Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Čo tým myslíš? Robil si viac skupín?
Vlastne musím priznať že na tej fábii som dosť zlenivel... Sadol som do kamarátkinej Mazdy 2 (1,4i) a za toho boha som s tým nevedel pohnúť... Potom som si sadol do kamošovho Mondea ST (kto nevie, STčko sa od klasického Mondea líši tým, že je kúsok kratšie, kufor sa otvára ako na hatchbacku a je ladéné športovejšie = citlivý plyn, veľmi tuhá, spojka ktorá nápadne sa blíži digitálnym systémom - buď zaberá alebo nezaberá :D), a napriek tej spojke som nemal problém... Dá sa vôbec na benzíne rozbehnúť do kopca bez ručnej brzdy a bez toho, aby som meter cúvol?:)
Dá sa vôbec na benzíne rozbehnúť do kopca bez ručnej brzdy a bez toho, aby som meter cúvol?:)To má bejt vtip??!!
Ono to kape, kruňa :D Na fábii si dam spojku do záberu a ono ma to v tom kopci drží! :)
To ta spojka musela dostat dobře zahulit. Ruční brzdu zásadně nepoužívám, řídil jsem totiž Š 1203 a tam byla ručka pod palubkou a když byla vytažená, tak zasahovala do míst, kde má řidič koleno a už nemohl dát nohu na pedál. Tak to mne odnaučilo. Jinak řidičák na první pokus, praktická jízda se Š 105, co šla za dva týdny do šrotu (stářím), v obsazení čtyřmi osobami z čehož příslušník SNB vážil asi 150kg. Ta škůdka v tom obsazení už moc operativní nebyla, chuděrka.
zabudol som, mondeo bol TDCi 2,2, samozrejme :)
Da sa to v pohode, len to chce trochu cviku a zabudnut na tu metodu z autoskoly.Jde to i tou metodou z autoškoly - tj. pustit spojku do částečného záběru už při stání na brzdě, pak odbrzdit a přidat plyn, a potom už pokračovat v pouštění spojky.
Stojim na brzde, zaradim jednotku, z brzdy nohu rychlo na plyn a sucasne pustat spojku. Na neznamom aute je to horsie, lebo musis mat odhad, kolko plynu a ako rychlo mozes pustat tu spojku.Takhle to vždycky couvne, i když třeba jen o pár centimetrů (pokud člověk nemá takové to udělátko, které mu brzdu krátce podrží).
Da sa to v pohode, len to chce trochu cviku a zabudnut na tu metodu z autoskoly.Jde to i tou metodou z autoškoly - tj. pustit spojku do částečného záběru už při stání na brzdě, pak odbrzdit a přidat plyn, a potom už pokračovat v pouštění spojky.
Samozrejme, ze to jde prave takhle s rucni brzdou? Copak sem vam jeste nestalo, ze jste zapomneli rucni brzdu odbrzdit a pak se akorat divili, ze to auto dneska nejak spatne jede? me se to parkrat stalo. A presne toho jde vyuzit pri rozjizdeni do kopce. Proste jako by se clovek chtel rozject a az to zacne zabirat, tak odbrzdit rucni (presne jak pise Luk). Ale ono je to podobny asi i s rozjizdenim na rovine. Taky se da rozject, aniz by clovek pridaval plyn - staci pomalu poustet spojku, ta zacne pomalu zabirat a auto se zacne rozjizdet, az se spojka uplne pusti a auto jede samo (lze vyuzit na rovince v kolonach, auto pak jede kolonovitym tempem 10-20km/h). Ale chce to opatrne poustet spojku. Jinak na bezny rozjizdeni to neni, ale dobre si tim zacatecnik nacvici rozjizdeni.
Samozrejme, ze to jde prave takhle s rucni brzdou?Ale byla snad řeč o rozjezdu bez ruční brzdy, ne?
Copak sem vam jeste nestalo, ze jste zapomneli rucni brzdu odbrzdit a pak se akorat divili, ze to auto dneska nejak spatne jede?Párkrát ano, ale většinou si spíš dříve všimnu svítící červené kontrolky. Ale znám pár lidí, co jeli se zataženou brzdou tak dlouho, až přivedli brzdovou kapalinu k varu a přestalo jim to brzdit.
Proste jako by se clovek chtel rozject a az to zacne zabirat, tak odbrzdit rucni (presne jak pise Luk).Já jsem psal ale o nožní brzdě. U ruční je to samozřejmě podobné, jen o dost jednodušší, protože není potřeba hledat hranici, kdy to motor na volnoběh "ještě zvládne", ale auto se přitom nerozjede. Na ruční brzdu se odbrzďuje už pod plynem, takže je to mnohem snazší. Jinak je snad jasné, že u prudších kopců se bez ruční brzdy a současně bez couvnutí rozjet nedá.
Jinak je snad jasné, že u prudších kopců se bez ruční brzdy a současně bez couvnutí rozjet nedá.Holky já vás to naučim.
Jinak je snad jasné, že u prudších kopců se bez ruční brzdy a současně bez couvnutí rozjet nedá.Ja by som isiel na tvojom mieste naspat do autoskoly v ktorej si dostal vodicak, pretoze ta oklamali, a mali by ti naspat vratit peniaze za kurz.
Mám rád kopce, kde ani ruční brzda neudrží auto na místě a člověk si s sebou musí vozit dva špalky pod kola Na takovém kopci bych tě chtěl vidět jak se rozjíždíš po dvouminutovém čekání až se ten karavan před tebou vykroutí ze zatáčky a udělá ti místo
.
Ale znám pár lidí, co jeli se zataženou brzdou tak dlouho, až přivedli brzdovou kapalinu k varu a přestalo jim to brzdit.
My jsme jednou při návratu z NDR svezli celníka a ten nám vyprávěl, že tam jednou měli experta, který se zataženou ruční brzdou vyjel z Chomutova až nahoru na hranice. :-)
to je jedno, jde o to že se tím zahřeje kapalina v brzdách až na bod varu což bývá tak kolem 200 stupňů a vytvoří se tam bublina par. mechanicky ovládaná ruční sice brzdí dál ale to řidič neví, tedy vlastně brzdí čím dál míň protože se opotřebovává. Ale přestane brzdit provozní brzda protože bublina par v soustavě se stlačí.
to je jedno, jde o to že se tím zahřeje kapalina v brzdách až na bod varu což bývá tak kolem 200 stupňů a vytvoří se tam bublina parNová kapalina má bod varu např. 260 °C i víc, ale postupem času rychle klesá, jak kapalina pohlcuje vodu ze vzduchu. Po 2 letech provozu běžně klesá pod 200 °C.
Ale přestane brzdit provozní brzda protože bublina par v soustavě se stlačí.Ano. A problém je o to horší, že u novější vozů jsou okruhy úhlopříčně, takže když se udělají bubliny v obou zadních kolech, nebrzdí ani jeden okruh (u starých škodovek přestal jít jen zadní, takže když se prošlápl pedál dostatečně hluboko, předek brzdil normálně).
u aut s bubny na zadních kolech to bývá společné. U kotoučů někdy je zvlášť malý buben na ručnici, někdy to taky mechanicky brzdí destičkama na kotouč. Někdy bývá ruční brzda úplně zvlášť někde na hnacích hřídelích. To měl třeba oltcit nebo starší náklaďáky Tatra nebo Praga V3S. Taky to bývá u nejnovějších super vybavených aut a ovládá se to elektricky.
Ale znám pár lidí, co jeli se zataženou brzdou tak dlouho, až přivedli brzdovou kapalinu k varu a přestalo jim to brzdit.já se taky hlásím ... ještě se starou Š120 ... stavěli jsme z nějakýho důvodu kousek před vesnicí, a nevím, jak se stalo, že jsem měl zataženou ruční brzdu - ale jenom lehce ... nejsem zvyklej ji na rovině dávat, a právě jak byla zvednutá jen napůl, tak jsem to ani nijak nepoznal na výkonu, vůbec jsem si nevšiml, že se rozjíždím a jedu s brzdou ... bylo to pár kilometrů, do vesnice jsem dobrzdil motorem, a přijíždím na křižovatku, kde mám dávat přednost a za kterou je slušnej padák dolů ... šlápnu na brzdu a ono nic ... naštěstí nic nejelo, a byla tam ještě nějaká boční ulička, do který jsem duchapřítomně vyjel, abych se vyhnul tomu kopci ... podřazuju, abych zbrzdil, a po pár prošlápnutích brzda zabrala, tak jsem tam pak někde mezi barákama zastavil, a přišel na to, co se stalo, ale ten prvotní pocit, kdy člověk potřebuje zabrzdit a ono nic, to teda fakt stálo za to ...
BTW aky mate nazor na pouzivanie rucnej brzdy pri parkovani? Niektori tiez-vodici ju nepouzivaju vobec - vraj sa potom casto kazi a v zime casto zamrzne lanko a nepovoli vraj. Ze staci pri odparkovani zaradit rychlost...
Taky nepoužívám ruční brzdu při parkování. V zimě nejde ani tak o přimrznutí lanka, jako že přimrznou pakny k bubnu a potom to nejde utrhnout ani jízdou. Je fakt, že když se parkuje jen na rychlost v prudším kopci, tak prý se zase vymačkávají zuby v převodovce. Takže oboje má svoje plusy a mínusy.
BTW aky mate nazor na pouzivanie rucnej brzdy pri parkovani? Niektori tiez-vodici ju nepouzivaju vobec - vraj sa potom casto kazi a v zime casto zamrzne lanko a nepovoli vraj. Ze staci pri odparkovani zaradit rychlost...Skutečně se nedoporučuje v zimě zatahovat brzdu, protože mohou zamrznout lanka v bowdenech nebo přimrznout čelisti k bubnům (resp. destičky ke kotoučům u kotoučových brzd). Na druhou stranu, hlavně u starších aut je nezatáhnout brzdu nebezpečné, rychlost může vyskočit a auto se rozjede. Mám pocit, že ten Superb, který se u nás před časem bez řidiče prohnal přes náměstí a srazil chodkyni, byl zrovna zajištěn jen zařazením rychlosti a tak pak vyskočila.
