Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
nacisti a komunisti sa praveze snazili tvarit ze prave v tom ich systeme je vsetko tak, ako by to malo byt. Preco by som sa mal tvarit ze prave teraz sa mame najlepsie, ako je mozne sa mat? Aby bol z tohto systemu po case dalsi totalitny rezim?
Preco chcete niekoho kto ma iny nazor nez vy hned fackat? To ste na tom tak uboho ci ste len dalsi co pozral vsetku mudrost sveta a ked ma niekto iny nazor, ktory da najavo, tak ho hned chcete fackat?
To ze sa na zlu dobu vyhovaraju aj niektore autority a v mene ochrany obmedzuju ludi, este neznamena ze doba nie je zla. Prave naopak toto svedci o skazenosti tejto doby.
To ste na tom tak uboho ci ste len dalsi co pozral vsetku mudrost sveta a ked ma niekto iny nazor, ktory da najavo, tak ho hned chcete fackat?Teď nevím, co si mám vybrat ... ;)
To ze sa na zlu dobu vyhovaraju aj niektore autority a v mene ochrany obmedzuju ludi, este neznamena ze doba nie je zla. Prave naopak toto svedci o skazenosti tejto doby.A Vy ve jménu doby děláte podfuky na škole (nebo něco). Ergo přispíváte ke zkaženosti doby.
Bez urážky, ale sú tie záležitosti skutočne súkromnejšie ako sa verejne priznať k podvádzaniu? (Len pre poriadok, ja proti "podvodu" tvojho druhu nič nemám).
Ok.
Nom, tak každý to nevie, ako si asi mal možnosť zistiť za posledných pár dní v týchto diskusiách
První příklad co mne napadá ... Stephen Hawking, zdravotně na tom fakt neni dobře. Neslyšel jsem, že by si stěžoval a kňoural.
Není každý jako on.
Vazeni, doba je v sucasnosti zla, preco by prave on mal byt tim poctivym "debilom" a ochudobnovat tak do buducnosti seba aj svoju rodinu,To už je jen a jen o morálce a o tom, jak se na to budeš s odstupem času dívat ty a ti, co přijdou po tobě:)
Ale je blbost poctivo sa ucit cely zaber problematiky, ktory vyucuju vysoke skoly, pretoze na to by nestacili ani dva zivoty (ak teda chcete byt naozaj odbornikom)No, studium VŠ má/by mělo mít nějakou úroveň a stanovenou určitou minimální hranici schopností/znalostí, které stačí na zisk titulu. Samotný titul je pak papír o tom, že člověk zvládl danou VŠ. Nic víc, nic míň.
Okrem toho Jardikovi predmet ktory si teraz nespravi aj tak zostane do dalsieho rocnika (teda aspon u nas to tak funguje), takze ci uz ma, alebo nema tych par potrebnych kreditov, tak na tom podla mna absolutne nezalezi. O to viac bude musiet zamakat dalsi rok, takze v tomto by som moralnu dilemu vobec nevidel.No, problém je v tom, pokud jsem to pochopil dobře, že Jardík ten předmět už jednou neudělal. A letos ho neudělal podruhé - což je na FELu konečná.
Jen poznámka - tím, že napíšeš svůj názor jako zvláštní blogpost tomu rozhodně nepřidáš na váze :)To mi je jasne, povodne to bolo myslene ako odpoved na reakciu na moj prispevok vo fore, lenze sa to nejak rozrastlo, tak som to dal ako novy zapisok :)
No, studium VŠ má/by mělo mít nějakou úroveň ...To by malo, lenze kvoli tomu ze na VS takmer kazdy podvadza sa ta uroven dostava velmi nizko, co vyucujuci kompenzuju tym, ze priberaju ci dalej tim viac uciva, takze ten kto robi skolu poctivo to ma cim dalej tym tazsie.
No, problém je v tom, pokud jsem to pochopil dobře, že Jardík ten předmět už jednou neudělal. A letos ho neudělal podruhé - což je na FELu konečná.Neviem ako to realne chodi na FEL, ale na mojej skole je tiez v stanovach ze je mozne predmet opakovat iba raz. Minuly rok som vsak bol v podobnej situacii ako Jardik, tiez som jeden predmet nespravil druhy rok a chybali mi tusim 3 kredity, dal som si ziadost na dekanat s tym ze som popri skole pracoval a tym padom som mal menej casu na ucenie, co mi akceptovali, predmet som si tento rok dorobil a za par tyzdnov idem obhajovat titul. Namakal som sa sice tento rok ako debil, ale zvladol som to.
Vysoká škola není jen o genialitě toho či onoho studenta, ale i o schopnosti soustředit se a připravit se na danou zkoušku.
Skor by som povedal: Vysoka skola nie je vobec o genialite studenta, ale o schopnosti dokopat sa k nabifleniu X stran podkladov z problematiky o ktoru (vacsina z tychto studentov) v praxi zatial nikdy nezavadili. To by bolo v pohode na skolach s humanitnym zameranim, lenze preboha nie na technickych skolach, ktore maju cloveka naucit mysliet technicky a dokazat vyriesit novy problem iba z dostupnych informacii efektivne a rychlo.
Je super ze rocne sa vyprodukuje niekolko stoviek inzinierov, ktori sa sice dokazu naucit kvantum textu, vzorcov, grafov, schem naspamat, lenze ked ich postavite pred realny problem tak nevedia ani poriadne zacat, pretoze skola ich na to nepripravila.
Hele ti hloupjejsi se biflujou, ostatni se obvykle podivaji jak vypadal zkouska loni, a svoje uceni tomu prizpusobi.
jestli me VS necemu naucila, tak nedelat praci co nikdo nechce.
01. Úvod, instalace, primitivy, základní konstrukty 02. Objektové programování, třídy a interfejsy, abstrakce, dědičnost 03. Tvorba objektů, konstruktory, třída Object 04. Výjimky a chyby, vyhození a odchycení, vlastní výjimky, balíček java.lang 05. Pole, kolekce, utility, balíček java.util 06. Vstupy, výstupy, proudy, serializace, komprese, balíček java.io 07. Vlákna, synchronizace, uváznutí, časové spouštění úloh 08. Sítě, sokety, http , UDP, TCP, klient-server, balíček java.net 09. GUI, komponenty, grafika, události, listenery, balíček java.awt 10. Swing, balíčky javax.swing 11. Aplety, zpracování obrázků, geometrie, balíček java.applet a java.awt.geom 12. JDBC, RMI balíček java.sql a java.rmiMu asi jeblo, kdo si to má všechno pamatovat zpaměti navíc to napsat na papír. No jsem celkem zvědaví, jak já tohle zvládnu
Ale houby. Zkosuejici nechce idealne nic, protoze kdyz clovek dela domaci ukoly a napise slusne test (coz je v poho, je to programovani na papir ktery da kazdej kdo napsal semestralku a ukoly), dostane A ze semestru a konec. Zkouska je jenom pro ty kdo to flakali, a ... jejich problem :)
Fakt je, ze tenhle pattern je na FELu hodne videt. U milionu predmetu kdyz se clovek uci v semestru a ma slusne pisemky v semestru, jsou zkousky snadne, kdezto lidi co se v semestru flakaji to maji mnohem tezsi. Proc jsem se to jenom musel naucit az ve tretaku? Pf.
Napriklad ja som na stavebnej fakulte a teda velmi som inu skolu na vyber nemal. Na bakalara musi vsetci prejst sitom v ktorom sa ucis pre moje zameranie uplne, ale uplne zbytocnosti. Urcite by mi dalo viac chodit po stavbach nez po nociach rysovat (este k tomu prve dva roky rucne!!!) vykresy.
Mna ako stavbyveduceho nezaujima ako prisli projektanti k rozmerom miestnosti, preco je v betone tolko vystuze, preco je dom otoceny do takych svetovych stran do akych otoceny je, kde zoberu peniaze na vystavbu a mnoho dalsich veci, ktore sme sa ale museli ucit, pretoze slovenske skolstvo. Pri takychto predmetoch si radsej spravim tahak a volny cas venujem napriklad studiu zeriavov od felbermayra.
Mna ako stavbyveduceho zaujima ako efektivne navrhnut vystavbu tak, aby som neohrozil ani neobmedzil okolite prevadzky a zivotne prostredie, ake mechanizmy na stavbu objednat, aby neboli predrazene ale aby mi zase dany ukon zvladli vykonat, ako motivovat Joza, Fera aby mi pracovali tak ako maju, co robit ked mi ozraty Jano spadne z lesenia a zabije sa (a to v praxi stavbyveduceho skor ci neskor pride na 100%) a dalsie zalezitosti na ktore nas zatial skoro vobec nepripravili.
Výška nemá produkovat stavbyvedoucí, ale inženýry - což je něco jiného.Hmm, preco potom je na mojej vyske bakalarsky program technologie stavieb (kde sa uci vlastne to iste co na pozemnych stavbach) a inziniersky program realizacia stavieb? Preco od uchadzacov na post stavbyveduceho vyzaduju minimlane titul ing.?
Samozřejmě je docela problém, když někdo z gymplu jde na stavební výšku - pak mu určitý blok chybí.Moj pripad :), ale doucil som sa
Urcite s vami suhlasim aj v tom ze sucasny system VS potrebuje zmenu a aj v tom co ste nepriamo naznacili, ze sucasne VS vypustaju "nedorobky" namiesto naslovo vzatych odbornikov.
Lenze pokial sa chce clovek stat tymto odbornikom, musi najprv prejst cez sito na vysokej skole a dostat titul, aby mal moznost v danom obore pracovat (teda aspon co sa tyka stavebnictva) a pracou sa postupne zdokonalovat. Som presvedceny o tom, ze aj napriek tomu ze som sa z casu na cas uchylil k podvodu pri niektorych predmetoch tak zo mna, pri vsetkej skromnosti, bude dobry stavebny inzinier v poli svojej posobnosti. Ak by som o tom nebol presvedceny tak tu skolu nerobim.
BTW ani priemyslovka nie je zarukou kvality, skoro som spadol z noh, ked sa na exkurzii spoluziak zadival na nadokenny preklad a spytal sa ma ze: "co to je?" Tento clovek ma porobene vsetky skusky a odchodene 4 roky na priemyslovke a pritom nevie o stavebnictve naozaj nic. Nehovorim ze ja viem vsetko, ale toto su naozaj uplne zaklady, ktore by mal vediet kazdy.
Neučíš se? Život tě naučí. Ještě štěstí, že jsou na trhu práce k mání větší makáči.
Taky jsem málo makal kdysi na vejšce. Teďka to nedohonim.
to je problem ze od studentov sa to ani neocakava a nie je to ani v ludskych silach aby student zvladol samostatne mysliet a orientovat sa v takom kvante uciva za tak kratky cas.
Chybou je urcite to, ze sa kazdy profesor snazi obsiahnut vo svojm predmete vsetko, viem ze pre cloveka, ktory sa niekolko (desiatok?) rokov venuje danej problematike sa dane ucivo javi ako banalne, lenze pre studenta, ktory pride na prednasku s tym ze o danej problematike pocuje prvy krat prave na tej prednaske a z vykladu rozumie iba zvratnym zamenam je vobec pochopit o co sa to na prednaske jedna nadludsky vykon. A teraz si zoberte ze napriklad na mojej skole je takychto "hlavnych" predmetov na semester 5 + nejake 3 "vedlajsie". Na tri mesiace 5 roznych tematicky odlisnych predmetov z ktorych kazdy profesor vyzaduje aby ste boli odbornik a aby ste sa prave v jeho problematike vedeli samostatne orientovat. Ved to je nemozne.
Zoberme si ze priemerne skripta na mojej skole maju takych priblizne 200 stran. To je na semester precitat a pochopit 1000 stran literatury, ktoru ste v zivote nevidel, danej problematike ste sa nikdy nevenoval a nemate o tom ani ponatie (samozrejme este k tomu priratajme zadania)! A to sa jedna o skripta kde padaju integraly jeden za druhym, ale kedze integrovat sme sa ucili prvy krat na konci stvrteho rocniku na strednej skole a aj to velmi povrchne, tak clovek este nie je schopny poriadne mysliet v rovine vyssej matematiky. A to nevravim o tonach teorie, ktoru si musime samozrejme, ako inak nastudovat z internetu, kedze stavebnictvo sa vyvija tak pruudko ze kym by skripta presli schvalovacim procesom, tak su zastarale. To je dalsi zabity cas.
Stale je tu teda hlavnym problemom to, ze sa VS snazia produkovat vela vseobecne zameranych jedincov, namiesto toho aby produkovali menej uzko zameranych specialistov
Takže říkáš, že je to fakt těžký, dělat školu? Doprčic, mluvením a psaním blogů se tomu nepomůže.
Pokial by som sedel a cakal ze do mna niekto nieco naleje, tak by som za par tyzdnov nesiel na statnice pre titul. Nebojte sa, na skole driem, mozno este viac nes ste na vyske drel Vy.
Toto sa mi strasne paci, clovek niekde vyjadri nesuhlas so systemom, ktory ocividne nefunguje a nazory sa pohybuju od chuti fackat ho, az po presvedcenia ze pokial so systemom nesuhlasi, tak tam nema co hladat.
Nikde som nenapisal ze by mal do mna niekto tie vedomosti liat.
Cize vazeni poctivci, neviem ci niekto z vas studuje na vysokej skole v sucasnosti, ale vacsina vysokych skol technickeho zamerania sa bez mensich alebo vacsich podvodov da zvladnut iba velmi tazko.Vysoká škola - Pracujeme tvrdě 24 hod. denně, 7dní v týdnu, 2 týdny v roce. Áno, vtedy to je ťažké, ale komu by sa chcelo prestať chlastať a začať makať, že?
nikde som nenapisal ze podvadzaju vsetci, je ich iba drviva vatsina. Ked si este raz pozorne precitas blog, tak si mozno aj vsimnes ze som sa zpociatku snazil skolu robit poctivo. Ale videl som ako to robi vacsina inych ludi, tak preco by som to mal robit poctivo ja?
Ruku na srdce, ty si nikdy v zivote nic neopisal, neprisposobil si veci tak, aby bolo zarucene ze vyjdu?
Možná jsem to jednou, dvakrát udělal. A nechlubim se tim, snažil jsem se to napravit a dohonit, ke své škodě pravděpodobně.
Mimochodem pokud se jedná o selhání, ojebání, v této fázi, tak co budeš dělat, až narazíš na něco ještě těžšího?
zalezi od toho ci svojim pocinanim niekoho poskodim, alebo nie. Kedze opisovanim v skole nikoho neposkodzujem, tak sa za to nehanbim a kto si nechce priznat ze to niekedy robil, tak to robi doteraz ;)
Ale vazne keby som svojim pocinanim mal niekoho poskodit, tak to urcite nerobim, ale naozaj si neviem predstavit koho som poskodil opisovanim (okrem jesitnosti niektorych ludi, ktori spravili vysoku skolu poctivo a preto si myslia ze ju tak musi dokoncit kazdy a radi svoj nazor pretlacaju, aj ked nevedia v akej situacii je clovek na opacnej strane)
Videls nekdy skripta lidi, co studuji napriklad medinu nebo dokonce veterinu?Videl a nejeden krat. A ty si videl skripta a zadania zo stavebnej, napriklad z takych zelezobetonovych konstrukcii? BTW, chapem ze mi neverite ako je to s narocnostou na stavebnej, ani ja som neveril, potom som nastupil a uveril som, potom som sa dostal do vyssich rocnikov a neveril som vlastnym ociam :D
Pokud nestihas, co ti brani uzivat legalne dostupne podpurne prostredky pro lepsi uceni?To, ze okrem redbullu mi nic ine nezabera
Nebo mas psychicke problemy?Nemyslim ze trpim nejakou psychickou poruchou
Ono skripta su len polovica z predmetu, druha polka su tie prekliate zadania. Beton som zobral ako najtazsi predmet na skole, ale priemerne stravis nad jednym zadanim cca 6-8 hodin (ak ho robis poctivo). Tych zadani je z kazdeho predmetu priemerne 9 na semester a predmetov 5 na semester. To je iba na robenie zadani 270-360 hodin na semester, co je podla mojho nazoru dost (a to napriklad ja musim este popri skole pracovat, cize toho casu je naozaj malo). Nastastie zadania a zapocty z bc. mam uz vsetky odkrutene.
Ani ja by som urcite nechel a ani nemal na to, aby som sa naucil 1000 stranove skripta na medicine, lenze ako pises je to iba o biflovani na rozdiel od techniky kde musis ist na minimalne polovicu skusiek (teda aspon na mojej skole) s tym ze tomu rozumies. Pokial si iba nauceny naspamat, tak ta na skuske velmi rychlo odhalia. IMHO preto su asi z hlavnych skusok tri urovne - pisomna priklady, pisomna teoria a na ustnej ta dorazi :D
Problemy s mojou skolou maju skoro vsetci studenti, malokto dokonci bakalara v riadnych troch rokoch, vacsinou to na bakalara 4-5 rokov, ale su aj ludia co studuju bakalara 6-7 rokov. To ze po bakalarovi brutalne klasne narocnost je tiez pravda. Tuto skolu nerobim preto, ze si myslim ze po jej skonceni budem mat ktovie ako pohodovy zivot, ale preto lebo sa chcem venovat cinnosti ku ktorej by som sa bez ukoncenia tejto vysky dostal velmi tazko (asi iba po znamostiach, ktore vsak nemam).
K tym drogam na ucenie - dalej nez je kofein, guarana, alebo ginko fakt nechcem ist. Staci mi ze som zavisly od cigariet, nechcem si pestovat dalsiu zavislost ;)
Ja nemel na mysli hned psychickou poruchu...
Myslim ze momentalne som motivovany najviac z celeho studia na skole (titul na dosah ruky), ale aj tak si rad ponadavam na debilny system, ktory tam vladne.
Ale toto si mozno kupim :D
Beznadejne zastarala ... to se spis tak rika, ale realita je dost jina.
Cervenocerny strom je z roku 1972, mergesort z roku 1969, RSA 1973, Bellman-Ford 1958, TCP/IP pochazi se sedmdesatych let, unix je jeste starsi... je toho dost. A to jsou dost konkretni veci, o abstraktnich vecech jako jsou konecne automaty, petriho site, gramatiky a parsery, ani nemluvim, vetsina z nich je jeste starsi.
Ano, konkretni implementace mohou byt zastarale, ale konkretni implementace se na vysokych skolach uci malokdy.
Tiskni
Sdílej: