abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Humor

    Agent umělé inteligence vytvořil 'útočný' článek o Scottu Shambaughovi, dobrovolném správci knihovny matplotlib, poté, co vývojář odmítl agentem navrženou změnu kódu (pull request). 'Uražený' agent autonomně sepsal a publikoval na svém blogu článek, který přisuzuje Shambaughovi smyšlené motivace, egoismus a strach z AI coby konkurence.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 20:11 | Nová verze

    Bylo vydáno Ubuntu 24.04.4 LTS, tj. čtvrté opravné vydání Ubuntu 24.04 LTS s kódovým názvem Noble Numbat. Přehled novinek a oprav na Discourse.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:44 | Pozvánky

    V pátek 20. února 2026 se v pražské kanceláři SUSE v Karlíně uskuteční 6. Mobile Linux Hackday, komunitní setkání zaměřené na Linux na mobilních zařízeních, kernelový vývoj a uživatelský prostor. Akce proběhne od 10:00 do večera. Hackday je určen všem, kteří si chtějí prakticky vyzkoušet práci s linuxovým jádrem i uživatelským prostorem, od posílání patchů například pomocí nástroje b4, přes balíčkování a Flatpak až po drobné úpravy

    … více »
    lkocman | Komentářů: 4
    včera 13:33 | IT novinky

    Evropská rada vydavatelů (EPC) předložila Evropské komisi stížnost na americkou internetovou společnost Google kvůli její službě AI Overviews (AI souhrny), která při vyhledávání na internetu zobrazuje shrnutí informací ze zpravodajských serverů vytvořená pomocí umělé inteligence (AI). Evropská komise již v prosinci oznámila, že v souvislosti s touto službou začala firmu Google vyšetřovat. Google obvinění ze strany vydavatelů

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 04:44 | Komunita

    Ubuntu 26.04 (Resolute Raccoon) už nebude v desktopové instalaci obsahovat GUI nástroj 'Software & Updates'. Důvodem jsou obavy z jeho složitosti pro běžné uživatele a z toho plynoucích bezpečnostních rizik. Nástroj lze doinstalovat ručně (sudo apt install software-properties-gtk).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 22
    včera 04:33 | IT novinky

    Thomas Dohmke, bývalý CEO GitHubu, představil startup Entire - platformu pro spolupráci vývojářů a agentů umělé inteligence. Entire získalo rekordních 60 milionů dolarů na vývoj databáze a nástrojů, které mají zefektivnit spolupráci mezi lidmi a agenty umělé inteligence. Dohmke zdůrazňuje potřebu přepracovat tradiční vývojové postupy tak, aby odpovídaly realitě, kdy většinu kódu produkuje umělá inteligence.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Zajímavý projekt

    Toyota Connected North America oznámila vývoj open-source herního enginu Fluorite, postaveného na frameworku Flutter. Pro renderování grafiky využívá 3D engine Filament od společnosti Google a dle svého tvrzení cílí na konzolovou kvalitu her. Fluorite je zřejmě navržen tak, aby fungoval i na méně výkonném hardware, což naznačuje možnost použití přímo v ICE systémech vozidel. Zdrojový kód zatím zveřejněný není.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 04:11 | Bezpečnostní upozornění

    Byl vytvořen nástroj a postup pro překonání věkového ověření platforem Discord, Kick, Twitch, Snapchat (a možná dalších), kód je open-source a dostupný na GitHubu. Všechny tyto sítě používají stejnou službu k-ID, která určuje věk uživatele scanem obličeje a na původní server posílá pouze šifrovaná metadata, ty ale sociální síť už nedokáže sama nijak validovat, 'útok' spočívá ve vygenerování a podstrčení legitimně vypadajících ověřovacích metadat.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 12
    11.2. 14:11 | IT novinky

    Jihokorejská kryptoměnová burza Bithumb přiznala vážné selhání interních systémů, které ji vystavilo riziku sabotáže a nezabránilo chybné transakci v hodnotě přes 40 miliard dolarů (814 miliard Kč). Druhá největší kryptoměnová burza v Koreji minulý týden při propagační akci omylem rozeslala zákazníkům zhruba 620 000 bitcoinů místo 620 000 wonů (8700 Kč). Incident vyvolal pokles ceny bitcoinu o 17 procent. Většinu

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    11.2. 13:55 | Nová verze

    Google Chrome 145 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 145.0.7632.45 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Zpátky je podpora grafického formátu JPEG XL, viz Platform Status. Odstraněna byla před třemi lety. Nový dekodér JPEG XL jxl-rs je napsán v Rustu. Zobrazování JPEG XL lze vyzkoušet na testovací stránce. Povolit lze v nastavení chrome://flags (Enable JXL image format).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (26%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (28%)
    Celkem 853 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Fungujú free komunity len zo zotrvačnosti

    24.2.2005 14:48 | Přečteno: 1043× | Virtuálne

    Zase budem vyzerať ako pamätník, ale čo už. Čím viac sa Linux dostáva do povedmia, tým má viac používateľov. Je ale počet skutočne to doležité?

    Do istej miery nepochybne áno, viac výrobcov hw ho začína brať do úvahy, pridávajú sa možnosti pre komerčný sektor, pracovné príležitosti a čo ja viem, čo ešte. Ale ako sa mení komunita. Mení sa? Pred pár (>5) rokmi bola väčšina ľudí v nej na linuxe nezávislá. Tvorila to stabilné jadro programátorov, správcov, ľudí čo posielali patche, bugreporty, .. Oni si už svoju prácu odviedli, ale kto bude ďalší. Je tých nasledovníkov dosť? Zoberte si, že aj kedysi vychádzali e-ziny, bez peňazí, profesionálneho zabezpečenia, čisto z toho, že to ľudí bavilo. Dnes je viditeľne problém vydávať profesionálny e-zine.

    Úplne rovnaká situácia je aj s prednáškami na linuxových akciách, či nebodaj robením vecí, ktoré nikoho až tak príliš nebavia. Ak si pozriete ich mená, tak si isto všimnete, že nových aktívnych ľudí je minimum. Majú potom LUGy (Linux User Group) ešte miesto na existenciu? Alebo sú to len komunity ľudí, ktorí sa chcú len tak stretnúť, spomínať na staré časy, ... Ak majú existovať, čo by mali robiť?

    PS: koľko firiem živiacich sa správou OS s linuxom mu niečo skutočne vracia (tvorba free nástrojov, dokumentácie, ...) a koľko to robí bežných nových používateľov? Koľko z nich má šajnu, že by to vlastne robiť mohli/mali??

    PS2: som členom správnej rady SkLUGu, autorom článkov a spoluautorom viacerých free programov. Tak dúfam, že niečo vraciam, ale priznám sa, že to vidím dosť čierne.

           

    Hodnocení: -

    zatím nehodnoceno
            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    24.2.2005 15:22 Abraxis
    Rozbalit Rozbalit vše Tak hrozne bych to nevidel...
    Jde o to, ze ABSOLUTNI pocet AKTIVNICH lidi je (IMHO) nekolikanasobne vetsi nez treba pred 5-10 lety. Ale jejich relativni POMER vuci normalnim uzivatelum je mnohem mnohem MENSI... Co se tyka firem - na trhu je misto jen pro omezeny pocet firem ala RH/Mandrake/SuSE/... - tyto firmy davaji Linuxu HROZNE moc (hlavne ruzne veci, ktere nikoho "nebavi" (dokumentace apod.) nebo zastresuji strategicke projekty (FreeDesktop), ktere usnadnuji kooperaci a zmensuji fragmentaci vyvoje).

    Dulezite jsou ale i firmy jako Skype a jine, ktere tvori pro Linux non-free, non-opensource programy. Jen par fanatiku (RMS a spol.) si mysli, ze KAZDY SW MUSI byt OSS...

    Ja si myslim, ze na Linuxu a GNU vubec, je prave krasne to GPL - *BSD projekty celkem upadaji (resp. postupuji porad stejnym tempem, ktere se vuci Linuxu dnes zda hlemyzdi), protoze BSD umoznuje "ukrast" program ruznymi komercnimi firmami (TCP/IP stack ve Windows apod.) bez ohledu, aby komunite cokoliv vraceli (coz vyvojare demotivuje). U Linuxu tohle nehrozi - at uz udela Microsoft nebo RedHat nebo IBM cokoliv, tak Linux tady bude PORAD a porad se bude minimalne tak, jak pred 5 lety...
    24.2.2005 23:31 Marek 'marx' Grác | skóre: 21 | blog: Paralelný blog | Brno / Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak hrozne bych to nevidel...

    Áno, absolútny pomer je niekoľkokrát vyšší ako pred 5-10 rokmi, ale na druhej strane väčšia časť z tých ľudí nemá toľko času ako vtedy. Zober si koľko vývojárov pribudlo za posledné dva roky (doba kedy linux už bol relatívne známy). Podľa mňa ich je dosť málo, ale je možné že sú oblasti v ktorých sa nepohybujem a to číslo je rozumne vysoké

    Samozrejme, že firmy ako RH/Suse/... hrajú svoju úlohu, ale to je len vrchol ľadovca. Vezmi si koľko ľudí len v Čechách a na Slovensku zamestnávajú tieto firmy, možno 50. A vezmi si koľko ľuďí sa živí správou systémov s linuxom, povedal by som, že to bude pár stoviek. A koľko z nich niečo robí pre Linux? ok, nemajú čas. tak koľko z nich investuje do linuxu? nemajú peniaze? tak načo to robia???

    24.2.2005 16:13 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše souhlas
    Ale tento trend uz trva hezkou radku let. Co to hardcore jadro komunity z dob pred 8-10 lety dokoncilo vysoke skoly a nastoupili do zamestnani, zalozili rodiny ...

    Mam pocit, ze pocet programatoru open source aplikaci proste stagnuje, mladi uz maji asi jine zajmy ci nemaji motivaci.

    Aspon ze toto neplati pro programatory open source knihoven a nastroju pro programatory, treba Java je v tomto ohledu velmi ziva. Mozna prave proto, ze GPL je tam neslusne slovo ;-)
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    24.2.2005 16:28 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: souhlas
    Taky proto není Java, nepočítám-li pokusy jako Kaffe, open-source, že? ;-)
    Copak toho není dost?
    24.2.2005 16:31 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: souhlas
    www.java-source.net je odpovedi. Holt pro programatory jsou BSD-like licence lepsi ;-) Muzete je v klidu pouzivat i v ne-OS programech.
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    24.2.2005 16:38 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: souhlas
    Open source in Java. O tomhle vím, mám představu kolik nesčetných open source javových knihoven je. Ale o tom jsem nemluvil :-)
    Copak toho není dost?
    24.2.2005 18:31 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Moc cerne?
    Jeee Marku, ty jeste zijes :-)?
    Jinak myslim si, ze to vidis moc cerne. Jasne, pred nejakymi 7 lety bylo vsechno spise nadseni, linuxari byli jedna velka rodinka. Nicmene si zase myslim, ze je celkem normalni ze se komunita meni a ze spoustu prace odvadeji firmy. Proste nastalo obdobi jiste profesionalizace, neubranis se tomu. Treba pro to, ze prvni garda geeku odesla z koleji a zacala pracovat :-). Prijde mi to jako celkem normalni vyvoj, ukaz mi nejakou jinou lidskou oblast, kde by tomu bylo jinak, at je to treba od spolku sberatelu znamek pres pestitele kde ceho az treba po radioamatery. Vsem se dneska zda, ze lidstvo upada a mladi jsou uplne neschopni. Jestli je tomu ale zkutecne tak se ukaze teprve casem. Ono to je take castecne zpusobene tim, ze drive jsme proste vsichni byli nadseni tim neco delat, protoze to byl asi tak jediny rozumny druh viziti. Ale opravdu si nedovedu predstavit treba dnesni harantiky ze by neco bastlili, hrabali se v zeleze, ozivovali apod. kdyz k tomu nemaji moc duvod, koupe treba jakehokoliv procesoru nebo zarizeni ho vyjde levneji nez si ho bastlit. Kdyz je takovych zarizeni vsude dostatek a pomalu neni co delat.

    Problem bych spise videl jinde, kdyz te konzumni spolecnost defakto vychovava a nuti tak, abys pokud mozno nic nedelal, hlavne abys nepremyslel a jen bezhlave a bezhlave kupoval dalsi a dalsi zbytecnosti a platil spolecnostem do jejich kapsicek dalsi a dalsii baksis, hlavne abys snad nezacal premyslet a neco robit a nezjistil, ze je to treba uplne jinak, neprisel s cimkoliv lepsim cim bys jim zhrabl jejich nahrabany pisecek. Asi tak :-(.

    Take bych treba rad vymyslel a navrhoval nebo opravoval cokoliv smysluplneho, at uz by to byly ustredny, BTSky nebo treba domaci terminaly to je celkem jedno. Jenom se mi sakra nepozdava ten demotivujici postup ,,je uplne jedno jestli chapes jak to funguje, proste to kup`` nebo ,,je jedno v cem je chyba, jen vytahni modul, stary zbytecny nefunkcni (s trivialni chybou...) zahod a nauctuj tisice za opravu``. Ale vyrobce uz si podobne nedovoli, pokud vyrobi zmetek nevyhodi treba cely MB ale pekne si vymeni a prepaji co je vadne...

    Jde jen o motivaci. Navic take mladi to maji dneska hodne hodne tezke, protoze maji latku nastavenou hodne vysoko nato aby komunitu udrzovali pripadne rozvijeji dale, rozhodne bych je nekritizoval ze jich robi malo. Ona zpetna vazba vcelku funguje, pokud bude system naprd tak ho lidi prestanou pouzivat, uzivatelu zase absolutne brutalne ubude a zase se relativne zvysi pocet lidi, kteri mohou system vylepsovat. Opravdu bych to nevidel tak, ze Linux uz dnes bude udrzovat jen par typku a postupne zanikne...
    -djz

    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    24.2.2005 23:23 Marek 'marx' Grác | skóre: 21 | blog: Paralelný blog | Brno / Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Moc cerne?
    Ja sa nesnažím brániť profesionalizácii. Ale prejavuje sa to o čom som hovoril ešte pred X rokmi, že free neznamená spravodlivý. Tj. ty staviaš/živíš sa/.. linuxom, ale už ničím neprispievaš k zvýšeniu kvality. Keby každá z firiem, ktorá spravuje servery s linuxom spravila nejaký kus kódu a dala ho k dispozícii, tak by sa podielala na vývoji (dokumentácii, ikonkách, ...) ale do istej miery by prišla o konkurečnú výhodu. V tomto sa mi zdá spravodlivejší systém, ktorý sa používa vo v skutočnom vývoji. Ty nám niečo dáš a my ti dáme niečo iné. Klasický barter :)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.