V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
Samsung představil headset Galaxy XR se 4K Micro-OLED displeji, procesorem Snapdragon XR2+ Gen 2, 16 GB RAM, 256 GB úložištěm, operačním systémem Android XR a Gemini AI.
Před konferencí Next.js Conf 2025 bylo oznámeno vydání nové verze 16 open source frameworku Next.js (Wikipedie) pro psaní webových aplikací v Reactu. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Sovereign Tech Fund oznámil finanční podporu následujících open source projektů: Scala, SDCC, Let's Encrypt, Servo, chatmail, Drupal, Fedify, openprinting, PHP, Apache Arrow, OpenSSL, R Project, Open Web Docs, conda, systemd a phpseclib.
Bylo vydáno OpenBSD 7.8. S předběžnou podporou Raspberry Pi 5. Opět bez písničky.
Valkey (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 9.0. Valkey je fork Redisu.
Byly publikovány informace o kritické zranitelnosti v knihovně pro Rust async-tar a jejích forcích tokio-tar, krata-tokio-tar a astral-tokio-tar. Jedná se o zranitelnost CVE-2025-62518 s CVSS 8.1. Nálezci je pojmenovali TARmageddon.
AlmaLinux přinese s verzí 10.1 podporu btrfs. XFS bude stále jako výchozí filesystém, ale instalátor nabídne i btrfs. Více informací naleznete v oficiálním oznámení.
Prostě o všem o linuxu o životě o práci atd.
"Příjem z toho, že bude mýto na dvojkách a trojkách, není příjem, ten systém bude sankční, bude stát hromadu peněz, a to je zapotřebí si pojmenovat rovnou. Jedničky vydělávají jenom některé, zpoplatnění větší části jedniček bude v zásadě v systému dotováno," řekl v Otázkách Václava Moravce Bárta.Nevím, ale po zdražení mýta o 25% spousty kamionů dálnice objíždějí a jezdí právě po silnicích I + Ii třídy.
Mýtné se v ČR zatím vybírá zhruba na 1100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Ministerstvo dopravy požádalo nedávno firmy působící na evropském trhu, aby předložily své předběžné nabídky na zpoplatnění dalších několika tisíc kilometrů silnic nižších tříd. Podle mluvčího MD Karla Hanzelky se vedle SkyTollu a Kapsche nabídlo dalších osm firem. Úřad poptává rozšíření mýtného na dalších 5500 kilometrů silnic I. třídy, silnice II. a III. třídy se mají zpoplatnit podle požadavků krajů. MD zatím kalkuluje dvě varianty, 3600 kilometrů nebo 1800 kilometrů "dvojek" a "trojek". Podle prezentace ředitele SkyTollu Mateje Okáliho firma nabídla českému ministerstvu dopravy zpoplatnění více než 9000 kilometrů silnic první a nižších tříd satelitní technologií za 3,6 miliardy korun. Podle stejné prezentace nabídl Kapsch svůj mikrovlnný systém na 2500 km "jedniček" za 4,8 miliardy Kč. Podle prezentace vychází slovenský systém výhodněji i v dalších parametrech. jak tito lidé ví jaká nabídka padá ... no uvidíme Předpokládaný zisk dle médií by měl být u Kapsche cca do roku 2016 19,4 miliard korun. Předpokládaný zisk dle médií by měl být u SkyToll do roku 2016 pohybovat okolo 40 miliard. Všechno jsou to pouze spekulace, nabídky jsou pouze na MDCR a jsem velice zvědavý jak to dopadne. Když jsem se díval na kalkulačku tak nákladní vozidlo do 12tun za 100 km silnic 1.třídy platí v SK 7€. Výpočet mýta Rakusko
-
Uvidíme jakou cenu nasadí, ale p. Bárta by rád zpoplatnil veškeré silnice prý pak by měl na opravy, ale otázka je zda i pro osobáky. Pokud by nabídky souhlasily co si myslíte? bude se používat satelitní typ nebo se nějakým způsobem
Tiskni
Sdílej:
Za benzín je tiež DPH. Predpokladám že po súčte týchto daní by štát vychádzal ako plusový.Četl jsi to vlákno pod tím?
. Stejně nemám řidičák...
Jinak co se týká nákladů, zdaleka nejlevnějším "mýtným" by bylo zvýšení spotřební daně.To jo, ale je otázka, jestli už teď nedře stát motoristy dostatečně z kůže (DPH a spotřební daň), ono když se člověk podívá na účtenku, když jde od pumpy, je to docela k pláči*. *) no já toho moc najezdím, takže osobně je mi to celkem jedno, ale v důsledku tyhle daně dopadají formou dražšího zboží a služeb na nás na všechny – i na ty, kdo auto vůbec nemají, včetně dětí, důchodců a invalidů.
když se člověk podívá na účtenku, když jde od pumpy, je to docela k pláčiU nás 33,90 za litr naturalu. V Brně jsou normální ceny někde kolem 34,50. Dají se najít i pumpy za 32,50 apod., ale vesměs jsou to jen malé pumpy, kdy nevíš co ti do nádrže teče.
To jo, ale je otázka, jestli ujavascript:insertAtCursor(document.replyForm.text, 'Bral jsem to výlučně jako porovnání variant "současná SD + mýtné" a "zvýšená SD".', '');ž teď nedře stát motoristy dostatečně z kůže (DPH a spotřební daň), ono když se člověk podívá na účtenku, když jde od pumpy, je to docela k pláči
Můj odhad je takový, že nakonec bude satelitní systém, ale bude to uděláno tak, aby zkrátka nepřišel ani Kapsch.
Cynik by řekl, že satelitní systém bude tehdy, až ho bude Kapsch schopen a ochoten dodat.
Vždyť jak se to říká s těmi třemi obálkami, které se postupně otvírají? Mám pocit, že je to nějak takhle:
První obálka: Nadávej na předchůdce.
Druhá obálka: Udělej reformy.
Třetí obálka: Napiš nové tři obálky.
Všechny vlády zjevně jedou podle takovéhoto scénáře 
A vlastně by to ani nemusely být brány, jen by se vybral poplatek za vstup/průjezd. Jenže to by pak nebylo co stavět, jaká výběrová řízení vypisovat a jaké zakázky dohazovat… a z toho by byli někteří lidé moc smutní.
Jsme relativně malá země, takže když už mýtné brány, tak by stačily na hranicíchTohle by neprošlo, pravidla EU to zakazují. Už se o tom mluvilo mockrát.