tam už přestaa sranda - Začal Word (zahrnující výuku klepání mezerníkem :) ) a Silná Tečka (aby si žáci hráli a dali pokoj zatímco učitel surfuje). Ovšem i tento kantor alespoň učil ty co to ještě neuměli základy práce na internetu (založení E-Mailu, vyhledávání...)
Teď tam je (s prominutím) idiot co ani neumí pořádně zapnout počítač, učí nesmysly a když ho někdo opraví, našve se na něj.
Mimochodem, jaké je nutné vzdělání pro práci učitele? Pochybuju že to hovado má diplom...
Aby to bylo ještě lepší, před několika lety, když jsem dělal lektora, dovedl můj šéf svoji známou, ať jí udělám soukromé dvoudenní intenzívní školení PC + word + excel (od NULY). Důvod? 2 týdny nato nastupuje jako učitelka IT v oné SPŠE...
... Kopřivnice ... možná až tam sahá pojem "Vakuovka" ?
... Kopřivnice ... možná až tam sahá pojem "Vakuovka" ?Ne bohuzel netusim o co se jedna
jeste tomu chybi zasadni vec, dat do ucebnich osnov cokoliv dalsiho nez "Windows, Word a Excel". Mame dokonce "experta", ktery mi rekl ze maji zaci v osnovach Word, tak budou sedet u Wordu (rozumej 2 zaci u pocitace) a vedlejsi pulka ucebny s linuxem je zavrena...A co tomu brání? Jelikož jsem také učitel, vím, že v doposud platných osnovách nic takového nebylo - dokonce se doporučovalo i do tematických plánů nespecifikovat přesný název aplikace, ale zůstat u "textový procesor, bitmapový graf. editor" atp.
No a pokud se jedná o nové osnovy (ty si vytváří každá škola sama), které máte ve svém ŠVP - tak to jste byl asi velmi, opravdu ale velmi málo důrazný, že se vám nepodařilo tyto "expertovy" nepochybné kraviny svojí argumentační smrští dokonale vyvrátit! Osnovy v ŠVP se ovšem dají měnit. Přesvědčte ředitele, že takovéto nesmysly dělají ostudu vaší škole! Je to zásadní pedagogické pochybení. Neprovádíte přece firemní školení na Word či OOO Writer, nýbrž se žáci učí pracovat s text. procesorem.