Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Jsem pro zrušení češtiny jako maturitního předmětu!!!+10000
.
Jsem rozhodne pro omezeni literatury!Jsem pro změnu výuky literatury. To, co se dnes na středních školách učí čtyři roky, bych zkrátil na dva a další dva bych nechal, ať si každý čte to, co se mu líbí* (včetně manuálů!) s tím, že na to musí stvořit nějaký referát. Současný stav, kdy češtináři mají osnovy a podle nich musí nutit studenty číst ty samé (z větší části nezáživné) kraviny, vede jenom k tomu, že všichni opisují záznamy do čtenářských deníků z netu. Málokoho to baví, ale všichni musí zabít čas tím, že si to zapamatují, aby to později zapomněli. * Nezáleží na tom, co kdo čte, ale že něco čte, protože si tím zlepšuje pravopisné cítění (špatně napsaná slova vypadají divně - příklad: vydět)
.
Už teď je ten poměr čeští spisovatelé ku zbytku světa naprosto pitomě nadsazený.
.
Jeste k te nechuti se ucit tu literaturu - ono vetsina predmetu spociva v pochopeni zakladnich pravidel a postupu a pak uz to jakztakz jde, kdezto uceni se literatury znamena se to proste nabiflovat. To u me opravdu vyvolava nechut se to naucit (navic cteni proste neni muj konicek).
) nepojme (i kdybych se to učil celou oktávu).
Jinak znalost jazyka se imho dá prokázat i jinak, než psaním slohovek pod tlakem a na stupidní témata, která by si mnohdy nevymyslel ani ten "nejpokrokovější" spisovatel. Na druhou stranu připouštím, že by se to v podání českého školství jistě dříve nebo později zvrhlo v encyklopedické odříkávání stránek z Pravidel českého pravopisu doplněné o nějaký extrachutný diktátek na téma nesouvisejících a nelogických vět plných archaismů a "špeků".

(což je jedna z mála věcí, které mi utkvěly v paměti ty necelé 3 roky od maturity :-/)
Nemám problém se učit, pokud mě to zajímá, ale to se na gymplu moc často nestávalo. Btw. lidi označující někoho za šprty jsou většinou zakomplexovaní "drsňáci", kteří svou lenost/neschopnost věnovat se přemýšlení zakrývají posměšky těm, které studium baví a chtějí něčeho dosáhnout... Doufám, že to není tvůj případ
Btw. lidi označující někoho za šprty jsou většinou zakomplexovaní "drsňáci", kteří svou lenost/neschopnost věnovat se přemýšlení zakrývají posměšky těm, které studium baví a chtějí něčeho dosáhnout...Nebo lidé, kteří nepřijímají vše, co se jim předhazuje, a plně si uvědomují, jak na h**** jim polovina vyučované látky bude.
Mimochodem, vážně si myslíte, že je tak na hovno něco vědět, nebo o tom aspoň kdysi zaslechnout?
Tohle se týkalo jen některých předmětů a také jejich učitelů. Profesorka němčiny, která po nás chce, abychom se do příští hodiny naučili na písemku seznam 120 nových přídavných jmen (včetně extrabuřtů jako "úzkoprsý", "světloplachý" a "neduživý"), prostě není normální.
A i přesto, že po studentech na gymnáziu chtějí často naprosto zbytečné věci, zůstává (IMHO) gymnázium nejlepší přípravou na vysokou školu - proto jsem jej také zvolil.
BTW: Mám takový pocit, že ještě před tím, než se pokusil zastřelit tak se neuspěšně pokusil o sebeutopení.
).
Mně v učení pomohlo dělat si lepší zápisky (ne ty do weblogu, ale do sešitu). Píšu jako prase. Dříve jsem si dělal zápisky do sešitů A5, což při velkých pokřivených znacích znamenalo, že text byl rozmělněn na mnoho stran a špatně se učil. Přešel jsem na čtverečkované sešity o velikosti A4. Vždycky jsem chtěl mít systém ve formátování textů v sešitech, což mi (v požadované kvalitě) umožnily až tyto sešity:
Proč
Ani teď to není lepší
Ne že by teda chybělo moc.
Tiskni
Sdílej: