Správní rada americké mediální skupiny Warner Bros. Discovery (WBD) podle očekávání odmítla nepřátelskou nabídku na převzetí od firmy Paramount Skydance za 108,4 miliardy dolarů (2,25 bilionu Kč). Paramount podle ní neposkytl dostatečné finanční záruky. Akcionářům proto doporučuje nabídku od Netflixu.
Na WhatsAppu se šíří nový podvod, který ovšem vůbec nevypadá jako hackerský útok. Žádná krádež hesla. Žádné narušení zabezpečení. Žádné zjevné varovné signály. Místo toho jsou lidé trikem donuceni, aby útočníkům sami poskytli přístup, a to pouhým provedením toho, co vypadá jako běžný ověřovací krok. Bezpečnostní experti Avastu tento nový typ útoku nazývají ghostpairing, protože útočníci si při něm tiše vytvářejí „zařízení duchů“, které žije uvnitř vašeho účtu.
Český LibreOffice tým vydává aktualizaci překladu příručky LibreOffice Draw 25.8. Tato kniha se zabývá hlavními funkcemi programu Draw, vektorové grafické komponenty systému LibreOffice. Pomocí Draw lze vytvářet širokou škálu grafických obrázků. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace a tým hledá dobrovolníky pro další překlady.
Anthony Enzor-DeMeo je novým CEO Mozilla Corporation. Mozillu převzal po dočasné CEO Lauře Chambers. Vybudovat chce nejdůvěryhodnější softwarovou společnost na světě. Firefox by se měl vyvinout v moderní AI prohlížeč.
Byla vydána nová verze 9.20 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček RustDesk Server pro vzdálený přístup.
Jonathan Thomas oznámil vydání nové verze 3.4.0 video editoru OpenShot (Wikipedie). Představení novinek také na YouTube. Zdrojové kódy OpenShotu jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení je i balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo na spouštění a spustit.
Byla vydána nová verze 1.6 otevřeného, licenčními poplatky nezatíženého, univerzálního ztrátového formátu komprese zvuku Opus (Wikipedie) a jeho referenční implementace libopus. Podrobnosti na demo stránce.
Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Origami je staré japonské umění skládání papíru. Na popularitě získalo za druhé světové války, kdy byl nedostatek snad všeho, kromě papíru. Velmi ceněné jsou skládanky z papíru ve Spojených státech. Rozlišují se dva směry. První je tradiční - japonský, kdy model jen přibližně napodobuje zobrazovaný objekt. Druhý je západní (evropský), model co nejvěrněji kopíruje předlohu. Tradiční origami zobrazuje zvířata a rostliny, evropský směr se nevyhýbá ani neživým věcem.
Základní pravidla origami jsou pro oba směry shodná. Papír se nestříhá, netrhá a neslepuje. Můžeme se setkat i s takzvanými modulárními modely, kdy se celek sestává z vícero částí které do sebe zapadají, ale to už není pravé origami.
Počátky tohoto umění se datují do sedmnáctého století. Je však sporné, zda se do Evropy dostalo z Japonska. Je známa španělská skládanka ze třináctého století, proto také Španělé neříkají tomuto umění origami, ale papiroflexia.
Pro tvorbu modelů existuje několik standardních rozměrů papíru. Nejběžnější je čtverec o straně 15 centimetrů. Pro složité modely s mnoha detaily se používá čtverec o straně 30 centimetrů a občas i půl metrový formát. Pro miniatury se používá 7 centimetrů velký papír. Na jednoduché skládanky postačí i obyčejný xeroxový papír, lze použít i různé balící papíry (právě těch většinou využívám), některé modely se tvoří z fóliového papíru a ve specializovaných obchodech se dají koupit i originální japonské papíry. Vhodný papír by se neměl mačkat,měl by držet tvar, musí vydržet několikanásobné přehnutí, i v několika vrstvách.
Postup, jakým se model skládá ze zakresluje to diagramu. Standart jakým kreslit diagram vytvořili Akira Yoshizawa a Sam Randlett. Existuje několik způsobů jak papír přehnout, a pro každý je v diagramech standardní značka.
Čárkovaná čára znamená, že papír přehneme "k sobě" - na sobě bude ležet lícová strana. Čerchovaná čára značí přehnutí opačné - na sobě bude ležet rub. Tečkované čáry se používají pro naznačení skladu na překrytých - "neviditelných" místech.
Používá se i několik druhů šipek. Většina je naprosto pochopitelná, jen zobrazují jak papír přehnout. Specialitkou je trojúhelníková černá šipka, ta značí, že se část modelu promáčkne "dovnitř" tento manévr chce trochu cviku. Další speciální šipka ukazuje opakujíc se části. Má přes sebe čárky značící, kolikrát se bude krok opakovat (zářezy na pažbě :) ).
Nepostradatelnou pomůckou je i slovní komentář u každého kroku. Většina diagramů je popsána anglicky, ale mnohé i španělsky (naštěstí už potřebné termíny zvládám).
Diagramy se z počátku kreslily v ručně, doma jich pár mám a moc se mi líbí, není to jen prostý návod, je to také malý kousek umění, pro malý příklad Motýl, autorem je S-Taro. V dnešní době se diagramy kreslí na PC, například Pegas, autorem je Anibal Voyer. Mnohé diagramy jsou také počítačem přímo generovány, hlavně modulární objekty, vždyť je to jen prostá geometrie a matematika.
Na moje první setkání s origami si moc nepamatuji, ale vím že jsem k vánocům dostal knížku "Kouzelné origami", to mi mohlo být tak 11 let. Zní jsem získal slušné základy, ono nejde jen o to přehnout papír, chce to cvik, aby to člověk udělal přesně rychle a nezmačkal papír. V té době jsem se taky naučil poskládat základní tvary, z nichž se tvoří složitější modely.
Pak přišlo období stagnace a několik let jsem na papír "nesáhl". Až v posledních dvou letech (s krátkými přestávkami) jsem se začal věnovat origami opravdu naplno. Dnes hodnotím svůj skill jako náruživý-umělec. Hotové modely se u mě moc dlouho "neohřejí", většinou je někomu věnuji, vždyť je to jen papír :).
A co pro mne origami znamená? Možnost příjemné relaxace, čas pro klid a pozornost, chvíle pro sebevyjádření skrz tvorbu ve které nemá co dělat honba za rychlým výsledkem, čas kdy je třeba se zastavit a soustředit se jen na jednotlivé malé krůčky vedoucí k cíli.
Mám před sebou ještě hodně dlouhou cestu, než vymyslím a nakreslím svůj první diagram a tak si stále opakuji: cvičení dělá mistra.
Tento zápisek jsem sepsal jako reakci na krátký rozhovor o origami, který jsem vedl včera v čajovně.
Tiskni
Sdílej: