Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
este hodne makat na tom by chtelo. uvazoval sem ze neco napisu sam, ale na to sem moc linej ;)
a ze se operacni system projevuje ikonkami na plose ... no vsechny (nebo skoro vsechny) systemy s gui maji plochu, ale ikonky jen nektery (a pritom takovy icewm, xfce je porad pekny prostredi jen ty ikonky tam jaksi nejsou).
no nema cenu se tim uz nak zabyvat, je to viditelne odbyty, ale aspon je videt jista snaha ...
Pravda, "bludy" by se šířit neměly, osobně ty knížky chápu jako lehké čtení před spaním, na zopakování toho co jsme dělali, srovnání s tím co jsme dělali a názor ať si každý udělá sám.Tak jako čtení před spaním určitě ne
. Osobně bych buď neusnul nebo měl příšerné noční můry o tom, jak se z desktopu stává "plochá stanice", z notebooku "přenosná stanice" a jak se mi všichni smějí, protože pořád vyslovuju "eskejp" (podle té "učebnice") místo "iskejp". Pokud by to mělo sloužit jako opakování látky z kurzu, tak nás Bůh chraň před kurzy na kterých se takové bludy učí a pokud by si měli lidé dělat názor sami, tak určitě ne podle učebnice, která obsahuje naprosté nesmysly a má cedulku "MIČR". Ještě by mě pak nějaký pan ředitel, vyučený takovouto publikací, nepřijal za učitele informatiky jen proto, že jsem si dovolil říct, že nepotřebuju služební notebook místo služební přenosné skříně, takže neznám správnou terminologii.
, tak musím říct, že si řada lidí (i když třeba nesprávně) něco představí, když se řekne notebook, tak si nemusí představit vůbec nic.
Prave jsem to na mensim vzorku lidi odzkousel a nikoho nenapadlo hledat pod pojmem "prenosna skrin" notebook
) Když ho zapnete, tak se vám na obrazovce objeví takovéhle obrázky. Na ně se dá klikat, tak si to rychle zkuste, jééé, to je bezva, viďte." A tak dále.
Proč vlastně není učebnice pro začátečníky (obzvlášť taková, co se má tvářit jako nevázaná na konkrétní systém) psaná úplně jiným stylem? Moje představa:
"Máme tady počítač. K čemu by vám mohl být dobrý? Řekněme, že chcete třeba ... (pozvat kamarády do hospody; zjistit, kdy vám jede vlak; spočítat si, kolik jste za co utratili na dovolené atd.). Tyhle věci určitě umíte řešit spoustou způsobů už teď (vezmete si tužku a papír, zajdete na nádraží, ...). Proč vlastně použít počítač? Je to pro vás další způsob, může být v mnoha případech lepší/jednodušší, ale je potřeba se na to dívat jako na další možnost jak dosáhnout svého cíle. Počítač používám proto, abych pomocí něj udělal něco, co chci. Primárně musím vědět co chci. Počítač nepoužívám proto, že mi leží na stole s tím, že chci, aby dělal 'něco'.
Takže teď se můžeme podívat na konkrétní případ. Třeba to, kdy mi jede vlak. K tomu, abych mohl zjišťovat, kdy mi jede vlak potřebuji nejdřív nějaké podklady, 'seznam' toho, kdy vlkay jezdí. Těchto podkladů je spousta 'druhů'. Visí na informačních tabulích na nádraží, můžu si je pořídit v podobě knížky, má je k dispozici paní na nádraží na informacích. Také mohou být schovány na kousku plastu (CD), případně na nějakém počítači (internetu). K takovýmto podkladům musím umět 'přistupovat'. V případě grafikonů na nádraží, či v knížce stačí umět číst. V případě paní za okýnken musím umět mluvit. Abych se dostal k informacím na CD nebo na internetu, potřebuji počítač, aby mi je zprostředkoval (v podobné analogii jako někteří potřebuji brýle či lupu, aby se dostali k informacím v knižním jízdním řádu). V případě počítače se o to zpřístupnění stará nějaký program, buďto obecný, který kromě jízdních řádů umí zpřístupnit i spoustu dalších informací (webový prohlížeč), nebo nějaký jdnoúčelový. Musíme tedy zařídit, aby počítač tento program spustil (analogie -- nasadit si brýle). ** Vsuvka: nějaký konkrétnější návod, příp. pokec o tom, co je program. ** V případě víceúčelového programu musíme umět určit, že chceme vidět právě ty vlaky (v případě jednoúčelového většinou netřeba). ** Něco o hledání na netu, stránky, odkazy. ** Pak si vzpomenem, co že to vlastně chcem (jet z Horní Lhoty do Dolní, zítra kolem poledne) a hledáme jakým způsobem to programu říct (tj. preferovaný způsob 'chci jet z Horní Lhoty, kam bych to asi napsal' a ne 'jééé, tady je nějaké políčko odjezd, co tam máááám napsáááát?'). Atd."
Uf, no tohle je spíš náznak toho, co si představuju, je to dost nic moc, ale styl je snad vidět. Co myslíte, je reálné napsat takovýmhle způsobem učebnici? A dalo by se podle toho lidi "nezasažené" počítačem učit? Já vždycky rostu, když se mě někdo ptá stylem "Ono je tam něěěěco, co s tíííím mám jako děěěělááát?", místo aby se ptal stylem "Chci udělat tohle, jak to mám zadat?". Rozhodně si nemyslím, že napsat takovou učebnici by bylo nějak jednoduché (spíš naopak) a že bych na to měl čas. Ale přijde mi, že tenhle styl výuky se nějak vytratil. Tedy styl "něco chci, jak to mám udělat" a nahradil ho styl "podívejte se, co všechno to umí".
Tiskni
Sdílej: