Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.15 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.16. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.
Americký výrobce čipů Intel propustí 15 procent zaměstnanců (en), do konce roku by jich v podniku mělo pracovat zhruba 75.000. Firma se potýká s výrobními problémy a opouští také miliardový plán na výstavbu továrny v Německu a Polsku.
MDN (Wikipedie), dnes MDN Web Docs, původně Mozilla Developer Network, slaví 20 let. V říjnu 2004 byl ukončen provoz serveru Netscape DevEdge, který byl hlavním zdrojem dokumentace k webovým prohlížečům Netscape a k webovým technologiím obecně. Mozille se po jednáních s AOL povedlo dokumenty z Netscape DevEdge zachránit a 23. července 2005 byl spuštěn MDC (Mozilla Developer Center). Ten byl v roce 2010 přejmenován na MDN.
Wayback byl vydán ve verzi 0.1. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.
Byla vydána nová verze 6.18 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově se lze k síti Tor připojit pomocí mostu WebTunnel. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.5.5. Thunderbird na verzi 128.12.0. Další změny v příslušném seznamu.
Meta představila prototyp náramku, který snímá elektrickou aktivity svalů (povrchová elektromyografie, EMG) a umožňuje jemnými gesty ruky a prstů ovládat počítač nebo různá zařízení. Získané datové sady emg2qwerty a emg2pose jsou open source.
Byla vydána (𝕏) nová verze 25.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na FreeBSD. Kódový název OPNsense 25.7 je Visionary Viper. Přehled novinek v příspěvku na fóru.
Před 40 lety, 23. července 1985, společnost Commodore představila první počítač Amiga. Jednalo se o počítač "Amiga od Commodore", jenž byl později pojmenován Amiga 1000. Mělo se jednat o přímou konkurenci počítače Apple Macintosh uvedeného na trh v lednu 1984.
T‑Mobile USA ve spolupráci se Starlinkem spustil službu T-Satellite. Uživatelé služby mohou v odlehlých oblastech bez mobilního signálu aktuálně využívat satelitní síť s více než 650 satelity pro posílání a příjem zpráv, sdílení polohy, posílání zpráv na 911 a příjem upozornění, posílání obrázků a krátkých hlasových zpráv pomocí aplikace Zprávy Google. V plánu jsou také satelitní data.
Společnost Proxmox Server Solutions stojící za virtualizační platformou Proxmox Virtual Environment věnovala 10 000 eur nadaci The Perl and Raku Foundation (TPRF).
Už sa tu mihlo pár blogov o školstve a vzdelávaní a ja som sa nedávno rozprával s pani, ktorá kedysi učila fyziku na základnej škole.
Pamätám si, že za mojich čias bola fyzikálna učebňa a hlavne priľahlý fyzikálny kabinet miestom, kde sa dali nájsť veľmi zaujímavé veci. Zdá sa, že dnešní žiaci si už moc experimentálnej fyziky neužijú. Vraj takéto vecičky už na mojej bývalej základnej škole nenájdem:
Tiskni
Sdílej:
No presne, alebo ohadzovanie pylinami a nasledne zbieranie magneotm z HDD, ci vylievanie vody na kyselinu, pobehovanie po chodbach v CO maskach, priprava velkeho mnozstva vodika, 220V prehanaych po kovovych stolickach - ach zlate casy na experimentoch vo fyzikalnom a chemickom labaku obycajne konzciace na osetrovni - zlate videa...
O zachazeni s krvi vubec nemluvim, to se nesmelo uz za me. Takze zadny zjistovani krevnich skupin ...
Wow, vy máte "kuchyňky"? To jsme měli na základce (a bylo to jen pro něžnější pohlaví, jasná dyzgrymynace, pyčo).
Jak probíhá takové sexuologickém soustředění?
Ha! Evidentně už jsem stará páka -- krevní skupiny jsme na gymplu určovali. Ale musím říct, že mě až tak nezaujaly -- píchnout se do prstu a pak na ten vzorek kápnout nějakej roztok nebylo moc akční. Ale igelitku plnou kravských očí si pamatuju naprosto živě :), to byl silnej zážitek.
A nejkurióznější blbina byl Babinetův padostroj (vědět jak se tenhle gadget jmenuje anglicky, přidal bych i odkaz na wiki). Tak honosnej název, a přitom je to jen pár kuliček na provázku ...
My pitvali prasečí oko. Borec měl otce řezníka tak měl jeden zajmavej úkol. Druhej den na laboratorky přišel, otevřel tašku a vytáhl pytlík se 100 prasečíma očima. Otevřel to a byl to tak hroznej smrad, že sem se málem poblil. Pak sme to pitvali a kámoš nějak do toho říznul do rohovky tak, že mu černá tekutina chlejstla na mikinu. Jedna holka se pozvracela. Zlaté časy.
- laboratórne váhy - bezne se s nimi pracuje - magnety rôznej sily a tvaru - vyuzivany pri vyuce - výveva v ktorej sa zaviazaný balónik sám nafúkol - vyveva pouzivana, experiment s balonkem jsem nevidel, misto toho ukazka snizovani teploty varu s tlakem - súprava na demonštrovanie optiky - rôznych indexov lomu, rozklad svetla na hranole, prechod svetla konkávnou či konvexnou šošovkou, odraz od kovexného alebo konkávneho zrkadla - casto pouzivano, vcetne nekolika zdroju svetla (zarovka, zarovka se sterbinou, laser) - motory - ve skole jsou pouze rezy valcem ze dreva, s zarovkou misto svicky - dvojtakt, ctyrtakt, wankeluv motor - wimshurstov stroj - pouze nefunkcni, ale soucasne funkcni Van de Graafuv generator, VN induktor - model demonštrujúci pohyb Slnka, Zeme a Mesiaca - dokonce s automatickym pohybem (rotace kolem osy, slunce, zeme) - gyroskop jsem za 8 let na skole nevidel - Newtonova kolíska - samozrejme, s tim jsem si vzdycky hral o prestavkach :) - galvanometre, ručičkové ampér/volt-metre (tie so zrkadlom pod stupnicou) - na cele skole jsou asi 2-3 digitalni multimetry :) Ostatni jsou analogy. Navic velke modely, ktere se pouzivaly pri demonstracich ve tride.Ale samozrejme, modernizace take probiha - do trid se instaluji projektory, pocitace...
A laborky z chemie, to bylo zuzo, smichame to zeleny s tim cervenym, co to udela.
To my jsme sice dělali serióznější (ale třeba ty pozůstatky důkazů aldehydů na stropě taky stály za to) věci a vždycky jsme to na konci smíchali dohromady, co z toho vznikne... nějaká pěnící sračka.
Nevím, co je gyroskop a gadget, ale mám dojem, že na ZŠ i SŠ jsme minimálně ty ostatní věci měli.
Mě to moc nebavilo, ale byl jsem rád, že se s nimi pracuje, protože to vždy znamenalo hodinu, která se celá prokecala (je přeci třeba při experimentu koordinovat práci skupinky, že ). Při videích (těch bylo za celou mou kariéru jen několik) se většina lidí zase mohla prospat. Mně to nešlo, tlačila mě lavice do hlavy a ten film vůbec rušil.
Hlavní bylo, že se nemuselo nic psát do sešitu (tedy... zejména několik let před maturitou jsem ho ani moc nenosil
) a nebylo moc látky na zkoušení.
Autor článku nad tím hrobem (který je možná prázdný) klidně může plakat, ale pravděpodobně bude plakat velmi osamocen. Ať si popláče, mně je to jedno...
Já si jen pamatuju, jak jsem fyzikáři zničil pomůcku, a to injekční stříkačku. Bylo to něco o tlaku (?), stříkačka (bez jehly, samozřejmě) kolovala třídou a všichni měli zkusit ucpat ten otvor, kam se dává jehla, a pak to zkusit stisknout... Samozřejmě jsem to zlomil a dalo mi pak práci tak velkou a pěknou stříkačku sehnat...
Po tomto incidentu už nic moc třídou nekolovalo.