abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 20:11 | Nová verze

    Bylo vydáno Ubuntu 24.04.4 LTS, tj. čtvrté opravné vydání Ubuntu 24.04 LTS s kódovým názvem Noble Numbat. Přehled novinek a oprav na Discourse.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:44 | Pozvánky

    V pátek 20. února 2025 se v pražské kanceláři SUSE v Karlíně uskuteční 6. Mobile Linux Hackday, komunitní setkání zaměřené na Linux na mobilních zařízeních, kernelový vývoj a uživatelský prostor. Akce proběhne od 10:00 do večera. Hackday je určen všem, kteří si chtějí prakticky vyzkoušet práci s linuxovým jádrem i uživatelským prostorem, od posílání patchů například pomocí nástroje b4, přes balíčkování a Flatpak až po drobné úpravy

    … více »
    lkocman | Komentářů: 0
    dnes 13:33 | IT novinky

    Evropská rada vydavatelů (EPC) předložila Evropské komisi stížnost na americkou internetovou společnost Google kvůli její službě AI Overviews (AI souhrny), která při vyhledávání na internetu zobrazuje shrnutí informací ze zpravodajských serverů vytvořená pomocí umělé inteligence (AI). Evropská komise již v prosinci oznámila, že v souvislosti s touto službou začala firmu Google vyšetřovat. Google obvinění ze strany vydavatelů

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    dnes 04:44 | Komunita

    Ubuntu 26.04 (Resolute Raccoon) už nebude v desktopové instalaci obsahovat GUI nástroj 'Software & Updates'. Důvodem jsou obavy z jeho složitosti pro běžné uživatele a z toho plynoucích bezpečnostních rizik. Nástroj lze doinstalovat ručně (sudo apt install software-properties-gtk).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 20
    dnes 04:33 | IT novinky

    Thomas Dohmke, bývalý CEO GitHubu, představil startup Entire - platformu pro spolupráci vývojářů a agentů umělé inteligence. Entire získalo rekordních 60 milionů dolarů na vývoj databáze a nástrojů, které mají zefektivnit spolupráci mezi lidmi a agenty umělé inteligence. Dohmke zdůrazňuje potřebu přepracovat tradiční vývojové postupy tak, aby odpovídaly realitě, kdy většinu kódu produkuje umělá inteligence.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Zajímavý projekt

    Toyota Connected North America oznámila vývoj open-source herního enginu Fluorite, postaveného na frameworku Flutter. Pro renderování grafiky využívá 3D engine Filament od společnosti Google a dle svého tvrzení cílí na konzolovou kvalitu her. Fluorite je zřejmě navržen tak, aby fungoval i na méně výkonném hardware, což naznačuje možnost použití přímo v ICE systémech vozidel. Zdrojový kód zatím zveřejněný není.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    dnes 04:11 | Bezpečnostní upozornění

    Byl vytvořen nástroj a postup pro překonání věkového ověření platforem Discord, Kick, Twitch, Snapchat (a možná dalších), kód je open-source a dostupný na GitHubu. Všechny tyto sítě používají stejnou službu k-ID, která určuje věk uživatele scanem obličeje a na původní server posílá pouze šifrovaná metadata, ty ale sociální síť už nedokáže sama nijak validovat, 'útok' spočívá ve vygenerování a podstrčení legitimně vypadajících ověřovacích metadat.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    včera 14:11 | IT novinky

    Jihokorejská kryptoměnová burza Bithumb přiznala vážné selhání interních systémů, které ji vystavilo riziku sabotáže a nezabránilo chybné transakci v hodnotě přes 40 miliard dolarů (814 miliard Kč). Druhá největší kryptoměnová burza v Koreji minulý týden při propagační akci omylem rozeslala zákazníkům zhruba 620 000 bitcoinů místo 620 000 wonů (8700 Kč). Incident vyvolal pokles ceny bitcoinu o 17 procent. Většinu

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 13:55 | Nová verze

    Google Chrome 145 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 145.0.7632.45 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Zpátky je podpora grafického formátu JPEG XL, viz Platform Status. Odstraněna byla před třemi lety. Nový dekodér JPEG XL jxl-rs je napsán v Rustu. Zobrazování JPEG XL lze vyzkoušet na testovací stránce. Povolit lze v nastavení chrome://flags (Enable JXL image format).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.2. 22:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.26 programovacího jazyka Go (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (26%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (28%)
    Celkem 853 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Jak postupovat při tvorbě software?

    8.10.2008 10:20 | Přečteno: 1919× | poslední úprava: 8.10.2008 10:25

    Ahoj! Obracím se na vás s prosbou ohledně jedné věci.. A to, jak správně ošetřit vývoj a následný prodej software.

    Obrátil se na mě jeden soukromník, který potřebuje v PHP naprogramovat administraci webu. Nabídl mi platbu tak, že bych mu vytvořil nějakou základní verzi, on by zakoupil licenci a já bych si vesele vyvýjel dál.

    Nevím, jestli je to normální postup, protože jsem většinou pracoval jako zaměstnanec. A dále bych rozhodně chtěl na software (dá-li se tomu tak říkat) použít nějakou licenci. Ale jakou? Jde mi o to, aby výsledný produkt nemohl nikdo dále volně šířit, upravovat, nebo jinak modifikovat, případně bych ještě mohl být parchant a do licence zakombinovat že lze jedna licence užít na jeden počítač :-) Ale to už je spíš extrém.

    >        

    Hodnocení: 56 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    8.10.2008 11:13 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Jenom ti poradím, že současný autorský zákon se na dílo zhotovené na zakázku implicitně díva jako na dílo zaměstnanecké. Tj. že veškerá majetková práva přecházejí na objednatele. Takže řádně zvaž, co si dáš do smlouvy.
    8.10.2008 11:21 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    To je nějaký kec, ne? Mám dojem, že je to právě naopak. Práva na kód automaticky zůstávají, pokud ve smlouvě zaměstnanec nepodepíše že veškerý kód co naprogramuje bude majetkem firmy.

    Firma kupuje právo k používání aplikace, nikoliv aplikaci samotnou. Pochopitelně, není-li ve smlouvě uvedeno jinak.
    8.10.2008 11:23 Archman | skóre: 34 | blog: plky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Taky si myslím že je hloupost, aby můj program byl majetkem objednavatele.. Nebudu mu prodávat kód, pouze licenci..
    8.10.2008 11:31 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?

    § 58 zákona 121/2000 Sb. v platném znění:

    (1) Není-li sjednáno jinak, zaměstnavatel vykonává svým jménem a na svůj účet autorova majetková práva k dílu, …
    (7) Počítačové programy a databáze, jakož i kartografická díla, která nejsou kolektivními díly, se považují za zaměstnanecká díla i tehdy, byla-li autorem vytvořena na objednávku;
    >
    8.10.2008 11:38 lukas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    No dobře.. Takže když mu nebudu tvořit na objednávku, naprogramuji bokem a pak mu z hotového produktu prodám licenci, tento zákon na to nebude platit ne?
    8.10.2008 11:39 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Přečti si laskavě také bod 4. Je jím jasně řečeno, že si zadavatel aplikaci může dále upravovat, ale nijak nemůže omezit práva autora na to aby kód použil jinde a jinak.
    8.10.2008 11:42 lukas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    V tom případě si koupím Windows, přeměním je a není to nic špatného?
    Václav 8.10.2008 11:53 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Ty sis je nechal programovat na zakázku? :D
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    8.10.2008 11:59 Archman | skóre: 34 | blog: plky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Ale nikde přece není psáno, že tu administraci k blogu musím programovat pouze pro něj, jako pro zadavatele (není zaměstanvatel. Jsem student).. Jsem na volné noze a vytvořit jsem ji mohl třeba již před rokem ve svém volném čase a jemu z té administrace prodám pouze licenci na užívání. Pak nebude on zadavatel a nebude se na to stahovat ten zákon co je odkaz výše ne?
    Václav 8.10.2008 12:14 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Pokud to chápu dobře, pak mu jen prodáváš licenci ke svému produktu. Výše se píše o „Zadavateli“, což někdo kdo si ode mě koupí právo užívat můj produkt není.

    Nebo se pletu? :)
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    8.10.2008 13:56 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?

    Asi myslíte odst. 2 § 61.

    Máte pravdu, nepřecházejí všechna práva.

    Jak prohlížím 1. odstavec, tak ztrácím přehled, co všechno tedy nad rámec implicitní licence zadavatel může.

    8.10.2008 17:21 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Bohužel se mýlíte. Bod 4 řeší jen osobnostní práva, ne majetková, mezi které "právo použít kód jinde" patří.
    8.10.2008 12:13 sheeryjay | skóre: 13 | Nové Město na Moravě
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    zaměstnavatel
    To když bude dělat na zakázku tak je i tak zaměstnancem?
    8.10.2008 15:30 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Take se mi to zda podivne. Neresi se tohle spise smlouvou o dilo nebo necim podobym? Kdyz chcete vymalovat, musite snad kvuli tomu zamestnat malire pokoju?
    Daniel Kvasnička ml. avatar 8.10.2008 19:04 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    IMHO tohle plati, pokud je to pouze na smlouvu o dilo a dotycny nema zivnostak. Pokud jede na ZL, tak tahle "implicitnost" neplati, ne?
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    8.10.2008 13:30 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    S tou zakázkou, kdy se dílo na objednávku posuzuje jako zaměstnanecké dílo se všemi z toho vyplývajícími právy a nároky zadavatele - to je pravda, a ošetřit ve smlouvě. Doporučuji trochu pročíst builder.cz a jeho sekci Programování a právo. Oštřit je potřeba zejména tyto věci: Zda zadavatel může dílo dále vyvíjet, zda ho může dále prodávat (obojí implicitně může, je-li to zaměstnanecké dílo), komu patří zdrojové kódy, a zda je zadavatel vůbec dostane do ruky, a pokud ano, zda jsou pro něho read only, nebo v nich může upravovat.

    Je vrcholně důležité jasně dohodnout - co přesně dodáte, a co přesně za to dostanete. Za co ručíte, a za co ne. A jaké podklady dostanete. Jak bude zadavatel spolupracovat. Tady je třeba, aby to bylo jasné oběma stranám, vznikají z toho ošklivá nedorozumění.

    Jinak základ je, aby Vám zaplatil přiměřenou částku, případně aby vůbec něco. Záleží na vztazích a na lidech.

    8.10.2008 14:13 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    jeste v diskuzi nebyl uveden nasledujici aspekt:

    dilo (autorske dilo) musi splnovat totiz nejake minimalni naroky, aby to bylo jako dilo uznano, nelze napr. uznat, kdyz si nekdo zahvizda par tonu, aby to bylo muzikalni dilo. Temi par tony neprekracuji totiz pozadovanou minimalni tvurci hranici.

    autor pise: ... v PHP naprogramovat ...

    Rekl bych ze se v diskutovanem pripade pohybujeme na one tvurci hranici.
    8.10.2008 14:23 Zdenek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Ten je dobrej. Mam taky jeden. Diskutujici by mel prokazat jiste rozumove schopnosti. Pokud nedosahuji minimalni pozadovane hranice, diskutujici neni clovek, ale troll.
    8.10.2008 14:32 YYY | skóre: 29 | blog: martinek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    I kdyz dila v php nebyvaji buh vi jak sofistikovana, nevidel bych to tak cerne :-).
    8.10.2008 16:24 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Jasan, PHP není žádná věda, ale než jsem se naučil programovat pračku!!! Do této chvíle jsem si myslel, že C++ je nejsložitější co jde programovat, ale nyní váhám.
    Václav 8.10.2008 16:53 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Programovat doma automatku programátorem, nebo myslíš klasickou středoškolskou úlohu na programování nějakého PIC/8051 v assembleru, případně C? To není zas tak strašné :)
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    8.10.2008 17:57 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    To, ze ty nevies v PHP programovat este neznamena, ze sa to neda.
    8.10.2008 17:01 Tomáš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Přijde na to, jestli chceš na tomhle jednom díle zbohatnout (tj. cucat z toho nonstop prachy), nebo ne. Jestli ne, urči si svou cenu (kupř. 1000Kč na hodinu), odhadni, jak dlouho ti to bude trvat, naprogramuj to a potom mu to vše předej, včetně zdrojáků atd. Na servis nasazeného systému uzavři extra smlouvu (pokud chceš).

    Pokud z toho chceš cucat donekonečna, zabuduj do toho ty obstrukce ohledně toho, že nikdy nedostane zdrojáky, každý počítač musí mít licenci od tebe posvěcenou atd.
    Václav 8.10.2008 17:29 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    …zabuduj do toho ty obstrukce ohledně toho, že nikdy nedostane zdrojáky…
    Program v PHP bude zadavateli bez zdrojáků docela naprd :)
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    8.10.2008 18:52 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Opravdu myslíte, že PHP nedokáže běžet ve zkompilované formě? Ale dokáže a dokonce rychleji!

    Není naprosto žádný problém nechat běžet PHP ve zkompilovaném kódu a zdrojáky ani vidět nemusíte.
    Václav 8.10.2008 21:40 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    No vida, o tom jsem ani nevěděl. Musím se po tom podívat, díky za info.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    jirkaqwe avatar 9.10.2008 06:00 jirkaqwe | skóre: 11 | blog: blog_jirkaqwe
    Rozbalit Rozbalit vše Proc to tak chce?
    Mozna by nebylo od veci si s nim vyjasnit proc to tak vlastne chce a co od toho konkretne ocekava. Např. nemam tolik penez nebo nechci davat penize jednorazove (uverova krize - banky budou draze a neochotne pujcovat), nechci vysolit hromadu penez a pak zjistit, ze to nefunguje, potrebuji pro urady ci nejakou organizaci poradnou hromadu papiru, ze se o to nekdo stara (SVP-Spravna vyrobni praxe neboli silna vrstva papiru).
    9.10.2008 20:01 Diego
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak postupovat při tvorbě software?
    Co takhle zkusit GNU GPL (kdyz uz pises na abclinuxu : ) ? Podminky ktere popisujes jsou pro zmineneho soukromnika docela nevyhodne. Co bude delat kdyz te uz tenhle projekt prestane bavit a nebudes ho chtit udrzovat? Zustane mu stara neudrzovatelna verze... Ja byt tim soukromnikem, tak bych tuhle licenci nebral...

    Kdyz dostane zdrojaky a plne prava menit aplikaci, tak to pro nej bude mensi riziko, uvidi ze jsi seriozni firma a treba bude ochotny vic zaplatit? Kdyz mu samozrejme patricne vysvetlis vyhody... :)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.