Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Tiskni
Sdílej:
nie je vacsi format fotky? dal by som si to ako pozadie.
Ja nedavno oslavil na Renaul Laguna (2003) peknych 123456, akorat me to bohuzel nenapadlo vyfotit ... Ted se mozna blizim na zacatku 1337xx :)
Tak bacha s Fabii na Tatry ...
)) a skoro žádnej problem.
)
Měl jsem feldu 1.3i rok a něco a za tu dobu jsem na ní měnil jen olej a alternátory. Nevím proč, ale za rok spotřebovat 3 alternátory mi připadá docela dost...
tak je tam nová z vrakáče ), přední tlumiče taky měněný... Mám natočeno skoro 160000 a zatím to vypadá že jezdit ještě bude
ten motor v otáčkách šlape celkem slušně, jen většina uživatelů to nezjistí. Průměrný škodovkář kdoví proč trpí utkvělou představou že cokoliv nad 2000 otáček je hustá palba a nad 3500 sebevražda. A na používání výrazu "skoro žádnej problém" bacha. U staré škodovky to většinou znamenalo 2x generálka motoru, jednou upadlé zadní kolo, asi 16x kouslé přední brzdy, ruční brzda drhne permanentně, 2x komplet vyvaření kastle plus navíc prahy a blatníky, od +5 stupňů dolů to nestartuje, moc zahřátý taky ne ale je to fakt spolehlivý auto kdepak ty ostatní křápy a už to má skoro 140 tisíc najeto.
mě nešlo ani tak o to jestli škodovka byla nebo nebyla sráč (byla) ale o použití zprofanovaného výrazu. Škodovce se podařilo vytvořit kult uctívačů, zcela nekritických a zaslepených a bohužel to u některých přežívá dodnes. Jak jinak si vysvětlit že ta podivná skrčenina Roomster je vydávána za cosi jako velkoprostorový víceúčelový rodinně užitkový vůz? Nebo že Fabie osazená rachtajícím dieselem s výkonem nepatrně vyšším než mívají nákupní tašky pro maminy se vydává za hustej sporťák? "Teréňák" Yetti se měl původně dělat s pohonem na dvě kola, to se u auta pro volný čas fakt vyplatí. Ale to je vedlejší, šlo mi o tu hlášku. Dal bych sem odkaz na jeden článek na www.dfens-cz.com ale nějak se mi nedaří se tam připojit tak si to najděte sami. Jmenovalo se to Newspeak autobazarních zmrdů, doporučuju, je to velmi poučné obzvlášť před koupí ojetiny. A hlavně je to sranda.
Zeby kvuli spotrebe?ten motor v otáčkách šlape celkem slušně, jen většina uživatelů to nezjistí. Průměrný škodovkář kdoví proč trpí utkvělou představou že cokoliv nad 2000 otáček je hustá palba a nad 3500 sebevražda.
... dobitek ... smikem ...Imho seš měkoň
mam octavii tdi, najeto 201 201 km a menil sem jenom vahu vzduchu a samozrejmne rozvody. Cekam ze jeste vydzri aspon jednou tolik
Taky se pochlubím. Mám fildu 1.9D, najeto 240000km a měním jen rezavé výfuky a rozvodové řemeny. Asi přežije všechno a to ji nešetřím.
), i kdyz je to drazsi*, mnelo by to nejspis o dost vic vydrzet.
*Nemuzu porovnat jak moc, ponevac dil, co jsem potreboval, meli uz jen v tom nerezu a u dilu jinych jsem ceny nesrovnaval. Porad to ale bylo levnejsi nez nechat si to vymenit v servisu.
Výfuk prý není špatný nechat našopovat hliníkem.
nevím jak na škodovky ale myslím že to hliníkujou už snad všichni výrobci. Z toho virtuálního holoplechu to pamatuju jen na stopětku. Problém je ale v tom že výrobci dělají několik typů tlumičů a k nim navařujou ohýbané trubky podle typu auta. Pohliníkujou tlumiče a pak to svaří. Jenže například firma Bosal kterou mnozí naivkové považují za "značku" kašle na ošetření svárů. Takže konkrétně na mém fiatu byl Bosal za tři tisíce za dva roky na sračku durch a jakýsi slovenský neznačkový za 1300kč už jezdí třetí rok bez znatelných známek koroze.
Máme Felicii 1.3i r.v. 99 a natočeno asi 103000. Zatím dva alternátory, dvě rádia, dvoje zámky u dveří a jedna startovací skříňka a samozřejmě vejfuk.
Jezdí moc pěkně, až na to, že poslední dobou netopila, což byl problém termostatu 
Jinak spokojenost...
hele to já má mtaky rok 99. což znamená že měli ten rok nějaký konstrukční problemy se zámkama... 
Se zámkama, s alternátorama a vejfukem... Nakonec i ten termostat, ale vydržel skoro 10 let, to někteří jsou na tom hůř :-) A stejně tak i s tím alternátorem.
Fabie 1.3 MPI - sluzebni kara - r.v.2002 - jako 4 provozovatel se blizim k 270000. Co me opravdu zlobi je predni naprava. Pri jemnem brzdeji lehce vibruje. V servisu to ne a ne opravit... jenom neco vymeni a za 20000 to dela zase.
Muj nazor na tyto motory je ten, ze pokud s tim clovek alespon trochu slusne zachazi tak 400 000 km neni problem, je vsak treba menit 1x do roka olej a starat se o to!
S Acoordem a 350 000 se není moc co chlubit - to je tak polovina až dvě třetiny životnosti, ale mám Suzuki GS 500 a tam budu mít za chvilku 80 000 - a to se tady u té motorky bere 40 000 jako "už fakt hodně jetá".
Mám Škodu Garde. Původní motor, se kterým jsem to koupil, měl údajně najeto 40 000 km. Hned po koupi se musela vyvařit kastle, dále následovala generálka brzd, výměna převodovky za pětistupňovou z Rapida, výměna přední nápravy za zgenerálkovanou ze 130tky (je trochu širší), dále zástavba motoru z Favorita (ten nevím, kolik měl najeto když sem ho koupil) později i s favoritím karburátorem, výměna zadní nápravy za zgenerálkovanou a vyztuženou (a pozinkovanou) z Rapida (taky širší). Jen tak mimo soutěž jsem ešte měnil interiér za krémový (z Rapida), dal tam úzké zadní čelo ze 120, centrál, a spoustu dalších drobností.
Teď mě čeká výměna motoru za ten z Felicie MPi 50kW a zástavba vstřikování. Pak přijde nový lak a pak už budu jenom jezdit 
Eště jsem zapomněl na zástavbu výfuku, tvořeného středním dílem z Felicie 1.3 a zadním dílem z Formana - realizovanou před výměnou zadní nápravy.
Garde ( hlavně se čtyřočkem vepředu ) se mi líbí víc, než Rapid :o) Zvlášť se širokýma nápravama to vypadá dobře! A stejně bych toho Rapida taky celýho generálkoval ....
moje řeč, Rapid s tím širokým čumákem už se mi nelíbí. Jakou tam máš zadní nápravu? Ještě ty jednoduché poloosy s podélnýma vzpěrama nebo už kloubové s trojúhelníkovýma ramenama?
protože ty původní se kroutilyNemálo majitelů si tyto nápravy vyztužovalo dvojicí U-profilů
Ostatně malá tuhost byl problém i u Felicií, kde se předek nahoře prolamoval dovnitř, proto byla téměř standardním doplňkem rozpěrná tyč.
to geniálně jednoduché sundání bubnu měl trabant o cca dvacet let dřív. Když se kvůli kontrole obložení musí odšroubovat bezpečnostní matka a stahovákem rvát buben z hřídele, namáhat a opotřebovávat už tak poddimenzovaný konec poloosy který chudák malý nesl váhu auta, kroutící moment pohonu a všechny odstředivé síly a rázy které podvozek musí snášet, tak to opravdu není dobrý sport. Když se k tomu přidá nijak neurčená poloha unášecího klínku což způsobí pnutí při montáži bubnu tak je div že těch kol neupadlo víc. Taky to lidi strašně utahovali, asi aby to neupadlo, a ono to světe div se upadlo. Aby ne když předepsaná síla na té matce je 170 Nm. To je asi tolik kolik se na větším klíči utáhne bez větší námahy jednou rukou.
nevím jak na feldě ale na fiatu to mám. Stačí vyšroubovat dva šroubky a šťouchnout do bubnu šroubovákem. Když to nejde tak v těch dírách jsou větší závity, dají se tam dva pomocné šrouby a jednoduše se to vytlačí. Zadní brzdy na feldě jsem nedělal zato přední jo. Sousedovi odešly manžety na vodítkách brzdiče. Vodítka se zakously, brzdič přestal "plavat" a brzdil jen na jednu destičku. Tím se postupně namáhal čím dál víc na jednu stranu, celé se to prohýbalo až se vzpříčil pístek.
To je vidět, že toho o trabantech moc nevíš a dobrovolně sis ničil auto, ono totiž u Trabanta je na každym bubnu šroubek na plochej šroubovák, kterej se povolí a pak se 2x klepne do bubnu a on spadne, takže to je stejnej system jako u škodovky a ostatně jako u všech bubnobejch brzd na autech. A jakej poddimenzovanej konec,?? ten konec se závitem nic nenese, stačí se na to uložení podívat v řezu a je to jasný, a další blbost s tim klínkem, za prvé žádnej klín nikde neni, řiká se tomu pero a to Woodroofovo, a pokud tam to pero je, tak neni možný ten buben nasadit jinak, než správně. tak prosím neuváděj lidi v omyl.
U mého bývalého auta jsem slavil 99 999, následně pak 00 000 a teď i 11 111 :D
Tachometr se trochu přetočil :)
Mám Felicia Combi 1.6 výroba 12/95, najeto 250.000km, na emisích ohodnoceno jako "motor mladík"
Ony ty 1.6 udělají 400kKm zcela běžně. Motor má právě daný 4. řemen a nechal jsem s ním vyměnit simeringy/gufera a ty prachovky u toho.
Původní spojka měněna ve 225kKm
Alternátor BOSCH původni, jen potřeboval obrousit plošky sloupků pod elektronikou (kontakt na kostru)
Jinak ostatni spotřebák (jako brzdové destičky apod) normálně ..
Samozřejmě že plechařina stála za houby ..
jediný tak nefunguje palivoměr a digitální hodiny
jen občas probliknou a vynulujou se