Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
No presne, alebo ohadzovanie pylinami a nasledne zbieranie magneotm z HDD, ci vylievanie vody na kyselinu, pobehovanie po chodbach v CO maskach, priprava velkeho mnozstva vodika, 220V prehanaych po kovovych stolickach - ach zlate casy na experimentoch vo fyzikalnom a chemickom labaku obycajne konzciace na osetrovni
- zlate videa... 
O zachazeni s krvi vubec nemluvim, to se nesmelo uz za me. Takze zadny zjistovani krevnich skupin ...
Wow, vy máte "kuchyňky"? To jsme měli na základce (a bylo to jen pro něžnější pohlaví, jasná dyzgrymynace, pyčo).

Jak probíhá takové sexuologickém soustředění? 
Ha! Evidentně už jsem stará páka -- krevní skupiny jsme na gymplu určovali. Ale musím říct, že mě až tak nezaujaly -- píchnout se do prstu a pak na ten vzorek kápnout nějakej roztok nebylo moc akční. Ale igelitku plnou kravských očí si pamatuju naprosto živě :), to byl silnej zážitek.
A nejkurióznější blbina byl Babinetův padostroj (vědět jak se tenhle gadget jmenuje anglicky, přidal bych i odkaz na wiki). Tak honosnej název, a přitom je to jen pár kuliček na provázku ...
My pitvali prasečí oko. Borec měl otce řezníka tak měl jeden zajmavej úkol. Druhej den na laboratorky přišel, otevřel tašku a vytáhl pytlík se 100 prasečíma očima. Otevřel to a byl to tak hroznej smrad, že sem se málem poblil. Pak sme to pitvali a kámoš nějak do toho říznul do rohovky tak, že mu černá tekutina chlejstla na mikinu. Jedna holka se pozvracela.
Zlaté časy.
).
- laboratórne váhy - bezne se s nimi pracuje - magnety rôznej sily a tvaru - vyuzivany pri vyuce - výveva v ktorej sa zaviazaný balónik sám nafúkol - vyveva pouzivana, experiment s balonkem jsem nevidel, misto toho ukazka snizovani teploty varu s tlakem - súprava na demonštrovanie optiky - rôznych indexov lomu, rozklad svetla na hranole, prechod svetla konkávnou či konvexnou šošovkou, odraz od kovexného alebo konkávneho zrkadla - casto pouzivano, vcetne nekolika zdroju svetla (zarovka, zarovka se sterbinou, laser) - motory - ve skole jsou pouze rezy valcem ze dreva, s zarovkou misto svicky - dvojtakt, ctyrtakt, wankeluv motor - wimshurstov stroj - pouze nefunkcni, ale soucasne funkcni Van de Graafuv generator, VN induktor - model demonštrujúci pohyb Slnka, Zeme a Mesiaca - dokonce s automatickym pohybem (rotace kolem osy, slunce, zeme) - gyroskop jsem za 8 let na skole nevidel - Newtonova kolíska - samozrejme, s tim jsem si vzdycky hral o prestavkach :) - galvanometre, ručičkové ampér/volt-metre (tie so zrkadlom pod stupnicou) - na cele skole jsou asi 2-3 digitalni multimetry :) Ostatni jsou analogy. Navic velke modely, ktere se pouzivaly pri demonstracich ve tride.Ale samozrejme, modernizace take probiha - do trid se instaluji projektory, pocitace...
A laborky z chemie, to bylo zuzo, smichame to zeleny s tim cervenym, co to udela.
To my jsme sice dělali serióznější (ale třeba ty pozůstatky důkazů aldehydů na stropě taky stály za to) věci a vždycky jsme to na konci smíchali dohromady, co z toho vznikne... nějaká pěnící sračka.
Jinak zadani byly ruzny serioznejsi ukoly ke kterejm se este nejdriv museli udelat naky ty rovnice a vypocty coz nikoho nebavilo a nakonec to kazdej opsal hotovy z tabule na konci.
P.S. pozerám, že u niektorých bola chémia a biológia populárnejšia ako fyzika
.
Nepočítám takové ty věci jako hořící stůl po destilaci alkoholu z vína, to se stávalo úplně běžně.
Jo a jak sme parili po siti (kterou obhospodaroval Novell Netware) Dooma II to taky bylo!
).
Při troše opatrnosti se takový počítač dal i používat.
Velkou výhodou bylo, že se takový rezidentík dal napsat za pět minut - v podstatě celý byl v nápovědě Turbo Pascal, stačilo jen zkopírovat a dodat ten reset.
Správce učebny si marně lámal hlavu jak někdo může zavirovat počítače bez disketovek (a bez sítě, samozřejmě).
Ale přístup má rozhodně zajímavej: I'll teach you graduate physics, no calculus, I'll throw that away, but graduate physics, ano, to si dovedu představit, že by mne ve škole bavilo.
Nevím, co je gyroskop a gadget, ale mám dojem, že na ZŠ i SŠ jsme minimálně ty ostatní věci měli.
Mě to moc nebavilo, ale byl jsem rád, že se s nimi pracuje, protože to vždy znamenalo hodinu, která se celá prokecala (je přeci třeba při experimentu koordinovat práci skupinky, že
). Při videích (těch bylo za celou mou kariéru jen několik) se většina lidí zase mohla prospat. Mně to nešlo, tlačila mě lavice do hlavy a ten film vůbec rušil.
Hlavní bylo, že se nemuselo nic psát do sešitu (tedy... zejména několik let před maturitou jsem ho ani moc nenosil
) a nebylo moc látky na zkoušení.
Autor článku nad tím hrobem (který je možná prázdný) klidně může plakat, ale pravděpodobně bude plakat velmi osamocen. Ať si popláče, mně je to jedno...
Já si jen pamatuju, jak jsem fyzikáři zničil pomůcku, a to injekční stříkačku. Bylo to něco o tlaku (?), stříkačka (bez jehly, samozřejmě) kolovala třídou a všichni měli zkusit ucpat ten otvor, kam se dává jehla, a pak to zkusit stisknout... Samozřejmě jsem to zlomil a dalo mi pak práci tak velkou a pěknou stříkačku sehnat...
Po tomto incidentu už nic moc třídou nekolovalo. 
, tak jsem se trochu nudil...
Chemie byla lepší, tam jsem na rozdíl od fyziky nastupoval s téměř nulovými vědomostmi a musím paní RNDr. pochválit
. Recykloval jsem každou informaci z učebnice i výkladu a konečně mám pocit, že tomu alespoň trochu rozumím. K sešitu s laborkama se nedostanu, ale namátkou to byly různé důkazy, že se při hoření síry uvolňuje SO2 a tak...
K videím jsem měl poměrně negativní postoj, nikdy jsem se z nich nic nového nedozvěděl. Pročítání Wikipedie mi dalo víc. Nutno podotknout, že se jednalo o taková ta moderní videa, kde se klade důraz na tzv. škola hrou, nikdy to nesmí žáka ani chvilku nudit, musí to být akční a nesmí tam být ani špetka teorie.
Názor jsem změnil teprve nedávno, když nám ke konci 9. třídy zbylo ve fyzice trochu času a byl nám z VHS v dezolátním stavu puštěn hodinový amatérský dokument z roku 1988. Bylo to (z oblasti FY) to nejlepší video, co jsem kdy viděl. Dělali to nějací šílenci z jaderky po nocích na půdě
, bylo to strohé (žádné ty nesmysly jako Řekni mi proč, hezky nákresy atomů názorně pastelkama) a byla tam teorie (ano, jiné materiály podobného typu akorát konstatovaly, že se někde něco štěpí). Konečně jsem pochopil jaderné reakce. Většina třídy při tom ale usnula...
Měl jsem možnost si to půjčit, ale nevedu žádné zařízení pro práci s VHS
. Takže kdyby to někdo měl v digitální podobě---
.
Tiskni
Sdílej: