Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Hra Flatout 2 je velmi kvalitní automobilová demolition derby, která nabízí spoustu různých typů hraní. Hra vyšla v červenci roku 2006, takže je docela nová a v České Rep. se prodává za neuvěřitelnou cenu cca 300 Kč s DPH.
Jen v rychlosti sem napíšu ty nejdůležitější kroky jak rozhchodit Flatout 2 pod wine.
Co je zapotřebí?
1. Grafickou kartu GeForce 4 a vyšší (ne MX a ne některé verze 5XXX), doporučuji GeForce 6600GT, nebo GeForce 7600GT.
2. Samozřejmě rychlý procesor, nějakou tu paměť a zvukovku. Prostě průměrný herní počítač :)
3. Nějakou novější distribuci Linuxu, použil jsem Debian Sid.
4. Funkční HW akceleraci OpenGL
5. Aktuální wine (verze 20060927 chodí velmi dobře, nevím jak starší verze), pro Wine používám následující skript, který mi vždy stahne aktuální CVS verzi.
Tak teď jak na to?
1. Postahuju knihovny d3dx9_24.dll, d3dx9_25.dll, d3dx9_25.dll, d3dx9_26.dll, d3dx9_27.dll, d3dx9_28.dll, d3dx9_29.dll, d3dx9_30.dll a dinput8.dll například z této stránky a nahraju je do adresáře kde mam instalaci wine, tj. například /home/mirek/.cvswine/driver_c/windows/system32
2. Nainstaluju hru, instalace by měla proběhnout bez problémů, jen mi okno instalátoru nějak nedpovídalo při kopírování, ale vše se správně nakopírovalo.
3. Protože wine neumí zatím simulovat ochrany na CD a tato hra ochranu má, je nutné použít NO-CD patch, který se dá najít například tady :) Nevím jak tento patch chodí nebo nechodí pro českou verzi, ale pro EU verzi v angličtině chodí normálně.
4. Zapneme ve winecfg (u mě se spouští "cvswine winecfg") podporu pixel shaderu (hardware) a vertex shaderu.
5. Pokud vaše grafická karta má víc jak 64 MB paměti, tak ještě přidáme v souboru user.reg (adresář /home/mirek/.cvswine/) pod položkou "Software\\Wine\\Direct3D" tento řádek "VideoMemorySize"="256", kde číslo 256 je u mě velikost paměti grafické karty v MB.
5. Můžeme spustit samotnou hru, hra napíše že nemáme grafickou kartu podporující DirectX 9c, dáme ignorovat, dále nastavíme rozlišení (u mě 1920x1200x32), Antialiasing na None, zaškrtneme Triple Buffering a odškrtneme Post-Processing (nesmí být zaškrtlé!!!), dále dáme OK. Hra by v tuto chvíli měla po spadnout, nebo jí případně killněte.
6. Nyní se v adresáři kde je hra nainstalovaná objevil adresář "Savegame" a v něm soubor "options.cfg", jediné co musíte změnit v tomto souboru je položka "Settings.Visual.TextureQuality" a to na hodnotu 0, nebo 1 (ostatní nechodí, protože wine zatím nepodporuje nějakou metodu komprese textur).
7. Vytvoříme soubor pro spuštění hry například příkazem "touch flatout2" a nastavíme mu právo pro spuštění, tento soubor by měl vypadat následovně:
#! /bin/bash PATH="/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/bin/X11" # adresář tam kde je hra nainstalovaná cd "/usr/games/flatout2" # debugovací informace zbytečně zatěžují PC, knihovna dinput8 se použije originální, ne z wine kde je špatně implementovaná WINEDEBUG="-all" WINEDLLOVERRIDES="dinput8=n" nice -n 10 cvswine "FlatOut2.exe" # parametr -setup spustí nastavení grafiky a zvuku #WINEDEBUG="-all" WINEDLLOVERRIDES="dinput8=n" nice -n 10 cvswine "FlatOut2.exe" -setup # po ukončení hry obnovíme standardní rozlišení xrandr -s 0
8. No a teď už můžeme hru vesele spustit pomocí předchozího skriptu. Vše by mělo fungovat normálně :)
Hra u mě chodí velmi svižně a bez nejmenších problémů s texturami v rozlišení 1920x1200x32, mam grafickou kartu GeForce 6800GS, 1GB RAM a procesor Intel Core 2 Extreme X6800.
Ještě sem přidám pár obrázků ze hry aby bylo jasné jak vypadá :)
Tiskni
Sdílej:
Error during initialization: Video card or driver doesn't support dynamic textures.a výpis z konzole:
$ wine CoD2SP_s.exe fixme:d3d_caps:IWineD3DImpl_GetAdapterMonitor (0x16ab38): returning the primary monitor for adapter 0 fixme:d3d:IWineD3DImpl_GetDeviceCaps Caps support for directx9 is nonexistent at the moment!Dík, Vojta
Hunk #1 FAILED at 1835.ostatní dva hunky v pohodě. Když sem překompiloval wine z takto aplikovaným patchem, tak CoD2 pořád vypisuje stejnou chybku.
Seš dobrej. Ta hra je na jednom dvd nebo cd? Protože já si dneska chtěl nainstalovat NFS: Most Wanted, co mám na 4 CD - bezúspěšně.
Nainstalil jsem si cvswine (tím skriptem, na který odkazuješ), prdnul do cdromu cédéčko. Hal mi ho přimountoval do /media/NFSMW_CD1, spustil jsem cvswine AutoRun.exe, napsal serial, potvrdil licenci, instalační adresář a instalace začala. Pak mi to řeklo, ať vyměním CD. Hmm, ale jak? Zmáčknu čudlík - nic, dám umount - zařízení se používá, dám umount -fl - odpojeno. Zmáčku čudlík - nic. eject /dev/hdc, cd vyjelo. Kydnu tam druhé, zasunu, ale co nazbyt. Hal mi ho kydnul do /media/NFSMW_CD2. Tak jsem zabil gnome-volume-manager, kterej ty cd přes hal připojuje. Ručně namountoval 1. CD a zkusil znovu. Nastala opět výměna CD. umount - zařízení se používá. Rovnout umount -fl /dev/hdc;eject /dev/hdc, kydnu 2. CD, zasunu, přimountuju, dám OK a ... ať vložím 2. CD. Kouknu tedy do adresáře s CD - 2 soubory s nesmyslnejma názvama o velikosti pár GB.
Tak si asi nezahraju. Výměna CD v Linuxu je fakt umění - to je jediná věc, co mě na něm štve.