Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Když jsem si dnes na jistém fóru už asi po pětisté sedmdesáté první přečetl dotaz, jak udělat, aby ve fotce byl kousek barevný a zbytek černobílý, rozhodnul jsem se napsat druhý díl svého GIMP Most Frequently Asked Questions…
Bude to velmi stručné, poněvadž je to naprosto triviální záležitost.
Vytipovaný obrázek si otevřeme v GIMPu. Na ukázku jsem zvolil orchidej, která se v uřezaném stavu snažila přežít nějaký ten pátek u nás doma v kuchyni.
Když ji máme otevřenou, hned si ji zduplikujeme do nové vrstvy a tuto novou vrstvu převedeme do odstínů šedi. K tomu slouží různé nástroje. Buď Barvy -> Odbarvit; nebo Barvy -> Složky -> Mixer kanálů (zvolíme monochromatické); nebo podobné Nástroje -> GEGL Operation -> mono mixer.
Dalším krokem je vytvoření masky té horní monochromatické vrstvy. A do této namalujeme černou barvou to, co má být na výsledné fotce barevné. To je vše.
Takto vypadá maska vrstvy…
…a takto výsledný obrázek:
Pokud si rádi hrajete s barvičkama, můžete zkusit například jako masku použít kopii vrstvy – docílíte tím toho, že čím je bod světlejší, tím více nasycení ztratí – výsledek nevypadá špatně:
Tiskni
Sdílej:
Mě se docela osvědčilo následně ještě přechod selektivně rozostřit. Udělá to takový měkčí (přirozenější) přechod.
Já těmi pytli pod očima trpím, i když nechlastám. A má drahá nejraději vždy vybere společnou fotku, kde jí to sluší, ale já jsem tam jak kretén, obvykle s oteklýma očima. Snažil jsem se dělat retuše, ale moc mi to nešlo. Asi to bude osud… (Když se to tiskne, tak se to docela ztratí - přejet "náplastí" (healing) tu hranu otoku)
A má drahá nejraději vždy vybere společnou fotku, kde jí to sluší, ale já jsem tam jak kretén...Jo! To je přesně ono! A když někde vypadám jako člověk, nelíbí se tam sama sobě zas ona.
A nedalo by se k tomu využít nástrojů pro detekci hran? Dají se všelijak seštelovat a min. efekty se s tím dají dělat zajímavé.
Jasně, v tomto případě to moc nevadí protože se zde upravují barevné složky. To spíše patřilo k minulému dílu, protože tam už se to týká i složky jasové a když se to jen tak objede, tak je prostě vidět že to nebe k tomu nepatří. Funkce hrany má výhodu v tom, že zohledňuje i sílu přechodu a tu potom aplikuje do průhlednosti(teda pokud se z toho udělá maska).
ahojky jak si mam stahnout tenhle program???