Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Už sa tu mihlo pár blogov o školstve a vzdelávaní a ja som sa nedávno rozprával s pani, ktorá kedysi učila fyziku na základnej škole.
Pamätám si, že za mojich čias bola fyzikálna učebňa a hlavne priľahlý fyzikálny kabinet miestom, kde sa dali nájsť veľmi zaujímavé veci. Zdá sa, že dnešní žiaci si už moc experimentálnej fyziky neužijú. Vraj takéto vecičky už na mojej bývalej základnej škole nenájdem:
Tiskni
Sdílej:
No presne, alebo ohadzovanie pylinami a nasledne zbieranie magneotm z HDD, ci vylievanie vody na kyselinu, pobehovanie po chodbach v CO maskach, priprava velkeho mnozstva vodika, 220V prehanaych po kovovych stolickach - ach zlate casy na experimentoch vo fyzikalnom a chemickom labaku obycajne konzciace na osetrovni - zlate videa...
O zachazeni s krvi vubec nemluvim, to se nesmelo uz za me. Takze zadny zjistovani krevnich skupin ...
Wow, vy máte "kuchyňky"? To jsme měli na základce (a bylo to jen pro něžnější pohlaví, jasná dyzgrymynace, pyčo).
Jak probíhá takové sexuologickém soustředění?
Ha! Evidentně už jsem stará páka -- krevní skupiny jsme na gymplu určovali. Ale musím říct, že mě až tak nezaujaly -- píchnout se do prstu a pak na ten vzorek kápnout nějakej roztok nebylo moc akční. Ale igelitku plnou kravských očí si pamatuju naprosto živě :), to byl silnej zážitek.
A nejkurióznější blbina byl Babinetův padostroj (vědět jak se tenhle gadget jmenuje anglicky, přidal bych i odkaz na wiki). Tak honosnej název, a přitom je to jen pár kuliček na provázku ...
My pitvali prasečí oko. Borec měl otce řezníka tak měl jeden zajmavej úkol. Druhej den na laboratorky přišel, otevřel tašku a vytáhl pytlík se 100 prasečíma očima. Otevřel to a byl to tak hroznej smrad, že sem se málem poblil. Pak sme to pitvali a kámoš nějak do toho říznul do rohovky tak, že mu černá tekutina chlejstla na mikinu. Jedna holka se pozvracela. Zlaté časy.
- laboratórne váhy - bezne se s nimi pracuje - magnety rôznej sily a tvaru - vyuzivany pri vyuce - výveva v ktorej sa zaviazaný balónik sám nafúkol - vyveva pouzivana, experiment s balonkem jsem nevidel, misto toho ukazka snizovani teploty varu s tlakem - súprava na demonštrovanie optiky - rôznych indexov lomu, rozklad svetla na hranole, prechod svetla konkávnou či konvexnou šošovkou, odraz od kovexného alebo konkávneho zrkadla - casto pouzivano, vcetne nekolika zdroju svetla (zarovka, zarovka se sterbinou, laser) - motory - ve skole jsou pouze rezy valcem ze dreva, s zarovkou misto svicky - dvojtakt, ctyrtakt, wankeluv motor - wimshurstov stroj - pouze nefunkcni, ale soucasne funkcni Van de Graafuv generator, VN induktor - model demonštrujúci pohyb Slnka, Zeme a Mesiaca - dokonce s automatickym pohybem (rotace kolem osy, slunce, zeme) - gyroskop jsem za 8 let na skole nevidel - Newtonova kolíska - samozrejme, s tim jsem si vzdycky hral o prestavkach :) - galvanometre, ručičkové ampér/volt-metre (tie so zrkadlom pod stupnicou) - na cele skole jsou asi 2-3 digitalni multimetry :) Ostatni jsou analogy. Navic velke modely, ktere se pouzivaly pri demonstracich ve tride.Ale samozrejme, modernizace take probiha - do trid se instaluji projektory, pocitace...
A laborky z chemie, to bylo zuzo, smichame to zeleny s tim cervenym, co to udela.
To my jsme sice dělali serióznější (ale třeba ty pozůstatky důkazů aldehydů na stropě taky stály za to) věci a vždycky jsme to na konci smíchali dohromady, co z toho vznikne... nějaká pěnící sračka.
Nevím, co je gyroskop a gadget, ale mám dojem, že na ZŠ i SŠ jsme minimálně ty ostatní věci měli.
Mě to moc nebavilo, ale byl jsem rád, že se s nimi pracuje, protože to vždy znamenalo hodinu, která se celá prokecala (je přeci třeba při experimentu koordinovat práci skupinky, že ). Při videích (těch bylo za celou mou kariéru jen několik) se většina lidí zase mohla prospat. Mně to nešlo, tlačila mě lavice do hlavy a ten film vůbec rušil.
Hlavní bylo, že se nemuselo nic psát do sešitu (tedy... zejména několik let před maturitou jsem ho ani moc nenosil
) a nebylo moc látky na zkoušení.
Autor článku nad tím hrobem (který je možná prázdný) klidně může plakat, ale pravděpodobně bude plakat velmi osamocen. Ať si popláče, mně je to jedno...
Já si jen pamatuju, jak jsem fyzikáři zničil pomůcku, a to injekční stříkačku. Bylo to něco o tlaku (?), stříkačka (bez jehly, samozřejmě) kolovala třídou a všichni měli zkusit ucpat ten otvor, kam se dává jehla, a pak to zkusit stisknout... Samozřejmě jsem to zlomil a dalo mi pak práci tak velkou a pěknou stříkačku sehnat...
Po tomto incidentu už nic moc třídou nekolovalo.