Příští týden bude na MFF UK zahájena série přednášek o architektuře a implementaci operačních systémů. Mezi přednášejícími budou odborníci z firem Kernkonzept, Oracle, Red Hat, SUSE či SYSGO. Pokud si chcete rozšířit obzory (virtualizace, ptrace, ZFS, kdump, ...), vyberte si z harmonogramu téma, které vás zajímá a přijďte. Přednášky se konají každý čtvrtek od 15:40 v učebně S4 na Malostranském náměstí 25 v Praze. Přednášky jsou přístupné veřejnosti (registrace není nutná), studenti UK a ČVUT si je mohou zapsat jako standardní předmět.
Bylo vydáno Ubuntu 18.04.2 LTS, tj. druhé opravné vydání Ubuntu 18.04 LTS s kódovým názvem Bionic Beaver. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v přehledu změn.
Git History umí u souborů v git repozitářích zajímavým způsobem zobrazit jejich historii a následně jednotlivé změny, viz animovaný gif. Použít jej lze lokálně nebo aktuálně na soubory umístěné na GitHubu. Máte-li ve webovém prohlížeči zobrazen soubor umístěný na GitHubu, nahraďte v URL doménu github.com doménou github.githistory.xyz a nové URL odešlete. Využít lze také rozšíření Chrome i Firefoxu. V plánu je vedle GitHubu také podpora GitLabu a Bitbucketu.
Byla vydána verze 1.0 webové a na frameworku Electron postavené desktopové verze svobodného decentralizovaného skupinového komunikátoru Riot (Wikipedie) využívajícího protokolu Matrix (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Společnost Collabora oznámila vydání verze 4.0 online kancelářského balíku Collabora Online a také Collabora Online Development Edition (CODE) pro domácí uživatele. Kancelářský balík vychází z LibreOffice Online (cgit).
Byla vydána verze 241 správce systému a služeb systemd (GitHub, NEWS). Řešeny jsou také bezpečnostní chyby.
Evropský parlament, Komise a Rada (trialog) se dohodli na návrhu reformy autorského práva včetně kontroverzních článků 11 a 13. Více v příspěvku na blogu europoslankyně Julie Redy.
Čtenářům a čtenářkám AbcLinuxu vše nejlepší k Valentýnu aneb Dni lásky ke svobodnému softwaru (FSF, I love Free Software Day, #ilovefs).
Jiří Eischmann se v příspěvku Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu (en) na svém blogu věnuje možnostem přenosu audia mezi linuxovým desktopem a bezdrátovými sluchátky. Zatímco „po drátě“ jde zvuk v nekomprimované podobě, Bluetooth má omezenou propustnost, a proto se musí použít nějaký kompresní kodek. Které kodeky může Linux nabídnout?
Správce balíčků snapd on Canonicalu obsahuje zranitelnost CVE-2019-7304 nazvanou Dirty Sock, kterou může útočník zneužít k eskalaci práv na úroveň administrátora. Ke zranitelnosti je k dispozici PoC (Proof of concept). Je zneužitelná pouze lokálně, pokud má útočník do systému přístup a týká se všech linuxových distribucí s nainstalovaným snapd (zejména distribuce Ubuntu, kde je snapd nainstalován automaticky). Snapd od verze 2.37.1 už je opraven [CSIRT.CZ].
Slyšel jsem i vyjádření studenta "Jak mám dělat státní maturitu, když jsme ve škole 4 roky nedělali vůbec nic?" - kde je chyba: ve státní maturitě, nebo v konkrétní škole?Tak ta chyba je zřejmě ve škole - když s tou maturitou ostatní nemají problémy. Otázka je, jestli je správné, aby na to dopláceli studenti, kterým se pravidla hry změnila během studia.
Otázka je, jestli je správné, aby na to dopláceli studenti, kterým se pravidla hry změnila během studiaNic takového se podle mě nestalo. Alespoň ne tak zásadním způsobem, aby to někoho poškodilo. Dělal jsem maturitu ve školním roce 2007/2008, a byla reálná možnost, že státní maturita se mě dotkne. Podkladů a informací k tomu bylo dost, vzorové testy přibližně odpovídající těm aktuálním jsme viděli, a bylo jasné, že to není nic těžkého, co by vyžadovalo speciální přípravu. Takže školy u dnešních studentů 4. ročníků mohly rozsah výuky přizpůsobit včas. Případně se ti studenti mohli sami zajímat, na jaké úrovni se maturity plánují, a jestli to odpovídá tomu, co se v budoucnu naučí.
A právě tyto horší "školy" buď musí něco udělat se svými požadavky na úroveň znalsotí, nebo prostě přijdou o akreditaci na maturitní obor. Tohle je celkem známá věc, když se na těžší škole někomu nedaří (propadá), často mu rádi doporučí přestup na vedlejší školu s týmž oborem, kde daný žák se stejnou snahou exceluje.dceřina spolužačka šla na nějakou školu zde v Brně (kotlářská) a měla problémy vůbec projít (přitom byla ve ZŠ šprtka a vše se učila nazpaměť), no pak přestoupila na nějaké ekonomické lyceum kde exceluje s vyznamenáním. Jsou školy a školy. Spousta soukromých škol to dělá jen a pouze pro prachy.
vše se učila nazpaměťTak to se nedivím, u nás by také s učením se nazpaměť neprošla (ve fyzice či matice)…
V ideálnom svete by sa mali hodnotiť znalosti trochu lepšie než jedným číselkom v blbom teste. Ja viem, je naivné čakať, že učitelia budú ku žiakom pristupovať individuálne, budú sa snažiť zistiť, čo skutočne vedia, v čom sú dobrí a v čom nie. A ísť ešte ďalej a známky zrušiť úplne a nechať deti nech sa učia čo samé chcú, len im predhadzovať motivačné príklady. Lebo deti zvedavosť majú a veľkú. Problém je, že ten uniformný školský systém, kde jediný cieľ sú známky (áno, prostriedok zisťovania kvality sa bohužiaľ stal cieľom; podobná vec sa deje vo vede, kde počet publikácií -- prípadne impactfactor -- je občas dôležitejší než kvalita článkov, ale to je na inú diskusiu). Je oveľa jednoduchšie fláknuť štandardizovaný test a šťandardizovanú známku. Výpovedná hodnota síce nulová, ale aspoň bez námahy...
ups, kus mi vypadol:
Problém je, že ten uniformný školský systém, kde jediný cieľ sú známky (...), tú detskú zvedavosť a túžbu učiť sa nové veci zabíja a nahrádza ju strachom zo známok.
uroven je uz jen otazkou nastaveni, tvuj nazor je zcela bezcenny!V nastavení té úrovně je právě ten problém. Protože ta úroveň z definice standardizované maturity musí být všude stejná. Takže když ji nastavíš vysoko, budou mít méně prestižní školy problém. Když ji nastavíš nízko, bude to na prestižnějších školách fraška.
Od toho je vyšší a nižší úroveň. Ale spíš by to chtělo systém, jako je u TOEFLu. Jeden komplexní test a podle toho, jakou jeho část zvládneš, takové ohodnocení dostaneš.Jo, to by šlo, to by bylo dobrý... Byla by to i určitá motivace, mít lepší skóre...
U nás na škole, mám informaci přímo od přátel z ročníků, které byli pode mnou, se stále vyučuje literatura. Tu se clovek proste našprtat musí. Jestli je nová maturita typu scio testů, učili se tři roky podle nevhodných osnov. Že by další chyba státních maturit?Jo, přesně tak. Brácha teď bude maturovat - a nejen, že se 7 let připravovali na jinou maturitu, oni se částečně učí podle systému nastaveným na starou i teď. Já jsem toho názoru, že se státní maturity měly schválit, zákon odsouhlasit a za 8+ let (až dostuduje poslední středoškolák který byl na školu přijat před reformou) to teprve spustit. Pravidla by se během hry měnit neměla.
Stojím si za tím, že znalost češtiny, je pro většinu profesí až v druhém sledu.
IMHO si stojíš blbě. ^w^ Proč? Protože je tam práce s textem a jednoznačné vyjadřování, což je pro efektivní komunikaci a zpracovávání informací nezbytné. S ukázkami se lze setkat pomalu na každém kroku, když si člověk musí domýšlet, co vlastně chtěl ten "odborník" vyjádřit.
Ještě něco pro nadzvednutí našich nacionalistických demokratů. Co budeme dělat s nadanými dětmi cizinců, když je nejdůležitější česká gramatika.
Cizinců v ČR. Taky je tam cizí jazyk.
Jste assertivní, máte vysokou školu, znáte tři jazyky, procestoval jste svět. Tak jděte do ... mi scháníme truhláře !Bohužel to co se stalo učňovským školství je ještě horší sabotáž.
Tu literaturu drtivá většina zapomene, jakmile si odbydou maturitu; stejně se ji reálně nějak naučí až právě před tou maturitou. (Minimálně teď mluvím za svoji školu.) Je to prostě k ničemu. Buď jsem introvertní podivín, mám zájem a projdu si to sám, nebo nemám zájem a nebudu to v podstatě k ničemu potřebovat. Ať se snažím, jak se snažím, jinak to nevidím.
Procvičení paměti pomocí výplachu nesmysly? No vlastně... také metoda.
Práce se zdroji a informacemi? Nejsou na to referáty a takový typ věcí?
Ta slovní spojení mě napadla, ale to je dost nenormální přeumělkovaná řeč. Běžně tak lidé vůbec nemluví a neumělecké texty se tak nepíšou. Člověk si to může najít na webu (práce se zdroji) nebo požádat řečníka, aby mluvil jasně.
Měl jsem na mysli nějakou formu výstupu, u které by byla potřebná originalita nebo alespoň bližší seznámení s tím, co člověk zpracováva.
Uniká mi, nad čím se dá přemýšlet u prakticky neměnné, milionkrát zpracované, s ničím závratným nepřinášející a nudné historie literatury. To se šprtá.
Měl jsem na mysli nějakou formu výstupu, u které by byla potřebná originalita nebo alespoň bližší seznámení s tím, co člověk zpracováva.
Esej? Vsadím boty, že 95 % lidí není schopno napsat čitelný esej.
Uniká mi, nad čím se dá přemýšlet u prakticky neměnné, milionkrát zpracované, s ničím závratným nepřinášející a nudné historie literatury. To se šprtá.
Aha. Tady možná bude ten háček. Ale je pravda, že dvojice autor-dílo jsem nikdy neuměl, protože jsem se je prostě byl líný šprtat. Jenže když si člověk dá dohromady dějepis, dějiny umění a dějiny filosofie, všimne si množství souvislostí a opakujících se událostí (příčina-důsledek), je to pohoda. Mohl bych uvést příklady, ale jsem teď líný víc psát.
Esej? Vsadím boty, že 95 % lidí není schopno napsat čitelný esej.
No, nějaká esej to být zrovna nemusí. Mohlo by stačit požadovat nějakou úroveň výstupu. Mmmm... Chtělo by to trochu hlubší rozbor.
Jinak to zní jako problém, co by si zasloužil řešit. :)
"To víte paninko tyhle levný trubky od XXX to jsou danajský dar, to může kdykoliv prasknout znova."
Pokud budou pouzivat zpusob distribuce, jaky nam ted predvedliPodvádět se dá vždycky, i kdyby to zveřejnili zašifrované a klíč vyhlásili v rádiu pět minut před začátkem. Pak stačí pozvat k maturitě jednoho odborníka (no jak se tak koukám na tu lehčí variantu z matematiky, tak bych jim tam mohl jít pomáhat i já
nevalne hodnoteNevím nevím, přeci jen když si tolik studujících stěžuje, že ji nemá šanci udělat, tak to asi alespoň jako nějaké základní síto působit bude.
Netkvi cirou nahodou problem hlavne v tom, jak probiha cela doba studia, ktera maturite predchazi?A jak by sis takové vylepšení českého středního školství představoval?
Pár úloh by možná deváťák vyřešil, ale jinak mám pocit, že se chceš jenom chvástat tím, jak to všechno hravě zvládáš. Pokrývá to víceméně celou náplň matematiky na střední (pokud beru i tu ukázkovou verzi; všechny možné typy úloh se do jednoho testu nevlezou).
Nižší úroveň je ale skutečně trochu směšná. Měli by ji o kousek ztížit.
Neviem jak inde, ale minimálne na matfyze sa fyzika učí niekoľko rokov predtým, než sa učí matika potrebná na jej solídne zvládnutie. Človek z toho potom nič moc nemá. A teraz nehovorím o takých extrémoch ako nutnosť ovládať funkcionálnu analýzu a teóriu reprezentácií kvôli kvantovke (aspoň ak jej chce človek porozumieť trochu viac do hĺbky). Stačí už riešenie parciálnych dif. rovníc + fouriérka. Formálne sme to mali tuším až v piatom semestri, ale na fyzike to človek potrebuje prakticky všade.
Ja osobne by som bol radšej, keby prvých pár rokov bola čistá matika a fyzika sa začala učiť až potom. Bolo by fajn, keby vznikol nejaký teoretický bakalársky obor. Myslím, že informatici aj matici ich majú hneď niekoľko, ale fyzici majú len jeden a všetci majú 5 semestrov spoločných, čo je úplná blbosť, lebo sú tam čistí experimentátori, ktorí tej matike proste nerozumejú (napriek tomu, že môžu byť skvelí fyzici!) a sú tam teoretici ako ja, ktorí neznášajú experimenty
Derivacie tam nie su vobecJe tam minimum. Jinak naprostý souhlas a to jsem ze školy hooodně dlouho.
Tiskni
Sdílej: