Nevidomý uživatel Linuxu v blogu upozornil na tristní stav přístupnosti na linuxovém desktopu (část první, druhá, závěr), přičemž stížnosti jsou podobné jako v roce 2022. Vyvolal bouřlivou odezvu. Následně např. Georges Stavracas shrnul situaci v GNOME. Debata o jiném aspektu přístupnosti, emulaci vstupu pod Waylandem, také proběhla na Redditu.
DevConf.CZ 2025, tj. open source komunitní konference sponzorovaná společností Red Hat, proběhne od 12. do 14. června v Brně na FIT VUT. Publikován byl program a spuštěna byla registrace.
Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Pri platenom SW sa často argumentuje tým, že kupujúci dostane technickú podporu. Z mojich životných skúseností, ale môžem povedať, že tá podpora často za veľa nestojí. Preto predkladám malú anketu.
Volať technickú podporu tvorcu SW je niečo, s čím nemám dobré skúsenosti. Od situácií, kedy to skončí tým, že ja operátorovi na druhej strane telefonickej linky vysvetľujem, aké produkty predávajú. Pri vysvetľovaní už prekonaných úskalí zisťujem, že operátor netuší, ako ich produkt funguje a podobne.
Support, ktorý mi poradí "vypnúť-zapnúť", alebo "vypnúť-počkať-zapnúť", alebo "preinštalovať", alebo "skontrolovať či mám dobre zapichnuté káble" - taký support mi je k ničomu. Keď má byť support ku nejakému produktu k niečomu, tak musím hovoriť s človekom, ktorý daný produkt pozná zhora aj zdola.
Samozrejme support, kde užívatelia píšu svoje tipy a triky na webové fórum hostované výrobcom SW je support, ktorý je síce užitočný, ale nie je dôvodom "platiť za support" či už samostatne, alebo ako súčasť obstarávacej ceny SW. Takisto nemám na mysli "inhouse support" poskytovaný znalým kolegom alebo šikovným bratrancom.Tiež mi je jasné, že investovaním dostatočne veľkého množstva peňazí môžete dostať vynikajúci support, ale v praxi sa tak deje zriedka.
Takže anketová otázka znie: aké sú vaše skúsenosti so supportom? Je užitočný?
Tiskni
Sdílej:
Prevazne pouzivame Linux a OSS, takze placeny support na telefonu to nema [...]Jestli tohle bylo myšleno jako implikace, tak to není pravda.