BTW: Ona ta rychlost ani nemusí vyskočit - pokud sedne za volant auta zajištěného jen rychlostí člověk, který je zvyklý na rychlost v neutrálu a zabrždění ruční brzdou, může se klidně stát, že si nevšimne zařazené rychlosti a otočí klíčkem ...no tak otočí klíčkem a nastartuje, no, no a co? ... nebo vás v autoškole neučili, že se při startování vyšlapuje spojka? - proč zatěžovat startér roztáčením převodovky (zvlášť v zimě, pokud je vše zatuhlé a charakteristika akumulátoru poněkud jiná)?
no tak otočí klíčkem a nastartuje, no, no a co?Jde o to, že téměř každý startér je dost silný, aby autem se zařazenou rychlostí cuknul několik centimetrů, a občas i těch nekolik centrimetrů může znamenat nabourání auta stojícího vpředu nebo vzadu. Je pravda, že se v autoškole učí, že se má při startování podržet spojka, ale už jsem se často setkal s tím, že řidič prostě sedne za volatnt a hned otočí klíčkem (případně máčke čudlík). A když se pak do takového auta dostane dítě, tak to může dopadnou i takto
Nehoda dvouletého "řidiče" je přitom v Dánsku v tomto týdnu již druhou - ve středu totiž dvouletá holčička při nehodě s podobným průběhem na malém dánském ostrově Als zranila svého čtyřletého bratra.
To už by stálo za konspirační teorii…
... ked je dobry sofer - ja ked idem ...tady něco smrdí
Dá sa vôbec na benzíne rozbehnúť do kopca bez ručnej brzdy a bez toho, aby som meter cúvol?:)Samozřejmě. Když jsem si dělal papíry, tak kdo tohle u nás v autoškole nezvládal, nešel ke zkouškám.
Dá sa vôbec na benzíne rozbehnúť do kopca bez ručnej brzdy a bez toho, aby som meter cúvol?:)Heh já na to většinou nepotřebuju ani tu ručku a jde to hladce (fiat punto, řidičák mám rok a něco)
Dá sa vôbec na benzíne rozbehnúť do kopca bez ručnej brzdy a bez toho, aby som meter cúvol?:)
Mám benzin a ručka mi nefunguje, takže mi nezbývá nic jiného, než to umět.
Doporucuji vylet na Tenerife, tam je to skola rozjizdeni do kopcu :D Takove mestecko La Orotava, cesta smer Masca atd. :D
Napodruhe. Poprve jsem po 100 metrech caknul vodu z kaluze (v okoli nebylo zive duse, kterou bych mohl pocakat) a uz jsem sel.
| | | |_____ _____|→ _____ _ _______ | ←| | |
Ty brďo, měl jsem to stejně. Borec přede mnou projel stopku, komisař ho nechal jet dál. Pak jsem jel já a na jiné stopce jsem nedobrzdil na 0, ale asi tak na 5km/h. A teprve na konci se komisař ozval, že nám to nedá. Se divím, že má tu odvahu -- jet v autě, které řídí někdo, kdo podle něj neumí jezdit.
On to mozna nerikal hned prave proto, ze se bal, co by bylo dal:)
Testy napoprve, jizda az na podruhe - zkusebni komisar me poprve vyhodil za to, ze jsem za omezenim rychlosti na 30kmh kvuli stavbe, zrychlil zase na 50, ale nevsimnul si, ze znacka konce omezeni rychlosti na 30 chybela (nekdo ji tam proste zapomnel dat), k dalsi krizovatce to byl zhruba 1km ... a tam ma jizda taky skoncila kvuli poruseni predpisu :(
Testy napoprvé (chyběly mi dva body k plnému), jízdy na poprvé. Jen B, jinou skupinu nemám.
Celá autoškola pro mě byla zábavná - fakt mě neskutečně bavila. Za což asi mohl vynikající instruktor. Jezdil jsem Felicií na LPG. První jízda (asi půl hodiny) na parkovišti. Druhá jízda (hodinu po malém městě). A další jízdy jsem vozil instruktora po severních Čechách. On se domluvil se mnou a se zájemci tak, že já ho dovezu do kýženého města, tam odjezdí žáci své jízdy (zatímco já se budu vozit a dívat se jak jsou ty blondýnky sice krásně prsaté ale bohužel neschopné ovládat vozidlo) a pak ho odvezu zpět. Mě to vyhovovalo protože na rozdíl od ostatních jsem nekroužil po městě ale jezdil příjemnější trasy (i když jen několik desítek kilometrů), jemu to vyhovovalo protože mohl mít žáky i ze vzdálenějších měst a žákům to vyhovovalo neboť autoškola přijela za nimi a nikoliv naopak. Testy jsem řešil instinktivně... jako všechno učení. Jsem hrozně líný se cokoliv učit, takže sednu nad papíry a přemýšlím, jak by to mohlo být. A ono to tak vždycky je.
btw: To že vypadá, že jsem to flákal je jen zdání :D Od té doby jsem jezdil autem asi pět let, najezdil zhruba mega a to bez jediné nehody. Tedy s jednou - rozbil jsem kryt zadního světla protože jsem nacouval do stromu (slepý úhel je svině, od té doby raději necouvám jen podle zrcátek).
Od té doby jsem jezdil autem asi pět let, najezdil zhruba mega a to bez jediné nehody.
All hail the king!
Ono to možná bylo sedm nebo osm let... nemám moc tušení a je mi to ukradené. Jen jsem nechtěl aby pak někdo napsal "ty lidi co na autoškolu serou pak zabíjí ostatní" :)
Ono to možná bylo sedm nebo osm let... nemám moc tušení a je mi to ukradené.Ale víš, že jsi najezdil mega? Jsi řidič z povolání nebo je to v metrech?
Myslím, že i na řidiče z povolání by to bylo hodně. Řekl bych, že málokterej řidič ujede na jednom autě 200 000 km a jestli najel mega, tak to by jich vystřídal minimálně pět za pět let a to se mi taky moc nezdá... Nebo že by opravdu ujel 550 km každej den (vánoce, svátky, víkendy...)? Přijde mi, že to asi opravdu myslel v metrech, protože bych mu asi ani půl mega nevěřil, pořád by to bylo zatraceně hodně.
Na osm let se ty čísla trochu zmenší, ale i tak jsou ještě dost vysoký
(jo a jako řidiče z povolání sem myslel řidiče osobáku - předpokládal sem, že kdyby měl C nebo D, tak by nám to tu napsal; a nechci se do něj nějak navážet, jen by měl vědět, že když nadsazuje, tak by se nad tím mohl zamyslet)
IMHO je mega 1 000 000 x základní jednotka, tzn. mělo by to dávat celých 1000km. No, že je to informatik, tak možná 1024.
Trúbe, ktorá ak zaradila trojku dvakrát tak to bolo moc, jej ten vodičák dajú (hlavne že chudáčika SDIčko trápila na dvojke pri 50kmh), a ja som "len" odignoroval STOPku... Na poslednej križovatke... No ale keď je tam prázdno, komu tam budem stáť?no, s takovýmto přístupem jsem rád, že ti to nedali ... samozřejmě v principu máš pravdu, stopky taky nějak nežeru, ale jestli seš tak neschopnej, že si na to neumíš dát pozor, i když víš, že tě za to vylejou, tak si to radši zopákni btw, a poslyšte Kefalín, co to je za palivo ten Diesel, to neznám?
Trúbe, ktorá ak zaradila trojku dvakrát tak to bolo moc, jej ten vodičák dajú (hlavne že chudáčika SDIčko trápila na dvojke pri 50kmh), a ja som "len" odignoroval STOPku... Na poslednej križovatke... No ale keď je tam prázdno, komu tam budem stáť?no, s takovýmto přístupem jsem rád, že ti to nedali ...
Jsem rad, ze nejsem jedinej, kdo te za to bude jebat. Problem je, ze kdyz trubka trapi SDIcko na dvojce 50km/h, tak to neni poruseni pravidel, maximalne si rozesere auto a bude si cvakat opravu. Kdyz ty ale ignorujes znacky, tak porusujes pravidla. Puvodne jsem myslel, ze jsi neudelal testy, protoze jizdy snad zvladaji vsichni, zvlast kdyz mas znacku STOP, na kterej neni co splest - ta proste rika, ze musis zastavit vozidlo. Neco jinyho by bylo, kdybys treba nedal prednost vozidlu prijizdejicimu z prave ulice v spatnem smeru jednosmerky (je to dobrej forek, ze za takovou nehodu muzes ty, protoze ty jsi nedal prednost a to zpusobilo nehodu, zatimco chlapek ve spatnym smeru jednosmerky udelal pouze prestupek).
samozřejmě v principu máš pravdu, stopky taky nějak nežeru, ale jestli seš tak neschopnej, že si na to neumíš dát pozor, i když víš, že tě za to vylejou, tak si to radši zopákni
Souhlasim a jen dodam, ono je to tak ale se vsim - nekdy se muze zdat stopka debilni, jindy omezeni 40km/h. Ale proste ty znacky tam jsou. Bud jsou tam z nejakyho duvodu nebo zkus buzerovat policii, ze je blbost, aby tam ty znacky byly. Mozna se pak i dozvis duvody, proc tam ty znacky jsou.
Přesně tak. To že je ta značka sebeblbjejší nemůže obhájit takovou blbost jako ji odignorovat. Během zkoušky je to pak tvoje tuplovaná blbost, obzvlášť pokud je známo, že se komisaři vyžívají v tom, aby na stopce člověk opravdu zastavil. Rozhodně se ale nemá cenu odvolávat na to, že jinejm to dali, i když jsou třeba objektivně horší. Prostě sis to posral sám, tak se s tím holt musíš vypořádat sám.
Jinak já jsem taky dělal jízdy 2x. Na poprvé jsem při vjíždění na Zelený pruh (ulice v Praze), přehlíd třicítku, a protože byl tehdá čerstvě zrekonstruovanej, tak jsem na něm jel nejrychlejc z celé jízdy. Trošku mě štvalo, že to prostě byla taková blbost, proti které se dá těžko něco dělat. Snad jen kilometry praxe, kdy pak člověk ví, kde ty značky může očekávat.
Představte si, že vezete svoji milneku-manželku-holku a ta má na to chuť. Takže musíte jet rychle, aby ji to nepřešlo a zároveň bezpečně, protože kdyby měla strach, tak by z toho nic nebylo."
Není třeba hned bourat. Stačí párkrát dostat smyk na mokru nebo sněhu a člověku dojde, že auto nejezdí po kolejích a někdy je třeba se krotit nebo pošle auto mimo silnici.
Ja mam ridicak od 17, udelal jsem napoprve, byl jsem nadejny ridic, ale v te dobe na auto nebylo a od te doby jsem ho nepotreboval... Takze ridicak mam, klidne predam dal. Ted kdyz uz bydlim na stalo v Brne, tak uz nema vubec zadny smysl...
Melo by pro me smysl tak maximalne na to, ze jezdim jednou mesicne domu do Zlina a nadavam na busy. Ale jinak se mi opravdu nevyplati. Jestli jsem v praci za dvacet minut salinou nebo za 5 autem... A kdyz kupuji neco vetsiho, tak si to stejne necham dovest primo domu. Tak na co? Ano, jsou i v Brne mista, ze kterych je lepsi jet autem nez MHD a to bych si auto poridil.
ad Posilovna - takze ty navrhujes nechodit do posilovny ?
Ono monotonní zatěžování svalstva není zdravé. Mohl bys třeba jezdit na tom kole.
ad polotovary - dopredu se da nakoupit hodne veci, ne jenom polotovary - maso, sumka, testoviny, mlecny vyrobky, ... a usetri se tim hromada casu. Ale pripoustim ze pokud si svyho casu nevazis tak to nejak prezijes i bez auta...
Nebo si můžu častěji zajít pro +/- čerstvé. Myslím, že k nepoužívání auta se tu hlásil například i Heron a jsem si jist, že ten bude mít vyřešen přísun kvalitní potravy, aniž by měl auto. Takže určitě to jde.
casteji si pro potraviny zajit muzu ale ztracim tim cas. Navic pokud toho casu nechcu ztrati fakt hodne tak se musim omezit na obchody v tesny blizkosti bydliste a tim se zbytecne pripravuju o moznost volby...
No! Já bydlím na dědině a do obchodu je to pět minut i s hledáním peněženky a obouváním se. Vesnické obchody nebývají vůbec špatné (možná jak kde, ale ve třech dědinách jsem měl možnost dlouhodobě využívat služeb malé samoobsluhy a zkušenosti vesměs dobré, místy vynikající). Cestou z města jsou nejméně tři relativně velké až velké obchody. U všech staví autobus. To bych doma musel krmit pět hladových krků, aby se auto vyplatilo.
BTW zácpu (aut na silnici) nepotkáváš?
jestli posilovna je nebo neni zdrava by bylo ne jinou debatuHlavně jde o to, že člověk se zbavuje fyzické zátěže (tím, že někam jede autem), aby se pak fyzicky zatěžoval. A nejlepší je, že za oboje většinou dost draze platí. Napadá mě jiná paralela - maximální snaha dělat něco bezpečně (za drahé peníze) a pak se cíleně vystavovat nebezpečí (opět často za drahé peníze).
Nebo si můžu častěji zajít pro +/- čerstvé. Myslím, že k nepoužívání auta se tu hlásil například i Heron a jsem si jist, že ten bude mít vyřešen přísun kvalitní potravy, aniž by měl auto. Takže určitě to jde.
Přesně tak. Ono totiž potraviny moc dlouho nevydrží (zcela přirozená vlastnost, nikoliv chyba). Mléko s výdrží 2 měsíce fakt nepovažuji za potravinu (čerstvé je tak na den, dva v chladničce). Totéž maso. Dlouhodobě lze skladovat pouze uzené*, jak zjistili již naši předkové. Pro čerstvé maso se musí k řezníkovi max. den dopředu před přípravou pokrmu. Pro pečivo se každý den musí tak jako tak. Brambory, rýže, mouka, těstoviny atd. pochopitelně vydrží déle. Zeleninu podle druhu, něco jde skladovat déle, něco je nutné mít čerstvé (salát, rajčata).
Takže na potraviny auto opravdu není. Vozidlo potřebuju tak 3x do roka. Je pro mě výhodnější si připlatit za odvoz, případně si někde půjčit. Co se týče cestování, na bližší vzdálenosti (do 100km) kolo, na delší vlak. Je až tragikomické sledovat "sportující rodiny". Autem velkým jak kráva dorazí do lesa (ne do nejbližší vesnice, ne na cestu, ale přímo do lesa) a pak sbírají houby v okruhu 200m od auta. O namachrovaných mladících v bouráku od táty, kterým jezdí do posilovny (a v přírodě nevyšplhají sebemenší skálu) ani nemluvím (ale to už probral Luk).
*) Uzené v dýmu, rozhodně ne uvařené ve slaném nálevu, což některé supermarkety (a bohužel i jejich zákazníci) považují za uzeninu.
Dlouhodobě lze skladovat pouze uzené*, jak zjistili již naši předkové.
Ještě (nasolené a) usušené, ale to by asi nepovolila EU.
Spis zalezi na tom, jak ho potrebujes, kde bydlis. Proste na to, abych kazdy den ujel 5 kilaku do prace/z prace je to blbost. Kdyz jedu do mesta, tak vetsinou na pivko. Na druhou stranu jsou mista, z kama by me MHD nedostali a auto bych mel. Fakt bydlet ve Zline, tak mi nic jineho nezbyde. Jde o vyuziti. Ja bych si opravdu rad auto koupil, ale naklady se mi nevyplati... Ja trebas ziju sam, nakup i velky v pohode dam do batuzku, nemusim nikam vozit deti. Muze to nakonec vyznit opacne - da se zit bez auta a da se prezit s autem :D
Ja navic nepsal nic, ze auto neni pro nikoho potreba, ale bral jsem to na sebe. Mozna neco starsiho koupim, ale toho se hodne bojim. A nove ma clovek zase pul mega ani nestekne a to uz zase radsi dam do bydleni...
Musíš ještě odečíst proplacené cesťáky a finty typu "mám LPG a proplácí mi benzin". Dnes jsem ujel asi 500km s náklady na palivo 600Kč a dostanu za to cca 3000Kč čistého. Nepočítal jsem to, ale možná si to auto na sebe i vydělá. Spíš mě trápí ekologie a výhledově se dívám po nějakém ojetém Priusu, ale jsou drahé jak šlak. No aspoň že je to LPG relativně ekologické, kdybych měl nějaký smradlavý diesel, tak to nesu hůř...
Musíš ještě odečíst proplacené cesťáky a finty typu "mám LPG a proplácí mi benzin".Mně nikdy nikdo cesťáky neproplácel (když jsem jel na služební cestu, bylo to vždycky nějakým firemním autem, občas i s řidičem
Rezerva není potřeba - stačí taková ta opravná plechovka a pokud je díra veliká, zavolá se servis - v každém větším městě je nějaký nonstop i s odtahem. Do některých nových aut se už ani rezerva nedává. Roční revize LPG stojí asi 150Kč. Podzemní garáže chápu jako největší problém, který se naštěstí ale mého regionu netýká - na Zlínsku ani nevím, kde taková garáž je. Montáž má nějaké náklady, ale viděl jsem pěkný program "LPG na leasing", kde se montáž splácí nějakou měsíční splátkou, která by měla nějak korelovat s měsíční úsporou, což je zajímavá myšlenka - montáž je "zdarma", pak se nějakou dobu jezdí už buď levněji, nebo stejně draho jako před LPG a když leasing skončí, tak už se to jenom vyplácí. (Teď jsou ceny fakt luxus - 11,90Kč za litr je mazec.) A spalování LPG je o dost čistější, než benzinu.
Rezerva není potřeba...
Není pravda. Nebo aspoň ne vždy. Tedy, pokud se něco nezměnilo. Povinná je rezerva nebo (latex + kola s detekcí unikání vzduchu).
rezerva je povinná pokud vozidlo nemá kola umožňující nouzové dojetí. Opravná sada nestačí. Nově schválená vozidla můžou být bez rezervy pokud to mají v papírech. Tedy aspoň to tak mělo být, jestli to začalo platit nevím.
Spíš mě trápí ekologie a výhledově se dívám po nějakém ojetém Priusuno, ekologie tě zjevně netrápí, pokud si chceš pořídit Prius ...
olomoucak co tvrdi ze auto nepotrebuje je nemocny:)
olomoucak co tvrdi ze auto nepotrebuje je nemocny:)V podstatě souhlasím, jen bych nahradil slovo "olomoucak" slovem "každý".
A to vás v autoškole neučili, že na stopke treba zastaviť aj keď nikde nič nejde? No a urobiť to na skúške pred policajtom je veľká chyba.
Socko-vyhovorka...
Totéž budeš tvrdit o fízlech vybírajících v neděli večer na konci dědiny, tedy na začátku lesa?
Řidičák je potřeba už jen jako zvýšení možností na trhu práce. No možná nějací IT tejpci s poruchou osobnosti ho mít nemusej, protože ty z firmy stejně nikdo nikam nepošle, dělali by jen ostudu.
Testy i jízdy jsem dal napoprvý, protože nejsem smolař (nebo debil).
No a diesel nebo benzín? Jistě že benzín. Nejsem vidlák, nechci aby mi dunělo v kedlubně po každej jízdě ani aby mi pokaždý na benzínce smrděli pracky jak traktoristoj. Taky se mi nelíbí strašný nedostatek výkonu a kroutícího momentu, rozsahu otáček a turbopytel je fakt odporný. Nicméně automobil se vznětovým motorem dokážu pochopit jako služebák.
hm... sorry, ale nemam ten dojem ze diesle maju prave nedostatok krutiaceho momentu :)
Jinak ale nejde obecně říct, že by jeden či druhý motor "netáhl", je to otázka správného řazení rychlostí (a tedy primárně zvyku).
Neboli: benziňák je třeba vytáhnout do otáček, aby táhl; diesel to dělá i při rozumných* otáčkách.
* z hlediska spotřeby --- ne každý chce jezdit za 15+ litrů, když to jde za dvě třetiny
No tak mozna dieselove lokomotivy maji dostatek krouticiho momentu :) Ale prumerny evropsky naftovy bublifuky, co svuj kroutici moment a "zatah vocpoda" vyplacaji diky nizkemu otackovemu rozsahu v prevodovce nepovazuji za dostatecne. A sestikvaltova prevodovka to uplne zabiji, fakt dokazu ocenit zatah, kdyz kazdych 5 sekund po navyseni rychlosti o 10 km/h musim radit a nasledne cekat na roztoceni nejake trapne vrtulky :D A velke naftove motory okolo 10 a 12 valcu jiz zadne vyhody oproti normalnimu prumernemu zazehovemu osmivalci neprinasi, tedy krome vsech nevyhod kudla-kudla-kudlaku. Nicmene dokazu pochopit vyhodu nejakych nerozbitnych starych predimenzovanych atmosferickych vznetovych motoru, pro normalni dojizdeni do prace to muze zcela dostacovat. Otazkou vsak je, jestli mi na to nestaci favorit na LPG, co jezdi za 50 haliru na kilometr :)
No neviem co z toho robite vedu, kazdy kto vie jazdit na bicykli, ktory ma 27 (3x9) prevodovych stupnov tak by mal vediet jazdit na aute s 5 prevodmy. Par dolezitych znaciek sa nauci aj debil a je to. No a este treba vediet ze ked volantom zatacam doprava auto odbocuje doprava a naopak. Nic ine ma nenapada...
Stačí se postavit např. k nějakému nadjezdu přes silnici a sledovat, kolik z projíždějících se pokusí namísto zařazení nejlehčího převodu vyjet s tím stávajícímČasto raději rvu prudší stoupání na těžký převod, protože ho mám rychleji z krku a ani se moc nezadýchám a nezapotím. Když si dám lehký převod, budu šlapat jako blázen (vždycky si vzpomenu na vlka z "Jen počkej", jak šlapal na zajícově kole
sledovat, kolik cyklistů při příjezdu k červené "nepodřadí" a pak s při zelené kymácejí vestoje při pokusu rozjet se na těžký převodTady naopak vždycky podřazuji, mám pak rozjezd rychlejší než auta za mnou a pak nehrozí, že by se řidiči pokoušeli kolem mě natěsno prodrat hned na začátku křižovatky. Jinak samozřejmě těch převodů je moc a zdaleka všechny nevyužívám. Na nejmenší talíř využívám jen velká kolečka, na největší zase malá. Ale při tomto konstrukčním řešení se to lépe udělat nedá.
Jinak samozřejmě těch převodů je moc a zdaleka všechny nevyužívám. Na nejmenší talíř využívám jen velká kolečka, na největší zase malá. Ale při tomto konstrukčním řešení se to lépe udělat nedá.
Jinak to ani moc nemá smysl. Nehledě k tomu, že to jinak není šetrné.
řidičák mám víc jak dvacet let. Dělal jsem celkem tři autoškoly, nejdřív na fichtla, pak auto a motorku a nakonec takzvanou vojenskou trojku na náklaďák a traktor. Všecky napoprvé, bavilo mě to a baví dodnes. Vždycky jsem chtěl umět řídit a ne jen prolézt zkouškami a tak i když už papry dávno mám, pořád se učím.
Na fichtla neboli pincka, tedy M se tenkrát zkoušky dělaly jen na hřišti na strojích Jawa 20. To by ani za provozu nešlo, ve dvou lidech na tom, to ani snad není jízda. Když se otočí vítr tak vás předbíhá vlastní smrad z výfuku.
Skupinu A a B jsem jezdil na škodivce 105 a jawě 350/635 jestli se nemýlím. Výcvik na trenažéru fungujícím na principu prosvícení namalované silnice žárovkou.
Céčko byla Praga V3S, velká škola života. Řadění bez synchronizace, řízení bez posilovače, strašný kravál v kabině. To auto přesto že je celkem pomalé, má v sobě jakousi zvláštní živelnost. Člověk se s tím musí sžít, vnímat jízdu, chod motoru. Žádná automatika, žádná elektronika za vás nic neudělá, prostě tam není. Jen šest řinčících válců a pár kusů oceli.
Pak jsem si ještě sáhnul na pár strojů kolem zemních prací a údržby letiště takže na kecy silničářů o údržbě silnic mi chybí ta sladká nevědomost běžného uživatele.
K tomu rozjíždění do kopce, není žádnou slabostí tu ručnici zatáhnout, vždycky je lepší mít jistotu než někomu nacouvat do auta. Hbitější je to bez ní když to umíte. Nejlepší metoda je naučit se šlapat všecky tři pedály najednou. Levá noha ovládá spojku a pravá současně brzdu a plyn. Záleží na poloze pedálů a taky na ohebnosti nohy jestli patou brzdu a špičkou plyn nebo opačně.
Nejlepší metoda je naučit se šlapat všecky tři pedály najednou. Levá noha ovládá spojku a pravá současně brzdu a plyn. Záleží na poloze pedálů a taky na ohebnosti nohy jestli patou brzdu a špičkou plyn nebo opačně.Tohle jsem nikdy ani nezkoušel, i když jsem takové rady porůznu četl. Patou plyn a špičkou brzdu si ani nedokážu představit, tu nohu prostě takhle nevytočím. Obráceně by to šlo, ale mnohem jednodušší mi přijde pomoci si ruční brzdou, pokud to jde.
Tohle je zcela zásadní dovednost pro burnout bez rozjezdu se zadohrabem (bez automatu a pit-locku).
taky to byla dost zásadní dovednost na starých škodovkách. Ručnice byla víc než problémová, často brzdila bídně a tak udržet auto v kopci připravené k rozjezdu nebylo jen tak. Držet to na spojce znamenalo prudce krátit její už tak bídnou životnost a motor se vyznačoval velkou samozhášecí schopností. Nastartování vyžadovalo často různé manipulace s plynem a tak se prostě muselo šlapat současně.
to je typek henten clovek :) ja som mal na striedacku fera a milosa.. s ferom sa mi jazdilo genialne, milos ma vzdy vedel znervoznit... :)
a schvalne ktora spz? 710dh, 259bl alebo 626cn? ja som mal tu poslednu :)
Proto, že někdo nezastavil na stopce, nezemřel zcela jistě nikdo.Haha jasně
někdy je to právě naopak, zastavení je nebezpečnější (jsou křižovatky, kde po náhradě stopky obyčejným "trojúhelníkem" výrazně poklesl počet nehod).[citation needed]
Haha jasně poslal bych tě k nám do HK/Slatina.Přečti si prosím znovu, co jsem napsal.
[citation needed]Zapátrej v diskusích u místních blogů. Před řadou měsíců jsem uváděl konkrétní případy, myslím že i s odkazy. Například si vzpomínám na jednu křižovatku v jižní části Prahy (tuším Lhotka, Kamýk, Nové Dvory nebo tam někde), kde to bylo hodně výrazné.
Ať už to beru technicky (že projetí stopky samo o sobě nikoho nezabije), nebo normálně, tak vždy mi vychází, že má Lukáš pravdu. Zastavení na stopce nijak bezpečnost provozu nezvýší. Pokud je hodně nepřehledná křižovatka, nebo zrovna přijíždí auto, měl by řidič zastavit i na "normální" přednosti. Stopka by měla značit ne to, že tam máš zastavit, ale to, že tuhle přednost v jízdě nemáš podcenit a opravdu se dobře rozhlédnout, jestli máš volné pole působnosti. Takže příčinou neštěstí není nezastavení. Příčinou je nedání přednosti v jízdě. A to se zastavením nesouvisí. Zastavení může být i nebezpečné. Když přijíždíš ke stopce, zrovna nikde nikdo, ale zastavíš, co kdyby tam náhodou byla někde kamera, a mezitím se dohrne nekonečná kolona aut, tak mnozí řidiči to nevydrží a nakonec po 5 minutách čekání vypálí do nějaké skulinky v koloně (není to nic výjimečného). Přitom by bez stopky mohli úplně bezpečně a v klidu projet.Proto, že někdo nezastavil na stopce, nezemřel zcela jistě nikdo.Haha jasně![]()
poslal bych tě k nám do HK/Slatina.
Když přijíždíš ke stopce, zrovna nikde nikdo, ale zastavíš, co kdyby tam náhodou byla někde kamera, a mezitím se dohrne nekonečná kolona aut, tak mnozí řidiči to nevydrží a nakonec po 5 minutách čekání vypálí do nějaké skulinky v koloně (není to nic výjimečného). Přitom by bez stopky mohli úplně bezpečně a v klidu projet.Tohle asi nebude tak častý případ. Spíše je problém v tom, že pokud je křižovatka přehledná, řidiči na dalších místech (druhý, třetí atd.) se už automaticky rozhlíží do křižovatky a nevnímá příliš to, že ten první zastavil. Ty nehody na stopkách (o kterých jsem mluvil) se dějí tam, kde je stopka u přehledné křižovatky - u nepřehledných (vidí jen první řidič) tyto problémy nebývají.
Tohle asi nebude tak častý případ.Občas se mi to stává. Typicky u silnic, kde by se hodil kvůli velkému provozu přes den semafor.
Tiskni
Sdílej: