Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Byl publikován plán na odstranění XSLT z webových prohlížečů Chrome a Chromium. S odstraněním XSLT souhlasí také vývojáři Firefoxu a WebKit. Důvodem jsou bezpečnostní rizika a klesající využití v moderním webovém vývoji.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.3.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Organizace Open Container Initiative (OCI) (Wikipedie), projekt nadace Linux Foundation, vydala Runtime Specification 1.3 (pdf), tj. novou verzi specifikace kontejnerového běhového prostředí. Hlavní novinkou je podpora FreeBSD.
Nový open source router Turris Omnia NG je v prodeji. Aktuálně na Allegro, Alternetivo, Discomp, i4wifi a WiFiShop.
Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Letos je pro vás otevře 26. listopadu v 16 hodin v pražském Karlíně. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o práci vývojářů, prostředí ve kterém pracují a o místní firemní kultuře. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem inženýři v Praze pracují, jak spolupracují se zákazníky, partnery i studenty, proč mají rádi open source a co
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Origami je staré japonské umění skládání papíru. Na popularitě získalo za druhé světové války, kdy byl nedostatek snad všeho, kromě papíru. Velmi ceněné jsou skládanky z papíru ve Spojených státech. Rozlišují se dva směry. První je tradiční - japonský, kdy model jen přibližně napodobuje zobrazovaný objekt. Druhý je západní (evropský), model co nejvěrněji kopíruje předlohu. Tradiční origami zobrazuje zvířata a rostliny, evropský směr se nevyhýbá ani neživým věcem.
Základní pravidla origami jsou pro oba směry shodná. Papír se nestříhá, netrhá a neslepuje. Můžeme se setkat i s takzvanými modulárními modely, kdy se celek sestává z vícero částí které do sebe zapadají, ale to už není pravé origami.
Počátky tohoto umění se datují do sedmnáctého století. Je však sporné, zda se do Evropy dostalo z Japonska. Je známa španělská skládanka ze třináctého století, proto také Španělé neříkají tomuto umění origami, ale papiroflexia.
Pro tvorbu modelů existuje několik standardních rozměrů papíru. Nejběžnější je čtverec o straně 15 centimetrů. Pro složité modely s mnoha detaily se používá čtverec o straně 30 centimetrů a občas i půl metrový formát. Pro miniatury se používá 7 centimetrů velký papír. Na jednoduché skládanky postačí i obyčejný xeroxový papír, lze použít i různé balící papíry (právě těch většinou využívám), některé modely se tvoří z fóliového papíru a ve specializovaných obchodech se dají koupit i originální japonské papíry. Vhodný papír by se neměl mačkat,měl by držet tvar, musí vydržet několikanásobné přehnutí, i v několika vrstvách.
Postup, jakým se model skládá ze zakresluje to diagramu. Standart jakým kreslit diagram vytvořili Akira Yoshizawa a Sam Randlett. Existuje několik způsobů jak papír přehnout, a pro každý je v diagramech standardní značka.
Čárkovaná čára znamená, že papír přehneme "k sobě" - na sobě bude ležet lícová strana. Čerchovaná čára značí přehnutí opačné - na sobě bude ležet rub. Tečkované čáry se používají pro naznačení skladu na překrytých - "neviditelných" místech.
Používá se i několik druhů šipek. Většina je naprosto pochopitelná, jen zobrazují jak papír přehnout. Specialitkou je trojúhelníková černá šipka, ta značí, že se část modelu promáčkne "dovnitř" tento manévr chce trochu cviku. Další speciální šipka ukazuje opakujíc se části. Má přes sebe čárky značící, kolikrát se bude krok opakovat (zářezy na pažbě :) ).
Nepostradatelnou pomůckou je i slovní komentář u každého kroku. Většina diagramů je popsána anglicky, ale mnohé i španělsky (naštěstí už potřebné termíny zvládám).
Diagramy se z počátku kreslily v ručně, doma jich pár mám a moc se mi líbí, není to jen prostý návod, je to také malý kousek umění, pro malý příklad Motýl, autorem je S-Taro. V dnešní době se diagramy kreslí na PC, například Pegas, autorem je Anibal Voyer. Mnohé diagramy jsou také počítačem přímo generovány, hlavně modulární objekty, vždyť je to jen prostá geometrie a matematika.
Na moje první setkání s origami si moc nepamatuji, ale vím že jsem k vánocům dostal knížku "Kouzelné origami", to mi mohlo být tak 11 let. Zní jsem získal slušné základy, ono nejde jen o to přehnout papír, chce to cvik, aby to člověk udělal přesně rychle a nezmačkal papír. V té době jsem se taky naučil poskládat základní tvary, z nichž se tvoří složitější modely.
Pak přišlo období stagnace a několik let jsem na papír "nesáhl". Až v posledních dvou letech (s krátkými přestávkami) jsem se začal věnovat origami opravdu naplno. Dnes hodnotím svůj skill jako náruživý-umělec. Hotové modely se u mě moc dlouho "neohřejí", většinou je někomu věnuji, vždyť je to jen papír :).
A co pro mne origami znamená? Možnost příjemné relaxace, čas pro klid a pozornost, chvíle pro sebevyjádření skrz tvorbu ve které nemá co dělat honba za rychlým výsledkem, čas kdy je třeba se zastavit a soustředit se jen na jednotlivé malé krůčky vedoucí k cíli.
Mám před sebou ještě hodně dlouhou cestu, než vymyslím a nakreslím svůj první diagram a tak si stále opakuji: cvičení dělá mistra.
Tento zápisek jsem sepsal jako reakci na krátký rozhovor o origami, který jsem vedl včera v čajovně.
Tiskni
Sdílej: