Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Microsoft dělal a dělá vše proto, aby vytlačil OpenGL a tím snadnější přenositelnost na ostatní platformy. Doporučuji ke čtení např. http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and-not-DirectX. Na uvedeném blogu Wolfire Games (kteří mimo jiné stojí za Humble Inie Bundle) jsou i dlaší zajímavé články na toto téma.Řekl bych, že důvod bude v tom, že s DirectX je se prostě snáze pracuje než s OpenGL. Například OpenGL strašně chybí nějaký oficiální C++ wrapper (zajímavost: OpenCL takový wrapper má). Práce s grafickými objekty je totiž mnohem intuitivnější když jsou reprezentovány jako objekt (DirectX), než když API funguje jako stavový automat (OpenGL).
Neviem o bežnom jazyku, kde by nebolo zakomponované OpenGL, potvrdzujú to aj hry od zvučných značiek, hoci idú len pod MS Widle. DirectX je premakanejšie to áno, je rýchlejšie, to áno. Ale s frameworkami a RAD sú si narovno.Neříkám, že ho nemůžeš používat ve spoustě jazyků (však je to v C
Tiskni
Sdílej: